Voorgenomen camper-reis Noorwegen

Hallo Edwin, Theiz en alle andere forum-bezoekers,

Graag zouden wij jullie mening willen horen v.w.b. onze voorgenomen camper-reis naar Noorwegen deze zomer! Reisduur: 4 weken, telkens onderbroken door èèn of twee dagen verblijf op mooie plaatsen en/of campings.

Voorlopig route-schema:

Overtocht: Hirtshals (DK)- Kristiansand.
Optie: 1 nacht op camping Hamresanden (Kees Verkerk)
Daarna via E39 ri. Stavanger (wel of niet bezoeken? )
Optie: Vanaf Flekkefjord via kustweg Egersund, Sola.
Verder: Oanes en Preikestolen ri. Sand, Haugesund (wel of niet bezoeken? )
Verder: via Olen, Faera, Kinsarvik, optie: Voringfoss- watervallen, Ulvik, Voss naar Bergen.
Optie; v.a.Haugesund, Sandvikvag met ferry naar Bergen?
Terug via Voss naar Flamm, (Flammbane) ri. Aurland, Borgund, Skjolden, (Urnes?), Skei, Olden (Gletsjerwandeling).
Verder: via Loen, Geiranger, (Boottocht Geirangerfjord?)
Verder: Ri. Trollstigen, Andalsnes of Grotli (zie aanvullende vragen! ) naar Alesund?
Verder: Via Molde, Kristiansund naar Trondheim.
Optie: (Vervalt waarschijnlijk wegens tijdgebrek!) Lofoten.
Verder: Trondheim ri. Hamar, Elverum via E6.
Verder: ri. Fagernes, Geilo optie:Panoramaveien,ri. Drammen, Oslo. optie: via Heddal.
Verder:Oslo ri. Larvik, via Sandefjord? ri. Skien? ri. Dalen, (Grimmdalen) via Bo,Seljord,Tenslotte via Setesdal terug naar Kristiansand. Optie Camp. Hamresanden indien niet aangedaan op heenreis!
Gaarne maken wij hierbij nog gebruik van jullie eerder gedane aanbod, om ons als onervaren Noorwegengangers nog van wat goede raad en tips te voorzien t.a.v.(1) Ferry Hirtshals: Kun je die ter plaatse reserveren?
(2)Douane: (strenge controle’s? )
(3)Tol achteraf betalen: (veel duurder? )
(4) Welke Campings aandoen (camperservice?) + mooie ligging?
(5) Beste route Trollstigen: (v.a. Nrd. Andalsnes naar Grotli Zd. of andersom Zuid-Noord?)
(6) Beste plaats voor gletsjer-wandeling? (denken zelf aan Jostedalsbreen, Olden/Loen)
(7) Kun je de camper ‘‘gerust’’ voor wat langere tijd achterlaten?
(8) Welke fjord b.v. Hardanger, Sogne of Geiranger raden jullie aan voor het maken van 'n boottocht?
(9) Zijn ‘‘alle’’ nationale parken afgesloten voor ‘‘gemotoriseerd’’ verkeer?
(10) Noorse Kronen: Vanaf NL meenemen??

Wij danken jullie bij voorbaat hartelijk voor jullie welwillende medewerking, en wensen jullie ook een hèle prettige (Noorwegen?) vakantie!!

Helm@ & B@rt Peters.

Hoi Helma en Bart,

Nou, mooie plannen hoor :slight_smile: Een reis en dus ook een route is natuurlijk iets persoonlijks, de één ervaart dit als een hoogtepunt de ander dat. Ik ontkom er dan ook niet aan dat mijn tips hieronder neigen naar wat ik zelf leuk vind, eventueel zou doen.

Vier weken is tijd zat om een goede eerste indruk van Noorwegen te krijgen, je hoeft je niet te haasten. Verplicht je niet om alles te willen zien, het is vakantie, geen werk. Ik zou de E39, E18 en E6 mijden, er zijn mooiere wegen. Maak de eerste oost-west oversteek in een wat hoger gebied, b.v. Vanuit Kristiansand eerst 150 km omhoog over de 9 en dan via de 337 naar het westen, een heel bijzonder landschap.

Klik hier voor streetview

http://www.drivingaroundtheworld.com/OtherPlaces/Resize%20of%20DSCN0886.JPG

Even voorbij de Rosskreppfjorden kan je dan kiezen, via de 45 richting Stavanger, of via de 986 op Lysebotn aan. Deze laatste route is dan vast een voorproefje op de Trollstigen, er zitten nogal wat haarspeldbochten in. In Lysebotn zet je de camper dan op de ferry die de hele Lysefjord doorvaart naar het westen, met een mogelijke stop bij de Preikestolen., zie ook het verslag van SvenDW.

[ame]1993: Anfahrt von Sirdal nach Lysebotn Teil 1 - YouTube

[ame]1993: Anfahrt von Sirdal nach Lysebotn Teil 2 - YouTube

Vanuit de omgeving Tau/Jorpeland vervolgens een route naar het noorden zoeken richting Flamm, (voor de Flammbane) en Jostedalsbreen (niet vergeten weg 55 mee te pakken).

Vervolgens richting Geirangerfjorden en de Trollstigen en vervolgens weer verder naar het noorden richting Trondheim. Hier kijk je dan hoe het met de tijd zit en wat er nog in de vakantieknip zit, afhankelijk daarvan heb je diverse opties. Je kan nog door naar de Noordkaap, Lofoten of alleen even een kijkje nemen in de poolcirkel, die begint nabij Bodo. Boven Trondheim (hier wel via de E6) schiet het allemaal veel sneller op omdat er geen ferry’s meer zijn en de wegen minder bochtig.

Op de terugweg neem je dan een snellere route, b.v. de hele E6 richting Oslo of zelfs via Zweden

De ferry voor de heenreis van Hirtshals naar Kritiansand zou ik wel vooraf boeken, dat scheelt behoorlijk op de prijs. Vaak geld dat hoe vroeger je boekt hoe goedkoper het is. De overtocht voor de terugtocht zou ik niet vooraf boeken, zo’n boeking word al snel een blok aan je been.

Je vooraf aanmelden voor de wegen-tol is goedkoper, ik lees hier verschillende ervaringen over. De één geeft aan achteraf nooit iets te hoeven betalen en de ander heeft het over hoge boetes.

Aan welke kant de afgrond zit op de Trollstigen kan je op google streetview zien. Maar omdat de weg slingert wisselt het af. Ik zou me er niet al te druk om maken, het is niet een echt lang stuk. Voel je je er wat ongemakkelijk bij, dan gewoon een rustige tijd van de dag/nacht kiezen zodat je alle ruimte hebt, zo wie zo is er niet echt veel verkeer.

De Geirangerfjorden is UNESCO, dat zegt op zich al het één en ander over de unieke natuur, zeker de moeite waard voor een boottochtje, maar ook de bovengenoemde tocht door de Lysefjord is zeker de moeite waard.

Wat de douane betreft zou ik me gewoon aan de regels houden.

Noorse kronen ter plaatse pinnen, dat is veel goedkoper. Zog wel voor minstens twee betaalmiddelen.

Veel plezier :smiley:

1 like

Ook ik ga hier heel even mijn commentaar tussen foefelen, maar alvorens dit te doen wil ik jullie alvast veel plezier / geluk toewensen op de te ondernemen reis.

Persoonlijk zou ik niet te veel plannen, want geloof me, als je ietwat sociaal aangelegd bent, als je dus ietwat met de Noorse bevolking/de campinggasten in contact gaat komen, gaan deze ongetwijfeld wijzigen … Maar goed, met of zonder plannen, een mooie reis wordt het, punt.

Zoals Edwin reeds zei, zou ook ik aanraden om de E6 & E18 te vermijden… Over de E39 heb ik mijn twijfels. Er bestaan ongetwijfeld mooiere routes, maar je moet in het achterhoofd houden dat je aan de westkust vaak per ferry moet oversteken. Je betaalt op die andere routes al gauw een ferry’tje meer, voor een minimaal verschil aan uitzicht.

Wat Edwin daar nog zegt van die 150km richting het noorden en dan pas afdalen richting westen, kan ik enkel bevestigen. Mààr dan zou ik wel aanraden om in het terugkeren eventueel Dalen te laten vallen en dan via de zuid-oost kust terug te rijden langs Tonsberg, Sandefjord, … Drammen zou ik schrappen, want eigenlijk is dat een gewone (mooie) industriestad. Ook Sandefjord is een gewone (mooie) stad, maar daar is die vervuilende industrie minder aanwezig. Nuja, voor mij was alles mooi.

Ik zie jou daar ergens de vraag stellen of het veilig is om de camper voor langere periode achter te laten…
100% ga je nooit zijn en uiteraard hangt dit ook af van de locatie waar je hem achter laat… Laat hem niet staan in een te drukke stad, maar vermijd dan ook weer de te rustige plekjes… Vraag eventueel aan een lokaal iemand of het mogelijk is om de camper voor enkele dagen op zijn oprit o.i.d te laten staan (een boer met veel vrije ruimte bv.) Trakteer deze personen eens op een gezellig samen zijn / op leuke, rustige familieverhalen en deze zijn meer dan tevreden dat ze alweer iemand kunnen helpen hebben. Mocht dit niet lukken, kan je eventueel aan een camping-beheerder vragen of je hem daar mag achterlaten voor een prijsje?
Nu we er dan toch over bezig zijn… Ik zou je aanraden om de Lysefjord langs de zuidkant volledig te bewandelen. Neem een tentje en wat voedsel mee en je hebt voldoende voor een s c h i t t e r e n d e driedaagse. Mocht je hierover meer specifieke info nodig hebben vraag je het maar, 'k geloof dat ik de te bewandelen padjes nog wel heb liggen… Aan het einde van je driedaagse neem je dan het openbaar vervoer richting de camper.

Dan heb je het daar ergens over Lofoten dat het zou wegvallen wegens tijdgebrek. Ik heb het zelf nog nooit gezien, maar bij gelijk welke Noor ik stond, men vertelde mij allemaal dat ik voorbij Lofoten moest passeren. Laat eventueel een stad aan de westkust liggen (Stavanger of Haugesund) en neem wat tijd voor Lofoten. Ik heb het zelf nooit gezien, maar het zou één van de mooiste delen van Noorwegen zijn, zoniet hét mooiste. Haugesund heb ik zelf ook nooit gezien, dus ook voor de keuze tussen Stavanger en Haugesund heb ik geen raad.

Wat betreft de boottocht zou ik voor de Sognefjord (of de Lysefjord) gaan. Maar aangezien je de Lysefjord reeds te voet gaat doen, zou ik dus voor de Sognefjord per boot gaan. Jaaaaa, ik ben verliefd op de Lysefjord!

Probeer misschien ook zeker een Noorse staafkerk te zien. Ikzelf zag o.a. die van Heddal en vond het één van de mooiere (zie foto’s in bijlage). Op het internet valt ergens wel een lijst te vinden met (alle) staafkerken en kies er daar eventueel één uit die op jullie route ligt.

Een allerlaatste tip; probeer zoveel mogelijk in contact te komen met de plaatselijke bevolking. Niemand gaat jou meer kunnen vertellen over Noorwegen dan zijzelf. Waarom er geen échte vlaggen aan de huizen staan bijvoorbeeld, maar wél wimpels, …

Nog even dit; verwacht niet te veel van het wegennet in Noorwegen. Allemaal zeer degelijke kwaliteit van wegen, maar wat betreft de autosnelwegen zou het wel eens best kunnen dat je daar een verkeerd beeld van hebt. E6, E16 & E18 zijn inderdaad wel degelijke meervaksbanen (zolang je rond Oslo en Bergen rijdt), maar veel verder hoef je niet veel meervaksbanen meer te verwachten… Gelukkig is er ginds geen sprake van zo’n druk verkeer als in België / Nederland.
En oohja, de langste tunnel is iets van een 25km in Noorwegen, als ik me niet vergis. Eénmaal in de buurt van de westkust zijn ze niet meer te ontwijken, die tunnels =')!

1 like

Was een heerlijk Hemelvaartsweekendje weg! :slight_smile: Dus beetje trage reactie!

Route: Mooie route! Pin je echter niet te vast aan een route want 's avonds gezellig met een biertje je route aanpassen is heerlijk! Als het leuk en mooi is, gewoon even blijven en ergens anders iets overslaan. Tis vakantie!

Rest van de route-tips sluit ik me aan bij mijn voorgangers!

(1)Ferry Hirtshals: Kun je die ter plaatse reserveren?
Is veel duurder. Ik zou, als je toch vast zit aan een einddatum van de vakantie wegens werk (of iets dergelijks) vooraf boeken. Scheelt echt veel geld!
(2)Douane: (strenge controle’s? )
Ik heb in Noorwegen nog nooit een strenge controle gehad en ik heb toch echt altijd teveel bier bij. Kan dus zijn dat ik geluk heb of er heel betrouwbaar uit zie, maar kan ook zijn dat het wel mee valt met die controles
(3)Tol achteraf betalen: (veel duurder? )
Tol heb ik, via dat automatische systeem, nog nooit betaald, ook nog nooit rekening van zien langskomen
(4) Welke Campings aandoen (camperservice?) + mooie ligging?
Moet ik even over nadenken… Veel campings zijn mooi, ANWB boek erbij, ACSI site erbij, even googelen thuis en lijstje maken. Erg mooie vond ik, http://www.oldencamping.com/ maar das zomaar een voorbeeldje hoor!
(5) Beste route Trollstigen: (v.a. Nrd. Andalsnes naar Grotli Zd. of andersom Zuid-Noord?)
*Denk denk denk, pffff, lastig. Vond het alle twee de kanten op mooi. Heb hem eigenlijk ook gewoon alle kanten op gereden. Rondje vanuit Geiranger gemaakt. *
(6) Beste plaats voor gletsjer-wandeling? (denken zelf aan Jostedalsbreen, Olden/Loen)
http://www.jostedal.com/eng-hikes.htm, en dan de blue ice tocht. Is echt de mooiste volgens mij. Het kan ook bij Briksdal Adventure *is alleen niet zo spectaculair. *
(7) Kun je de camper ‘‘gerust’’ voor wat langere tijd achterlaten?
Wat langer, een uur, een dag, twee dagen? Volgens mij kan het zonder problemen als je je verstand gebruikt met de plaats waar je hem zet.
(8) Welke fjord b.v. Hardanger, Sogne of Geiranger raden jullie aan voor het maken van 'n boottocht?
Geiranger is mooi en Lysefjord schijnbaar ook, maar die heb ik nog nooit gedaan.
(9) Zijn ‘‘alle’’ nationale parken afgesloten voor ‘‘gemotoriseerd’’ verkeer?
Euh… geen idee. Zou ik op moeten zoeken maar dat kun je zelf ongetwijfeld ook op google. :slight_smile:
(10) Noorse Kronen: Vanaf NL meenemen??
*Wij nemen altijd wel wat mee maar pinnen gewoon ter plekke. Kan bijna overal gewoon. Gewoon zorgen dat je speling houdt. (Dus niet wachten tot alles op is en dan pinnen)

*En dan nu het goede nieuws:

Vandaag toch maar de overtochten naar Noorwegen geboekt! :slight_smile: Lang getwijfeld wat we dit jaar zouden doen maar het is Noorwegen geworden!

Ons reisschema:
Overtocht naar Noorwegen
3 weken daar
Overtocht terug! :stuck_out_tongue:

We gaan heerlijk rustig daar lekker kijken wat we daar gaan uitspoken zonder echt plan. :cheer: Meeste dingen die we perse wilde zien hebben we toch al gezien. :stuck_out_tongue:

1 like

Noord-, midden- of Zuid-Noorwegen?

We hebben als overtocht Hirtshals - Kristiansand, zal dus zuid en midden Noorwegen worden. Gaan dit jaar voor het eerst met ons zoontje (tijdens de vakantie 9 maanden oud) naar Noorwegen dus we kunnen wat minder rijden dan normaal. Ik verwacht niet dat we dus ver naar het noorden zullen gaan. (Hoogstens tot Trondheim, dus het midden halen we denk ik ook niet, laten we het op zuid Noorwegen houden).

Ga dit jaar dus ook maar eens kijken of we wat campings kunnen vinden met babyroom e.d. (Nu hebben we zelf opvouwbaar badje enzo, maar is wel makkelijk als het op de camping aanwezig is). Maar goed… echt een plan ga ik er niet van maken. :slight_smile: Vakantie! :slight_smile:

1 like

Mooie topic !!! Mooie verhalen !
Kunnen veel tips uitgehaald worden.
Dus zeker aandachtig gelezen…want volgende week vertrekken wij ook voor onze drieweekse tocht met de camper naar de Noordkaap.
We weten dat we veel gaan rijden, maar dat is ook iets wat we heel graag doen.
De meeste zeggen “daar is niets te zien”, dus dat zullen we dan zelf moeten gaan ondervinden.
Maar wij gaan voor de natuur…rustig toeren…4 à 5 uur per dag…en dan als weer op onze volgende locatie zijn beetje wandelen en genieten van de natuur.
De fjorden hebben we vorig jaar al gezien, dus die slagen we dit jaar over.
We rijden via Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen. En dan op het laatste nemen we de ferry van Noorwegen naar Denemarken.
We zien het zeker zitten…laat het vertrek maar komen Yiehaa

1 like

Je kan onze blog volgen met onze reis door Scandinavie

http://tripnaardenoordkaap.blogspot.no/

Ik zie dat jullie inmiddels al weer het grootste deel van de route achter je hebt. Dus hoe is het bevallen?

Hoikes,

zoals we verwacht hadden…heel goed.
We hebben misschien iets minder goed weer gehad dan onze Noorwegenreis twee jaar geleden, maar dat weet je als je die kanten op gaat.

Veel meer dan er in onze blog staat kan ik niet meer vertellen.
Bijna alles wat we beleven schrijf ik neer in de verhalen.
En met de foto’s en filmpjes erbij kan ik alleen maar iedereen proberen te overtuigen hoe mooi de natuur van Scandinavië is.

Maar eigenlijk moet ik zeggen de natuur van Noorwegen en Finland.
Want Zweden was voor ons iets aan de mindere kant.
Met onze doortocht door Zweden hebben we wegen gehad dat je 250km en meer zelfs niets anders ziet dan bossen. En af en toe een paar huisje ertussen.
Dat begint na een tijdje toch eentonig te worden.

Noorwegen daarentegen is allemaal pracht en praal.

http://tripnaardenoordkaap.blogspot.no/
Onze bolg is net geupdated met nieuwe verhalen, foto’s en filmpjes.

Ik zeg wel eens: “Noorwegen is gemaakt van steen en Zweden is gemaakt van hout.” Toch heeft Zweden ook zijn charme net als Finland :slight_smile:

Ik heb wel het één en ander gelezen op jullie blog, ik moest lachen om die vent met die kettingzaag waar je over schreef. Ik hoop dat de dame ondertussen weer opgeknapt is en jullie er nog wat plezierige dagen aan vast kunnen knopen.

We zijn terug thuis. En het was prachtig !

Onze blog is nog niet helemaal af, maar tot de voorlaatste dag kunt U al meegenieten.

http://tripnaardenoordkaap.blogspot.be/

De laatste update van onze reis naar De Noordkaap.
Aangevuld met korte verhalen van onze vorige reizen naar Scandinavië.

http://tripnaardenoordkaap.blogspot.be/