Ik ben net terug van de Filippijnen en door omstandigheden langer gebleven dan voorzien.Ik heb dus een verlenging moeten doen van mijn 21 visumvrij verblijf. Ik kon nu nog daar blijven tot 9/12/2010 maar ik moest dringend iets regelen in Belgie.
Volgend jaar ga ik terug van eind februari maar weet nog niet juist wanneer ik ga terugkomen voor een poosje, hangt af van omstandigheden.
Nu zijn mijn vragen: kan ik hier in Antwerpen een visum krijgen voor bvb max 4 maanden ?
Ik was van plan een enkele reis te boeken om dan samen met mijn vriendin naar hier te komen voor een 2 tal maanden en dan terug met haar mee te gaan naar daar. Blijkbaar moet men een heen en terug ticket kunnen voorleggen als men in Manilla aankomt ? Dit is het probleem want ik weet niet wanneer ze haar visum zal krijgen of in het geheel niet zal krijgen.
Als ik de regels van Brussel lees ( min elkaar 2 jaar kennen, min 3 x elkaar ontmoet hebben en voor min 45 bijeen gewoond te hebben ) zou dit geen prob mogen zijn want wij voldoen aan die voorwaarden. Echter, met Brussel weet je nooit hé.
Balikbayan boxes verzenden vanuit Belgie naar de Filippijnen is geen probleem maar gaat dat ook andersom , Filippijnen —> Belgie ??
Kan iemand mij hier meer over informeren ? Thanks.
Wat een visum voor 4 maanden betreft is het antwoord simpel: NEEN. Je kan enkel een visum hier krijgen voor “single” of “multiple entre”. D.w.z. een single entre geldt voor één binnenkomst voor een termijn van 3 maand, dus u bebt 3 maand de tijd om binnen te komen vanaf datum van uitgifte van het visum. Een mutiple entre kan of voor 6 of 12 maand. Ben je van plan om meer dan 59 dagen te verblijven in de Filipijnen dan ben je verplicht in Manila of een of ander grote stad je visum te gaan verlengen. Samengevat: 21 dagen en minder = geen visum, tussen 0 en 59 dagen = visum te verkrijgen in Antwerpen, visum voor 59+dagen = verlengen in de Filipijnen.
Wat betreft het naar België laten overkomen van je vriendin wil ik je niet ontmoedigen maar dat zal aardsmoeilijk zijn ondanks dat je aan al de voorwaarden voldoet. Wij hebben 3 jaar moeten proberen om iemand voor een termijn van 3 maand (=toeristenvisum) te laten overkomen. We hadden pas succes nadat we zelf op de ambassade in Manila zijn tussengekomen. Veel goede moed!
De balikbayanbox in omgekeerde te laten komen is mijn inziens niet mogelijk omdat die verdeeldienst enkel werkt over de Filipijnen: dus van hier uit naar een Filipijns adres. Hier in Benelux bestaat er m.i. niet zulk een verdeeldienst tenzij je een fortuin wil besteden aan DHL.
Groetjes
Willy
Hey Willy,
Thanks voor de info…nu weet ik toch al iets meer.
Om mijn vriendinmee te krijgen zullen we het best proberen met een visa voor " samenwonen " misschien. Ik weet nu niet dat we dan degelijk in Belgie moeten blijven. Als we een visa vragen voor huwelijk is misschien nog beter, dan komen en gaan we naar beide landen wanneer we willen of niet hihihi. Ik zal eentje vragen van 59 dagen en direkt met haar naar ons ambassade in Manila gaan. Als ze hun eigen reglement niet respecteren, dan moeten ze het niet uitschrijven hé.
Je visum kan je aanvragen bij de consul van de Filippijnse ambassade.
Peter Van Bogaert Venneborglaan 90, 2100-Deurne Tel. en Fax : 03 325 71 16
Elke zaterdagmorgen kan je bij hem thuis terecht.
Hij maakt het visum ter plaatse direct in orde.
Dus niet naar de Filippijnse ambassade in Brussel en lange wachtenden voor u.
Je kan enkel een visum krijgen voor 2 maanden.
Wil je het visum verlengen moet je dat doen in de Filippijnen, maar ze verlengen telkens voor 2 maanden, niet meer.
Succes. Groeten Patrick.
Voor wat betreft samenwonen in Belgie… Je vriendin vraagt een toeristemvisum aan op uitnodiging van jou. Eens in Belgie ga je naar een notaris en laat je een samenlevingscontract opstellen bij een notaris. Ze kunnen haar dan niet het land uitzetten.
Dit ben ik achteraf te weten gekomen… niet de legale weg maar het helpt…
Groeten. Patrick.
Hoi Patrick ik leest net jou tekst hier en ik zou graag mn mexicaanse vriendin willen laten overkomen voor langere tijd en zou je mij hier een beetje meer informatie over kunnen geven? en kan ze dan ook werken in die tijd of niet?