volgend jaar ben ik van plan om 2 maanden naar de Filippijnen te gaan. Ik weet dat ik dan een visum nodig heb. Ik lees hier dat ik dat moet aanvragen op de Filippijnse ambassade in Brussel maar moet dat echt daar gebeuren. Kun je dat niet regelen via uw gemeentehuis of stadhuis ? Is er geen mogelijkheid om dit in uw eigen dorp te laten aankomen, dan hoef je geen verlof te nemen ?
Je kunt in Belgie het visum alleen in Antwerpen of Brussel aanvragen. Maar je kunt natuurlijk ook het visum aanvragen in de Filipijnen. De eerste 21 dagen zijn namelijk visumvrij en in die tijd kun je een visum aanvragen tot 60 dagen en dan voor steeds 60 dagen.
M.i. is het beterkoop om het hier in België aan te vragen, temeer al gezien de wachttijden in de grote centra als Manila, Cebu, Tacloban,…
Beste ervaring had ik met mijn visumaanvraag in Antwerpen: eerst telefonisch verwittigd van mijn komst en na een half uurtje stond ik terug buiten met mijn visum. Maar ik weet niet of je nog bij die consuul terecht kan. Vandaar mijn vraag ook aan Kano
Het is goedkoper om het in België te doen. Op de Filippijnen kost verlenging P3030, ongeveer 50 euro. Wachttijd in Manila valt wel mee. Na afgeven kan je je paspoort na een uur weer ophalen. Kan je in de tussentijd gelijk intramurus bekijken.
Je kan een keer geluk hebben dat het in Manila niet druk is, maar ik heb met de Grote kantoren van de immigration in Manila en Cebu .slechte ervaringen. Lange wachttijden, onvriendelijk personeel . Laatste keer heb ik mijn visum verlengt in Puerto Princesa en dat is een heel verschil, geen wachtenden voor me, vriendelijk en correcte ambtenaren,en ik was in no time klaar. Een paar jaar terug ook eeens mijns visum verlengt in Boracay, ook een heel klein kantoortje,maar ook snel klaar en goed.
ik verlengde mijn visa vlakbij mall of asia wel lang wachten
vriendelijk personeel,kreeg van een dame zelfs een rijstkoekje
tijdens het wachten in gesprek geraakt buiten met een dame die daar werkte tijdens een sigaretje
ik was 1 dag te laat met verlengen dus rekende ze een boete van 1500 euro aan
ik kwam rond 3.30 aan en de ‘‘fixers’’ hadden gezegt dat alles al gesloten was !!!
dus let op de fixers,je hebt ze NIET nodig
die dame van buiten verhinderde dat even voor me
dus zo zie je maar,vriendelijkheid word beloond
Gilbert,
Ik weet niet of je al of niet al naar de Filipijnen bent afgereisd. Maar ik las dat je van plan was om 2 maand naar hier te komen. Ik zit hier ook voor een langere periode en ben vorige week naar Davao geweest om mijn visum. Ik kan nu al zeggen als je twee maanden wil komen maak dan je visum in Belgie in orde want dit is merkelijk goedkoper (30€ ipv 50€ hier).
Mijn ervaring:
's Morgens rond 8u mij aangeboden op de “immigration office”. Gelukkig had ik een kopie laten maken van de eerste blz van mijn reispas waar de pasfoto op staat en van de bladzijde waar de stempel stond van het binnenkomen in de Filipijnen. Voor mij was dat 17/01. Dan moet je een documentje invullen, alles afgeven en vervolgens wachten. Na twee uur word je naam afgeroepen en dien je 3030peso te betalen. Je krijgt je paspoort dan nog niet terug. Na opnieuw meer dan één uur wachten roept men je naam opnieuw af en krijg je je paspoort. Ik controleer onmiddelijk de datum omdat ik blijf tot 4 april. Blijkt dat het visum verlengd is tot 17 maart en dat is inderdaad juist 59 dagen. Ik dacht dus dat je de eerste 21 dagen gratis kreeg en dan 59 dagen kon bijkrijgen. Niet juist dus. Het is 59 dagen na binnenkomen. Dan kijk ik mijn rekening na en daar blijkt dat het visum 2030peso kost maar dat je 1000 peso extra moet betalen voor de express lane???
Wat zal nu het vervolg zijn. Ik vertrek hier in Davao op 7 maart naar een klein eiland waar geen immigration office is en zal dus in Davao opnieuw moeten gaan verlengen voor 7 maart. Dan krijg ik opnieuw 59 dagen en zit ik dus safe tot 17 april, maar…Ze hebben weer iets nieuws gevonden. Bij de tweede verlenging moet je ook een Filipijnse ID-kaart krijgen en deze kost 50$ + je verlenging van 3030 peso komt neer op een totaal van 7000 peso + 3000peso van de eerste verlenging = 10.000peso. Dus reken maar goed uit hoe het zit met de dagen die je hier zal zijn. Kijk ook uit als je in België je visum aankoopt of de datum van expire klopt met je totaal aantal dagen in de Filipijnen of het kost je hier een aardige duit.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. :mad::mad::mad:
@ Wilger: jaja, ben al geweest en het is ginder idd duurder dan hier een visum voor 57 dagen te vragen. Ze pofiteren en proberen daar alles hé …
Ik ben terug van half november en ik denk terug te gaan in april - mei en dan nog eens eind dit jaar.
Alvast bedankt voor de info.
ben van plan in september voor 1 a 2 maanden naar manila op de filippijnen te gaan met ze 2 en
woon in nederland lelystad waar moet ik me visum en waarneer kan ik dat het beste doen
@ Michel: In Nederland weet ik het zo niet, ik denk dat er iemand zal moeten antwoorden van Nederland… wat zeker is: het is goedkoper het visa van 57 dagen in uw land aan te vragen dan het ginder te doen…
Naar waar denk je te gaan in Manila ?? Manila is groot hé …
Michel is je vrouw Filippijnse ? Ik vraag het omdat wanneer je vrouw filippijnse is je zonder visum in Filippijnen kan verblijven. Je kan dan bij aankomst op de luchthaven bij de immigration officer een zogenaamde
, balikbayanstatus, aanvragen. Er zijn wel wat voorwaarden, je moet tesamen met je vrouw reizen, jullie moeten langer dan 1 jaar buiten filippijnen wonen, en kunnen aantonen gehuwd te zijn. Als je een balikbayan stempel krijgt is dat 1 jaar geldig. Verdere info staat op de site van de ambassade http://www.philembassy.nl/default.asp?iId=KGKDH
Iemand ervaring met de wachttijden in Brussel? Ik vertrek 10 september naar de filipijnen als vrijwilliger voor een periode van 45 dagen. Dacht oorspronkelijk het daar te laten verlengen. Maar na enkele posts doorgelezen te hebben verkies ik toch het hier in België te laten doen.
Heeft iemand ervaring met de wachttijd in Brussel na de aanvraag? Kan dit op 1 dag gebeuren of duurt het toch nog een aantal weken? Gezien ik binnenkort reeds vertrek zou dit toch wel handige info zijn.
Kan een goede ziel mij hiermee verder helpen?
Alvast vriendelijk bedankt
Jefkee, als je in Brussel (Moliérelaan) uw visum gaat aanvragen dan dient u een aantal stukken mee te nemen (zie philembassy.be), die geeft u af en dan is het ongeveer één week wachten voor u uw reispaspoort terug ontvangt met de post. De verzenddingskosten moet u trouwens op voorhand betalen.
Ik weet niet of op volgend adres nog mogelijk is om uw visum dadelijk af te halen:**Dhr. Peter Van Bogaert, **Venneborglaan 90, 2100-Deurne
Tel. en Fax : 03 325 71 16
e-mail: [EMAIL=“pb.vanbogaert[apenstaartje]skynet.be”]pb.vanbogaert[apenstaartje]skynet.be. Best telefoneer je even voor een afspraak en dan zou de Consul (indien hij niet op pensioen is ondertussen) zorgen dat u uw visum dadelijk kan meenemen.
Ik vraag mijn visum niet meer in België, gewoon inreizen met een 21 dagen visum en vervolgens in de loop van die 21 dagen zorgen dat je 's morgens tijdig op immigration bent (alleszins in Davao) dan sta je 's middags al terug op straat met je verlenging (kostprijs was in januari 3030 peso).
Succes>>>
Bedankt voor je antwoord. Het laten posten van mijn reispaspoort via de post… was ik niet zo gerust op. Ik ga net zoals jij gewoon het land inreizen en dan een aanvragen voor 59 dagen kortbij Angat, Bulacan.