Begin juni gaan we 3,5 week voor de 1e keer naar Noorwegen met ons zoontje van 1,5 en camper.
We willen in 2 dagen naar Hirtshals rijden en daar de boot nemen (naar Kristiansand) en weer in 2 dagen terug (kan evt. van andere plek). We hebben dan 3 volle weken in Noorwegen zelf incl ferry-overtocht.
Onze voorkeur gaat uit vooral uit naar
[ul]
[li]via het fjord gebied omhoog [/li][li]via het oosten door de bergen weer terug [/li][li]Als het weer meezit dan is even in het zuiden het strand ook wel lekker [/li][li] We willen per dag niet teveel reizen, maar doordat we met de camper reizen is elke dag een stukje prima te doen (max zo’n 3 uur per dag) [/li][li]We willen vooral wandelen (ons zoontje in de draagrugzak) en van de natuur genieten [/li][li]Op rustige campings staan met mooie uitzichten [/li][li]Waar mogelijk willen we een national tourist route rijden [/li][li]Steden hoeft niet, maar mocht het in de planning passen is dat ook prima. [/li][/ul]
Alle tips voor een route zijn welkom, wat te doen/zien onderweg en campings
Daarnaast heb ik de concreet de volgende vragen
[ul]
[li]Met de bovenstaande uitgangspunten, wat is haalbaar als meest noordelijke punt? Geiranger? Of is dat al te Noordelijk en wordt het daardoor teveel reizen [/li][li]Is de Preikestolen te doen met peuter in de rugzak? We zijn fit en houden van wandelen [/li][/ul]
Ik zal eerst even je concrete vragen beantwoorden:
Met de bovenstaande uitgangspunten, wat is haalbaar als meest noordelijke punt? Geiranger? Of is dat al te Noordelijk en wordt het daardoor teveel reizen.
Als je drie volle weken Noorwegen hebt kan Geiranger zonder problemen gehaald worden. Het is maar net hoe je het inricht qua route. Net voorbij Geiranger zou ook nog kunnen. Als je dan toch in Geiranger bent zou ik zeker via weg 63 ook nog even doorrijden naar Andalsnes over de Trollstiggen. Daar kun je een dagtrip van maken of je rijdt daarna vanaf Andalsnes via de E136 weer naar het zuiden.
Is de Preikestolen te doen met peuter in de rugzak? We zijn fit en houden van wandelen.
Jup, is te doen. Mits je gewend bent met peuter te lopen. Overigens is het best een stukje stappen dus het is voor je kindje belangrijk dat hij of zij ook gewend is wat langer in de rugzak te zitten. De Besseggen is ook een mooie tocht maar die zou ik niet doen met kindje. Is toch best pittig klimmen en 6 uur lopen.
Via het fjord gebied omhoog
Goede keus! Ik zou alleen niet te lang helemaal in het zuiden blijven hangen.
Super! Bedankt voor de tips!!
Dat klinkt goed en de campings zien er prachtig uit.
Ik ga in het weekend even rustig de voorgestelde wegen op de kaart bekijken.
Mocht ik dan nog vragen hebben laat ik je het weten.
Ik ben met de tips de route aan het uitstippelen en vroeg me af welke route je door het fjord gebied zou aanraden: De E39 of 13 of een combi? Of een aaneenschakeling van kleinere wegen?
Beide mooi, maar de E39 is drukker en (ik dacht) ook breder. Denk dat ik persoonlijk voor weg 13 zou gaan, dan heb je meteen de Preikestolen waar je langs komt, dan heb je ook een heel aantal stukken Tourist Route en dat zijn eigenlijk altijd mooie wegen.
Klein voorbeeldje vanuit Kristianstand: Google Maps
Beetje omweggetje van en naar Lysebotn waar je eventueel 1 nachtje kan slapen op simpele camping, weg daarheen en dan door naar de Preikestolen is erg mooi. Edit: Misschien die camping maar niet doen, nog even op Zoover gekeken… Drama tegenwoordig. Misschien is dit betere optie maar die ken ik niet: Lindeland Camping | lindelandnaturpark.no
Camping nacht 1, is vooral handig, niet super mooi maar ligt daar niet zo veel en met kleintje wil je toch op tijd stoppen: http://www.sandnescamping.com/
Bedankt weer voor je tips!!
Vind je de zuidkust geen aanrader dat de route niet de kust volgt maar redelijk snel het binnenland in gaat?
Ik heb jouw route verder getrokken, lastig idd met die wegafsluitingen ;-). Ik heb 'm nu maar opgedeeld deel 1 . Na deel 1 dacht ik de 55 verder tot Lom, dan de 15 naar Geiranger, Geiranger - trollstigen tot andalsness en dan deel 2 vervolgen.
Ik heb hem tot Larvik laten gaan maar we weten nog niet waar we de boot vandaan nemen (hangt van de kosten af).
Is er vanaf Fagernes naar het zuiden nog wat interessants onderweg dat je zou aanraden?
En een hele andere route: als we de E39 omhoog nemen tot Alesund en dan via Andalsness -Geiranger - Lom - Sogndal en dan daar ergens de 13 oppakken naar het Zuiden? Of doe ik dan het midden/oosten tekort?
Mooi is natuurlijk relatief… Wat is mooi, wat niet. Discussie is bijna onmogelijk op dat gebied. Ik vind het stuk kust daar niet zo bijzonder, binnenland en met name de weg naar Lysebotn is echt leuk om te rijden. Wil je wat beter opschieten zou ik de kustweg pakken.
Heb het laatste stuk van deel 2 beetje aangepast. Kost echter wel meer tijd om dat te rijden: Google Maps Vanuit Fagernes is het op deze manier nog leuk, route die jij nu gekozen hebt is niet zo spannend. (Maar zoals ik zei, schiet lekker op, kan fijn zijn.)
Optie E39 en dan via weg 13 omlaag zou kunnen, je mist dan de Besseggen (weg 51) maar aangezien je die toch niet kunt lopen is het zeker een erg goed idee om via weg 55 richting Sogndal omlaag te rijden.
In het midden mis je dan een stukje, maar toch ook weer niet want je komt tot Lom, oosten ben ik geen fan van. (Maar smaken… bla bla)
Op zich geven die National Tourist Roads wel redelijk goede indicatie van wat mooi is, maar de weg langs de kust over de eilandjes is zeker leuk. (Let wel: het is de E39 dus het is geen idyllisch weggetje, echter ook geen snelweg natuurlijk.) Als je deze route pakt zou ik zeker wat door rijden na Alesund: Atlanterhavsvegen | Nasjonale turistveger door tot Kristiansund en dan naar Andalsness.
haha, ja leuk die voorpret!
Zelf al vakantieplannen?
Hmm, keuzes. Beide routes lijken ons erg mooie. Misschien is het voordeel van de E39 dat we Bergen en Alesund nu op de route liggen. We hebben nog even om dat te beslissen
Updated - - -
en bedankt ook weer voor de suggesties voor deel 2, top!
Nope, nog niet… Laatste jaar voorseizoen dit jaar (volgend jaar schoolvakanties…)
Hebben nog geen idee. Misschien nog keertje Frankrijk want dat in het hoogseizoen te druk vind ik. Maar zou ook nog Noorwegen of Schotland kunnen worden.
Google, Zoover, Acsi. Nu plan ik de campings nooit echt. Ik neem voor mezelf mee welke campings leuk zijn, welke minder en welke niks zijn. Zo kan ik altijd anticiperen op de omstandigheden.
Bij slecht weer wat verder rijden, bij mooi meer wat minder of niet. Erg mooi plekje op de camping nodigt ook uit om te blijven hangen. (Of gewoon geen zin, ook goede reden.)
Bij Roldal heb je aantal campings. De een wat luxer, de ander lekker basic (wel schoon). Hebben wij met plezier op de basic gestaan. Camping Seim.
Bij de Preikestolen heb je een grote camping. Niet echt mooi, ook niet lelijk. Gewoon grote camping bij toeristische trekpleister. Je kent het wel. Ideaal om te gebruiken als basiskamp voor Preikestolenwandeling.
Poeh… is een camping stukje verder. Ligt mooier maar erg onbeschut en vrij scheef. Verder heb ik geen idee. De Preikestolen camping is vrij groot en relatief duur en das denk ik omdat er weinig alternatieven zijn.