Visum Filipijnen langer dan 21 dagen

Hoi,

In maart ga ik naar de Filipijnen voor 30 dagen. Hiervoor heb ik een betaalde visum nodig. Ben je verplicht om deze visum in Brussel te gaan halen of kan je hem ook in de Filipijnen verkrijgen?
Wie heeft er ervaring hiermee?

Dank bij vooraat!

Stijn

Nee je bent niet verplicht om een visum aan te vragen,als je zonder visum gaat krijg je bij aankomst op het vliegveld in Filippijnen een gratis visum voor 21 dagen in je pasport gestempeld. Maar omdat je 30 dagen gaat zul je dus je visum dan in Filippijnen later nog moeten verlengen. Als je er de tijd voor heb zou ik de visum gewoon bij de ambassade in Brussel gaan halen, daar ben je dan waarschijnlijk wel 1dag mee zoet, als het net zo gaat als bij de Filippijnse ambassade in Den Haag , daar kun je sochtends voor 12 een visum aanvragen en kun je de visum smiddags na 3 uur weer ophalen, twee pasfotos moet je inleveren en in het bezit zijn van een retourticket. Voor de zekerheid even op de website van de ambassade kijken of die toevallig de dag dat je gaat niet toevallig is gesloten,wegens nationale feestdag in FIlippijnen http://philembassy.be Ga je zonder visum dan moet je voor de 21 dagen voorbij zijn in Filippijnen verlengen De immigratiedienst heeft verspeid over het land diverse kantoren waar dit kan de kantoren staan op de site www.immigration.gov.ph links bovenaan op de site zie je , subport offices, even daarop klikken en je ziet alle over het land verspreide kantoren. Nog even een waarschuwing laat je visum niet verlengen op een van de kantoren in de steden Manila ,Cebucity, of Davaocity, het is daar zeer druk dus ben je er een hele dag aan kwijt,en men is daar zeer corrupt, dus kost je veel extra geld. In kleine provinciestadjes is het verlengen vaak het makkelijkst, de laaste keer dat ik verlengd heb was in Puerto Princesa en dat duurde niet langer dan een kwartier, en geen corruptie,want ik heb geen peso meer betaald dan op de officiale bonnetje vermeld stond. O ja en ook je officiele bonnetje bewaren, daar kunnen ze soms om vragenop het vliegveld als je het land als je het land verlaat. gebeurd soms dat men zegd dat je en vals visum hebt,en dan duw je gelijk de officiele bonnetje onder hun neus, daar hebben ze niet van terug.

En ik heb op internet gelezen dat je bij binnenkomst op het vliegveld sinds kort direct bij het stempelen, tegen de standaard visum betaling (dwz gelijk aan de 59-dagen-visumkosten bij Philippijnse ambassades), het visum kan laten verlengen tot 59 dagen.

De vraagsteller zal nu vast willen weten, heeft iemand hier dat al eens in de praktijk gedaan?

Spijtig dat er geen internetdienst is om het visum aan te vragen. Voor Australië bvb moet je nergens naar toe. Aanvraag via internet, bevestiging van de aanvaarding, je krijgt een nummer en that’s it.
Ik zal maandag nog eens de ambassade opbellen en als er niets anders opzit zal ik naar Brussel moeten gaan. Hopelijk lukt alles in één dag, want anders moet ik er twee verlofdagen aan verspillen!

Dank voor de reactie,

Stijn

Ja das wel handig natuurlijk om je visum per internet te regelen, maar dat dit bij de Filippijnse ambassade niet kan komt denk ik omdat ze veel strenger zijn dan de Australische ambassade, je kan je visum ook niet door iemand anders voor je laten regelen,je bent verplicht persoonlijk te verschijnen, in Den Haag kan het in 1 dag ,dus ik neem aan dat dit in Brussel ook moet kunnen. Even in de gaten houden dat je paspoort na terugkeer uit Filippijen nog 6 maanden geldig moet zijn, anders krijg je geen visum, pasfotos en je retourticket meenemen is verplicht. En soms word er ook naar je inkomen gevraagd dus neem een salarisstrook mee. O ja Stijn je krijgt een officieel betalingsbewijs van de ambassade dat je het visum heb betaald, dit bewaren tot tot dat je in Filippijnen door de paspoortcontole bent. Soms word er naar gevraagd. Ben je dan je betalingsbewijs kwijt zijn er soms van die grapjassen die beweren dat het visum niet betaald is.

Dank je wel voor de tips. Aan dat betalingsstrookje ging ik niet gedacht hebben.

Oi!

Iemand hier al ervaring mee?

Bart

Zou ik niet doen. Je gaat daar moeten aanschuiven. Best is, zoals voordien is gemeld, je visum laten verlengen in een van de provinciestadjes. Toen mijn eerste 3 weken bijna vervallen waren, was ik in Boracay. Het heeft me 10 minuutjes gekost om te verlengen tot 59 dagen. Ook in Cagayan de Oro ben je er op een paar minuutjes vanaf.
Mocht je ook in Camiguin belanden kan je ook bij ons terecht. Wij hebben hier een Business Center, waar buitenlanders terecht kunnen om hun visum te verlengen. Een van onze mensen gaat elke week naar Cagayan de Oro en die zorgt voor het verlengen van de visa.
Geen zorgen over maken, het is echt peanuts. (maar niet in Cebu of Manila, want dan ben je uren kwijt.)

Vorige week een 59 dagen visum geregeld op het filippijnse consulaat in Amsterdam.
Wel even een afspraak maken van tevoren, binnen een half uur geregeld, kosten euro 30,-

Ik had een mail gekregen van de ambassade maar daar mijn forum redelijk groot is kan ik het niet vindus, dus zal ik het maar even uitleggen

Vroeger als men overstay had was dat geen probleem, bij de emigratie betaalde men gewoon een boete en klaar is kees, de meesten waren daarmee tevreden en vraagden niet naar een ontvagst bewijs, de mannen van dienst verdeelden gewoon het geld onder hen, alleen als er iemend een ontvangst bewijs vroeg werd dit uitgeschreven
In Intramuros waar de emigratiedienst zit hebben ze dat opgemerkt en hebben ze de tekst van de wet aangepast
Men kan niet meer betalen op de luchthaven, men moet zich naar Intra Muros begeven en daar de boete betalen, naargelang de duur van de overstay word deze hoger en hoger
Vervolgens gaat men terug naar de vlieghaven maar het vliegtuig is vertrokken, als het met KLM gebeurt moet men naar Ayala, een beetje verder dan de ambassade en kan men daar zijn ticket laten veranderen op 2 voorwaarden, 1 men betaalt 100$ per persoon, euros worden niet aangenomen, alleen $$$$$ n PHP en kan plaats hebben op de eerstvolgende vlucht INDIEN ER PLAATSEN vrij zijn
Dus een gouden raad van !!! nee niet van tante kaat maar wel van de Belgische ambassade, meer dan 21 dagen neem een visa van 2 of 3 maanden, deze kan men wel laten verlengen op voorwaarde dat de geldigheids datum niet verstreken is, beter 35€ betalen dan 100$ per persoon

ik heb een vraag, ik ben bij de ambassade geweest voor een visum voor 18 feb tot 18 mei volgende dag kreeg ik mijn paspoort terug met issue date 29dec en expiration date 29 maart.
heb vervolgens gebelt naar de ambassade en hun zeiden mij dat het niet uit maakte. heeft iemand hier ervaring mee? niet dat ik zo voor een verassing kom te staan hehehe

Makoy, die experation date van 29 maart wil alleen zeggen , dat 29 maart de uiterste datum is dat je met dit visum Filippijnen in kan. Als jij dus op 18 februari Filippijnen binnenkomt is dat dus nog ruimschoots voor de vervaldatum van 29 maart. Vanaf de datum van binnenkomst gaat je visum pas lopen, niet vanaf de dag van aanvraag. Dus ik zie geen enkel probleem,maar kan me voorstellen dat het een beetje verwarrend is allemaal.

1 like

oke dank je vond het erg verwarrend dus denk even hier vragen bedankt voor de snelle reactie

HéHé…

Maar wat doe je als je langer dan 59 dagen in de Filipijnen wilt blijven?
Kun je dan géén visum hiervoor krijgen?
Of moet je bv. “even” naar een buurland gaan en kan je dan weer gemakkelijk een visum krijgen voor 59 dagen?

Bedankt hoor.

Je kan gewoon om de 2 maanden je verblijf verlengen, tot maximum 1 jaar. Gewoon naar de lokale immigratiedienst gaan. De visum-fee betalen, en dat doe je om de 2 maanden.
En als je dan nog langer wilt blijven, is er ook geen probleem. Na 1 jaar zal je waarschijnlijk al de “juiste” mensen tegengekomen hebben, die je “virtueel” het land laten verlaten…stempel in paspoort als bewijs van “vertrek”, en stempel van een paar weken later, als bewijs van “aankomst” in het land. Wel zeker van zijn dat die “fixer” je ook in de computer zet, dat je (zogezegd) het land verlaten hebt, en “officieel” terug het land binnengekomen bent. En als die fixer echt goed is, zet hij er een balikbayan visum in. Dat is dan alsof je getrouwd bent met een Filippijnse. Dan moet je niet om de twee maanden je visum laten verlengen. Balikbayan “regelen” kost tussen 5,000 en 10,000 Pesos, afhangend of de fixer grote honger heeft. En als je echt de ballen aan je lijf hebt, schuif je een paar duizend pesos in je paspoort bij aankomst, en sist “balikbayan, please” naar de douanier. En dan ben er er dadelijk van af.

Tis de Filippijnen, he :)…Alles is te regelen als je de juiste mensen kent / vindt. Ik zou me er allemaal geen zorgen over maken over dat visum.

Volgens mij kun je als toerist zelfs 2jaar aaneengesloten in de Filippijnen blijven. Dan moet je even het land uit , en kun je in principe weer 2 jaar blijven. Ik zie niet in waarom dat alleen virtueel zou moeten, regelmatig heeft cebupacific een promosale en vlieg je voor peanuts naar bijv. Honkong heen en weer.
@ In camiguin , is het echt zo makkelijk om aan de balakbayan status te komen? Ik hoor vaak verhalen van mensen die echt met een filippijnse zijn getrouwd, maar bijvorbeeld hun trouwakte niet bij hun hebben , en daardoor geen balikbayan stempel krijgen, ook al hebben ze daar wel recht op.

Nog even een tip voor de mensen die zonder visum naar filippijnen reizen, je paspoort moet bij aankomst in filippijnen nog minimaal 6 maanden geldig zijn. Let daar dus goed op. Vaak word dit ook door de luchtvaartmaatschappij bij het inchecken nog eens gecontroleerd. Maar er kan er altijd een doorglippen, en dan word je dus in Manila de toegang geweigerd, want die 6 maanden is een keiharde eis !

Voor het verlengen van het visum heb ik bijna 8000 peso kwijt hoe kan dat nu en mijn vrouw is een filipina ???

Korikong,
Het kan zijn dat je interpretatie juist is maar ik heb mijn twijfels. Als ge uw reispas inkijkt dan staat daarin ook de datum van afgifte (=date of issue) en de datum geldig tot (=date of expiry). Dus je reispas is maar geldig tot op die expiration date. Evenzo staat er op het visum de datum van issue en de datum van expiration. Volgens mij moet betrokkene voor 29 maart verlengen omdat zijn visum maar geldig is tot 29 maart, zoniet is zijn visum vervallen en een vervallen visum kan je mijn inziens niet verlengen. Of maak ik hier een verkeerde redenering? Van al die stempels die men in je paspoort slaat wordt je geen jota wijzer!!!
Ik heb het in 2009 voor gehad en kwam ook één dag te kort. Heb voor alle veiligheid toen verlenging gedaan in Cebu. Nochtans ben ik daar niet persoonlijk voor naar de ambassade geweest maar via een reisbureau in een grote mall in Cebu mijn verlenging laten regelen. Maar naar mijn gevoelen hadden ze me daar dik in de zak gezet wat betreft de kostprijs voor de verlenging. Maar ik weet tot op heden nog altijd niet of die verlengin,g wel degelijk nodig was.
Voor mijn volgende reis ga ik gewoon naar ginder en laat in de loop van die eerste 21 dagen mijn visum verlengen in Cayagan. InCamiguin kan mij dat wellicht regelen?

Zoals ik toen tegen Makoy heb geantwoord is juist, Vanaf zijn binnenkomst in Filippijnen gaat zijn 59 dagen visum pas lopen. Dat is dus van af 18 february +59 dagen= tot 18 april. Die 29 maart is alleen de uiterste datum dat deze persoon met dit visum Filippijnen in kan, niks meer en niks minder. Voor verlenging hoef je trouwens niet naar de ambassade, maar kan je gewoon naar een van de kantoren van immigration. Doe je het via een reisburo is het altijd duurder die moeten er ook wat op verdienen nietwaar.? IK weet niet hoeveel je betaald heb maar de prijzen van verlenging staan gewoon op de website van de immigratiedienst. Mijn persoonlijke ervaring is dat je beter in een kleiin provincie plaatsje kan verlengen dan in een grote stad. Ik heb het in het verleden een aantal keren in Manila gedaan, lange wachtrijen, klantonvriendelijk personeel ,corrupt, en bijna een hele dag aan kwijt. De laatste jaren heb ik in Puerto Princesa verlengt omdat ik daar in de buurt was,en dat was heel anders dan in Manila, zeer vriendelijk en correct personeel, direct aan de beurt , en het was binnen een half uur gepiept.

ik vertrek over anderhalve maand naar de Filippijnen voor 4 maanden. Ik heb een ticket naar manilla geboekt en een jaar later een ticket terug vanuit India. Zou ik hiermee een visum kunnen krijgen, of zou ik eerst mijn ticket uit de Filippijnen moeten boeken?? En hoezo kun je je visum halen in Amsterdam, die gebeurd toch altijd in Den Haag?
Kan iemand me helpen?
Groetjes