Ik ben Netsrik, en net vers aangemeld op dit forum om de zooveelste route-adviesvraag te stellen :teeth:
Samen met mijn vriend ga ik begin juni 19 dagen naar Noorwegen.
We hebben een (kleine) Crazy Camper gehuurd en een overtocht gereserveerd van Hirthals naar Kristiansand.
Wie vind het leuk om onze voorgenomen route eens te bekijken?
We kunnen wel wat tips gebruiken, de tijd is beperkt en we willen zoveel zien dat het overzicht een beetje weg is.
Wat is echt de moeite waard, wat kunnen we beter overslaan, welke activiteiten zijn leuk om te doen, etc…
We houden van stevige wandelingen, willen een gletsjerwandeling maken en ons idee is om zowel campings te bezoeken als te wildkamperen. We hebben geen kampeerervaring.
Welkom op wereldwijzer. Ik heb jullie voorgenomen route eens bekeken en het ziet er mooi uit hoor. Ik zou niet één twee drie weten wat je daar nu perse aan zou moeten toevoegen, het kiezen van de reisdoelen is toch ook iets persoonlijks. Zelf vind ik een flexibel reisschema met alleen aandachtspunten er op prettig, dus breed voorbereid maar pas ter plekke definitief de knopen doorhakken.
Het wildkamperen met de camper is beperkt mogelijk, ik zag hier en daar campers op parkeerterreintjes staan, maar de mooiste plekjes zijn toch vaak op de campings. Een groot deel van Noorwegen staat op streetview, je kan dus vooruit al een idee opdoen van waar je terecht gaat komen.
Ik zal eens gaan rondneuzen bij mooie campings, ik had al wel begrepen dat we voor juni niet per se te hoeven reserveren.
Google streetview is echt leuk! Moet me bedwingen om niet de hele route al te gaan bekijken
Nog even wat links naar info voor het geval je nog niet alles hebt kunnen vinden. Verder ben ik natuurlijk ook benieuwd naar jullie ervaringen in Noorwegen, dus als je daar later wat feedback daarover zou willen geven, graag
Afgelopen jaar met de Juicy naar Noorwegen geweest! Echt super ervaring. Noorwegen is super (en ben er al vaak geweest) maar met een CrazyCamper wordt het echt nog leuker!
Gletsjerwandeling:
Dat kan vanuit de camping bij bestemming “F” op je kaartje. Deze hebben wij drie jaar geleden gedaan. Ik denk echter dat de gletsjerwandeling op de Nigardsbreen spectaculairder is. (Bij Gaupne de 604 naar het noorden). Onder andere http://www.bfl.no/ is een site waar je informatie kunt vinden.
De RV55 tussen “L” op je kaartje en Gaupne is trouwens ook echt een prachtige weg! Zeker de moeite!
Nog een mooie wandeling: http://www.visitnorway.com/nl/Product/?pid=73895 De Besseggen Pittige wandeling, echter zeer zeer mooi!Wel van te voren informeren of de route sneeuwvrij en veilig is. Juni kan namelijk soms nog te vroeg zijn.
De verbindingsweg tussen puntje “C” en “N” is ook erg mooi, maar ligt beetje lastig op jullie route.
De route die je hebt staan is op het eerste gezicht een erg mooie route trouwens!
Vrij kamperen met een CrazyCamper zou ik niet doen, daar is het campertje net te basic voor vind ik. Je mist dan toch wat basisbenodigdheden. De campings zijn trouwens echt niet duur, dus dat is goed te doen.
Campings reserveren is helemaal niet nodig. Nog nooit geen plek gehad in Noorwegen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie
Grappig dat het Noorwegen-verslag op de CC-site van jullie is!
Ik heb de hele site al wel drie keer uit, fijn om te lezen of het jullie goed bevallen is (hebben ze al een camper met kinderbedje?).
De route hebben we gepland n.a.v. allerlei tips van anderen, ik vond de route naar de Nigdalsbreen gletsjer nogal een omweg, maar misschien is dat het toch wel waard dan.
Ik zie dat de Besseggenes redelijk op de route ligt, dus die ga ik toevoegen.
Voor ons allebei is het de eerste keer camperen, dus ik ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen :hihi:
We hebben, na lang dubben, toch een caravan gekocht. Met een kleintje van nu 7 maanden is dat toch een stukje praktischer dan een CrazyCampertje, vooral omdat we toch wel van landen houden waar de kans op regen wat groter is. In zo’n kleine camper zou het met regen en (vooral) kou toch lastig worden. Campingbedje zou op de grond moeten en dan blijft er te weinig ruimte over voor ons… Baal er wel een beetje van want vond het echt een wereldervaring en had ze graag paar jaar eerder ontdekt.
Nigardsbreen is stukje om, maar de tocht daar schijnt echt mooier te zijn, spectaculairder vooral! Bij je eerste optie (puntje F) loop je meer op het gladde gedeelte van de gletsjer (wel vrij stijl omhoog). Bij Nigardsbreen loop je als het goed is, meer tussen hoge pieken ijs op de gletsjer door. Het echte, allerbeste advies wat ik je kan geven: Als het mooi weer is voor een gletsjertocht en je kunt hem doen, moet je hem meteen doen. Wij wilde hem namelijk bij Nigardsbreen doen maar op het moment dat we bij de andere locatie waren was het prachtig weer dus hebben we daar gelopen. (en toen we bij de Nigardsbreen regende het een paar dagen dus als we aan het oorspronkelijke plan hadden vastgehouden was het er niet van gekomen)
Als je echt van wandelen houdt moet je de Besseggen echt lopen. Prachtige tocht! (veel info over de Besseggen via google als je er meer info over wilt)
O ja… Nog een campertipje!
Wij hebben eigen campingstoelen meegenomen (die van CC vonden we niet fijn zitten en we wilden ivm kou/tocht een hoge rugleuning). Geen idee of je al bij ze langs geweest bent maar ik zou zeker even gaan kijken bij ze. (Bijvoorbeeld om stoeltje te testen en te kijken of je eventueel nog andere dingen extra wilt meenemen). Zijn trouwens super aardige gasten dus even gaan kijken is zo ie zo leuk!
Wat grappig dit, wij gaan eind juli 17 dagen met de crazy camper op pad in Noorwegen. Hier zijn we in 2008 al eens geweest met interrail en toen hebben we het land toch wel in sneltreinvaart doorkruist en dit keer willen we het zuidelijk deel wat uitgebreider ontdekken.
Twee jaar geleden ook al eens op pad geweest met een crazy camper en dat is goed bevallen. Wegens mijn rugproblemen is backpacken of OV lastiger geworden, maar zo’n busje voelt toch ook speciaal en vrij.
Veel plezier en schrijf vooral een leuk verhaaltje op de website van crazy campers, leuk voor anderen. Ik heb alle Scandinavië verhaaltjes ook gelezen, inclusief die van de Juicy die hierboven genoemd werd.
@ Theiz: hoe is jouw ervaring met de douane? Ik weet dat die daar best streng kunnen zijn en ben benieuwd hoe ze op een crazy camper reageren.
Je rijdt met een prachtige gespoten camper rond met daarop ook nog eens een grote “Rent Me” sticker. Als je daar iets in wilt smokkelen ben je natuurlijk helemaal gestoord, dus echt totaal geen probleem. Ik had toch echt heel veel bier bij omdat dat in Noorwegen echt te duur is. Daar hebben we zo ie zo nog nooit problemen mee gehad. (Kom er al langer en over het algemeen neem ik voor iedere dag daar 2 halve liters bier per persoon mee.)
Douane Noorwegen is trouwens echt niet streng. Ik heb daar nog nooit problemen gehad, ze checken weleens was maar het valt wel mee. Gewoon aardig zijn, komt alles goed!
Onze ervaring is dat het is echt een groot feest is om met zo’n busje te rijden, je krijgt zoveel lachende gezichten overal! Zijn heel wat foto’s van ons busje gemaakt (en zorg dat de binnenkant beetje opgeruimd is, ze kijken er ook rustig in). Regelmatig terug gekomen op parkeerplaats dat er mensen staan te kijken. (Weet niet hoe dat bij jullie was vorige keer, ben altijd benieuwd naar ervaringen van anderen!)
Verhaaltje en foto’s moet je inderdaad eigenlijk wel plaatsen op Crazycampers.nl ik lees ze ook nog steeds! Zou er dit jaar het liefste weer eentje huren maar met baby vinden wij het echt net te klein. (Tenzij je zeker weet dat het goed weer is, maar goed…) Zouden ze bij Styletrip (die spuiten die dingen) ook caravans spuiten? Zou wel heel gaaf zijn, gespoten caravan.
@Netsrik
Tipje: Wij vonden het matras erg hard, als je dat niet fijn vind is het aan te raden een dun opblaasbaar dekje mee te nemen!
Wist je dat ze dit jaar voor het eerst ook een aantal grotere campers hebben? Een 2-5 persoons. Wij hebben er trouwens dit keer wel een voortent bijgenomen voor een vast bedrag voor de hele huurperiode zodat we wat meer ruimte hebben bij slecht weer. Al hebben wij de vorige keer in Noorwegen in 3 weken één onweersbui gehad en verder stralend warm weer.
Je kunt het eens vragen bij styletrip en er zullen vast wel andere spuiters zijn. Wij hebben na de eerste keer crazy campers ook gefantaseerd over een eigen bus en dan in de stijl van Hokusai, helemaal zen.
Dat van die huurbus is waar natuurlijk. Wij gaan ook wel wat alcohol meenemen, maar niet heel veel, ik drink zelf ook niet. Ik las her en der ook wat gedoe met de douane, maar ga er maar vanuit dat wij ook zwaai zwaai doen.
Voor ons was de matras trouwens prima, ik lig vanwege mijn rug juist beter op een hardere matras. Wel hebben wij onderweg een hoofdkussen gehaald.
Die 3/5 persoons campers zijn niet groter, tis precies hetzelfde busje alleen andere inrichting. Kunnen maar 2 personen in slapen, de andere 3 mogen in een tentje ernaast.
Google eens op autobelettering, er is veel mogelijk.
Je kan ook stickervinyl laten bedrukken met een eigen ontwerp en het er zelf opplakken, dan kan het er ooit ook nog weer vanaf
@ Theiz: We hebben vandaag bij de campers gekeken :zon02: zag er erg leuk uit en nu hebben we een goed idee hoeveel bagage mee kan. Ik heb verteld dat recensies over CC ook op dit forum te vinden zijn, dus wie weet komt 'ie even langs hier. We hebben ook een hoop leuke tips en ideeën gekregen, dus het was een goede tip van je!
Wat grappig dat je de Nigardsbreen aanraadt, deze stond in eerste instantie in de planning, maar het leek nogal om. Ik vind het plezier belangrijker dan alles te zien, dus de route is een beetje aangepast en eventueel maken we het rondje wat kleiner. Je link naar de Besseggen ziet er erg goed uit en is ook toegevoegd aan de route.
Ik ben van plan om veel makkelijk eten mee te nemen, rijst, pasta, saus, saus in potten of zakjes en wat gegaard of vacuüm vlees ofzo. Met drank redden we ons ook wel, we moeten veel rijden dus zo veel zullen we toch niet drinken.
@ Edwin en Astana: ik zal na de reis een stukje op het forum zetten, vind ik zelf inderdaad ook erg leuk om te lezen.
Wij nemen naar Noorwegen nooit eten mee. Als je beetje bewust boodschappen (een brood kopen i.p.v. losse broodjes, een keer een blik ham door de macaroni, wat meer diepvriesgroente i.p.v. verse, broodbeleg uit blik zoals vis of leverpastei i.p.v. vers beleg) doet valt het best mee hoor. Het is wel wat duurder maar al dat gesleep met voedsel, daar wordt je ook niet blij van. Alles is gewoon te koop, van het zuiden tot het hoge noorden.
Wij gaan ook met een camper naar noorwegen.
De camper is 5.99 maar met een fietsenrek en fietsen.
Moeten we een boot nemen voor een auto tot 6 meter of langer dan 6 meter.
Dat zal je moeten nazoeken/navragen bij de betreffende ferry maatschappij. Ik verwacht eigenlijk dat je gewoon moet betalen voor de ruimte die je inneemt.