Gezin naar noorwegen begin juli

Begin juli willen we naar noorwegen. We hebben 3 weken de tijd om uit en thuis te komen. Heb liefst willen we op de terugweg nog 2 nachten in Denemarken blijven voor een bezoek aan legoland.
Onze kinderen zijn 4,7 en 9. ze zijn het gewend om rond te reizen. Ze zijn al in Canada en Australië geweest.

allereerst onze drie opties om te reizen:

• camper huren
  • vakantiehuisjes huren, en vandaaruit bezichtigen. 3 verschillende plaatsen?
  • vouwwagen meenemen en vandaaruit bezichtigen. 3 verschillende plaatsen?

een hytter is voor ons niet te doen aangezien de hytters die ik gevonden heb allemaal voor 4 personen is.

Wij willen in ieder geval het gebied rond het sogneford gaan ontdekken. Geiranger, trolstigen. Liefst ook nog verder om een dagje naar runde te gaan. Wij zijn gek op wilde dieren spotten. Daar horen vogels natuurlijk ook bij. Daarnaast natuurlijk ook richting geilo om de Bergen, natuur en gletsjer te ontdekken. Om zoveel mogelijk tijd te winnen lijkt het me verstandig om te varen naar bergen en evt terug via Stavanger? Of toch richting Oslo?

wie kan ons een beetje op weg helpen want we zien door de bomen het bos niet meer.

Hoi Nyca

Persoonlijk zou ik, met drie kindjes en jullie plannen zeker een camper huren. (Caravan is ook optie overigens.)

Qua overtocht is Bergen een optie, echter gezien de kosten en afstanden zou ik denk ik gewoon Hirtshals - Kristiansand nemen. Je kunt dan rechtdoor omhoog steken en dat schiet aardig op.

Als je wilt kan ik (mits google maps de winterblokkade weer heeft uitgezet) wel een optie voor rondritje maken waar je wensen en de mooie wegen in terug komen.

Groetjes Thijs

1 like

Heel graag zelfs.

ik ga nog maar eens op zoek naar een verhuurbedrijf.

Fijn… De winterafsluiting zit er nog op. Ik ga eens kijken of ik nog een andere goede mapoptie kan vinden.

Klein opzetje in Bing maps, niet m’n favoriete mapmaker dus zitten wat kleine schoonheidsfoutjes in maar gaat om de opzet. :slight_smile: (Mocht je het iets vinden kan ik het tegen de tijd dat Google weer normaal werkt het ook in Google zetten.)

Tips voor langs de route heb ik ook nog wel een aantal. Echter voor ik die hier neer zet is het handig om te weten of je de route iets vindt. (Want anders zijn die tips tijdverspilling.)

http://binged.it/1k762M4

Ps. Is misschien wat lang maar Geiranger/Trollstiggen ligt nu eenmaal een eindje weg.

De route ziet er heel goed uit. Misschien nog een extra tussenstop tussen kristiansand en de harvangavida. Bijvoorbeeld t telemarkgebied? Of we zouden dat kunnen bewaren voor t laatst en de route dus andersom doen. Wanneer er tijd over is dan kunnen we dat altijd nog doen?

Even voetnootje: De letters enzo staan niet op “overnachtingsplaatsen” of iets in die richting. Is echt puur de route zonder details. :slight_smile:

Leuk om jullie plannen te lezen. Wij hebben dezelfde gezinssamenstelling (onze jongste is alleen nog net geen 4 als we naar Noorwegen gaan) en wij gaan met de tent. Toen de jongste er nog niet was zijn we ook eens met een camper geweest. Zowel de tent als de camper hebben voor en nadelen.

Met de camper reisden we meer dagen omdat je de camper toch al reis klaar moet maken als je iets wilt gaan bezichtigen, dus dan kan je net zo goed neerstrijken op de volgende camping. Hierdoor kan je meer kilometers maken. Nadeel van de camper vond ik dat je dat hele gevaarte mee moet nemen als je ergens heen gaat en met 5 personen heb je toch al een flinke camper. Ik weet niet hoe het in Noorwegen is (nooit geweest), maar waar wij met de camper waren vond ik het vaak lastig om in de stad boodschappen te doen, je moest dan die camper ergens zien te parkeren en in sommige plaatsen was dat nogal een uitdaging.

Nadeel van de tent (of vouwwagen) is dat het nogal wat tijd kost om te verkassen, waar we de camper met een half uurtje reisklaar hadden, duurt dat met de tent toch een stuk langer. Voordeel is wel weer dat de auto wat flexibeler is als je vanaf de camping dingen gaat ondernemen. Voordeel is ook dat de tent voor ons goedkoper is dan een camper (tent ligt op zolder, camper zouden we moeten huren). Onze kinderen vinden het vaak ook wel fijn om een aantal dagen op dezelfde plek te blijven.

Ik heb nogal eens de neiging om de plannen om te gooien, dus onze route staat nog niet vast. Wel is de boot naar en van Oslo geboekt. Op dit moment is het plan:

• Fagernes (vlakbij Leira)
  • Trollveggen
  • Runde
  • Olden
  • Sogndal
  • Hol
  • In de buurt van Oslo

In deze route zit nog niet alles wat we zouden willen, dus misschien dat het nog iets gaat wijzigen, hoewel het denk ik niet mogelijk is om alles te doen wat we willen. Ook ik loop tegen de wintersluitingen op maps aan, dus ik weet nog niet overal van hoe lang het ongeveer reizen is, dus ook dat kan nog een reden zijn om de route te wijzigen.

Leuke route! :wink:

Reken qua rijden op max 50 per uur gemiddeld.

@nyca, tipjes voor onderweg volgen nog maar moet ik even rustig de tijd voor hebben en das momenteel even lastig. (Kindje van 2 en eentje van 3,5 week dus dan weet je het wel.)

Begrijpelijk theiz… Handen vol :wink:

We hebben inmiddels wat offertes gekregen voor camperhuur maar dit wordt echt te prijzig. 2700 euro waar alleen de huur maar in zit. Overtocht ed moet dan nog. Wanneer we vakantiehuisjes zouden huren zijn we goedkoper uit. (2400 euro incl overtochten). De opties zijn dus nu: vakantiehuisjes, vakantiehutjes (maar moet dat per 2 huren ivm 5 personen) of een tent.

• Updated - - -

@sanpetev: leuk! Ik lees ook jullie plannen even mee.

Vooralsnog is dit de globale opzet:

beginnen in legoland,
dan door naar hirthals voor boot naar bergen
4 nachten voss
3 nachten olden
2 nachten Ørsta ( voor bezoek aan runde)
2 nachten Dombas
3 nachten aurdal.
via Oslo terugvaren naar Kiel

tips, routeomleidingen, camping/hytter aanbevelingen? Roep maar raak!

Leuk rondje! Morgen ga ik er even goed naar kijken!

Zijn er in Geiranger campers of auto’s met caravans te huur? Als dat zo is, zou je in Bergen met de Hurtigruten boot via Alesund naar Geiranger kunnen reizen door de Geirangerfjord. Daar of in Andalsnes een camper of zo huren. Daarna vanuit Andalsnes met de trein naar Oslo. Je zou ook nog vanuit Geiranger met de Hurtigruten terug naar het mooie schilderachtige jugendstilstadje Alesund. Daar een campers of zo huren. Daarna de terugreis vanuit Alesund met de bus naar Andalsnes en met de trein door naar Oslo.

Voss:
Vanuit Voss zijn wel wat leuke routes te rijden, twee bekende zijn de Hardangervidda en Hardanger route.
Verder kun je natuurlijk naar Flam (erg toeristisch maar met kindjes misschien wel leuk om de trein te pakken daar.
http://www.saebocamping.com (Is geen Voss meer, stukje verderop richting de Hargangervidda. Wel prettig gestaan daar. (Dacht ook NL eigenaresse)

Olden:
Erg leuke camping: Olden Camping Gytri | Camping i Sogn & Fjordane
Verder kun je bij de Briksdalsbre een leuke wandeling maken naar de gletsjer. Redelijk omhoog maar misschien nog wel te doen met de kids.
Dagtrip Geiranger is te doen, de Trollstiggen is net te ver. (Om op en neer te doen.)

Ostra:
Nooit geweest geloof ik. Maar je hebt Runde op het programma staan dus dat komt goed. Wel reserveren als je in Runde met het bootje mee wilt. Kan druk zijn.

Dombas:
Echt iets specifieks heb ik hier niet in de omgeving. Maar de wegen in de buurt zijn er zo ie zo mooi.

Aurdal:
Via weg 51 kun je daar echt ontzettend mooi komen!
Dacht dat de campings daar beetje tegen vielen. Althans… Kan me herinneren dat wij daar toen niet echt iets konden vinden. http://aurdalcamp.no/ –> is bijvoorbeeld een camping waar ik absoluut niet wil staan omdat ik echt niet tegen zo’n drukke camping in Noorwegen kan. Ha ha! Ik houd van netjes maar simpel en niet te druk.

Misschien leuk om toch te kijken of je paar dagen Geiranger kunt toevoegen, je kunt vanuit daar een leuke boottocht doen over het fjord en uiteraard heb je de gelegenheid om de Trollstiggen te rijden. Is toch een van de meest bekende wegen van Noorwegen en is erg leuk om te doen. (Al kan het er drukjes zijn.)

Ik weet niet hoe graag je Runde wilt bezoeken maar gezien je route zou ik die denk ik toch als eerste skippen. Is mooi, maar is ook echt heel weersafhankelijk en je moet er best een eindje voor omrijden. Persoonlijk zou ik er dit van maken als ik jullie was:
3 nachten Voss
4 nachten Olden
3 nachten Geiranger
2 nachten Dombas
2 nachten Aurdal.

2 likes

Bedankt Theiz, goed te lezen dat seabo en olden camping okay zijn, die staan namelijk ook op ons lijstje :nod:

Hoe lang van te voren moet je de boot op Runde reserveren? Moet je dat nu al doen, of kan dat ook een paar dagen van tevoren? Ik wil namelijk flexibel blijven en we weten dus niet wanneer we precies op Runde aankomen en misschien besluiten we zelfs op het laatste moment om er niet heen te gaan.

Olden heb je twee campings naast elkaar. Wij vonden die van het linkje het leukst. Daar hoort ook (overkant van de weg) een mooie stookplaats bij. (Leuk om met de kids vuurtje te stoken). Erg vriendelijke eigenaren ook!

Wat Runde betreft, wij hebben de dag vooraf op de camping daar gereserveerd. Is echter geen “bijzondere” camping om eerlijk te zijn en weet niet hoe het er in het hoogseizoen is. Ik denk dat je het beste even kunt mailen naar de toerist information. http://www.visitnorway.com/nl/product/?pid=188543 die weten dat vast beter dan ik.

O ja, ook voor kinderen is het misschien leuk om tussen Andalsnes en Oslo in Lillehammer de treinreis te onderbreken voor een bezoek aan het openluchtmuseum Maihaugen.

Route opties om de puntjes op de i te zetten:

of:
kiel-oslo
geilo
voss
olden
geiranger
fagernes
Oslo-frederikshavn

Of:
hirthals-kristiansand
telemarkgebeid
voss
olden
geiranger
fagernes
oslo-frederikshavn

of:
hirthals stavanger
voss
olden
geiranger
fagernes
oslo frederikshavn.

Wie helpt onze knoop door te hakken.

Routes lijken redelijk op ellaar zo te zien. Kiel - Oslo is echt leuke overtocht, echter ook nogal duur. Die afweging kan ik niet voor je maken.

Bij Kristiansand richting het noorden rijden vind ik altijd wel een leuke binnenkomer maar dat zijn de andere routes ook.

Kortom:
Financieel: optie 2
Leuke overtocht: optie 1

Optie 3 is overigens ook leuk, maar heb die overtocht nooit gemaakt.

Via Wereldwijzer app

1 like

Waarom geen combinatie van 2 & 3?

Over land van Kristiansand naar Stavanger.

1 like