Zomer 2015

Hoi allemaal,

Wij willen komende zomer met z’n tweeen graag drie weken met de auto of camper door Scandinavie.
We willen graag in een ruk doorrijden naar Kopenhagen en vanuit daar naar Malmo en daar onze trip beginnen. Vanuit hier willen we richtingde Noorse kust ( stavanger, Bergen) en dan ergens weer Zweden inrijden en weer terug naar Denemarken en Nederland.
Nu hebik een aantal vragen:

A. Is dit een goede grove opzet?

B. Welke dingen mogen we absoluut niet missen onderweg?

C. Wat is de beste manier om in de zomer dit te doen? Met een camper is namelijk erg duur, met een tent vrij onhandig en dan zijn er nog de huisjes/ hutten, maar hoe gaat dat in z’nwerk? Hotels lijkt me erg onpraktisch…

D. Het is denk ik niet mogelijk om tot de Noordkaap te rijden in drie weken of wel?

Je zou ons ontzettend op weg helpen… We vinden het erg lastig om een keuze te maken…

Michael en Tim

Hoi Michael en Tim

Noorwegen! Goed plan! Een van de mooiste landen van Europa.

A. Is dit een goede grove opzet?

Tsja… Tis wel heel grove opzet dus ja, dat is een goede opzet maar wil eigenlijk nog niets zeggen. Het gaat om wat jullie willen. Wil je veel rijden of wil je minder rijden en de gebieden waar je zit goed bekijken.

B. Welke dingen mogen we absoluut niet missen onderweg?

Ook hier geldt beetje hetzelfde. Hoeveel tijd en hoeveel budget heb je. Qua wandelingen is de Besseggen een geweldige route. Verder kun je gletsjerwandelingen maken, fjorden bekijken, zijn er tal van watervallen, Runde is ook de moeite waard, tis maar wat je wilt. Denk dat het makkelijk is als jullie ongeveer je interesse aangeven.

C. Wat is de beste manier om in de zomer dit te doen? Met een camper is namelijk erg duur, met een tent vrij onhandig en dan zijn er nog de huisjes/ hutten, maar hoe gaat dat in z’nwerk? Hotels lijkt me erg onpraktisch…

Goedkoopste optie is een tent. Jij noemt het onhandig, ik heb het jaren gedaan. Tent die snel is op te zetten en waar je in kunt zitten, luchtbedpomp mee die je aansluit op de auto, gaskacheltje mee (of stroom pakken en elektrisch kacheltje dat kun je 's nachts laten aanstaan, is bij vochtig weer fijn). Wij deden met onze tent iedere dag verkassen.

Andere leuke, betaalbare optie is www.craycampers.nl vonden wij een superervaring.

Hutten is een optie, kun je op de camping meestal wel huren maar dan moet je niet tot 's avonds laat doorrijden in het hoogseizoen. Denk dat ze niet erg goedkoop zijn, kan met niet voorstellen dat dat uiteindelijk goedkoper is dan zo’n crazycamper. (Maar goed, ik heb nooit hutten gebruikt, vond ze als ik ze bekeek echter wel duur.)

D. Het is denk ik niet mogelijk om tot de Noordkaap te rijden in drie weken of wel?

Jawel hoor. Maar ook hier is het weer de vraag wat je wilt. Je kunt via Zweden, stukje Finland en dan stukje Noorwegen vrij snel omhoog rijden en dan via Noorwegen weer wat langzamer terug naar het zuiden. Je zult dan echter de eerste dagen echt kilometers moeten maken en je houdt niet veel tijd over om activiteiten te ondernemen. Maar langs de route kom je ook echt veel mooie dingen tegen (Zweden niet zo, maar Noorwegen wel) dus het is niet vervelend rijden. Je ziet gewoon veel mooie dingen. Hier even een klein voorbeeldje van een standaardreis waarbij je in (ruim) drie weken de Noordkaap haalt. Jullie zouden dan nog net iets sneller moeten maar zijn zat mensen die dat doen. Je kunt ook overwegen om via Zweden omhoog te rijden tot de Lofoten, dan heb je meer tijd om leuke dingen te doen en heb je een heel groot deel van Noorwegen gezien waarbij je echt leuke dingen kunt doen. (Lijkt maar een klein stukje zuidelijker maar scheelt echt veel hoor.)

Kortom… Veel vragen voor jullie, want anders ga ik zomaar wat opschrijven hier waar jullie niks aan hebben.

Hoi Theiz,

Bedankt voor de eerste tips!!

We willen sowieso beginnen in Kopenhagen en Malmo. En vanuit hier naar Gotenborg, Oslo en dan richting de westkust van Noorwegen.
Even er vanuit gaande dat we dan met de eigen auto en tent gaan… ( ook onze voorkeur, maar leek ons lastig)

In Noorwegen willen we heel graag naar Preikestolen, Trollstunga en Trollstiegen. Ook willen we naar Kjerag.
Als we met onze eigen tent gaan willen we eigenlijk niet 10 keer afbreken en opbouwen en vanuit een plek wat uitjes doen, waarvoor het dan niet erg is om wat kilometers te rijden als we savonds ofzo maar weer terug zijn bij de tent.
Volgens mij kun je preikestolen, kjerag en trollstunga best vanuit een plek doen of niet?

Daarnaast willen we naar Stavanger en Bergen. Is er in de buurt van Bergen nog meer moois te zien, zodat we daar ook enkele dagen kunnen blijven?
Ook willen we heel graag een gletsjer zien en eventueel beklimmen.

Trollstiegen is ook iets wat we heel graag willen zien… Kunnen we hier in de buurt ook wat andere dingen zien? En dan vanuit hier naar de Noordkaap en dan via Zweden omlaag naar Stockholm en terug naar huis…

Of is andersom indd handiger?
Eerst kopenhagen, malmo, stockholm en dan naar de noordkaap en dan via noorwegen terug via trollstiegen, bergen e.a. Naar oslo en gotenborg…

We willen vooral deze grote steden aandoen voor wat cultuur en voor de rest vooral veel wandelen en natuurfenomeen zien. Zijn hier nog tips voor?

Michael en Tim

Korte reactie:

Waarom al die steden in het begin? Leuk om te zien maar dat kost je ruim 4 dagen en zo bijzonder zijn ze niet. De natuur is 100 keer mooier dan deze steden. (Kopenhagen is wel leuk maar die zou ik los halen van je vakantie.)

Als je niet 10 keer wil verkassen kun je de Noordkaap vergeten. Dan zou ik zeker niet hoger gaan dan Geiranger/ Trollstiggen. Punt in Noorwegen is natuurlijk ook dat er weinig rondjes zijn. Vaak is verkassen makkelijker dan op en neer.

(Meer volgt)

Hoi Theiz,

We hebben een iets concreter plan… Ben benieuwd wat je ervan vindt.

We willen na een dag Kopenhagen meteen door naar Goteborg. Vanuit Goteborg willen we dan richting de highlights van Noorwegen.
Is het te doen om vanuit Goteborg in een keer door te rijden in de buurt van Preikestolen of Stavanger? Of is het verstandig om een tussenstop te plannen. Heb jij dan een tip op een plek waar we ook nog iets moois kunnen zien. We willen Oslo op de terugweg doen anders hebben we inderdaad teveel steden.

Is het haalbaar om vanuit 1 plek waar we dan kamperen Preikestolen en Kjerag te doen?
Is er daar in debuurt nog iets dat we niet mogen missen? Is Stavanger ook de moeite?

Vanuit daar willen we in de buurt van Bergen onze tent opzetten. Wat is de beste manier om vanuit de overnachtingsplaats in de buurt van Preikestolen naar Bergen te komen?
Via de kust en daar wat mooie stops maken of via Trolltunga?

Na Bergen willen we de tentopzetten in de buurt van Sognefjord. Wat is de beste manier om hier te komen? Is het haalbaar en de moeite om via Gudvangen te gaan en hier ook te stoppen of is er voldoende moois te zien in de buurtvan Sognefjord?

Dan willen we vanuit 1 centraal punt naar Alesund, Geiranger, Briksdalsbreen en Nordfjord. Deze liggen allevier op redelijke afstand als je precies in het midden voor meerdere dagen je tent neerzet. Is dit realistisch of heb je een ander idee?

We willen dan naar Oslo (even wat cultuur tussendoor) en hebben zo een rondje gemaakt in Noorwegen. Vanuit Oslo willen we in een paar ettappes met wat mooie stops in Zweden naar Stockholm en vanuit Stockholm terug naar Malmo en naar huis.

Ik ben heel benieuwd wat je van dit idee vindt.

Michael

Ola, zie rode tekst.

We hebben een iets concreter plan… Ben benieuwd wat je ervan vindt.

We willen na een dag Kopenhagen meteen door naar Goteborg. Vanuit Goteborg willen we dan richting de highlights van Noorwegen.
Is het te doen om vanuit Goteborg in een keer door te rijden in de buurt van Preikestolen of Stavanger? Of is het verstandig om een tussenstop te plannen. Heb jij dan een tip op een plek waar we ook nog iets moois kunnen zien. We willen Oslo op de terugweg doen anders hebben we inderdaad teveel steden.

Alles kan, maar ik zou het niet doen. Is 10 uur rijden, zonder pauze, met foto’s en pauze erbij zeker 12 uur dus maar reken op meer. Misschien overwegen om Kopenhagen over te slaan en de overtocht Hirtshals - Kristiansand te pakken. Scheelt je in ieders geval heel eindje rijden op de heenweg en is niet duur. Je kunt dan altijd terug via Olso-Gotenburg-Kopenhagen. (Weet je meteen of je nog tijd over hebt.) Echt bijzonder plek weet ik tussen Oslo en Stavanger niet, Setesdal (halverwege) is wel mooi maar wel wat drukker met Noren die daar stacaravans hebben. (Beetje jammer vind ik)

Is het haalbaar om vanuit 1 plek waar we dan kamperen Preikestolen en Kjerag te doen?
Is er daar in debuurt nog iets dat we niet mogen missen? Is Stavanger ook de moeite?

De keer dat ik naar de Preikestolen ben gelopen was ik blij dat ik onder aan de berg op de camping stond. Ha ha. Was wel klaar voor die dag en had geen zin nog ver te rijden. Zijn ook niet zo heel veel campings in de buurt. (Eentje op de weg naar de klim, eentje in het dorp. Die ligt het mooist maar is iets verder weg.)) Kjerag heb ik nooit gedaan, de weg er naar toe wel en das een mooie weg die je niet snel rijdt. Kortom, als de klim lang duurt moet je nog ver terug. Persoonlijk (maar ik ben niet van het ver op en neer rijden naar de tent, neem liever alles iedere keer mee in tegenstelling tot jullie) zou ik voor Kjerag op de camping in Lysebotn gaan staan. (Mooie ligging.)
Stavanger is niet heel bijzonder. Maar als je er van houdt niet verkeerd.

Vanuit daar willen we in de buurt van Bergen onze tent opzetten. Wat is de beste manier om vanuit de overnachtingsplaats in de buurt van Preikestolen naar Bergen te komen?
Via de kust en daar wat mooie stops maken of via Trolltunga?

Beide mooi, ik denk dat het via Odda wel leuk is maar helemaal langs de kust is ook mooi. http://goo.gl/maps/e5Fgp

Na Bergen willen we de tentopzetten in de buurt van Sognefjord. Wat is de beste manier om hier te komen? Is het haalbaar en de moeite om via Gudvangen te gaan en hier ook te stoppen of is er voldoende moois te zien in de buurtvan Sognefjord?

Beste tip die ik je over dag gebied kan geven, rijdt door naar Skjolden. Je kunt vanaf daar naar de Nigardsbreen, over weg 55 naar Lom, naar Urnes en de camping ligt erg mooi.

Dan willen we vanuit 1 centraal punt naar Alesund, Geiranger, Briksdalsbreen en Nordfjord. Deze liggen allevier op redelijke afstand als je precies in het midden voor meerdere dagen je tent neerzet. Is dit realistisch of heb je een ander idee?

Wederom, ik zou dat niet doen. Maar ik kan dat niet invullen voor jullie. Ik zou camperen bij Oldenen dan bij Geiranger. Je kunt dan de Trolstiggen ook bekijken, dat lukt niet als je eerst het hele stuk naar Geiranger moet rijden. Alesund zou ik dan ook echt apart nemen. Misschien kun je daar Runde bijpakken. Erg leuk om eens te kijken. Wil je het toch vanaf 1 plek doen zou ik in de buurt van Hellesylt (of eventueel Stranda) gaan staan. Dan is de Trolstiggen nog wel te doen als je de boot pakt, rondje via weg 60-15-63 naar Geiranger kan dan ook.

We willen dan naar Oslo (even wat cultuur tussendoor) en hebben zo een rondje gemaakt in Noorwegen. Vanuit Oslo willen we in een paar ettappes met wat mooie stops in Zweden naar Stockholm en vanuit Stockholm terug naar Malmo en naar huis.

Slim deze cultuur als laatste te pakken, als Noorwegen dan meer tijd kost kun je schrappen. (Want das vaak nodig.)

Ik ben heel benieuwd wat je van dit idee vindt.

Idee is leuk! :slight_smile: Maar ik zou wat meer verkassen. Denk dat klein campertje voor jullie echt niet verkeerd zou zijn als je geen zin hebt om constant tent op te zetten. Noorwegen is toch wel rondtrekland en niet echt land om vanuit centraal punt te verkennen. Dat zie je ook terug in veel georganiseerde rondreizen over individuele auto reizen, bijna alles is iedere dag of om de dag verkassen. (In topic ook al gezegd, die crazycampers zijn ideaal, klein, betaalbaar en makkelijk, heb er geen banden mee hoor, alleen zeer positieve ervaringen.)

Hoi Michael en Tim,

Erg tof idee om aankomende zomer naar Scandinavië te gaan! Ik ben afgelopen zomer ook naar Scandinavië geweest samen met mijn beste vriend. Ik zal mijn ervaringen delen, wellicht dat je er wat aan hebt.

Aangezien wij beide niet in het bezit zijn van een auto, hebben we een auto gehuurd in Kiruna(Zweden). Dit hebben we bewust in Zweden gedaan omdat Zweden goedkoper is dan Noorwegen. Vanuit Kiruna zijn we een klein stukje door Finland gereden om vervolgens in Noorwegen bij de Noordkaap aan te komen. Via de Noordkaap zijn we helemaal tot het einde van de Lofoten gereden, om vervolgens weer uit te komen in Kiruna. Wij zijn 2 weken weggeweest en hebben net niet de 3000 km gehaald. Achteraf gezien ben ik blij dat we al vrij noordelijk zaten waardoor we niet al die kilometers door Zweden omhoog moesten maken. In het begin van de vakantie heb je erg veel zin om lekker veel te rijden, maar naarmate de vakantie vordert, is het ook wel lekker om af en toe een dag niet te rijden.

Wat betreft het overnachten, kan ik zeker de hutjes aanraden. Wij hadden gewoon een Nederlandse Tom Tom bij ons en die gaf precies aan waar er campings waren. In kleinere dorpen is er eigenlijk altijd wel een hutje beschikbaar(mits ze een camping hebben). Wij hebben maar 1 keer echt moeite moeten doen om een hutje te vinden. Dit kwam omdat er vorig jaar zomer een internationaal schaaktoernooi was in Tromsø. Uiteindelijk 's avonds laat toch nog 1 kunnen vinden.

En ook hier heb ik geen spijt van gehad. Na een dag rijden heb je geen zin om die tent nog op te zetten, laat staan de volgende ochtend hem weer afbreken(en misschien nat in de auto leggen als het regent).

Als ik jullie nog verder ergens mee kan helpen hoor ik het wel, ik heb alleen geen ervaringen met de gebieden onder Kiruna. Als tip kan ik je wel meegeven om niet te veel op al die steden te concentreren. Scandinavië staat toch bekend om zijn mooie natuur.

Groetjes,

Erik

Hey Michael!!

Ik ga komende zomer van 3 juli tot 3 augustus met een vriendin (ik 24, zij 17) door Noorwegen trekken. Zonder auto en met weinig geld :smiley: verklaar ons maar gek!

Onze bedoeling is om liftend Oslo, Rjukan(harangervidda/gaustatoppen), Stavanger (Preikestolen/kjeragbolten), Trolltunga, Sunnmore alps, Jotunheimen te doen. We zijn aan het overwegen of het ook nog mogelijk is Lofoten, Tromso en nordkapp te doen en dan vanuit tromso naar Oslo te vliegen.

Maar ik ben zelf nog wat aan’t uitzoeken naar de goedkoopste, makkelijkste manieren om te reizen/overleven daar. We nemen sowieso een tentje mee en overnachten indien nodig in DNT hutten.

Wanneer zouden jullie door Noorwegen gaan? Als jullie interesse hebben kunnen we misschien een stukje samen doen (en kosten delen). Het oorspronkelijke plan was liften, en optioneel maar zo weinig mogelijk openbaar vervoer.

Grts!

Hallo Allemaal,

Mijn vriendin (26) en ik (26) hadden hetzelfde idee voor deze zomer (1 juli - 24 juli). Ik had veel vragen die hierboven al beantwoord werden. Wij hebben lang gedacht dat we deze trip samen met een ander koppel zouden maken, maar die kunnen jammer genoeg niet mee. Normaal dachten we met een mobilhome te gaan maar met twee personen lijkt me dit niet meer zo voordelig. Dus we denken momenteel ook met auto en tent te gaan. Hebben jullie een idee wat de goedkoopste manier is om ter plaatsen te eten? Want met de mobilhome dachten we regelmatig zelf te koken. Maar dat lijkt me minder vanzelfsprekend met een tent.

Wij hebben al min of meer een tocht uitgestippeld: Mechelen - Hirsthals - Kristiansand - stavanger - Bergen - Trondheim - Olso - (Kopenhagen) We gaan natuurlijk voornamelijk voor de natuur naar Noorwegen. Maar we zouden ongveer via deze steden willen rijden.

Misschien komen we jullie ter plaatsen tegen :slight_smile:

Michaël

Cool, ook ongeveer hetzelfde als wij, maar dan liftend :wink: neem ons mee als je 2 krulharigen ziet liften eh! :smiley:

Goedkoopste manier om te eten is echt zelf koken en niet verwachten dat je iedere dag luxe eet. Gewoon simpel, basic koken. Lukt met tent goed hoor. Flesje gas mee en kooktoestel met twee pitten (of twee losse pitten) en je kunt koken. Gewoon per dag boodschapjes doen of wat blik/potvoer kopen aangevuld met groente. Heb jaren niet anders gedaan daar. Op redelijk wat campings heb je ook de mogelijk om gebruik te maken van een gemeenschappelijke keuken (of iets wat er voor door gaat).

Uit eten is echt duur in Noorwegen dus mocht je geen kookspullen hebben is het goedkoper ze in NL/B te kopen dan daar uit eten te gaan. (Zag ergens testje, Oslo is van alle Europese steden de duurste stad voor citytrip, dat zegt genoeg lijkt me.)

Kortom, wees creatief en kook! (Pasta met saus en gehakt uit de vriezer of blik ham is betaalbaar, aardappeltjes uit vriezer bakken met wat groente en worstjes, blik tonijn, etc… houdbaar en ter plekke zoeken.)

Overigens… neem je eigen bier mee en zorg dat je dat niet hoeft te kopen… DUUR! (Ik neem echt altijd lading mee in de auto, genoeg voor de hele vakantie 3 blikken per dag, nog nooit problemen mee gehad.)

Succes!

Groetjes Thijs

Ps. Neem tent mee waarbij je binnen kunt zitten! Is bij regen wel fijn dat je niet meteen je bed in moet. Kan 's avonds ook best afkoelen dus ook daar rekening mee houden.

Zoiets bijvoorbeeld: http://m.vrijbuiter.nl/assortiment/details/?webgroupfilter=101&artdetail=257460 (geen ervaring met deze tent, gaat even om idee. Binnenruimte en makkelijk op te zetten)

Zie dat “onze” tent ook nog te koop is. http://www.khyam.nl/detail.asp?p=754&product=Freelander
Persoonlijke ervaring: ideale tent om mee rond te trekken. Niet te groot maar wel meer dan voldoende ruimte om in te zitten en desnoods te koken (liever buiten natuurlijk). Door systeem van de stokken staat ie echt snel en zonder moeite. Groot voordeel is ook dat je eerst de buitentent zet en dan de binnentent er in hangt. Is fijn bij regen.

Bedankt Thijs. de tent hebben we al nu het kooktoestel nog. Hoeveel betaal je gemiddeld voor een camping met twee personen? Wij zouden ook af en toe wild willen kamperen? Heb je daar ervaring mee?

Davidof, als we jullie tegenkomen nemen we je zeker mee! :slight_smile:

Poeh… durf het zo niet te zeggen. Is alweer paar jaar geleden dat ik er met tent ben geweest. Google even op wat campings dan krijg je een nuttiger antwoord dan ik kan geven.

Wildcamperen met tent heb ik nooit gedaan. Zoveel mooie tentplekjes zijn er niet (tenzij je wat verder van de weg af gaat). Plus ik houd wel van een warme douche en een wc in de buurt. :slight_smile:

Theiz,

Ik heb gezien dat Trolltunga in Hordaland echt de moeite waard zou zijn. Er stond wel bij dat het 10 uur duurde om de top te bereiken. Heb jij dit ooit al gedaan? Of weet je dat dit te doen is? Kan je daar bijvoorbeeld overnachten tijdens de tocht? want je moet waarschijnlijk ook 10 uur afdalen.

Groeten

Hoihoi,

Leuke plannen allemaal…
Het is een beetje druk op het moment dus nog niet echt tijd gehad om alles rustig door te lezen…
We hebben wel ons idee ietwat aangepast… We willen op dit moment alleen een kleine tent meenemen en dan bij slecht weer een hut pakken…
Is dit slim?

Daarnaast beginnen we met een boottocht naar Noorwegen. Doen dan een rondrit langs mooie natuurstukken in Noorwegen en gaan dan via Oslo naar Zweden en pikken daar nog wat natuur en leuke steden mee om vervolgens via Kopenhagen naar huis te gaan…
Benieuwd wat jullie ervan vinden…

Tent meenemen is goed plan. Koop iets waarbij je binnen kunt zitten (in de "voor"tent). Is voor s avonds wel lekker en kan bij nat weer erg fijn zijn.

Zweden erbij is een keus. Zijn twee grote landen dus of je dan genoeg ziet van alles is de vraag.

Met de boot over is goed plan. Scheelt echt stuk rijden waardoor je meer moois kunt zien.

Hoi Theiz!
Dat is gelukt! Tent is gekocht!!!

Even over de route…

Dag 1 reisdag
Dag 2 in Kopenhagen, dan dag 3 naar en dag 4 in Goteborg… Deze twee steden willen we graag doen…
Vanuit hier in twee dagen (dag 5/6) naar Lom (goeie uitvalsbasis voor Jotunheimen???) hoeveel dagen hier blijven? Wij dachten aan twee dagen (dag 7/8…
Dag 9 naar Gjerde (gletsjerwandeling en ook hier twee dagen verblijven dus dag 10/11)
Dag 12 reisdag naar Voss en hier dag 13 t/m 16 om de Hardangerfjord, Hardangervidda en Bergen te doen…
Dan dag 17 naar Preikestolen en hier dag 18/19 verblijven. Op dag 20 via boot naar Hirtshals en naar Arhus. Dag 21 in Arhus en op dag 22 terug naar huis…

Wat vinden jullie ervan??
De enige twijfel is… Moeten we Lom en Gjerde doen of 1 van de 2 en in plaats van de een nAar Geiranger…

Hoor graag van jullie!!

Michael

Lom en Gjerde of Geiranger… laat het van het weer afhangen zou ik zeggen. Bij slecht weer dagje eerder doorrijden en bij goed weer Geiranger bewaren voor later. Geiranger is erg mooi (ook route er naar toe) maar dat weten veel andere toeristen ook. Kortom, drukjes! :slight_smile:

Overigens zou ik Kopenhagen en Gotenburg lekker bewaren voor een stedentrip en die dagen naar Geiranger gaan. :wink:

Maar Lom en Gjerde allebei doen??
We willen heel graag ern gletsjerwandeling maken en gewoon heerlijk kunnen wandelen…