Rondreis Noorwegen zomer 2014

Beste allemaal,

Wij zijn van plan om in de zomer midden juli naar Noorwegen te gaan voor een rondreis met caravan. Er gaat dan ook 1 kind mee, op dat moment is de kleine 10 maand.

Ik heb al veel over Noorwegen gelezen, veel reisgidsen besteld en veel al bestaande reizen bekeken. Eerst wilden wij graag als uiterste punt de Geiranger Fjord nemen, maar wij denken dat dat te ver is qua afstand, ook met die kleine erbij. Of heeft iemand een andere mening? Graag hoor ik de suggesties…

Nu is het globale plan als volgt: We willen de zuidkust(leuke stadjes, strand misschien?, stukje fjorden gebieden(Stavanger, Bergen, lysefjord, hardangerfjord en misschien ook nog de sognefjord, al is die laatste misschien alweer te ver richting het Noorden.

We gaan rijden vanuit Nederland en dan naar het noorden van Denemarken, de overtocht vanaf Hirtshals, naar Kristiansand. Via de kust naar Stavanger, omhoog naar Bergen/Voss, maar en dan…??? Nu had ik bedacht om via de rv7 weer naar beneden te dalen… Zie toegevoegde link: Google Maps… Maar wat is dan een goede weg? Het lijkt mij het makkelijkst om weer bij Kristiansand uit te komen… Maar je leest ook veel dat mensen voor de hardangervidda (lees ik ook veel positieve berichten over)richting het ‘oosten’ rijden, en dan uiteindelijk drammen en dan lijkt het mij weer handig om via Larvik de overtocht te maken!?
Of is het ook nog een optie om de lijn Geilo, Drammen te volgen?

Maar ik ben er nog nooit geweest. En volgens mij zitten hier op het forums de nodige kenners om mee op weg te helpen!

Graag hoor ik suggesties voor de route en tips om te doen… Hou daarmee wel rekening dat er een kleine van 10 maand mee is voor activiteiten, ook denkend aan de afstanden per dag!

De planning is nu om 22 juli 2014 uit Nederland weg te rijden en uiterlijk 9 augustus weer terug te zijn in Nederland.

Alvast bedankt voor de reacties!

Hoi Jim

Met een kleintje van 10 maanden is Geiranger goed te doen hoor. Wij zijn vorig jaar, ook met een kleintje van 10 maanden, tot Olden geweest. Geiranger is maar stukje verder. Dat toen niet gedaan omdat we er al geweest zijn en de combinatie auto-caravan die ik toen had net te weinig vermogen had om die weg te gaan rijden. (Is caravanonvriendelijke weg. Het kan, maar alleen als je echt voldoende vermogen hebt.)

Qua activiteiten ben je met een kleintje erg weersafhankelijk. Wij hebben aantal wandrlingen gedaan wat erg leuk was met hem. We hebben daar speciaal een goede rugdrager voor gekocht. (In de outdoorwinkel, met frame enzo, niet zo’n ding uit de gemiddelde babywinkel.)

Ik zal straks even naar je route kijken.

Vergeet je tol niet vooraf te regelen, is echt makkelijker dan daar. http://www.autopass.no

Groetjes Thijs

1 like

Hoi Thijs,

Bedankt voor je reactie en je tips. Ik zal inderdaad even van te voren de tol regelen, lijkt mij erg handig.

Betreft de Geiranger, ik dacht al dat dat prima te doen is, maar ik twijfel alleen nog over de afstanden. We willen namelijk niet elke dag in de auto zitten.
Wellicht kun je nog reageren op de route of misschien tips geven voor de route? Ik ben weer even verder gaan zoeken en heb nu ook het volgende bedacht:

  1. Nederland-Hirtshals-Kristiansand.
  2. Vervolgens via de kust naar Stavanger. Een camping in de buurt voor enkele nachten denk ik om de omgeving van stavanger te bekijken. Maar we zijn niet van plan om de preikestolen te beklimmen, is de Lysefjord ook mooi? Of de omgeving? Dus ik weet niet of het dan de “moeite” is om enkele dagen in die omgeving te verblijven. Moet toch keuze maken hé. Tip voor camping? Welke plaats?
  3. Op naar de Hardangerfjord. Camping in de buurt voor dagtours naar Hardangerfjord, Bergen.
  4. Volgende bestemning Voss? Of is dat te combineren met punt 3? Vanuit Voss willen we graag de nationaal toeristische route rv7 doen, o.a. langs de voringvossen watervallen. ik kan alleen niet vinden hoe die weg nou precies loopt? Kan deze route ook als dagtrip worden gedaan of is het handiger om de route te gebruiken van a naar b?
  5. Hardangervidda bezoeken.

Maar en dan?

Ik heb het volgende in mijn hoofd zitten:

Di 22/07 Putten – Noord Duitsland
Wo 23/07 Noord Duitsland – Hirtshals
Do 24/07 Hirtshals – overtocht naar Kristiansand – camping Mandal
Vr 25/07 Rustdag. Strand , dorpjes en vuurtoren
Za 26/07 Reisdag naar omgeving Stavanger
Zo 27/07 Rustdag. Lysefjord en omgeving
Ma 28/07 Op weg naar de Hardangarfjord. Camping in de buurt van Voss.
Di 29//07 Hardangerfjord
Wo 30.07 Bergen
Do 31/07 Nationaal route rv 7 . Voringvossen waterval
Vr 01-08 Sognefjord te ver vanaf Voss denk ik?
Za 02-08 Hardangervidda
Zo 03-08 ?
Ma 04-08 ?
Di 05-08 ?
Wo 06-08 Overtocht naar Hirtshals – Rijden Duitsland in.
Do 07-08 Duitsland
Vr 08-08 Duitsland - Putten

Bij de vraagtekens zoek ik vooral advies wat te doen na de omgeving van Voss? Hoe terug naar beneden? Via bijv. Geilo, Drammen via de kust terug naar Kristiansand kost te veel tijd denk ik? Of naar beneden door de provincie Telemark? Of weg 13 Lofthus, Odda naar beneden via Rogaland?

Kortom, ik zou je advies erg op prijs stellen!

Alvast bedankt!

  1. Vervolgens via de kust naar Stavanger. Een camping in de buurt voor enkele nachten denk ik om de omgeving van stavanger te bekijken. Maar we zijn niet van plan om de preikestolen te beklimmen, is de Lysefjord ook mooi? Of de omgeving? Dus ik weet niet of het dan de “moeite” is om enkele dagen in die omgeving te verblijven. Moet toch keuze maken hé. Tip voor camping? Welke plaats?

Lysefjord is mooi, echter ik vind de weg niet echt geschikt voor de caravan. Echt "top"campings zijn er niet daar vind ik. De camping bij de Preekstoel is mooi maar vrij duur. De camping een stukje verderop is redelijk gelegen maar erg schuine plaatsen. (Zijn rechte stukken hoor, maar als het druk is vraag ik het me af.) Als je het veer reserveert zou je dit rondje kunnen maken. (Vooraf ferry reserveren, even kijken welke “kant” je hem oprijdt want dat hangt natuurlijk af van de ferry tijden!!)

  1. Op naar de Hardangerfjord. Camping in de buurt voor dagtours naar Hardangerfjord, Bergen.

Weet ik zo geen leuke camping wat overigens niet wil zeggen dat ze er niet zijn. Beetje in de buurt van Bergen zijn wel wat campings. Dagje Bergen is op zich wel leuk om te doen.

  1. Volgende bestemning Voss? Of is dat te combineren met punt 3? Vanuit Voss willen we graag de nationaal toeristische route rv7 doen, o.a. langs de voringvossen watervallen. ik kan alleen niet vinden hoe die weg nou precies loopt? Kan deze route ook als dagtrip worden gedaan of is het handiger om de route te gebruiken van a naar b?

RV7 route: Das hem als ik me niet vergis. Ik zou hem van A naar B doen, anders moet je hem weer terug rijden. :slight_smile: Maar gezien je route is een dagtrip misschien beste optie.

Vr 01-08 Sognefjord te ver vanaf Voss denk ik?

Te ver inderdaad, althans… Niet de moeite

  1. Hardangervidda bezoeken.

In het kader van RV7 je route iets omgelegd en de andere kant van de Hardangervidda genomen, dit mede omdat Odda niet zo bijzonder is. Ik weet echter niet of de weg na puntje G tot Miland echt caravanproof is. (Heb hem wel gereden maar kan het even niet voor de geest halen. Is vast wel te vinden op internet of ter plaatse navragen. Anders kleine omweg via weg 40 en dan 37 maken.)

Je kunt nu rustig afzakken naar Kristiansand. Je kunt kleine omweg maken naar Roldal, daar zijn aantal campings die, dacht ik, wel oké zijn.

Dagen die je “over” hebt kun je eventueel gebruiken voor een dagje Setesdal al zou je onderweg ook extra dagje “niets” in kunnen plannen wat met de kleine natuurlijk ook wel fijn is.

Route met kleine aanpassingen

Hoi Jim

Heb je nog iets gehad aan de tips?

Groetjes Thijs

1 like

Hoi Thijs,

Ja zeker. Ik heb mijn reis kunnen rondmaken.

Super bedankt.

1 like

Mocht je er tijd voor hebben zou het leuk zijn om na de vakantie hier een soort verslagje te posten! Altijd handig voor andere Noorwegengangers!

Misschien heb je alles al gepland, maar om de rijafstanden te verkorten kan je ook overwegen om op de heen (of terugweg) van bergen naar hirtshals te varen (of viceversa natuurlijk) wij hebben vorig jaar de route kiel-Oslo-lillehammer-alesund-geiranger-gaupne-Voss-bergen-hirtshals-kolding gedaan, in lillehammer, alesund, geiranger, gaupne en Voss zijn we allemaal drie nachten gebleven. Zo hadden we veel tijd voor de omgeving, maar de ferry zorgende wel dat we binnen ons gestelde aantal dagen ook daadwerkelijk dit konden doen, het scheel zoveel kilometers!

Ga een aantal dagen in Alesund (rondje op de a) zitten. Ga van daar uit met de Hurtigruten boot door de Geirangerfjord naar Geiranger en terug. Alesund is een leuke stad met veel jugendstil gebouwen. Er is ook een plek, waar je een fantastisch uitzicht hebt op Alesund.

Verder een prima idee om Mandal aan te doen. Veel mensen laten Mandal links liggen als ze in Kristiansand zijn aangekomen. Mandal is een schilderachtige plaats met veel witte houten huizen.

Hoi, kijk eens op chrisendees.waarbenjij.nu (type dit in je adresbalk van internet explorer) wij zijn nu bijna drie weken thuis en hebben een prachtige route gereden door zuid/west Noorwegen en via het binnenland Otta weer naar beneden. Wegnummers en zo staan erbij!

Wij hebben qua overtocht gekozen voor Hirtshals-Langesund, 4,5 uur varen. Het is een pracht weg en leuke dorpjes/stadjes onderweg zoals Risør en Kragerø. Moeite waard om te bezoeken.

Hoi Jim

Leuke vakantie gehad? Alles goed gegaan met de kleine?

Groetjes Thijs

Via Wereldwijzer app