Wij zijn van plan om eind juli 14 dagen met onze kinderen ( 11 en 13 )met de auto naar Noorwegen te gaan.Overnachten willen we in hutten.Vertrek zondag Kiel-Oslo,2 overnachtingen in de buurt van het Rondane park,3 overnachtingen in de buurt van Geiranger,2 overnachtingen op het eiland Runde,2 overnachtingen Gaupne,3 overnachtingen Voss,dan in Bergen op de boot naar Hirtshals,aankomst 07.00,en nog een dagje Legoland .We hebben inmiddels al zoveel gelezen,maar dit lijkt me wel een leuk tochtje.We willen graag mooie routes rijden,fjorden zien,parken bekijken ,een dagje vogels spotten en naar een gletscher.We weten dat 14 dagen kort is,maar het is helaas niet anders.Heeft er nog iemand tips voor ons m.b.t de route ,wat we eventueel anders moeten doen,en welke dingen we vergeten zijn in ons reisschema.Alle tips zijn welkom,alvast bedankt
Hoi Jeroen
Leuk rondje zo op het eerste gezicht. Heb je het zelf samen gesteld of is het een “pakket” (handig om te weten qua flexibiliteit ivm routetips)?
De meeste hutten op camping die ik gezien heb (nooit in geslapen overigens) hebben trouwens twee stapelbedden en zijn niet al te groot. (Geen probleem natuurlijk, tis maar dat je het weet.
Vergeet je je tol overigens niet vooraf te regelen, das vooraf echt makkelijk dan ter plaatse en scheelt je daar zoeken naar “contante betaalpunten” want die liggen niet net zoals in Frankrijk mooi langs de weg. Op http://www.autopass.no kun je dat vlak voor vertrek regelen.
Groetjes Thijs
Bedankt voor je snelle reactie Thijs.Na een paar avondjes lezen heb ik dit zelf in mekaar gezet.Mijn vraag is dan ook eigenlijk of het aantal nachten overeenkomt met de plaatsen die we willen aandoen.Rondane 2,Geiranger 3,Runde 2,Gaupne 2,Voss 3 Verder twijfel ik nog over het aandoen van Runde,of misschien toch iets verder richting Kristiansund? Wat betreft de tol,bedankt voor de tip.Als ik het zo lees,is het verstandiger om dat maar te regelen.Heb je misschien als de kenner van Noorwegen(zo zie ik het na veel lezen)tips voor een mooie route,en graag een advies.Alvast bedankt,groetjes Jeroen
Rondane: Ik ben om de een of andere reden niet zo’n fan van dat stukje. Waarom precies kan ik je eigenlijk niet zeggen maar ik denk dat je daar wel leuk kan verblijven, dus dagje of twee is zeker leuk. Je zou echter ook iets zuidelijker, bij Maurvangen in de buurt kunnen gaan staan. Je kunt daar een erg leuk wandelen/klimmen (wel pittige, maar te doen voor je kids althans, toen ik zou oud was heb ik hem ook gedaan en wij waren niet overdreven sportief)
http://www.visitnorway.com/nl/Product/?pid=73895
http://www.besseggen.net/foreign/english_index.html
Maar goed, zoals ik al zei… Ik ben geen Rondane fan dus trek je niet teveel van mij aan. Ha ha
Geiranger… Duh! Leuk, zeker doen. Vergeet de Trollstigenniet te rijden als je daar bent. Even bij Dalsnibbagaan kijken is ook wel leuk! Ach, eigenlijk is heel Geiranger en omgeving gewoon leuk.
Runde: Is echt de moeite waard, echter… Gezien jullie route zou ik het denk ik niet doen. Het is best een eind rijden van Geiranger naar Runde en dan weer terug naar Gaupne. (Ruim 3,5 uur zonder stoppen, kortom… Dagje rijden. Dan terug naar Gaupne is ruim 4 uur zonder te stoppen dus wederom een dag. Zou het op je route liggen meteen doen maar nu zou ik het persoonlijk niet doen.)
Mocht je het wel doen, het is iig echt mooi. Rondvaartbootje daar moest je trouwens wel vooraf boeken in het hoogseizoen.
Overigens geld voor je alternatief dat dat nog verder rijden is… Dan zou ik Runde doen.
Ander alternatief: Olden (mooi camping met hutten), je kunt vanaf daar een leuke wandeling maken naar Briksdalgletsjer, is een leuke, niet al te moeilijke wandeling daar naar toe. Je kunt de gletsjer daar ook beklimmen maar dat is bij Gaupne leuker.
Gaupne: Is leuk, vooral de Gletsjertocht daar. http://www.jostedal.com/eng-hikes.htm (kost wat, maar is leuk) Voor de rest kun je eventueel gaan kijken bij *De staafkerk van Urnes
*Voss: Goede uitvalsbasis voor de Hardangervidda en eventueel Flam. Je zou echter ook kunnen overwegen daar een dagje minder te blijven en nog een dagje Bergen te doen.
http://goo.gl/XHcyJb
Mocht je vragen hebben… Gewoon stellen!
ps. Alcohol is nogal duur in Noorwegen, ik probeer altijd genoeg mee te nemen. (Mag niet, maar ik ben nog nooit gecontroleerd en hoor zeer zelden dat er mensen wel gepakt worden met alcohol. Persoonlijk denk ik dat ze bier en wijn voor eigen gebruik niet zo erg vinden, zolang de toeristen maar komen.)
Hoi Jeroen
Heb je nog iets gehad aan de tips?
Groetjes Thijs
Hoi Thijs, ik begin een beetje te twijfelen.Zoals nu gepland,is het 5 dagen in de auto.Ik zit nu ook te denken om rechtstreeks naar Olden of Geiranger te rijden(wel een lange dag),en daar een dag of 5 te blijven,dan 2 of 3 nachten Runde,dan 2 dagen in de buurt van de Sognefjorden,en dan nog een paar dagen tussen Bergen en Voss.Graag je reactie. Groetjes Jeroen
Poeh… Lastig.
Ik zou dan zelf denk ik richting Geiranger rijden, daar is net wat meer te doen dan bij Olden denk ik. Al zijn er bij Olden ook wel leuke dingen te doen. (Al kan beide natuurlijk ook, van Olden naar Geiranger is maar relatief klein stukje.) Het is echter wel een lang dagje rijden, want echt hard rijden lukt niet. Als je je daar bewust van bent is het wel te doen denk ik.
Ergens de gletsjer op (Gaupne is denk ik de leukste plek) is voor de kids zo ie zo leuk. (Ik kan me nog erg goed herinneren dat ik dat toen voor het eerst deed…)
Maar 5 dagen in de auto is relatief. Je zit die dagen niet echt de hele dag in de auto want als je puur van a naar b rijdt ben je er vrij snel, echter het stoppen, kijken en dingen bezichtigen maakt dat je het vrij lang kunt laten duren. Ik vind die reisdagen altijd ook echt leuk.
Ben nog eens gaan rekenen wat betreft afstanden.Ik denk nu aan Oslo,Gaupne,Runde,Geiranger ,Voss/Bergen,dan slaan we Rondane dus over
In die volgorde?
Mooi rondje vind ik! Gaupne, Runde, Geiranger zijn zo ie zo voor de kinderen ook leuke dingen te doen (vogeltochtje, gletsjer en bij Geiranger eventueel kanoën al weet ik niet vanaf hoe oud dat kan…)
Klopt,in deze volgorde.Is denk ik net iets beter.Heb je nog tips voor een mooie route?,Van Runde naar Geiranger gaan we denk ik via de Trolstigvegen.
Toelichting:
Etappe 1: Olso, Ovre Ardal, dan stukje naar het Noorden richting weg 55, dan naar Gaupne. Sneller alternatief is na Ovre Ardal naar Sogndal rijden en dan naar Gaupne
Bij Skjolden zijn zo ie zo hutten te huur maar bij Gaupne zelf vast ook wel.
Etappe 2: Vrij simpel, is eigenlijk maar 1 weg. Echter, kleine omweg. Stukje richting Maloy rijden en dan stukje over weg 618 naar het noorden. Pik je stukje kust mee.
Etappe 3: Zo snel mogelijk naar Aldalsnes omdat je op de Trolstiggen je tijd wel nodig hebt. Althans… Tis jammer om daar op het einde van de dag snel overheen te moeten.
Etappe 4: Kleine omweg via Lom. Je pikt dan weg mee en die is echt mooi. Tevens pik je ook vanuit Geiranger het laatste stukje weg 63 mee en das ook mooi.
Je hebt nu geen autoveer over het Geirangerfjord. Dat kun je eventueel met een dagtrip doen, met of zonder auto.
Dat lijkt me wel leuk zo.Ik denk dat ik hier wel iets mee kan.Bedankt voor de tips Thijs
Ik was gisteravond nog even met de route bezig geweest in mapsource(motorrouteprogramma),wat vindt je hiervan?zitten hier nog goede alternatieven bij,of zitten er ook dingen bij die ik niet moet doen.Dit leek me ook wel leuk,of hebben we teveel boottochtjes als we het op deze manier gaan doen.Als ik het zo bekijk zijn jou routes sneller,denk ik.Van Gaupne naar Runde zegt Mapsource dat ik er ongeveer 5 uur over doe,en dat het 321 km is,dus ik denk dat ik ergens een fout heb gemaakt
In Google wordt aangegeven van Gaupne naar Runde ca. 7 uur. Google rekent volgens mij inclusief de tijd voor de veerboot (hoewel hij geen rekening houdt met extra wachttijd daar als het heel druk is, net zoals hij geen rekening houdt met files). Mijn ervaring met Google is dat het meestal wel ietsje langer duur dan hij aangeeft, maar niet heel veel, dus ik zou in dit geval uitgaan van 7,5 a 8 uur exclusief pauzes (hoewel je misschien pauze met veerboot kan combineren? Ik weet niet precies wat voor veerboten het zijn, zag alleen een paar veerboten in de route)
De route van Theiz is op dit stuk korter zie ik, 5.42 uur, dus zeg ruim 6 uur in de praktijk. Misschien heb je per abuis een punt gesleept in je route in Google waardoor hij langer is geworden?
Bedankt voor je reactie,zou mooi zijn als maps daar rekening mee houdt.Ik heb er wel een fout inzitten,dat weet ik wel zeker.Ben zoals ik al zei gewend om routes te maken in mapsource,en daar geef je verschillende kleuren aan de route.Nu zit je met het probleem dat bepaalde routes door elkaar lopen,en daar zal het wel fout zijn gegaan.Het voordeel van mapsource is,dat je de route zo naar je Garmin verstuurd,en dat je dan de hele vakantie niet meer hoeft na te denken,ideaal
Even snelle reactie tussendoor.
Ik kan hem wel even per reisdag voor je posten hoor. Dan heb je de routes los.
Overigens kun je lange routes met omwegen beter in de oude versie van google maps maken dan de nieuwe.
Bedankt voor je aanbod,maar is niet nodig.Probleem is dat ik niet zo handig met Maps ben.Ik had de routes in mapsource staan,maar die kun je niet openen als je het programma niet hebt.Vandaar dat ik de route in Maps had gezet,maar het is voor mij duidelijk.
Euh… In jouw route mis je de Trollstiggen nu. (Weet niet of je dat in de gaten had.)
Verder is het stukje tussen Lom en Gaupne erg mooi, dat mis je nu maar is natuurlijk wel een stukje sneller als het je vanaf de andere kant doet zoals jij nu hebt gepland. (Hoewel… Zie nu dat het maar 10 km scheelt)
Ik had de route van Gaupne naar Runde in Mapsource gepland via de 15 langs de Sognefjorden richting westen,daar zit in ieder geval een fout in,dat is toch ook een mooie route ?De Trollstiggen heb ik het laatste stuk,maar ik weet niet niet of het eerste deel ook mooi is.Ik zag verder dat jou route langs Aurland gaat.Dat schijnt ook wel een mooie route te zijn ?