Hallo, Wie heeft er tips voor onze geplande camper-reis naar Noorwegen in Juni? Graag info over reserveringen van veerdiensten (Hirtshals (D) naar Kristianssand (N).): Alsmede mooie route’s en bezienswaardigheden. B.v.d. Bart.
Hoikes,
wie weet komen we elkaar tegen:dag:
Wij vertrekken op 1 juni voor drie weekjes.
Maar om op je vraag te beantwoorden heb ik zelf ook nog te weinig informatie.
De overzet waar jij over praat die gaan wij ook nemen op de terugweg, voor de rest nemen we geen veerdiensten. Ik heb ook nog niets geboekt, maar met wat opzoekingen te doen kwam ik bij twee betaalbare keuzes.
Heel precies kan ik er nu niet op antwoorden, omdat ik niet thuis op mijn laptop zit waar alle info opstaat.
Maar ik had de keuze tussen eentje die ongeveer 2 uur en half duurde, of eentje die er een uurtje langer overdeed. En de prijzen lagen rond de 140 euro voor ons.
Dus met twee personen en een camper van 714cm lang en 275cm hoog.
En voor de rest…tips…die kan ik ook nog gebruiken
Wij hebben dan wel niet zoveel tijd meer over om te gaan siteseeing. Ons doel is de Noordkaap.
De fjorden van Noorwegen hebben we twee jaar geleden bezocht.
Dus als je meer tips heb…geef ze maar door…en veel plezier op je reis
Noorwegen is een groot land, iets meer info zou dus wel makkelijk zijn. Want zomaar willekeurige tips geven is niet echt handig en die staan er al heel veel hier in het Noorwegen stukje. Wil je met veel plezier tips geven maar is wel prettig als ik weet in welke richting we zoeken.
Bijvoorbeeld:
-
Hoe lang zou je willen gaan?
-
Hoe ver noordelijk wil je gaan?
-
Wil je veel rijden of alleen kleine stukjes?
-
Eerste keer Noorwegen of ben je er al meer geweest?
Er varen twee rederijen tussen Hirtshals en Kristiansand en dat zijn http://www.colorlineferries.nl/ en http://fjordline.nl/
Over het algemeen is vroeg boeken via internet rechtstreeks op hun website het goedkoopste. (Tenzij ik iets gemist heb en al jaren teveel betaal, dus hoop dat er nu niemand opeens een goedkopere site voor deze overtochten kent)
Als alternatief kun je ook: Frederikshaven - Gotenburg (Stenaline) nemen. Die is iets goedkoper, wel wat verder rijden voor je in Noorwegen bent.
Hoi Theiz,
Bedankt voor je snelle reactie!
Kom z.s.m. met je gevraagde aanvullende informatie!
Met Vr. Gr. Bart Peters.:wereld:
Hallo Theiz (Thijs),
Allereerst hartelijk bedankt voor het eerder gedane aanbod om ons van enkele reistips t.a.v. van onze geplande camper-reis naar Noorwegen te voorzien.
Wij gaan in Juni (4 weken), hebben geen vastomlijnd reisplan, maar daar het hier ons eerste bezoek aan Noorwegen betreft, zijn we zeer geinteresseerd in tips van ervaren reizigers die ons reeds voor gingen!
Geplande overtocht= Hirtshals-Kristiansand.
Eventueel 1 overnachting op de camping van Kees Verkerk in Hamresanden.
Daarna ri.de westkust; Stavanger, Preikestolen (Waar parkeren, hoever lopen, weg redelijk begaanbaar?) Globaal willen we hierna verder rijden ri. Bergen, Alesund, Trondheim e.v.
Willen graag enkele fjorden b.v.Sonjefjord, Geirangerfjord e.d. vanaf de landzijde (per boot) aan doen. Ook lijkt het ons belangrijker om onderweg uit te wijken naar mooie route’s (bezienswaardigheden) dan om perse de Noordkaap te bereiken, allen om het feit daar geweest te zijn. Heb inmiddels al de nodige (algemene info) op internet gevonden, maar ben voornamelijk
erg benieuwd naar de be-(reik)rijdbaarheid (per camper) van enkele route’s (Trollstigen, Briksdalbreen,Hardangervidda alsmede de meest interessante watervallen etc.
Wij denken gemiddeld zo’n 300 km. per dag te reizen, maar zullen zeker ook op mooie plaatsen enkele dagen langer verblijven! Tenslotte: Is het aan te bevelen om gebruik te maken van het in Noorwegen geldende ‘‘Allemansrett’’ (vrij kamperen), en welke campings beschikken over camperservice?
Ben me bewust dat ik de door U gevraagde info wellicht wat al te letterlijk heb opgevat maar zie Uw antwoord met grote belangstelling tegemoet!
Bij voorbaat hartelijk dank, en vriendelijke groeten,
Bart Peters.
Hoi Bart,
Thijs zal je zeker meer kunnen helpen dan ik, maar wil je toch onze ervaringen delen.
Allereerst hebben wij twee jaar geleden de tocht niet gedaan met een camper, maar gewoon met de wagen.
Over de overtocht kunnen we niets vertellen, omdat wij Kiel-Oslo toen genomen hadden.
Stavanger en de Preikestolen hebben we toen ook links moeten laten liggen omdat we keuzes moesten maken wat we gingen bezoeken in de veertien dagen tijd. Maar dat gaan we zeker nog eens bezoeken(misschien volgend jaar :cheer:)
De fjorden…die zijn natuurlijk prachtig. De ene vindt die het mooist, en de andere weer die…dat is goesting. De fjorden hebben we toen praktisch allemaal bezocht. Sommige zijn wel prijzig als je met de wagen je tocht wilt vervolgen. En met de camper zal het natuurlijk nog wel wat duurder zijn. Maar je weet natuurlijk dat je niet in een goedkoop land je vakantie doorbrengt hé.
De Briksdalbreen hebben we ook bezocht en een prachtige wandeling gedaan.
De route door de Hardangervidda vinden we persoonlijk de mooiste belevenis. Misschien zelfs nog mooier dan de fjorden. Maar dat is natuurlijk ook weer een persoonlijke mening. Er groeit eigenlijk niet veel buiten verschillende mossen, maar het landschap is prachtig. En je slalomt tussen de heuvels, vlaktes en bergen. Wondermooie verrezichten !!!
Daarom dat we deze route ook weer dit jaar inplannen met de camper.
Van het Allemansrett gaan wij ook veel gebruikt maken. Niettegenstaande dat we ons goed hebben geinformeerd over de campings die op onze route liggen. Dit met acsiclubid.nl waar we de kaart hebben aangevraagd om makkelijker te kunnen inchecken. Trouwens, hun site is een serieus hulpmiddel om op zoek te gaan naar campings met alle mogelijke details incluis.
Want we weten natuurlijk niet waar we overal water kunnen vinden om onze camper te bevoorraden, en onze vuilwatertank e.d. te kunnen ledigen.
Dus vinden we een tijdje niets, dan parkeren we een nachtje op een camping.
Jullie gaan vier weken…wij spijtig genoeg een weekje minder :tear:
En inderdaad, ons doel is de Noordkaap. Daar willen we eens voet op gezet hebben. Niettegenstaande dat er niet zoveel te zien zou zijn wordt er verteld. Maar dat zien we dan wel weer haha.
Hopelijk kunnen we nog vele jaren gezond genieten van vakantie’s…zodat we alle hoekjes van Noorwegen en Lapland kunnen verkennen:wink:
Hoi Bart
Ik zal beginnen met je vragen te beantwoorden:
- Preikestolen: Is met de auto, camper goed te bereiken. De wandeling is goed te doen. Niet gemakkelijk maar ook niet te moeilijk. Uiteraard moet je goed ter been zijn. Zorg wel voor eten, drinken onderweg en hou er rekening mee dat het weer echt om kan slaan. Bij twijfel, ter plekke vragen! (Maar das zo ie zo slim voor je gaat wandelen)
Ook lijkt het ons belangrijker om onderweg uit te wijken naar mooie route’s (bezienswaardigheden) dan om perse de Noordkaap te bereiken
Zeer, zeer, zeer verstandig! In zuid/midden Noorwegen kun je, helemaal de eerste keer, makkelijk vier weken door brengen. Noordkaap (ben ik zelf nog niet geweest en toch al vaak in Noorwegen geweest) is een leuk doel maar je rijdt zo ontzettend veel moois voorbij. Beste manier voor Noordkaap is snel omhoog door Zweden en via Noorwegen afzakken.
-
Berijdbaarheid: Das echt totaal geen probleem. Gebruik je gezonde verstand (dus een zandpad inrijden, niet zomaar doen.) Kijk goed vooruit, bedenk je bij tegemoetkomende bussen, vrachtauto’s dat je op een punt voorbij moeten, dus is het smal, geef ze de ruimte. Wat ik verders bij camper/caravans heel belangrijk vind, zit er een snelle Noor (of iemand anders) achter je, geef ze de ruimte om te passeren. Inhalen is vaak lastig en wij als toeristen rijden vaak wat trager, ze waarderen het echt als je even aan de kant gaat.
-
Vrij kamperen: Tis een keuze. Tien, vijftien jaar geleden waren er echt heel veel heel mooie plekjes, de mooiste zijn echter voortaan afgesloten of te druk. (Stond met mijn ouders regelmatig vrij te kamperen) Wij (ondertussen getrouwd en ga nu uiteraard met mijn vrouw ipv mijn ouders, ha ha) pakken meestal een camping (Gingen altijd met tent of klein campertje zonder voorzieningen, komend jaar met eigen caravan). Het valt me echter erg op dat je, sinds veel mooie plekken zijn afgesloten, veel mensen op slechte plekken ziet kamperen terwijl er iets verder een camping is waar je veel mooier staat en die echt niet zo duur is. Ik krijg dan altijd het idee dat het voor het geld of om maar te zeggen dat je vrij gekampeerd hebt is. Kom je echt een mooi, veilig plekje tegen is vrij kamperen natuurlijk leuk maar sta je op de camping mooier, zou ik dat doen. (En, ik gun de toeristische sector ook wel wat, als iedereen vrij gaat kamperen, worden voorzieningen overal slechter, het moet ergens van betaald worden)
-
De meest interessante watervallen: Zijn er echt veel. Vaak gewoon vlak langs de weg. Soms staan ze heel mooi aangeschreven maar vallen ze tegen, soms staan ze niet aangeschreven maar is het prachtig! Namen en plaatsen kan ik je niet geven, ik stop altijd gewoon overal.
Verders…
Wat je echt moet doen als je de kans hebt: Gletsjertocht! (of dezekan ook) Echt heel leuk!
Runde, echt mooi. (Voor een dagje, camping is niet veel maar ongeving is mooi)
De Besseggen, PRACHTIGE wandeling! (Maar wel een lange, je gaat de bergen in, dus zorg voor voldoende uitrusting, het weer kan ook omslaan en je zal de eerste niet zijn die opeens een probleem heeft). De route langs de Besseggen, weg 51 is ook geweldig.
Weg RV 55, Gaupne - Lom is ook heel mooi.
Zeah zei het al, de Hardangervidda, in zijn geheel mooi! Valt niets aan toe te voegen.
Geiranger (Drie echt mooie campings aan het water, 1 in de plaats zelf, 2 bij elkaar er vlak buiten), zeker doen! Idem voor de Trollstigen. Prachtige route!
Verders, tsja… Hoe ver naar het Noorden wil je gaan? Verder richting noorden is het ook zeker mooi! Hoogtepunt vind ik de Lofoten. Maar bij een eerste keer Noorwegen, zou ik zo hoog niet gaan. Gewoon volgend jaar nog een keer en de noordelijke helft doen. (Of langer gaan, ook leuk!)
Hoop dat je wat kunt met de tips, wil je nog meer weten, gewoon roepen! Vind het altijd makkelijker vragen te beantwoorden dan zomaar te zeggen wat mooi is. Want heel Noorwegen is mooi dus heb nu het gevoel dat ik nog ontzettend veel vergeten ben. (en dat ben ik ook)
Thijs
Het allemansrecht wordt toch wel vaak verkeerd uitgelegd, zo wie zo is de wetgeving betreffende het allemansrecht verschillend in Noorwegen, Zweden en Finland. Om alle details te weten te komen zal je de betreffende wetten moeten lezen.
Het volgende Wikipedia artikel is een aardige eerste aanzet tot begrip van het allemansrecht, maar ook Wikipedia is geen wet. Freedom to roam - Wikipedia
Hieronder het allemansrecht kort samengevat en daarom niet geheel correct en ook niet volledig.
Allemansrecht geldt alleen voor onbewoonde niet gecultiveerde gebieden (ook bosbouw is een vorm van cultivatie) maar weer niet in natuurreservaten. Je mag daar echter niet komen met een gemotoriseerd voertuig. Je mag onder gebruikmaking van allemansrecht ook niet kamperen in de directe omgeving van iemands huis of als je overlast veroorzaakt.
Maak je gebruik van het allemansrecht dan zorg je er voor dat de plek als je weggaat er precies eender uitziet als toen je er arriveerde. Je laat niks achter en neemt niks mee.
Volgens mij is de wetgeving primair bedoeld voor wandelaars, welke dan op een lange tocht de gelegenheid hebben om onderweg te overnachten in een tentje.
Op veel parkeertreinen welke daar geschikt voor zouden kunnen zijn staat aangegeven dat je er niet mag overnachten, echter wel rusten. Of je in overtreding bent hangt er dus vanaf hoe je je gedraagt, hoe lang je blijft en wat je zelf tegen de Noorse bromsnor zegt mocht die komen controleren.
Evengoed lukt het af en toe om een juweeltje van een plek te vinden waar je gratis kan staan, maar het is best wel flink zoeken. Zie foto hieronder
–
Aan de voet van de klim naar de de Preikestolen is een ruime betaalde met een slagboom afgesloten parkeerplaats en ook een restaurant. Ervaren klimmers kwalificeren de tocht vaak als wandeling. Wandelaars kwalificeren de tocht echter al snel als een klim. Er is een uitgezette route naar de top, gemarkeerd met rode T’s, hier en daar een voorziening maar op grote delen geen echt pad. Zie foto’s hieronder. Ergens onderweg splitst de route zich, je kan dan kiezen welk van beide routes je gaat volgen. Wij begonnen de tocht vrij laat in de middag en werden door een stel landgenoten al snel voor compleet gek uitgemaakt. Alleen al om dat soort onplezierige ervaringen te voorkomen zou ik op tijd aan de klim beginnen.
–
Het wegdek in Noorwegen, Zweden en Finland is van uitstekende kwaliteit, echter de wegen zijn vaak wel smal en bochtig. Ik dacht dat je de Trollstigen wel over mag met een camper, maar ik weet dat niet zeker, ik heb zelf geen camper en let daar niet op. Of je het ook moet gaan doen kan je natuurlijk alleen zelf beslissen. Als je vanuit het noorden naar het zuiden trekt rij je aan de hellingkant, er is op stukken geen vangrail wel een afzetting met rotsblokken. Zie foto’s hieronder. Het meest spectaculaire stuk is trouwens niet zo heel lang. Je kan er ook voor kiezen op er op een rustige tijd van de dag over heen te gaan, dan heb je alle ruimte.
Nogmaals veel plezier gewenst, het is er prachtig
http://www.drivingaroundtheworld.com/OtherPlaces/KAMP.JPG
Kamperen
http://www.drivingaroundtheworld.com/OtherPlaces/PS1.JPG
Route naar Preikestolen
http://www.drivingaroundtheworld.com/OtherPlaces/PS2.JPG
Route naar Preikestolen
http://www.drivingaroundtheworld.com/OtherPlaces/TL1.JPG
Trollstigen
http://www.drivingaroundtheworld.com/OtherPlaces/TL2.JPG
Trollstigen
Verrek, betalen daar? Dat was ik echt vergeten, verbaast me niets, camping was daar trouwens ook niet goedkoop.
Ervaren klimmers kwalificeren de tocht vaak als wandeling. Wandelaars kwalificeren de tocht echter al snel als een klim.
Ik ben geen ervaren wandelaar maar vond het zeker geen klim. Tis een pittige wandeling maar goed te doen.
Ik dacht dat je de Trollstigen wel over mag met een camper, maar ik weet dat niet zeker, ik heb zelf geen camper en let daar niet op.
Kan totaal zonder problemen met de camper. Heb er 10tallen gezien op de route.
Twijfel je een beetje over de Trollstigen, doe hem dan 's avonds (blijft toch licht) of 's ochtends vroeg. Dan kom je geen bussen tegen op de route en kan het zelfs met caravan.