zomer 2013 naar Noorwegen

We hebben vrij laat bedacht om toch nog naar Noorwegen te gaan. Als het allemaal lukt.
Graag zou ik een tip krijgen hoe ik het beste erheen kan reizen:

  • camper in Nl huren en dan rijden? Welke overtocht?
  • camper in Duitsland huren en dan rijden en welke overtocht?
  • vliegtuig naar oslo en dan een camper huren?

De laatste optie lijkt me het snelst; ik heb al een goedkoop ticket gezien. Maar ja, een camper in Noorwegen schijnt erg duur te zijn? Ik ben benieuwd naar ervaringen.

hartelijke groet,
Riëtte

Hoi Riëtte

Wat leuk dat je richting Noorwegen wilt! Het is echt een geweldig land om een keertje heen te gaan. Ik heb zelf geen ervaring met camperhuur in Noorwegen (of Nederland). Ik heb wel twee mogelijke adresjes voor je via VisitNorway: Zoek - De officiële reisgids voor Noorwegen - visitnorway.nl

Als je houdt van een basic camper heb ik nog wel een leuke tip voor je: www.crazycampers.nl (Maar dat is niet echt een camper, ligt er aan wat je zoekt).

Qua overtochten en routes heb ik nog wel veel leuke tips maar dan is het handig als ik ongeveer weet wat je wilt. Anders zit ik zo in het wilde weg te typen…

Groetjes Thijs

Hallo Riette, Wij zijn vorig jaar juni naar de noordkaap geweest met een camper. Prachtig maar prijzig door de huur van de camper en de diesel prijzen. Wij hebben elke nacht op een camping gestaan, je kan natuurlijk ook op mooie plekken gaan staan. Op alle campings zijn ook de hutten die je kunt huren en dan met je eigen auto rond trekken is goedkoper met diesel,benzine en de boot,
Een fijne vakantie in het mooie Noorwegen. Gr Menny

Nou, de camper is toch nog gelukt. Maar dat betekent wel nu nog een overtocht boeken voor deze zomer.
Ik dacht om vanaf Hirtshals te vertrekken naar Bergen en terug vanaf Kristiansand naar Hirtshals.
Is dat een goed idee? of missen we dan van alles? We hebben een kleine drie weken en we vertrekken 30 juli a.s.
Wie heeft goede tips? Ook waar ik het beste de rondreis kan starten? We zijn met 2 volw. en 4 kinderen (13,12,9,7)

Hoi Riëtte

Super leuk! De camper is echt ideaal voor Noorwegen en het is eigenlijk gewoon het makkelijkste om die in Nederland in te pakken en dan die kant op te rijden.

Voor ik een heel verhaal ga houden over routes, overtochten, etc, etc heb ik nog een paar vraagjes. (Omdat ik anders in het wilde weg zit te tikken)

  • Zijn je kinderen gewend om rond te trekken?
  • Hoe noordelijk wil je gaan? Met 4 kinderen en maar 3 weken zou ik namelijk niet al te noordelijk gaan omdat je dan echt veel moet rijden.
  • Zijn er dingen die je perse wilt zien?
  • Wil je iedere dag een stukje rijden of wil je iedere keer een aantal dagen op een camping
    staan?
  • Wil je graag wandelen?
  • Wil je met de kinderen een gletsjertocht lopen? (Ik vond dat als kind echt en bijzondere ervaring. Als volwassen paar jaar terug trouwens ook, ha ha)

Groetjes Thijs

bedankt voor je snelle reactie Thijs. We zijn best gewend om wat te rijden; de kids ook. Dus af en toe wat lange afstanden geen probleem. Ik zit een beetje te dubben waar het beste te beginnen: Kristiansand of Bergen. Dan kan ik vanaf daar een route uitstippelen, te beginnen langs de fjorden. Maar ook weer niet allemaal. Af en toe een wandeling, maar zeker niet elke dag.
En het is onze eerste keer Noorwegen; dus we laten ons verrassen en heb eigenlijk gene idee wat we echt moeten zien.

Af en toe een activiteit tussendoor is natuurlijk wel fun voor de kinderen; bv. een wildwateractie, ponyrijden, evt. een zwembad op ene camping of bij de boer. Maar als dat eenmalig is is dat prima. Zolang we 's avonds en vuurtje kunnen maken en evt. wat kunnen braaien zijn we al heel gelukkig.
Aan het eind willen we graag Sorlandet door reizen. Daar kunnen we wat langer op een plek blijven en lekker rond kuieren en evt. strand? Nog tips voor goede overnachtingsplekken?

Moeten we campings trouwens reserveren in juli/ aug? Onze voorkeur heeft wel de bonnefooi; als we maar niet twee uur hoeven te zoeken naar een plekje…

alvast bedankt

Persoonlijk zou ik gewoon retour Hirtshals - Kristiansand boeken. Volgens mij was Colorline daar de goedkoopste optie. Je kunt natuurlijk doorvaren naar Bergen maar dat is een stuk duurder en je mist best een leuk stuk om te bekijken.

Als je in Kristiansand aankomt kun je er voor kiezen om via de kust omhoog te rijden en via het Setesdal weer terug naar Kristiansand.

Voor de “tips” ga ik even van deze route uit:
- Preikestolen: Prachtige wandeling om te lopen. Met kinderen goed te doen. (Wel pittig, ik zou hem niet doen bij slecht weer. Laat je altijd informeren door iemand die de omgeving kent als je twijfelt over de omstandigheden)
- Lysebotn: Erg mooie weg, veel haarspeldbochten. (Google even en je vindt er genoeg over.)

Je kunt nu via weg 13 omhoog rijden tot Skjolden (Ik dacht dat daar een leuke camping lag, maar weet ik niet 100% zeker). Het is overigens te ver om in 1 keer te rijden, maar er is zat moois onderweg. Je passeert onder andere de Hardangervidda, je ziet dan de westkant. Op de terugweg kun je de oostkant doen. De route is dan ongeveer: Google Maps

**- Gletsjer: **Bij Gaupne kun je een kleine weg noordelijk nemen (de 604), hier kun je naar de Nigardsbreen. Hier kun je op de gletsjer wandelen maar er ook gewoon naar toe wandelen. Erg mooie route, goed te doen. (Ik heb hem met een kindje van 1 op mijn rug gelopen en dat was goed te doen). Voor meer info: Jotunheimen | Thuisland van de reuzen

- Riksvei 55: Prachtige weg, deze kun je na Skjolden noordelijk rijden.

Vanuit Lom (einde weg 55) kun je rijden naar Olden, je vind daar een erg leuke camping met (aan de overkant van de weg, ideaal omdat je van niemand last hebt) een prachtige stookplek. Camping: http://www.oldencamping.com/NL/index.htm

**- Gletsjer: **Je kunt ook hier naar de gletsjer. Is minder mooi om op te gaan lopen maar is wel een erg leuke wandeling om er heen te lopen. http://bit.ly/14quOfT

Vanuit Olden kun je via een prachtige route naar Geiranger rijden, waar van alles te doen is. (Echt leuke plek, cruiseschepen echt tegen de camping aan). Google Maps

**- Trollstigen: **Ach… een begrip! :slight_smile: Prachtig! De regio Geirangerfjord, Noorwegen – Fjorden en watervallen Google Maps

Je kunt nu rijden naar de Besseggen, een mooie route naar een mooie wandeling: Google Maps http://www.visitnorway.com/nl/Product/?pid=73895

Vanuit hier zou je richting het zuiden kunnen rijden via de Hardangervidda en dan door het Setesdal naar Kristiansand.

Kortom… Best grote route om te rijden maar wel echt een prachtige route. Ik zou persoonlijk niet bij Solandet blijven staan omdat dat echt niet zo’n mooi stuk is. Je kunt beter bij bijvoorbeeld Olden of Geiranger wat langer blijven staan omdat daar echt meer te doen is. (Uiteraard, blijven meningen subjectief en wat ik vertel is mijn mening dus daar valt natuurlijk over te twisten.)

Ik zou zeker niet noordelijker gaan dan deze route, omdat je dan echt teveel moet rijden.

Reserveren heb ik nog nooit gedaan in Noorwegen, zou ik ook nooit doen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de afgelopen jaren niet in het hoogseizoen ben geweest maar volgens mij ouders (die er pas nog wel waren in het hoogseizoen) is het ook niet nodig.

Even een opzetje gemaakt:http://bit.ly/11pnGeh Trek je daar niet teveel van aan hoor, het is maar een ideetje. Je rijdt o.a. Flam voorbij, jammer… Tsja, ik vind het een beetje een overtrokken circus maar ik ken ook mensen die het geweldig vinden.

Google Maps is een alternatief dat je wel langs Flam komt, je kunt dan door de langste autotunnel van Europa: Lærdalstunnel - Wikipedia

Lang verhaal geworden… Aarzel niet nog wat vragen te stellen. Het kan zijn dat ik wat traag antwoord want ik ben vanaf dinsdag tijdje afwezig.

Succes met plannen en laat even weten hoe het was! :slight_smile:

Ps. Vergeet niet: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=152518

Automatisch betalen is 100 keer makkelijker dan los stoppen bij tolpunten die op andere locatie zijn dan de weg. Het risico op boetes bij niet betalen wordt steeds groter heb ik vernomen.

Heel erg bedankt voor je verhaal. Zo kan ik weer verder met uitzoeken. We kijken nu nog even naar Hirtshals-Stavanger; dan zien we meer van het fjorden gebied. Anders wordt het gewoon 2x Kristiansand. Met name een paar kids lijkt de lange overtocht wel wat.

Je hebt het over Sorlandet om daar niet te lang te blijven. heb je nog een andere tip voor de zee? We willen wel graag iets van de zee proeven. Rondom Kristiansand?

Bedankt maar weer.

Riëtte

De zee bij Kristiansand is niet mijn favoriete stukje Noorwegen. Ik vind dat niet echt mooi. Bij bijvoorbeeld Geiranger sta je ook aan zee. (Naja, fjord is ook zout water, ha ha)

Lange overtocht: Kiel - Oslo GEWELDIG!!!

:slight_smile:

haha, weer een nieuwe optie!! Ik kan echt niet kiezen.
Hoewel; ik zag net bij Color line dat overtocht Kiel-Oslo voor ons clubje al gauw 1000,- euro kost. Dat is natuurlijk wel een hoop geldt voor 1 nachtje… Ik gooi het in de groep
In geval van oslo moet de route ingekort worden omdat we anders op ca 2500 km zitten. En als ik het aantal reisdagen tel (3 weken minus de heen en terugreis) dan zijn dat er maar 16, evt. 18 dagen! Dus we moeten wel een beetje skippen denk ik?

We zouden tot Geiranger kunnen gaan en dan weer terug?

En is het raadzaam om de heenweg nog dichter bij de kust te rijden? Bv. E39 naar Stavanger en dan de E134?

Oslo - Kiel (of andersom) is erg duur maar is ook echt leuk. Ik ken echt geen beter auto-cruise-ferrie (om het zo maar te noemen). Erg luxe, veel mooie dingen te zien, etc etc. Kijk voor de grap eens op zoover bij Color Magic of Color Fantasy, ze stonden een jaar geleden nog op 8,5+ genoteerd. Als ik zou moeten kiezen zou ik overigens liever mij geld uitgeven aan de gletsjerwandeling bij de Nigardsbreen dan aan een langere, mooie overtocht. Vooral voor de kids is zo’n wandeling toch echt heel bijzonder… (en nu ik erover nadenk en mezelf in een kind verplaats zou ik die lange overtoch ook super en spannend vinden… ha ha, je hebt weer veel me. NOT)

Je zou de route dan zo kunnen verleggen dat je het Setesdal overslaat. Je kunt dan indien je Oslo - Kiel doet vanaf Geiranger, via de Besseggen, naar Oslo kunnen rijden. Doe je het andersom (Kiel - Olso) kun je de route omgekeerd rijden (en dus via de Besseggen naar Geiranger rijden.)

Als je toch bij Geiranger bent moet je de Trollstigen echt meepakken. (Kan ook op en neer als dagtrip.)

Ik ben met je eens dat je waarschijnlijk een stukje moet schrappen. Ik zou dan persoonlijk voor het zuidelijkste stuk (zowel het kustgedeelte als het Setesdal) kiezen, daar gewoon wat harder door rijden. Dat stuk is toch iets minder “ruig” dan wat verder naar het noorden en helemaal met kinderen zijn bergen, sneeuw, ijs en ruige natuur geweldig. (Althans, ik vond dat toen echt super.)

De optie E39 - E134 is zeer zeker ook een erg goede optie… Kost alleen meer tijd maar is zeker ook erg mooi. Dus het hangt er een beetje vanaf wat je daarin wil. (Je zou Geiranger ook helemaal kunnen skippen en niet hoger dan Olden gaan, maar ook Geiranger is erg mooi… Ha ha. Eigenlijk is Noorwegen een totale crisis om te plannen en moet je er gewoon 3 maanden heen. Veel te veel moois om te zien.) Je kunt natuurlijk altijd kijken hoe het loopt en dan tijdens de vakantie besluiten wel of geen stuk te skippen.

Het is trouwens officieel niet toegestaan maar 99 van de 100 keer zullen ze een camper met kinderen niet controleren dus ik durf de tip wel te geven: Als je van een biertje/wijntje houdt, neem een zooitje mee. Ik heb tot nu toe alle jaren echt al mijn alcohol mee genomen (ik ga altijd uit van 1 sixpack bier voor twee personen per dag, niet heel veel dus) want alcohol is in Noorwegen echt erg duur.

      • Updated - - -

O ja… De overtocht naar Stavanger kan bij slecht weer nogal pittig zijn want bij noord/westen wind is er niet veel beschutting (laatst ergens gelezen, geen ervaring met die overtocht.) :slight_smile:

Ik hoop dat de link werkt.
We kunnen maar niet kiezen…Ik ga nog één keer van de boottrip Bergen uit en dan is dit de route. Mijn vraag is of de route van Bergen naar Olden goed is.
Verder volg ik dan jouw route en tips met de mogelijkheid om ter plaatse te skippen. Misschien dat Trollstigen of Geiranger te hoog is. En we kunnen terug Stavanger laten liggen en een snellere route nemen naar beneden. Volgens mij pakken we zo toch de mooie delen van het zuiden, of niet? Of sla ik nu iets heel belangrijks over…

Ik ben ook nog bezig met Oslo-Kiel; het lukt mij niet om te boeken voor deze trip. Het lijkt wel of de boot alleen one-way is… beetje raar lijkt me. Maar daar wacht ik op antwoord. In dat geval beginnen we in Kristansand en dan naar boven. En zoals jij al zei via Bessigen naar Oslo. Ook hier bekijken we ter plekke of Geiranger haalbaar is, want dat moet toch wel heel mooi zijn.Voordeel van deze trip is dat we op de terugweg alleen nog maar van Kiel naar huis hoeven. Scheelt weer…
Tenzij we alleen Kiel-Oslo kunnen boeken; in dat geval kiezen we denk ik voor Hirtshals-Bergen, dat lijkt mij in de route leuker.Of is Oslo onmisbaar?

Fjordline heeft trouwens een nieuwe boot naar Bergen deze zomer; misschien is die wel net zo leuk als Color Line??

En bedankt voor de tip mbt alcohol. Wij drinken graag een wijntje; dus die gaan mee de boot op. Ik denk dat we in Duitsland alvast heel veel boodschappen doen; kunnen we een paar dagen/ weken vooruit.

Ze varen zo ie zo ook retour. :slight_smile: Kan zijn dat ie vol is… Heb je het op de site van Colorline geprobeerd? http://www.colorline.com/ships_and_sailings/kiel_-_oslo

Route ziet er mooi uit. Je mist veel, maar das logisch als je drie weken gaat. Pas als je drie maanden gaat kom je echt in de buurt van alles zien. (En dan moet je nog opschieten.)

O ja… Oslo is zeer misbaar. :slight_smile:

Ik heb nog 1 kleine suggestie aangebracht. Zomaar… als ideetje. :slight_smile: Google Maps

Alcohol is uiteraard op eigen risico… (Maar ik heb jaren niets anders gedaan dan meeslepen, mijn ouders doen het ook al jaren en nooit controle gehad.)

De bierprijs! :slight_smile: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=138610

Bedankt voor de tip; ga erin verdiepen.
Ik denk dat we deze route maar als uitgangspunt nemen; idd jammer dat we beperkt zijn in tijd…

De vraag is meer of wij op deze manier bepaalde dingen missen die we echt zouden moeten zien. En die misschien door een andere route wel haalbaar zijn. We laten nu de oostkant helemaal liggen; verstandig of heel dom… :confused:

Fijne vakantie (ik neem aan Noorwegen) :slight_smile:

      • Updated - - -

Is de Preekstoel geschikt voor kinderen? Is het goed bereikbaar qua wandeling?

Nope… Het was geen Noorwegen. Na een aantal jaar Noorwegen hebben we een keertje voor de Alpen gekozen. Was ook erg leuk maar komt toch niet in de buurt van Noorwegen. :slight_smile:

De oostkant laten liggen: Verstandig!

Het ligt eraan hoe oud je kinderen zijn, maar op zich denk ik wel dat het kan. Ik vond het een leuke wandeling met een pittige klim maar er liepen redelijk wat kinderen rond. Ik zou wel even kijken wat het weer doet, bij erg slecht weer zou ik het niet doen.

Lukt het met de definitieve planning?!

Groetjes Thijs