Voor de eerste keer.. Noorwegen

Hallo
Ik ga half juni voor 3 weken naar Noorwegen met een camper.
Ik heb nog nooit zo iets ondernomen of zelfs maar gekampeerd dus eigenlijk gewoon erg spannend…
Mijn idee is om vanaf Oslo, naar het zuiden af te zakken (Kristiansand), via Stavanger, Bergen naar Sognefjord en Geiranger en daarna via Rondane, Lillehammer naar Moss, Goteborg, Kopenhagen weer richting Nederland.
Heeft iemand met iets meer ervaring leuke/mooie tips of andere ideeen?
Ik hoor het graag!

Groet, Annsje

Hoi Ansje

Wat voor tips zou je willen hebben? Als ik je route zo zie heb je een mooi rondje uitgestippeld.

Tipje dat ik je daar bij kan geven is om het binnenland van je rondje niet te vergeten. Gebied om de Hardangervidda heen en bijvoorbeeld weg 51 tussen Fagerness en weg 15 in (Bij Fagernes naar het Noorden rijden) of weg Rv55 tussen Gaupne en Lom zijn echt geweldig mooi.

Persoonlijk zou ik het stuk bij Lillehammer laten schieten Dat stuk E6, is echt niet zo mooi) en dan bijvoorbeeld via weg 51 te rijden. Hier heb ik hem als voorbeeldje voor je staan.

Verdere tips wil ik je uiteraard geven maar wat wil je weten, dan is het wat makkelijker antwoord geven. Er staat hier trouwens ook al heel veel op hoor. (Maar wil uiteraard met plezier vragen beantwoorden)

Thijs
[URL=“Google Maps”]

Ik ben drie jaar geleden naar Noorwegen geweest met de auto. Als het de eerste keer is dat je met een camper gaat, zou ik het alvast niet aanraden. De wegen in Noorwegen zijn vaak stijl en ontzettend smal, je komt soms tunneltjes tegen,uitgehouwen in de rotsen, waar je met een gewone personenwagen al moet uitkijken waar je rijdt. In de steden en op de snelwegen is het wel makkelijk rijden, maar dan mis je de charmes van het landschap. Het lijkt me dus eerder aan te raden om met een gewone personenwagen naar Noorwegen te trekken en een tent mee te nemen. Wildkamperen is op de meeste plaatsen toegestaan, zolang je geen sporen van je verblijf nalaat. Zorg wel zeker dat je voldoende eten meeneemt en het zelf kunt klaarmaken, restaurants zijn in Noorwegen schaars en onbetaalbaar. Maar wat je ook doet, ik raad je vooral aan om te genieten van de prachtige landschappen!
Veel plezier!

met een camper kun je echt wel naar noorwegen, ja de wegen zijn hier en daar smal, maar dan wacht je even op het tegemoet komende verkeer en is er niks aan de hand.
zorg er gewoon voor dat je goede wegenkaarten (bij voorbeeld van het noorse statens kartverk) op een goede schaal (niet heel zuidelijk noorwegen op 1 kaart dus!) te pakken krijgt, daar staat op aangegeven welke wegen niet geschikt zijn voor caravans en of campers, maar als je die ontwijkt is er nog genoeg moois te zien!
de zuidkust is erg mooi, ga dan zeker ook naar cap lindesness, dat is de zuidkaap van noorwegen en echt indrukwekkend. vergeet vooral het binnenland ook niet, hardangervidda, telemark-kanaal, en het gebied rondom beitostolen zijn echt heel mooi en de moeite waard, zeker als je (zoals wij) graag lange stukken loopt in de vrije natuur. Als je dat wilt doen (ook voor bessegen, of de route naar preikestolen) zorg dan dat je goede bergschoenen hebt (profiel, stevig, hoge schacht) in noorwegen zijn de routes soms echt over ruig terrein en met goed materiaal maak je het veiliger en makkelijker voor jezelf.

Helemaal waar!

Natuurlijk kun je met een camper door Noorwegen rijden, maar toch zal het niet ieder zijn ding zijn.

Het ‘probleem’ is dat mensen soms ergens heen gaan en dan een situatie aantreffen die anders is dan ze verwacht hadden. Daarom is objectieve informatie heel belangrijk, het speelt ook wel eens bij sommige Balkanlanden.

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Wat betreft Noorwegen met de campr verkennen; Let lijkt ons een geweldige uitdaging, We hebben geen haast en zijn ervaren auto en transporter rijders. we gaan meet een California dus dat moet goed komen.
we vinden het wel lastig om keuzes te maken… Waar gaan we wel heen/niet heen…
Iemand nog goede campingtips op mooie plekjes?
Groet, Annsje

en nu ik zo door het hele forum heen blader begin ik toch te twijfelen over Lillehammer… Misschien een beter idee om via de Trollstigen, richting Rondane naar Lom te gaan en dan weg 51 af te rijden richting Hamar?

Hoi Annsje.

Op deze site vind je veel campings http://www.camping.no/zpinnorge.html
Zoek maar uit welke je leuk vind :slight_smile:

Als je de route zoals door jouw gepost in #1 wat spectaculairder wil maken zou ik ook het begin veranderen. Dus bij de zuidkust vandaan en meer de hoge gebieden en de fjorden opzoeken …

Nog een handige kaart en alternatief voor google maps http://www.atlas.no/

bedankt voor de link.
Je bedoelt dan Kristiansand overslaan of ook Stavanger overslaan. We willen wel graag naar de Preikestolen…

Je kan b.v. de route nemen welke ik verleden jaar heb gereden:

Hirtshals - Kristiansand met de colorline ferry
Vervolgens noord rijden over de 9 tot aan Rysstad / Nomeland, daar naar het westen richting Lysebotn. In Lysebotn op de ferry naar Songesand en vandaar dan verder rijden naar de Preikestolen.

Een wonderschone route, ook het deel met de afdaling naar Lysebotn is heel mooi. Foto’s van deze route kan je hier bekijken http://gallery2011.drivingaroundtheworld.com/

Lijkt mij heel goed plan. :slight_smile:

Sorry…je had dit idd al genoemd… zie door de bomen het bos niet meer…3 weken is gewoon te kort en keuzes zijn lastig

Kon het niet laten! :slight_smile:

Snap “het probleem” wel. Noorwegen is groot en mooi! Beste plan is niet alles nu willen zien en gewoon nog een paar keer terug gaan.

Pin je ook niet te vast op een route. Als het ergens echt mooi en leuk is, gewoon zorgen dat je dagje langer kan blijven als je wilt. Gewoon bij aankomst op de camping kijken wat je de volgende dag wilt rijden en hoe ver je ongeveer wilt rijden die dag. Dat, in combinatie met een route die je bij vertrek in je hoofd hebt, is het beste plan.

Ja idd je hebt gelijk…maar dat zit niet helemaal in mijn aard :mad:

Iemand gelijk geven of de route niet tot in detail plannen? :slight_smile:

Als je een globale route hebt is het toch heerlijk, 's avonds lekker voor je camper (Laat mogelijk tv’s die in die dingen zitten thuis, echt verschrikkelijk, iedereen die om 20:00 de camper in duikt om tv te gaan kijken) met wat drinken in de verschillende boekjes neuzen of er in de buurt nog iets moois te zien is en hoe je de volgende dag(en) wilt rijden. Zijn op campings ook altijd wel tips te krijgen bij andere toeristen, zo kom je soms op de mooiste plekjes!

Globale route is natuurlijk wel heel fijn, want anders “verzuip” je. (Vind ik dan).

Haha gelukkig kan ik wel iemand gelijk geven…maar ben een echte planner.k heb nu een globale opzet gemaakt: http://g.co/maps/wfy2m (ik hoop dat de link het doet?!)
Twijfel nog wel over het zuidelijke gedeelte…maar een paar nachten over slapen :smile:

Is wel stukje verder… Maar is wel mooi stuk daar bij puntje B.

http://g.co/maps/ddm76

Al weer terug en zo ja, hoe is het bevallen en kon je wat met de info die je hier hebt gehad?! :slight_smile:

Inderdaad zijn we al weer even terug.
Wat is het een prachtig land! Enorm genoten.
Achteraf hebben we wel -te- veel kilometers gereden, maar dat is een wijze les voor de volgende keer. (die gaat zeker komen)
Ontzettend bedankt voor alle tips en het meedenken…
Nu nagenieten met alle foto’s!.

Groeten, Anneke