juli Noorwegen

Hallo allemaal,

eindelijk zit er toch voor ons in om eind juli naar Noorwegen te gaan. De overtochten hebben wij al geboekt nu zijn we aan het kijken wat we verstandig eraan doen om alvast huisjes te boeken of eerder op bonnefooi te gaan. Wie heeft hier ervaring meer? Kunnen jullie mij wat tips geven?
onze route is als volgt:

  • Kiel - Oslo
  • Oslo - Oppland (lom)
  • Oppland - Kaupanger
  • Kaupanger - Bergen
  • Bergen-Lovden
  • Lovden - Kristiansand
  • Kristiansand - Hirthshals

in ongeveer 17 dagen. hier de link, ik hoop dat het werkt https://maps.google.nl/maps?saddr=Bergen,+Noorwegen&daddr=Olden,+Noorwegen+to:Geiranger,+Noorwegen+to:Trollstigen,+Rauma,+Noorwegen+to:Geiranger,+Noorwegen+to:Lom,+Noorwegen+to:Skjolden,+Noorwegen+to:Gaupne,+Noorwegen+to:60.6072525,8.3257872+to:Stavanger,+Noorwegen+to:Kristiansand,+Noorwegen&hl=nl&sll=60.595059,8.355103&sspn=1.685702,6.696167&geocode=FV9_mQMdRjVRACl3fXZmSQ05RjEICt60PqBCng%3BFT6CrwMd8eZnAClJnRzBZ3wWRjHlzFrM94_TmQ%3BFSqZswMdbvltACnJfDEObSYURjETcz-dkUBb7g%3BFX4QuQMdzAp1ACmvqOfBcA4URjGebzlT57AUzA%3BFSqZswMdbvltACnJfDEObSYURjETcz-dkUBb7g%3BFaWRrwMdYb6CACkz7MM5N_0URjG6ctNYTZKrHw%3BFVRFqgMdwflzACmD6pHgKr4VRjGyc_ErAYNuoA%3BFTQEqQMdXStvACmXaO84M-kVRjEVfYarrxtHiQ%3BFRTLnAMdmwp_AClZUVj3o74_RjEV30Hr0CoGZg%3BFXjPgwMd83pXACmV9yndSTU6RjFZkgq4Iet6rQ%3BFRlQdwMdIQN6AClbemDVWAI4RjGkWBzIbw0M3w&mra=dpe&mrsp=8&sz=8&via=8&t=m&z=8&mid=1371673918

Hebben jullie tips en ideetjes voor ons?

mvg

Hoi Bmertens,
De beheerder van het Noorwegenforum is momenteel op vakantie,het zal nog wel zo’n 10 dagen duren eerdat je antwoorden krijgt op je vragen !
Misschien dat er iemand anders die het land Noorwegen kent kan antwoorden op je vraag?
Met vriendelijke reisgroet,
georgessiam.

Hallo Allemaal,

na heel wat afgezocht te hebben valt het mij op dat het niet makkelijk is om een vakantiehuis te vinden voor een paar dagen in juli. Wij willen graag per plaats vier dagen verblijven per vakantiehuis… Wie o wie kan mij helpen?

Of moeten ervoor kiezen om te gaan kamperen? Maar ik twijfel, als ik ga kamperen ben ik bang dat ik het gevoel heb meer te gefocust te zijn waar we gaan kamperen in plaats van de richten op de excursies die ik wil gaan doen… Wie heeft hier ervaring mee?

mvg

Hoi bmertens

Heb je al gekeken op visitnorway.com, via hun kun je volgens mij ook huisjes boeken. Ik weet echter niet of het ook voor 4 dagen kan in het hoogseizoen.

Je kunt ook gewoon op de bonnefooi gaan en op campings een hut boeken, die zijn er over het algemeen aardig wat te vinden.

Mijn persoonlijke voorkeur is gewoon kamperen. Waarom zou je gefocust zijn op het vinden van een plaats? Kies vooraf een aantal campings uit en rij daar gewoon naar toe, is het niets pak je de volgende. :slight_smile: Ik heb nooit anders gedaan…

Je vroeg om tips en ideeën, wat voor dingen zou je willen weten, dat praat wat makkelijker dan in het wilde weg tips geven.

Groetjes Thijs

Hallo Theiz,

we hebben besloten om te gaan kamperen. Nu vragen wij ons af of je gasflessen mag meenemen naar Noorwegen? Dit met name bedoeld tijdens de bootreis.

mvg

Das geen probleem! :slight_smile:

Gas containers
The main inlet for gas on caravans, motor home etc. must be closed before driving on board, and during the voyage. The access to the gas container must be kept unlocked so the container can easily be removed in case of fire. Please mark the door or valve where the container is placed to confirm that it is closed.

Bron: http://www.colorlineferries.nl/reisinformatie/safety_on_board_en

Uiteraard zijn de kleine campinggasflessen dus ook geen probleem omdat deze automatisch dicht zitten.

Ga je eigenlijk met een tent, camper, caravan?

Wij gaan met tent kamperen.

Das altijd leuk! :slight_smile: Ook jaren gedaan in Noorwegen. (Tot we een kleintje kregen, toen werd caravan de makkelijke optie.)

Een kleine camper (busje bijvoorbeeld) is overigens ook erg fijn. Dan zit je bij slecht weer net wat warmer. Mocht je interesse hebben weet ik wel een leuk verhuurbedrijfje voor je. (Heb ik, afgezien van 1 wereldvakantie, verder geen banden mee hoor.)

Wij gaan met onze eigen auto Rav4, net zo ideaal als ene kleine camper dus, mocht onverhoopt blijken dat het erg slecht weer is, gewoon kamperen in eigen auto :slight_smile:

Wij vertrekken over 2 weken nl.

Nu even de laatste spullen halen.

Heb jij trouwens ervaring in het meenemen van etenswaren naar Noorwegen?
mvg

Ik neem altijd bier en wijn mee. (Is officieel beperkt toegestaan maar ik ben nog nooit gecontroleerd en ik neem meestal echt een lading mee, meestal een 6pac per dag en dat voor drie weken…) Ik heb de indruk dat het de douane niet heel veel kan schelen mits het duidelijk voor eigen gebruik is. (3 blikjes per persoon per dag is best reëel)

Echter: Geheel op eigen risico!! (Wie weet werkt het bij de douane als je zegt dat het van mij best mocht maar ik vrees dat ze daar niet intrappen. Ha ha)

Verder neem ik nooit veel mee, alles is daar te koop. Meestal wel wat duurder maar met beetje creatief shoppen kun je voor niet teveel geld goed eten op tafel zetten. Worstjes bbq-en in plaats van een groot stuk vlees is net zo leuk. Dus afgezien van een paar basisbenodigdheden en wat reserve voor als we geen winkel in de buurt hebben neem ik nooit eten mee.

Van de talloze supermarktketens die in Noorwegen zijn te vinden, zijn de volgende supermarkten het goedkoopst: Bunnpris, Rema 1000, Kiwi en Rimi.

Bron: visitnorway.com

Hej Theiz,

nog een vraagje, ik hoor nu ik bezig ben met spullen inpakken, dat er veel mensen ons waarschuwen over muggen… Ik vind hier niet echt veel over op internet. Weet jij misschien hoe dit is? En wat we het beste kunnen meenemen hiervoor?

gr

Tsja, muggen…

Er komen in Noorwegen op sommige momenten inderdaad aardig wat muggen en midges (knutten) voor. Het ene jaar zie je ze overal, het andere jaar zie je ze nergens. Ik denk dat wij er 1 jaar echt last van gehad, verders nooit zoveel.

Het beste werkt een vuurtje (rook), een plekje in de wind (maar das weer niet fijn), goede DEET (ter plekke kopen) en mijn favoriet: de muggen spiraal. Je kunt ze ter plekke kopen maar volgens mij ook in Nederland. (Ik weet echter niet hoe goed die werkt, maar lijkt me zelfde product). Ik zou er wel een beschermdoosje bij kopen, want bijgeleverde houdertje is nogal gebruiksonvriendelijk.

Hallo Thijs,

nog een weekje, inmiddels alle spullen binnen. Heb jij nog tips over welke boeken handig zijn over Noorwegen? Het gaat me even om hoe ik makkelijk kan zien waar campings zijn… ik had deze gezien: ANWB compact wegenatlas - Noorwegen, Zweden en Denemarken, ANWB | 9789018034566 | Boeken | bol.com

Heb jij nog tips voor mij?

gr

Die is leuk en er staan mooie campings in maar ik vind dat daar teveel campings niet in staan (en dat is soms zeer onhandig). Over het algemeen nemen wij altijd deze (anwb campinggids/2) mee. Soms aangevuld met of de gids die jij nu op het oog hebt of de ACSI gids. Bijna alle campings in Noorwegen zijn mooi en bevalt het niet rijden we door naar de volgende.

Als reisgids gebruiken we meestal deze (ANWB goud Noorwegen), niet erg origineel maar met name voor mensen met auto/camper ideaal. Hele routes staan er uitgebreid in beschreven en hij leest makkelijk.

Als routekaart gebruik ik altijd deze (Wegenatlas Scandinavië - Freytag & Berndt). Zeer uitgebreide en gedetailleerde kaart dus ideaal om de mooiste routes uit te stippelen.

Vergeet je je tol niet vooraf te regelen. Dat scheelt echt heel veel stop en zoekwerk naar plaatsen waarbij je contant kunt betalen. http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=152518 (Je moet anders contant, op een andere locatie, afrekenen.)

Is het zeer nodig dat vooraf regelen van tol? ik zie het bijna nergens staan namelijk dat het nodig is.

Je kunt ook ter plekke betalen, maar dat is nooit bij de tolpoort. Je moet dan een tankstation opzoeken of postkantoor waar je per keer kunt betalen.

Voertuigen die niet staan geregistreerd in Noorwegen worden aangeslagen door Euro Parking Collection plc (EPC) in London.

Dit is echter veel duurder dan ter plaatse betalen of via de creditcard.

http://www.visitnorway.com/nl/Over-Noorwegen/Reisinformatie/Rezen-binnen-Noorwegen/Prepare-your-car-holiday/Tolwegen-en-AutoPASS-in-Noorwegen/

http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeninformatie/vakantie/bestemmingIndex.html?btiId=BTI_20&themaId=BEST_P_56

Qua tijdwinst en gemak is het echt het makkelijkst je tol vooraf te regelen. Hoef je niet te stoppen en zooitje papieren in te vullen.

uiteindelijk aangemeld bij autopass en creditcard gegevens doorgegeven, ik neem aan dat dit dit alles is of moet je nog wat doen?

Nope, that’s all.

Rest gaat totaal automatisch als je door een poortje rijdt.

mm ideaal