Zomer 2014

Graag zou ik wat tips willen voor een rondreis door Noorwegen. In eerste instantie hadden we het idee om een combinatie te doen met Zweden, maar gezien de relatief beperkte tijd ( 18 dagen ) gaan we toch voor alleen Noorwegen.

We hadden bedacht om een camper in NL te huren en vanuit daar te gaan rijden, maar ik schrik van de prijzen. Net al even snel gekeken, maar er naar toe vliegen en ter plaatse een auto huren lijkt een stuk goedkoper. Is het dan handig om naar Oslo te vliegen en van daar uit onze reis te starten, of is een ander vliegveld handiger?

En dan de reis zelf, wat moeten we absoluut zien? Wat hierbij handig is om te weten, is dat we met 3 kinderen reizen in de leeftijd van dan 8, 5 en 3 jaar. We willen rond 19 juli 2014 vertrekken.

Alle tips zijn welkom, bedankt alvast!

Hoi Maryloes

Wat leuk dat je van plan bent om naar Noorwegen te gaan!

Voordat ik uitgebreid antwoord geef een paar vraagjes

Wil je in Noorwegen een auto of camper huren?
Hoe wil je overnachten als je een auto huurt? (Tent, hotel, hutten)
Wil je veel rijden of graag korte afstanden?
Hoe noorderlijk wil je ongeveer gaan?
Lang op 1 locatie blijven of per dag verkassen?
Wat wil je zo al doen in Noorwegen?

Wat meer info maakt beantwoorden van vragen altijd wat makkelijker. Anders schrijf in nogal in de wilde weg.

Groetjes Thijs

Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer

Hoi Thijs,

Wat leuk dat je al zo snel reageert! Ik denk dat we gaan voor een auto en dan voornamelijk zullen overnachten in hutten. Als ik het goed begrepen heb, is het niet nodig van te voren te reserveren, dus het kan best zijn dat we ook af en toe een hotel pakken.

Qua afstanden moeten het niet al te lange afstanden zijn denk ik. 3 jaar geleden zijn we in Canada geweest met de kinderen en daar hielden we ongeveer max 300 per dag aan en dat was heel goed te doen. Maar als het de ene dag wat verder is is dat ook geen probleem.

Ik heb zelf ook al naar routes gekeken, maar het is onze eerste keer Noorwegen en het ziet er allemaal zo mooi uit, dat ik niet goed weet waar te beginnen en wat we echt zouden moeten zien. Ik weet ook niet goed wat haalbaar is, gezien onze 18 dagen en de kinderen ( dus ik hoop dat jij dat beter in kunt schatten:) ). Maar niet heel noordelijk dus denk ik. We willen natuurlijk zoveel mogelijk zien, dus ik denk dat we per dag verkassen, maar bij hele mooie plekjes blijven we graag wat langer. Fjorden, af en toe een wandeling, maar zeker ook een activiteit voor de kinderen tussendoor.

Heb je zo voldoende informatie voor wat meer info? Bedankt voor je hulp in ieder geval!

Hoi Maryloes

Het overnachten in hutten kan meestal wel zonder reservering inderdaad. Echter, ik weet niet of dat voor 5 persoonshutten ook het geval is. Die zijn er over het algemeen wat minder in aantal. (Als ik me niet vergis.) Voor twee personen is het eigenlijk nooit een probleem maar aangezien jullie nog een kindje van 3 bij hebben is het niet handig als je heel lang moet zoeken. (Lijkt me) Je zou dan eens kunnen kijken via Vakantie Noorwegen | boek je bij Buro Scanbrit, die hebben meestal wel een aantal leuke rondreizen met hutten/vakantiewoning op de site staan. Nadeel is dat je dan wel wat meer gebonden bent aan tijd/plaats.

Hutten zijn echter niet goedkoop, volgens mij kun je als je alles bij elkaar optelt bijna net zo goed een camper huren. Er zijn bijvoorbeeld sites waar je een wat oudere camper kunt huren en dan is het nog redelijk betaalbaar (al blijft het duur). Groot voordeel is echter dat je dan volledig vrij bent in het kiezen van je route. Campings zijn er altijd wel en daar is plaats nooit een probleem. Ander voordeel is dat je meer mee kunt nemen. Wij nemen bijvoorbeeld altijd voldoende bier/wijn mee (dat is daar echt heel duur) en basisbenodigdheden voor eten. Via het vliegtuig is dat toch wat lastiger want dan zit je koffer vaak vol met kleding. (Daarbij, in een huurauto kun je minder meenemen en met kinderen in combinatie met het Noorse klimaat heb je toch wat meer kleding nodig…)

Naja, ik kan natuurlijk niet voor jullie beslissen wat handig is maar ik denk dat het elkaar uiteindelijk weinig zal maken qua prijs.

Als je niet te ver wil rijden zou ik niet veel verder gaan dan ongeveer Geiranger. Je kunt er dan voor kiezen om bijvoorbeeld via het midden van Noorwegen naar het noorden te rijden en via de fjordkust terug. Het “leuke” van die route is dat je redelijk snel in vrij spectaculair gebied komt. Voor de kinderen is dat vaak bijzonderder dan een fjord (goed begin). Het is jammer dan de jongste (iig) nog te klein is om bijvoorbeeld een gletsjertocht te maken of een lange wandeling te maken. Dat beperkt je toch iets in je vrijheid (bekend “probleem” hoor, hebben wij momenteel ook maar mag de pret niet drukken)

Als ik, zo even uit de losse pols, een soort van route zou moeten voorstellen (vanuit Oslo) zou ik iets in deze richting doen: Google Maps Je komt dan langs een aantal spectaculaire bergen (o.a. Jotunheimen) langs gletsjers (o.a. Nigardsbreem), prachtige wegen (o.a. Riksvei 55, een van de mooiste wegen die er is en de Trollstiggen) en uiteraard kom je langs voldoende fjorden en mooie watervallen. Alles bij elkaar een 2000 km dus ruim onder je 300 km per dag grens. (Wat je ook tijd geeft lekker rustig aan te doen.)

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om via Zweden, in een vrij hoog tempo langs de hoofdweg omhoog te rijden en dan ter hoogte van de Lofoten naar Noorwegen af te slaan. Je kunt dan de Lofoten (echt heel mooi) meepakken en via Noorwegen afzakken naar beneden. Je rijdt echter wel een stuk meer. (Maar is wel ook echt mooi, nadeel is wel dat je dan in het zuiden weer veel mooie dingen mist… lastig advies geven dus) Dit zou dan een mogelijke voorbeeldroute zijn (niet echt uitgewerkt, tis maar voor het idee) Google Maps Is echter wel meteen 4000 km.

Naja… Routes verzinnen voor iemand anders is altijd lastig maar het zijn zomaar twee mogelijke opties. Aan de hand van je route (als je over een poosje een idee hebt) kan ik wat meer gerichte info geven.

Hopelijk kun je hier al iets mee!

Groetjes Thijs

We hebben er toch voor gekozen om met een camper te gaan rijden. Deze is inmiddels geboekt:). De komende tijd gaan we ons in de route verdiepen. Mocht ik daar nog iets over willen weten, dan meld ik mij weer! Voor nu heel erg bedankt voor je hulp!

Slimme keus!

Als je met de camper vanuit Nederland gaat rijden kun je ook kiezen voor een rondje wat inviel begint met de boot naar Göteborg of Oslo en dan of vanuit bergen, of vanuit kristianssand naar de kop van Denemarken terug te rijden, vanuit zuid noorwegen heb je dan de kans om in het zuiden veel te bekijken (totaal ander dan het noorden, midden en fjordenkust) vanuit bergen geeft het je de kans om in wat beperktere tijd wat noordelijker te gaan…

De dingen die op mij echt indruk hebben gemaakt is de pasweg over de bergen in plaats van de leardalstunnel! het noordkaapeiland (veel te ver weg voor de tijd die je hebt trouwens) lofoten/Vesteralen, trondheim, bergen, voss en omgeving, geiranger ( ferry van hellesylt naar geiranger!) en trollstigen, alesund, de omgeving van beitostolen, jotunheimen, weg 55, de zuidkust rondom kristiansand met onder andere de zuidkaap, en de naerofjord is ook inrdukwekend, zeker vanaf het water.

Tunnel is leuk om keer te doen maar de bergweg is idd veel mooier. :slight_smile:

Eindelijk is het bijna zover:)! Zaterdag kunnen we de camper ophalen en vertrekken we. De afgelopen maanden hebben we veel gelezen over Noorwegen en nu beginnen we toch weer te twijfelen over de route. Wat zouden we , voor een eerste keer Noorwegen, echt moeten zien/doen. Wat vast staat is het volgende: we beginnen met legoland en willen dan via Zweden naar Noorwegen rijden. We eindigen in Kristiansand waar we op 13 augustus de boot hebben gereserveerd voor de terugreis. Maar daar tussen…zoveel mooie dingen en te weinig tijd om àlles te zien. Wie heeft een suggestie voor een mooie route?

Opzetje: Google Maps

Ik denk dat je op deze manier in Noorwegen in ieders geval veel mooie plekken gaat zien. Lijkt me voor de eerste keer een mooie route. Wel bijna 3000km, dus wat meer dan jullie willen geloof ik. Kleine aanpassing die je kunt doen is vanuit E direct naar G rijden en de lus richting F overslaan. Maar dat zou ik gewoon ter plaatse beslissen. Is overigens een route die redelijk lijkt op de route die ik hierboven al keer gegeven heb alleen nu met ander begin en eindpunt (en uiteraard wat kleine wijzigen).

Overigens staan de punten willekeurig op de kaart, heb ze vooral gebruikt om de route aan te duiden, dat zijn dus niet de plaatsen waar je zou moeten overnachten.

Groetjes Thijs

Geweldig Thijs! Hartelijk dank!

Hallo Maryloes,

Wij vertrekken 2 augustus met de camper naar Noorwegen. Op de vakantiebeurs hebben wij de tip gekregen om via Oslo naar de Fjorden (oa. richting Alesund) te reizen. Je zit dan met 1 of 2 dagen in het mooiste deel van Noorwegen en kunt dan zelf bepalen hoe je verder weer afzakt naar voor de terugreis. Het is zonde om langzaam via de westkust omhoog te reizen en dan erachter te komen dat je eindelijk in het mooiste deel zit en dan tot de conclusie komt dat de tijd op is.

Groet en geniet,

Gerrit

Hoi Gerrit

Er zit een kern van waarheid in je verhaal maar ik vind het advies dat aan je gegeven is ook wel beetje kort door de bocht. Je kunt vanuit het zuiden bijvoorbeeld echt op een mooie manier rustig via de kust naar het noorden trekken (Stavanger, Bergen) en dan via het midden van Noorwegen weer naar het zuiden. Als je in volle vaart richting Alesund rijdt mis je echt veel moois.

Have fun in Norway!

Groetjes Thijs

Via Wereldwijzer app

Hoi Maryloes

Leuke vakantie gehad in Noorwegen?

Groetjes Thijs

Via Wereldwijzer app

Hoi Thijs,

De vakantie was geweldig! Wat een prachtig land! Het is ook heel goed gegaan, het rondreizen per camper. We hebben ook veel kunnen doen, ondanks dat onze jongste nog maar 3 is. Zo hebben we ons met een bootje in het Geiranger fjord af laten zetten en zijn vervolgens in 4 uur terug gelopen naar de andere kant, met de stoeltjeslift omhoog in Geilo en met het trein van Flåm naar Myrdal. De lijst is eindeloos:) We gaan zeker nog eens terug!

dank nog voor de tips!

1 like

Dat bootje in het Geirangerfjord in combinatie met wandeling heb ik nog nooit gedaan. Vanuit waar vertrekt die? (Geiranger zelf?) Das zeker een idee om eens te gaan doen!

Fijn dat het goed bevallen is!!

Kon je vanaf de camping boeken. Volgens mij stonden wij op camping geirangerfjorden feriesenter. Konden dus gewoon op de camping in het bootje stappen. Het was trouwens wel een trail waarbij we moesten klimmen tot 550 hoogtemeters. Als we dit vooraf hadden geweten, hadden we het waarschijnlijk niet gedaan, maar achteraf was het supergaaf natuurlijk. Tijdens de wandeling waren de kids wel wat minder blij met ons:).

1 like

Ha ha! Is toch leuk voor de kids! Ik kan me nog herinneren dat ik de eerste keer de Besseggen heb gelopen met mijn ouders, wereldervaring. (Al was ik wel wat ouder dan drie toen.)

Ik heb ook op die camping gestaan maar dit tochtje helemaal gemist! Naja… Goede reden om een keer terug te gaan! :slight_smile: