4 maanden verblijf op de Filipijnen

Hallo,

Ik heb een retour vliegreis geboekt en zal v.a. 13 november a.s. tot/met 2 maart 2016 op de Filipijnen verblijven, op de eilanden Mindanao, Bohol en Palawan.

Hoe lang kan ik op mijn visum bij aankomst verblijven en wat kosten de nodige verlengingen? Kan ik op Bohol mijn visum laten verlengen en zoja, waar?

Bij voorbaat dank voor de informatie.

Groet, Jörg uit Eindhoven.

Hallo!

Je moet elke 2 maanden je visum verlengen. In 2008 was het geloof ik nog 50 euro, nu zeker meer.

Ciao,

N

Heb het net uitgezocht op de nieuwe Phil. gov. site: eerste 30 dagen vrij, dan visa waiver voor 29 dagen, kost 60 €, daarna 2 maanden visa verlenging, kost 98 €, samen 158 €. Niet goedkoop maar toch de moeite waard.

Groet, Jörg.

Hou er rekening mee dat je vooraf een visum moet aanvragen. Indien je geen visum hebt, zul je worden geweigerd op de luchthaven van vertrek…

Beste Ruud,

Hoe recent is je informatie? Twee jaar geleden kreeg ik bij aankomst in Manila gewoon een maand gratis visum. Sinds wanneer is dit veranderd? Ik heb een retour-ticket.

Ik heb wel gehoord dat ze soms moeilijk doen als je per enkele reis komt.

Groet, Jörg.

Beste Jörg,

Indien je kunt aantonen (bijv. met een retourticket) dat je het land binnen 30 dagen verlaat, dan krijg je idd een gratis visum voor 30 dagen. Voor een langer verblijf is de regel dat je vooraf een visum moet regelen. Bij een verblijf van 4 maanden dient het visum ter plaatse 1x verlengt te worden (doe je dit niet, dan krijg je bij uitreis een boete). Meer info vind je o.a. op visum.nl.

Beste Ruud,

Ik had een retourvlucht na zes weken. Heb dan in Dumaguete op Negros mijn visum om een maand laten verlengen. Ik denk dat het ook wel gaat met een retour na drieënhalve maanden.

Dank je wel, groet,

Jörg.

hou er rekening mee dat de visumverlengngskosten waarschijnlojk het dubbele bedragen van wat u voorstelt want na 2 maanden moet je ook een icr-i card kopen, verplicht en bij de 3e verlenging een zgn acr fee (vervangende inkomstenbelasting) Dit alles is te checken op de site van de BOI. Verder moet je een retourticket hebben binnen 30 dagen vanuit de filippijnen anders wordt je gedwongen om er 1 te kopen bij een airliner op het vliegveld van MNL uiteraard is dit 3,5 keer duurder dan de ´webfaire´ Gelukkig mag je dit aan de hand van een immigrationofficer doen die niets voor zijn dienst rekent. Meestal komt het echter niet zo ver want dan checkt de airliner die je naar de filipijnen brengt in Amadeus (vluchtensysteem) of je al dan niet een retourticket hebt, bij geen wordt je op de vlucht geweigerd. (no boarding)

Dank je wel. Wat een gedoe zeg. Als ik bij aankomst een drieeenhalf maanden retourticket kan laten zien moet dat toch kunnen? Ik ga toch tot die datum twee keer mijn visum laten verlengen, eerst de waiver (1 maand) en dan 2 maanden verlengen. Ze willen je toch zolang mogelijk als toerist houden tenslotte?

Ik zal nog eens kijken op de Imm. pagina.

Groetjes, Jörg.

De visumverlenging kan men ook weigeren om vele redenen en dat gebeurt ook regelmatig (soms zijn de wachttijden gewoon te lang bij de boi en zeker rond de kerst kan men de aanvragen niet meer aan je met dan bijv. over een week terugkomen) vandaar de 30 dagen-eis, men wil er zeker van zijn dat je ook echt terug gaat.

Onder welke steen leef jij nog…???

Zoveel zin en onzin.
Na je gratis visum on arrival (VOA) voor 29 dagen, moet je de 1e keer verlengen en dat kost 3130 peso. Dus als je niet te ver van Den Haag woont beter daar visum aanvragen, is goedkoper. De volgende verlenging is een dure vanwege die ACR (Alien Certificate of Registration). Voor de PH zijn toeristen min of meer buitenaardse wezens als je de benaming Alien bezigt, daarom is het ook een 3e wereld land om dat een lijst voor 4e wereld landen nog niet bestaat (grapje)!
Een retourticket binnen 30 dagen, wat is dat weer voor onzin. Ik vlieg naar de Phils (Cebu) mijdt a.u.b. dat zooitje in MNL op een OW met een uitgaande ticket naar …vul zelf maar in.

Dat is niet de veronderstelling die men op de filippijnen heeft, mem heeft via een universitair onderzoek uitgevonden dat de meeste toeristen het meest uitgeven als ze max. 20 dagen blijven. Blijven ze langer dan zitten ze bijv. niet meer in hotels en dat levert de staat minder op! Ze touren dan ook niet meer met een toeroperator ook dat levert veel belastinginkomsten op. Het meest geliefd hier zijn de koreanen die in 6 dagen even veel uitgeven als een amerikano (kano) in 21 dagen. Ook jappanners en chinezen zijn erg geliefd omdat ze in korte tijd heel veel; geld uitgeven, vooral als ze gaan duiken dan rollen de peso’s binnen. Kijk maar eens in de mall bij citibank de lange rij koreano die daar de pesos met grote stapels / pakken tegelijk uit de muur trekken echt met 100.000 den (100.000 PHP= 1 stapel/pak) tegelijk!
Toch heeft men nu een proef van 2 jaar voor een 30 dagen visum, dit ivm de asean (eu van azie) die dat de filippijnen eigenlijk oplegd (verplicht) heeft, omdat alle andere zo-aziatische landen dat minimaal ook doen, vaak mag je nog langer blijven zoals maleisie zelfs 90 dagen visumvrij. Op de PH is men toen morrend akkoord gegaan, morrend want men is niet zo dol op buitenlanders hier op de PH tenzij de ‘‘gringo’’ veel dollars meeneemt natuurlijk, dan glimlacht men van oor tot oor!:slight_smile:

bij aankomst op de Filippijnen kun je 30 dagen verblijven, dan moet je een visum hebben, 1e is 29 dagen, daarna 58 dagen.
Op Cebu kun je bij de Immigration je visum verlengen.

Heb nog nooit meer dan 20.000 peso in 1 keer kunnen pinnen en bij sommige banken maar 5000.

Die atm fee tikt bij ons niet zoveel spenderende westerlingen niet zoveel aan maar is dan toch per 5.000 peso, 200 php, soms ook nog 75 daar bovenop voor de lokale bank en natuurlijk nog hetgeen je aan je eigen bank moet betalen en je krijgt een luizige koers van 44 peso op een euro terwijl de bank er 55 op pakt.
De koreano en japanners zijn wat slimmer de gaan naar de CITIBANK:chin: en pinnen er 1x 50.000 PHP(zonder limiet), ikzelf met mijn ing kan er trouwens 30.000 (50.000 daglimiet) pinnen met een koers van 47/1 en geen fee whatsoever, kijk daar wil ik wel 40’’ voor in de rij staan! Ik kan mij voorstellen dat je jezelf geen breuk gaat zoeken naar de CB als je maar 3 weken op de filies bent dan tikken die paar keer ca.10 euroopnamefee niet zo aan. (een extra taxirit kost dan meer)

hallo Pilover, ik ben altijd ten minste 3 maanden op Mindanao en wel 2 x per jaar, dus het loopt wel op als ik steeds 10.000 kan pinnen. Dan betaal ik aan de Ph. bank 200 p. fee. Maar heb inmiddels ook een Ph. rekening. Dan haal ik eerst met mijn Ned. pas geld uit de muur en stort het op de Fil.bank. Gaat bovendien een stuk sneller.
Citibank, heb ik nog niet geprobeerd, weet ook net of deze er is in "mijn"stad. Ga zoeken zodra ik er weer ben. Nu is het maar 44 p?
Ben in dec. vertrokken, toen was het nog iets boven de 50 p.

Noem je dat handig…eerst met je NL bank card in de PH zoveel peso uit de muur halen (meestal maar 10k per keer a raison van 200 peso) en die peso dan weer op je PH rekening storten. Wat te denken om van te voren een X bedrag in Euro die wordt omgezet in peso naar je PH rekening overmaken via je eigen Nl bankrekening en als dat te duur uitpakt via b.v. SuriChange of Transferwise. Bij beide laatste opties zie je de koers die je krijgt en de fee is niet om wakker van te liggen,. Kies bij je eigen NL bankrekening altijd voor de optie shared.

In een nog niet zo recent bericht van je, riep je dat die Koreanen in een keer voor maar liefst 100k uit de muur konden trekken. Zo snel de limiet gewijzigd of zit je nu uit je …haren te … Maakt mij niks uit, ik weet van de hoed en de rand, maar mensen die hier van plan zijn naar toe te reizen enz., beginnen zich nu af te vragen…!!!

Da<script id=“gpt-impl-0.38090155446688456” src=“http://partner.googleadservices.com/gpt/pubads_impl_78.js”></script>t verdient enige toelichting, mijn Japanse buurman kan tot 100.000 php per dag (24 nuur) pinnen als limietr, per opname kan hij 50.000 opnemen. Europeanen van diverse banken (vrijwel alle) kunnen bij citi 20- tot 30.000 per keer opnemen, de rest de bpi, 20.000 (vaak/meestal), metro meestal 10.000 (zij beweren allen 20.000 maar in de praktijk NOT, want hoe lager de opname des te vaker zij de fee kunnen innen) en de rest 5.000, limiet is wel meestal 20.000, hopelijk is dit zo duidelijker voor atm afhankelijke toeristen.