2 weken met de tent in Noorwegen. Tips?

Hallo,

Wij zouden deze zomer met de auto en de tent naar Noorwegen willen gaan. Overtocht wellicht met de ferry naar Kristianssand. We zouden graag 2 weken in Noorwegen verblijven (ons vervoer tot in Denemarken niet inbegrepen).

Hebben jullie tips voor een haalbare route? We willen niet hele dagen in de auto zitten en ook niet elke dag ergens anders een camping moeten zoeken. We hadden gedacht om telkens een nacht of 2-3 op 1 camping te blijven en dan van daaruit telkens daguitstappen te doen (wandelen, kano varen, naar de fjorden, eens een stadje bezoeken - is Bergen de moeite waard? of is Oslo mooier? , … ).
Er lijkt zoveel te doen en te zien in Noorwegen, maar we kunnen niet goed inschatten hoe de verplaatsingen ter plekke zullen zijn.

Alvast bedankt!

Heidi

Hoi Heidi

Op vakantie naar Noorwegen dat is altijd een goed plan! :slight_smile:

Persoonlijk zou ik Olso lekker over slaan. Is niet zo’n bijzondere stad en met meer twee weekjes de tijd kun je mooiere dingen zien dan een stad als Oslo. Bergen daarentegen is wel een mooie stad maar het is wel een stad die een beetje in je route moet liggen als je maar kort de tijd hebt, want ga je voor Bergen echt om rijden is het denk ik jammer van de extra reistijd.

Wil je op verplaatsingsdagen wel wat verder rijden of ook dan maar korte stukjes? Zijn er dingen die je echt wilt zien? Zijn er dingen die je echt wilt doen? (Is namelijk wat makkelijker om dan een route te verzinnen.)

Rijden in Noorwegen met een auto gaat goed, maar reken op maximaal 50 km per uur. Je komt onderweg veel moois tegen en stoppen, foto, etc kost best wat tijd. Het rijden zelf is dus ook wel echt leuk, want doordat je zoveel ziet is het een totaal andere ervaring als een duffe snelweg.

Groetjes Thijs

Dag Theiz,

Dan zouden we in dat geval wel Bergen willen meepikken, om toch ook eens een Noors stadje te kunnen bezichtigen. We zouden zowieso een stuk van de westkust met de fjorden willen doen. Geirangerfjord lijkt ons wel mooi, maar misschien toch ook wel al ver? Misschien is Sognefjord een mooi alternatief? Jotunheimen leek ons ook wel wat, maar dat is dan weer helemaal de andere kant uit, dus misschien ook wat ver om op 2 weken te doen? Manafossen klinkt volgens de beschrijving ook wel mooi?
We willen af en toe ook wel eens een iets langere verplaatsing met de wagen doen. Ik las ook ergens iets over Carwalks:autoroutes waar je hier en daar kan stoppen voor een korte, aangegeven wandeling (1 Ă  4u), maar de links werken niet meer. Heeft iemand hier info over?

Wat we voor de rest zeker willen doen is:wandelingen (gemiddeld niveau, we hebben geen topconditie en ik heb hoogtevrees dus geen te gekke dingen liefst :slight_smile: We willen ook graag zelf ergens op mooie plekjes met een bootje varen (bv.kano). Of misschien zijn er nog ergens mooie boottochten (zo van een paar uur) in de fjorden om eens een keertje te doen? Maar ik vermoed dat dat wel aan de dure kant zal zijn… We willen eigenlijk vooral op ons gemak de streek verkennen, tentje opzetten en eigen potje koken.

Bedankt al voor de tips!

Groetjes
Heidi

Hoi Heidi

Even zitten knutselen over een route die in twee weken kan en waarbij je wensen mogelijk zijn: http://goo.gl/maps/FlT99 (Het is maar een idee hoor, je kunt ook een heel andere route pakken, totaal geen punt.)

Eigenlijk zou je, voor het mooie, iets meer dan twee weken moeten hebben, net paar daagjes langer. Maar goed, op deze manier kan het. Ik heb de punten ongeveer op de overnachtingslocaties gezet.
Let wel, in Kristiansand is niet echt een camping, stukje verderop in Mandal is er wel eentje, dit hangt uiteraard van je boottijden af. Je kunt ook meteen doorrijden naar B. (Qua tijd…)
Tevens moet je F en G nog een puntje inplannen.
De route van E naar F rijd je voor een deel twee keer (heen en terug), is echter vrij lang dus op de terugweg moet je op het eerste stukje doorrijden.

Bij Roldal heb je wat leuke campings, leuke omgeving, supermarkt. Leuk om vanaf daar even een uitstapje naar de Hardangervidda te maken. Leuke route richting Bergen.

Bergen stond op je lijstje als stad om te bekijken.

Bij Skjolden is een leuke camping en kun je de gletsjer op, tevens zou je daar kunnen kajakken bij de gletsjer. (Stukje terug bij Gaupne ongeveer, daar heb je overigens ook een camping) Tevens leuke route naar Geiranger.

Bij Geiranger kun je de Trollstiggenrijden, je kunt er kajakken op het fjord, omgeving is mooi en als je beetje mazzel hebt liggen er paar grote cruiseschepen in het fjord. Is aan de verre kant maar echt leuk.

Richting F rijdt je via weg 51, mooie weg door de bergen. Campings daar weet ik zo niet goed, die zijn niet zo super dacht ik maar via Google of bijvoorbeeld http://www.eurocampings.nl/ kom je er vast wel. Na punt F rijdt je terug naar Kristiansand, onderweg nog wel even nachtje overbruggen.

Mooie route Theiz!..

Vanaf weg 51 kom je uit in Beitostolen - Fagernes, In Fagernes zelf zit een camping en een stukje verder in Leira zitten er ook meerdere. Dus zeg maar nadat je de Jotunheimen bent gepasseerd zijn er wel weer meerdere campings op de route te vinden.
Sowieso is een app voor je telefoon met campings een aanrader… Zelf heb ik op mijn navigatiesysteem de POI (point of interest) gedownload met alle campings in Noorwegen. En de navigatie heb ik zo ingesteld dat er een geluidje klinkt elke keer als ik binnen een straal van 5km van een camping ben, kan best handig zijn… :wink:

Maar komende vanaf Denemarken naar Kristianssand, is het dan niet handig om richting Stavanger te gaan? Als je toch graag een stad wilt zien? Dan hoef je niet de “omweg” naar Bergen te maken. Hoewel de westkust wel prachtig is natuurlijk (evenals weg 13 omhoog).

Hoe dan ook, het rijden in Noorwegen zelf is al fantastisch! Dus ook al rijd je een totaal andere route dan gepland (is ons vaak overkomen) dan nog zie je alleen maar mooie dingen… :wink:

Hallo, bedankt voor de tips!

We gaan wellicht jullie route ongeveer volgen, alleen zijn we veranderd van bestemming met de ferry. Naar Langesund was ondertussen de helft goedkoper. Doorslaggevend als je een budgetvakantie wil :slight_smile:

Heb je een goede app voor campings? Volgens de recensies is die van ANWB wel heel goed (ook offline), maar werkt die de helft van de tijd niet.

Das maar een kleine aanpassing. :slight_smile: Google Maps

Ik neem altijd heel duf het campingboek van de ANWB mee. Staat iets minder in als het boek van de ACSI maar qua beoordelingen klopt die beter. Vooraf google ik altijd en kijk ik even op zoover. Die indruk zet ik er in het boek gewoon bij, dan kom je altijd wel goed uit.

Oké, zullen we eens bezien!

Weer een vraag… is het de moeite om zo’n autopass aan te vragen als je niet elk jaar naar Noorwegen gaat?

Ja hoor, is maar 3 maanden geldig en kost je niets extra als handmatig betalen. Persoonlijk vind ik handmatig betalen erg onhandig. (Kan niet meteen langs de weg, moet bij tollpunt waar je formulier moet invullen. Erg irritant)

Via Wereldwijzer app

Is overigens niet echt aanvragen hoor. Meer even registreren. :slight_smile:

Via Wereldwijzer app

Ohja, ik zie nu pas dat er iets speciaal voor bezoekers is :smile: Dank u.

En dan weer een vraag: is die campingkaart een noodzaak? En kan je over het algemeen wel met Visa betalen of moet je veel NOK meenemen?

Tanken kan met creditcard, boodschappen ook volgens mij. Campings weet ik niet, betaal die altijd contant eigenlijk.

Beste is niet teveel NOK meenemen maar daar gewoon NOK pinnen, loop je nooit met teveel geld op zak en er zijn genoeg geldautomaten.

Campingcard is zeker geen noodzaak hoor. Hebben zelden campings gehad waar het bij moest (en indien het moet kun je hem op de camping kopen). Ik reken altijd bij aankomst meteen af (blijf meestal maar 1 of 2 nachten). Eventueel hier al de campingkaart via de ANWB aanschaffen maar echt noodzakelijk is het niet geloof ik.

Ik denk, dat steden als Bergen, Haugesund, Stavanger Alesund mooie steden zijn. Trondheim vind ik ook mooi, maar wellicht te ver weg voor een korte vakantie.

Hoi,

Nog een vraagje: Weet iemand waar je in het Sognefjord een (betaalbare) boottocht van 1 dag kan doen? Ik vind er geen duidelijke info over. Meestal gaat het over tochten van meerdere dagen, of van 1 uur, terwijl een dagtocht toch ook wel zal bestaan denk ik?

Alvast bedankt!

Volgens mij van Flam (rondje boven de a) naar Sogndal.

Poeh… durf het zo niet te zeggen maar zal straks even rondneuzen.

Via Wereldwijzer app

Hoi Heidi

Hoe is de vakantie geweest? Heb je een leuke route gereden?

Groetjes Thijs

Via Wereldwijzer app

Hallo,

Ja hoor, een super fijne reis gehad!

We zijn vanuit Langesund naar Dalen gereden. Goede en rustige camping daar bij Hollanders in een mooie omgeving. Er is daar ook een klein gebiedje waar je 's avonds elanden kan gaan spotten. Wij hebben er die avond een heleboel gezien. Je kan daar ook leuke wandelingen doen, en ook wel wat wateractiviteiten, maar daar bleven we dan niet lang genoeg voor. Dan zijn we naar Bergen gereden, op zich een mooie stad, maar achteraf gezien zouden we er niet meer speciaal voor omrijden. Het was die dag ook wel ontzettend warm waardoor het niet zo ideaal was om een stad te bezoeken, dus misschien hebben we nog wel leuke plekjes gemist.
Daarna naar Flam gereden, waar we eens met het treintje zijn meegereden en ook een openluchtmuseum van oude boerderijen bezocht hebben. Van daaruit naar de Jostedalsbreen, we twijfelden nog tussen Olden en Jostedal, maar het is Jostedal geworden owv de afstand (volgend jaar misschien Olden ook doen :slight_smile: Daar zaten we echt op een supercamping, recent vernieuwd denk ik, met een volledig uitgeruste keuken met eetzaal, heel handig bij slecht weer - wat we enkel de dagen gehad hebben dat we daar zaten. Echt een aanrader! Hier kan je ook verschillende mooie wandelingen doen, en op de gletsjer (durfde ik zelf wel niet). Een half dagje raften was ook wel tof!
Dan via een tussenstop in Skjolden via weg route 55 (prachtig) naar het Jotunheimen National park waar we ook gewandeld hebben o.a. de Besseggen (heen met de boot, te voet terug. Ik zou het mensen met hoogtevrees zeker niet in de omgekeerde richting aanraden. Ik vond 1 stuk al heel eng in de richting die wij deden, maar andersom zou nog erger zijn, ook lastig dat er op dat stuk 2-richtingsverkeer van wandelaars is - overigens wel een prachtige wandeling). Ietsje verder zuidelijker op route 51 waren ook zeer mooie plaatsen om te wildkamperen, helaas moesten we verder om onze boot te halen. Misschien ook wel iets voor een volgende keer…

Dit hebben we op 2 weken gedaan, en dat was wel te doen. Je moet dan wel keuzes maken, wat niet altijd makkelijk is, maar dat geeft dan weer redenen om nog eens terug te komen :slight_smile:

Nog eens bedankt voor alle tips!

1 like

Super leuk om terug te lezen! Bedankt voor je reactie!!

Weet je nog welke camping het in Jostedal was? Nieuwsgierig!

Als je nog leuke foto’s hebt, aarxlzel niet ze te posten in het fotogedeelte van het Noorwegenforum!

Mooi dat het goed bevallen is!

Via Wereldwijzer app