Hallo allemaal
Heb al een eerdere forum gelezen over een visum naar de Filipijnen maar was even benieuwd of alles nog up to date is…wie kan mij vertellen of het mogelijk is om op de Filipijnen zelf nog een visum te regelen en wat daar de kosten van zijn?
Ben in het bezit van een retourticket en ga ongeveer 30 dagen.
Woon niet bepaald in de omgeving van den Haag dus voor mij kost het een dag als ik daar heen moet om een en ander te regelen plus dat er natuurlijk ook de nodige kosten aan verbonden zijn.
Als ik het op de Filipijnen zelf kan regelen voor hetzelfde geld is de keus natuurlijk snel gemaakt.
Oh en wat moet ik precies kunnen overhandigen voor een visum?
Hoor het graag even als iemand me meer kan vertellen:)
Je kan gewoon de Filipijnen in zonder visum. Blijf je langer dan 21 dagen dan kan je daar een verlenging (tegen betaling) halen tot 59 dagen.
Je krijgt een stempel in je paspoort bij aankomst met daarop de datum tot wanneer je zonder visum kan vertrekken (21 dagen gerekend vanaf aankomst). Blijf je langer dan kan je eenvoudig bij vertrek op het vliegveld van Manila (naast de paspoortcontrole zit een loket van immigratiedienst) je visumverplichting voldoen (3000 pesos betalen in ruil voor ee nstempel in je paspoort). Je hoeft dus alleen je paspoort te laten zien en 3000 pesos mee te nemen.
Maar er zijn meerdere plaatsen in de Filipijnen waar je eventueel je visum tussentijds kan verlengen (bijvoorbeeld Puerto Princesa).
Hey Robert
Thanks voor je uitleg:) Dus pas als ik weer terug ga naar NL hoef ik in Manilla de stempel te halen?
En moet je op alle plaatsen 3000 pesos betalen of zit er verschil in?
Het kan gewoon op het vliegveld van Manila, maar ook bijvoorbeeld in Puerto Princesa als je in Palawan verblijft. Je kan er op googlen en zoeken op imigration, er zijn verschillende bijkantoren door het land heen. Ik heb zelf op het vliegveld in Manila gegokt, het was voor mij de eerste keer langer dan 21 dagen. En dat levert geen enkel probleem op. Eenvoudig te vinden, en als je niet genoeg pesos meer hebt, dan is de pinautomaat ook op het vliegveld aanwezig.
Het is een officiele prijs. Ik heb er geen ervaring mee of ze daar zelf nog iets mee doen. Gewoon vriendelijk blijven, en maak een praatje met ze. Dan levert zeker op de Filipijnen altijd voordeel op.
Hey Robert
Super bedankt voor je berichtje:) Ik ga me hier wel mee redden:) Denk dat ik het maar gelijk bij aankomst regel…is dat ook weer klaar en scheelt het mij een dag den Haag:) Thanks voor je uitleg!
Ook in Cebu kun je bij het immigratiekantoor terecht, ik ben het adres kwijt, maar het is in de grote stad, dus niet in Mactan waar het vliegveld ligt. Dik half uur met de taxi, maar wel in de buurt van magellans cross.
De prijs was inderdaad € 3000,- en je krijgt een stempel in je paspoort, inclusief een bewijs van goed gedrag. Hoe ze dat dan weer checken?
Trouwens, onlangs ben ik getrouwd met Nerisa en kan ik dus blijkbaar een balikbayan stempel krijgen?
Hoe gaat dit in zijn werk? Ik heb mijn trouwakte al laten legaliseren bij de Filipijnse ambassade in Den Haag. Hoe lang is dit geldig?
Haha niets zo veranderlijk als een vrouw:P:P
vandaag naar den Haag geweest voor het visum. Kosten inderdaad 30 euro alleen moet je nog weer op een andere dag terugkomen omdat ze dus niet meer dezelfde dag je visum in orde maken. Moest dus nog 7,50 euro bijbetalen en het wordt nu dus aangetekend naar mijn adres. Vreemd detail…je moet je paspoort daar dus ook achterlaten…enne volgens mij mogen ze dat helemaal niet van je vragen:S
Ik moest mijn loonstrook, paspoort, kopie van mijn paspoort en een pasfoto meenemen. Ook mijn loonstrook moesten ze trouwens houden.
Benieuwd of alles nou volgende week in orde is maar zo gaat het dus als je naar den Haag gaat.
Mannen bedankt voor jullie reacties:)
Groetjes
Oh enne Ger…sorry ik kan je hierin niet verder helpen…werkelijk waar geen idee…good luck;)
Ik weet niet hoe laat je bij die Filippijnse Ambassade was mieppie, maar de normale gang van zaken is : als je VOOR 12 UUR SMIDDAGS je visum aanvraagt, je het dezelfde dag NA 3 UUR weer kan ophalen.
Dus wat de reden is dat het dezelfde bij u niet klaar was weet ik niet,was het erg druk bij de ambassade ?
Trouwens mensen die in de buurt van Rotterdam en Amsterdam wonenen kunnen ook in deze plaatsen een visum halen bij een Filippijns consulaat.
LET OP ALLEEN OP AFSPRAAK
Overigens wel zo verstandig dat je een visum heb gehaald mieppie, want als je langer dan 21 dagen gaat ben je verplicht een visum te hebben.
Niet dat ze daar moeilijk over gaan doen als je aankomt in Filippijnen hoor, maar degene die vaak moeilijk doen zijn de luchtvaartmaatschappijen bij het inchecken al. Die willen graag alles volgens de regels doen, en dat snap ik ook wel ,want stel dat jij de toegang geweigerd word in Filippijnen,wat dus echt niet gebeurd, dan is de vliegmaatschappij verantwoordelijk, omdat die je aan boord hebben genomen zonder aan de regels te voldoen.
Wens je veel plezier in Filippijnen.
@ ger die Balikbayanvisum krijg je pas als je samen met Nerisa vanuit buitenland in Filippijnen arriveerd, er zijn wel wat voorwaarden, je moet samen reizen met je vrouw, minimaal 1 jaar in buitenland hebben verbleven, en op verzoek moet je een huwelijksakte kunnen tonen.
Hey Korikong
Thanks voor je berichtje:) Ja wat jij zegt had ik ook gelezen dus was netjes voor 12 uur op de ambassade. Je moet er nu trouwens voor half 12 zijn stond er op hun site. Heb het ook gevraagd of het niet dezelfde dag kon maar ze vertelde dat ze dat nu niet meer doen. Kennelijk is er dus wat veranderd aan de werkwijze.
En nee het was niet druk bij de ambassade. Naast mij waren er nog 2 anderen dus dat lijkt me geen reden om het daarom niet te doen.
Inderdaad Rotterdam en Amsterdam had ook gekund maar woon in het oosten dus voor ons was het toch al dagje weg dus hebben er maar even een dagje strand bij aangeplakt:)
Oh enne wat jij zegt was inderdaad precies de reden waarom ik toch maar het zekere voor het onzekere heb genomen. Wist het niet, dus goed dat je het zegt maar was ik inderdaad ook bang voor. Ach en nu is het als het goed is ook rond en hoef ik er tijdens mijn reis niet meer mee bezig en kan ik mijn tijd besteden aan wat leuks doen daar:)
Woon jij trouwens op de Filipijnen? Ga er een dag of 25 rondtrekken over iets meer als een maand. Nog tips?
Okey, nou goed te weten dat de werkwijze van de ambassade dan kennelijk veranderd is.
Ik woon met mijn mijn gezien in Filippijnen ja ,we hebben een klein eco resortje aan de oostkust van Palawan, aan tabuyobeach.
Dus mocht je ook palawan aandoen ben je welkom voor een dagje eilandhoppen of een bezoek aan de undergroundriver hier. http://www.puerto-undergroundriver.com/
Een andere absolute topper vind ik de Walvishaaien in Donsol, en een trip naar het noorden van Luzon , de rijstterrassen en de ifugao stammen is ook absoluut de moeite waard.
Ik weet niet wat je zelf allemaal al in gedachten had om heen te gaan ?
Helaas door al het gedoe met de met de Euro gaat de wisselkoers in sneltreinvaart naar beneden, kreeg je in 2008 nog 70 peso voor een euro, nu is dat nog maar 55 peso.
Haha ja was voor mij ook een ongename ontdekking maar goed als t goed is is t dus wel geregeld zo dus dat is dan wel weer lekker:)
Ja wat je noemt staat zeker op mijn lijstje…willen idd vanuit Manilla eerst naar t noorden…Dan terug naar Manilla en dan richting Lake Taal voor een dag…de moeite waard? Van daaruit idd richting Donsol en dan naar Bohol (duiken, chocolate hills, spookdiertje en beetje luieren op strand…las trouwens dt je daar ook walvissen kan spotten…is dat wat?
En van daaruit richting Cebu…gaan 25 dagen dus geen idee hoe ver we dan kunnen komen…zit idd te denken om aansluitend dan nog naar Boracay of Palawan te gaan maar vind het moeilijk inschatten omdat ik niet goed het vervoer in kan schatten en hoeveel tijd we daarmee kwijt zijn…Hadden bedacht om dag of 5 op Cebu te zijn voor verschillende dingen…
Kan je daar bij jullie ook goed duiken?
Oh dus prijzen zijn dan ook best gestegen ja…good to know…thanks:) Nou ben benieuwd of je me verder kan helpen. in ieder geval alvast bedankt;)
Taal vulkaan is wel leuk voor een dagtripje, Als je eerst naar tagaytay gaat heb je vandaar uit een majestueus uitzicht over lake Taal en de vulkaan.
Taalvulkaan is de kleinste ter wereld, en het is de enige nog aktieve vulkaan waar je zo makkelijk aan de krater rand kan komen. Als je in goeie conditie ben kun je zelf naar boven lopen, of een paardje huren om naar boven te gaan.
Chocolate hills hoor ik vaak dat mensen vinden tegenvallen. Ben er zelf 1 keer geweest, en tis een heel merkwaardig gezicht om vanuit het uitkijkpunt honderden gelijkvormige heuvels te zien. en ze lijken trouwens alleen op sjokoladehoopjes in het droge seizoen als ze bruin verkleuren de rest want jaar zijn ze gewoon groen.
Bohol is super om te duiken , op Alonabeach in Panglao zitten tientallen duikresorts. Deze duikresorts organiseren ook wel trips op walvissen te spotten, ze varen dan richting Balicasag eiland. Weet niet of dat allen seizoensgeboden is of die wasvissen thele jaar te zien zijn.
Boracay vind ik de laatse jaren niks meer , zo toeristich en veel koreanen, zelfs de menukaarten in de restaurant zijn al in het koreaans.
In Palawan ( puerto princesa) ben je in principe in minder dan een uurtje vliegen vanaf Cebu.
Op 1 van de eilandjes bij ons voor de kust zit wel een duikresortje waar je duikuitrusting kan huren, opgezet door een brit en een duitser, ik ben zelf geen duiker, dus ik weet niet of het onderwaterleven de moeite waard is, ik zal eens informeren hierover.
En tis niet zo zeer dat de prijzen hier gestegen zijn maar je krijgt gewoon minder pesos als je geld wisseld vanwege de zwakke euro, Dus ben je als europeaan gewoon meer kwijt. :zon02:
Hey super bedankt voor je reactie…hier kunnen we wel wat mee:) welke maatschappij zou ik moeten gebruiken om van Cebu naar Palawan te vliegen?
Wat heeft Palawan nog meer te bieden?
Haha de conditie zit wel goed en ben hard aan t trainen voor halve marathon dus denk dat t een goed idee is om die beklimming te gaan doen bij de Taal vulkaan:) thanks voor de tip:)
Is dat ook vanuit Tagatay? Neem tenminste aan dat je de wandeling met een gids moet gaan doen?
Oh dat van Borocay en die Koreanen…had ik geen idee van…goed dat je het zegt:)
Lees het al…op Bohol ga ik me wel vermaken…idd de chocalate hills zullen wel meerendeel groen zijn maar lijkt me toch bijzonder om te zien…wil er een gecombineerde trip van maken met andere dingen…idd niet echt iets om uren naar te gaan staren:P
Benieuw idd over wat je te weten kan komen over het duiken daar.
Oh enne als ik nou t mooiste strand van de Filipijnen wil zien zonder verdrukt te worden door andere toeristen…waar moet ik dan zijn?
Wat Palawan te bieden heeft is veel natuur, had ik de undergroundgriver al genoemd ?
En vooral de omgeving van El Nido is supermooi, lijkt op Halongbay in Vietnam. en je kan mooi eilandhoppen daar. En het mooiste strand van Filippijnen vind je ook daar, El nido is wel behoorlijk toeristisch maar dat mooie strand Calintang beach ligt op 20 kilometer noordelijk van el nido , alleen per boot of motor te berijken, en je heb het hele strand voor je zelf alleen( op google kun je denk ik wel fotos vinden van Calintangbeach elnido)
Voor de beklimming van Taal vulkaan heb je geen gids nodig ,tenzij je in de krater wil afdalen. Wil je alleen tot aan de krater rand kan zonder gids. Vanaf het uitkijkpunt in Tagaytay kun je met openbaar vervoer of taxi de steile kronkelweg naar beneden nemen tot aan de plaats Talisay, daar kun je een banka naar de vulkaan toe huren. En dan zelf naar boven klimmen , het is het zelfde pad dat ook de paarden nemen dus kan niwt missen.
IOkey helemaal top! Super bedankt voor je reactie…
Zucht… krijg er elke keer weer meer zin in…zucht nog even 5,5 week aftellen en dan is het eindelijk zo ver:)
Ehm nog even een heel andere vraag…als ik kijk op het reisdvies voor de Filipijnen dan staat t er allemaal niet zo best voor…
Dit is wat er nu staat:
Er is een dreiging van ontvoering, al dan niet voor losgeld, in de Filipijnen, in het bijzonder in het zuiden, inclusief toeristische kust – en eilandbestemmingen. Toeristen en lokale inwoners zijn in het verleden ontvoerd op locaties in het zuiden van Palawan en op de eilanden van de Sulu archipel, waarbij sommigen om het leven zijn gebracht.
Kan jij iets meer vertellen over hoe de situatie daar nu is? Is dit erg actueel?
Enne hoe zit het met de Dengue daar? Kan je daar iets meer over vertellen?
Super bedankt voor al je info!! Je hebt me al paar goede ideeen gegeven:)
Helemaal top:)
Bohol is zeker de moeite waard. Beginnen in Tagbilaran waar je met vliegtuig of boot aankomt. Behalve Panglao island waar jeook kunt duiken heb je natuurlijk chocolate hills en floating restaurant wat je samen in een dagtrip kunt doen. Ik betaalde 80 euro, exclusief goedkope entree en fooi. Er zijn nog meer bezienswaardigheden, maar om dat allemaal in een dag te doen is wel veel.
Met de fastferry naar Cebu en dan beginnen in het grote winkelcentrum SM in de buurt van de haven. Een aanrader om te overnachten is Cordova Home Village. Het eilandje Mactan is een voorstad van Cebu en daar is ook het vliegveld. Dechauffeur van het resort brengt en haalt je waar je ook moet zijn, bv het vliegveld.
Op Mactan zie je verder het standbeeld van Lapu-Lapu, de krijger die Magellan gedood heeft en zo een plaatselijke held is geworden. Evengoed hebben de Spanjaarden later de Filipijnen ingelijfd. Cebu is hiermee de oudste stad van de Filipijnen.
Top Hills is een attractie van Cebu die je meegemaakt moet hebben. Maak een prijsafspraak met een taxichauffeur en hij brengt je in een uur naar boven aan het begin van de avond. Je ziet dan heel mooi Cebu by night en ook nog eens lekker koel. Als het winderig is, heb je zelfs een vest nodig. Vantevoren of op de terugweg rijdt hij ook nog langs Magellans cross en de replica van het Manilla-galjoen. Even uitstappen en fotoos maken. De Euro is inderdaad heel duur in vergelijking met de PHP, maar ik vind dat vooral in de Filipijnen het geld moet rollen. Toerisme is hun bron van inkomsten.
*
De Filipijnen zijn echt wel veilig geworden, Miepie. Kom echter niet in Mindanao zonder reisgids en ga ook niet alleen het binnenland in van sommige eilanden. Als je onder de mensen bent, ben je veilig. Er is overal politie, bijna op het communistische af. Ook dat is werkverschaffing. Salaris, ho maar: een mooi uniform, huisvesting en een lunchbon is voldoende om dat werk met plezier te doen. Als er ergens iets niet in de haak is, hoor je fluitjes en is er zo een dozijn agenten rondom jou heen. Ik praat even over Cebu, maar ook Tagbilaran of Ormoc in Leyte.
Ik houd van de Filipijnse bevolking. De vriendelijkheid straalt ervan af. Ze zijn heel behulpzaam en ik weet nog steeds niet wanneer je wel of geen fooi moet geven.
Succes en veel plezier!
Klopt er zijn regelmatig ontvoeringen door Abu Sayaf, de lokale tak van AL Qaida hier in Filippijnen.
De ontvoeringen vinden echter allemaal plaats in gebieden, waar toeristen niet mogen komen. Zoals omgeving van Zamboanga, Sulu eilanden en uiterste zuiden van Palawan dat Balabac heet.
Regelmatig zijn er toeristen die denken dat er voor hen andere regels gelden, en toch naar deze gebieden reizen met alle gevolgen van dien, onbegrijpelijk Filippijnen heeft zoveel mooie gebieden die wel veilig zijn, dus waarom zou je jezelf in gevaar brengen.
Ben zelf al regelmatig in het zuiden van Palawan geweest,en de plaats Quezon , waar het complex met Taboncaves is, is voor mij de uiterste limiet, verder ga ik niet.
Buiten deze gebieden is de kans ontvoerd teworden vrijwel nihil.
Heb me eigelijk nog nooit onveilig gevoeld hier in Filippijnen.
De Dengue epidemie van vorig jaar is voorbij, maar blijft wel zaak om 2 keer daags je zelf in te smeren met deet houdend middel.
dan moet je naar de immigration gaan in manilla en vragen voor verlenging dan kan je 2 maanden langer blijven en moet je zoiets betalen van 3200 pesos heb een jaar in de philipijnen gewoond maar ga terug in juli 2012 ben daar getrouwd
om je vrouw te laten regaliseren moet ze bij u zijn in het land waar je bent anders krijg je je geld niet zo gaat dat ook in belgie is ze er niet bij en nog steeds in de philipijnen is krijg je niets kut land belgie
je paspoort en ga niet alleen neem je vrouwtje mee en ongeveer 3200 pesos dan mag je 2 maanden langer blijven en moet je en papiertje invullen met je naam en je adress van waar je woont niet in phil maar je huidige adress en als je alles ingevuld hebt moet je ongeveer 2 uren wachten en dan komt je stempel op je paspoort dat is het dus grtjs