Ola, zie rode tekst.
We hebben een iets concreter plan… Ben benieuwd wat je ervan vindt.
We willen na een dag Kopenhagen meteen door naar Goteborg. Vanuit Goteborg willen we dan richting de highlights van Noorwegen.
Is het te doen om vanuit Goteborg in een keer door te rijden in de buurt van Preikestolen of Stavanger? Of is het verstandig om een tussenstop te plannen. Heb jij dan een tip op een plek waar we ook nog iets moois kunnen zien. We willen Oslo op de terugweg doen anders hebben we inderdaad teveel steden.
Alles kan, maar ik zou het niet doen. Is 10 uur rijden, zonder pauze, met foto’s en pauze erbij zeker 12 uur dus maar reken op meer. Misschien overwegen om Kopenhagen over te slaan en de overtocht Hirtshals - Kristiansand te pakken. Scheelt je in ieders geval heel eindje rijden op de heenweg en is niet duur. Je kunt dan altijd terug via Olso-Gotenburg-Kopenhagen. (Weet je meteen of je nog tijd over hebt.) Echt bijzonder plek weet ik tussen Oslo en Stavanger niet, Setesdal (halverwege) is wel mooi maar wel wat drukker met Noren die daar stacaravans hebben. (Beetje jammer vind ik)
Is het haalbaar om vanuit 1 plek waar we dan kamperen Preikestolen en Kjerag te doen?
Is er daar in debuurt nog iets dat we niet mogen missen? Is Stavanger ook de moeite?
De keer dat ik naar de Preikestolen ben gelopen was ik blij dat ik onder aan de berg op de camping stond. Ha ha. Was wel klaar voor die dag en had geen zin nog ver te rijden. Zijn ook niet zo heel veel campings in de buurt. (Eentje op de weg naar de klim, eentje in het dorp. Die ligt het mooist maar is iets verder weg.)) Kjerag heb ik nooit gedaan, de weg er naar toe wel en das een mooie weg die je niet snel rijdt. Kortom, als de klim lang duurt moet je nog ver terug. Persoonlijk (maar ik ben niet van het ver op en neer rijden naar de tent, neem liever alles iedere keer mee in tegenstelling tot jullie) zou ik voor Kjerag op de camping in Lysebotn gaan staan. (Mooie ligging.)
Stavanger is niet heel bijzonder. Maar als je er van houdt niet verkeerd.
Vanuit daar willen we in de buurt van Bergen onze tent opzetten. Wat is de beste manier om vanuit de overnachtingsplaats in de buurt van Preikestolen naar Bergen te komen?
Via de kust en daar wat mooie stops maken of via Trolltunga?
Beide mooi, ik denk dat het via Odda wel leuk is maar helemaal langs de kust is ook mooi. http://goo.gl/maps/e5Fgp
Na Bergen willen we de tentopzetten in de buurt van Sognefjord. Wat is de beste manier om hier te komen? Is het haalbaar en de moeite om via Gudvangen te gaan en hier ook te stoppen of is er voldoende moois te zien in de buurtvan Sognefjord?
Beste tip die ik je over dag gebied kan geven, rijdt door naar Skjolden. Je kunt vanaf daar naar de Nigardsbreen, over weg 55 naar Lom, naar Urnes en de camping ligt erg mooi.
Dan willen we vanuit 1 centraal punt naar Alesund, Geiranger, Briksdalsbreen en Nordfjord. Deze liggen allevier op redelijke afstand als je precies in het midden voor meerdere dagen je tent neerzet. Is dit realistisch of heb je een ander idee?
Wederom, ik zou dat niet doen. Maar ik kan dat niet invullen voor jullie. Ik zou camperen bij Oldenen dan bij Geiranger. Je kunt dan de Trolstiggen ook bekijken, dat lukt niet als je eerst het hele stuk naar Geiranger moet rijden. Alesund zou ik dan ook echt apart nemen. Misschien kun je daar Runde bijpakken. Erg leuk om eens te kijken. Wil je het toch vanaf 1 plek doen zou ik in de buurt van Hellesylt (of eventueel Stranda) gaan staan. Dan is de Trolstiggen nog wel te doen als je de boot pakt, rondje via weg 60-15-63 naar Geiranger kan dan ook.
We willen dan naar Oslo (even wat cultuur tussendoor) en hebben zo een rondje gemaakt in Noorwegen. Vanuit Oslo willen we in een paar ettappes met wat mooie stops in Zweden naar Stockholm en vanuit Stockholm terug naar Malmo en naar huis.
Slim deze cultuur als laatste te pakken, als Noorwegen dan meer tijd kost kun je schrappen. (Want das vaak nodig.)
Ik ben heel benieuwd wat je van dit idee vindt.
Idee is leuk!
Maar ik zou wat meer verkassen. Denk dat klein campertje voor jullie echt niet verkeerd zou zijn als je geen zin hebt om constant tent op te zetten. Noorwegen is toch wel rondtrekland en niet echt land om vanuit centraal punt te verkennen. Dat zie je ook terug in veel georganiseerde rondreizen over individuele auto reizen, bijna alles is iedere dag of om de dag verkassen. (In topic ook al gezegd, die crazycampers zijn ideaal, klein, betaalbaar en makkelijk, heb er geen banden mee hoor, alleen zeer positieve ervaringen.)