Route Noorwegen, de eerste keer

Hoi reizigers,

Ik wil graag komende zomer twee weken naar Noorwegen, het liefste met tentje, slaapzak en slaapmatje om wild te kamperen. Budget 1000 euro voor twee weken. Vervoer met trein/bus (interrail ticket).

Ik ben een echte natuurliefhebber, maar wil ook wat van de cultuur zien. Het idee is niet om uren te gaan lopen met bepakking, maar een tentje neerzetten en dan een dagtocht lopen behoort wel tot de mogelijkheden.

Maar welk deel van Noorwegen? Ik wil de ontzettend drukke trekpleisters al Preikistolen (vast ontzettend mooi) graag zoveel mogelijk vermijden. Zelf menig toeristenboekje geraadpleegd, maar zoveel lijkt mooi. En het land is zo groot… waar te beginnen? :slight_smile:

Liefs, Marloes

Echt wild kamperen in Noorwegen met een tentje, dan kom je al gauw uit in de natuurgebieden zoals bijvoorbeeld de Hardangervidda. Je moet dan wel weten wat je doet en wandel/outdoor ervaring hebben. Natuurgebieden in Noorwegen zijn erg groot en echt verdwalen is mogelijkheid.

Zomaar langs de kant van de weg kamperen met een tentje is niet echt handig en vaak ook niet mogelijk. Dus bij geringe outdoorervaring zou ik campings opzoeken, die zijn vaak echt niet duur voor alleen een tentje en zeker zo veilig/handig.

http://ut.no/kart dat is een kaart met wandelroutes, zijn vast ook andere te vinden maar heb niet echt gezocht. (wel even uitzoemen, zoemt iedere keer in). Daar kun je alle wandelroutes met trekkershutten vinden die op de route liggen. Wel in het Noors.

Ik wil de ontzettend drukke trekpleisters al Preikistolen

Das voor Noorwegen druk, das voor NL begrippen rustig hoor. Druk in Noorwegen is echt zeer relatief. Je kunt, mijn inziens, beter “relatief druk” lezen.

Nog twee leuke sites voor je:
http://www.turistforeningen.no/english/

Hoi Thijs,

Bedankt voor je reactie. Ik was niet van plan om alleen in de grote natuurgebieden van Noorwegen te gaan trekken. Ik heb wel ervaring met outdoor en kaartlezen, maar vind dat eerst een stap tever. Doe dat liever samen met iemand, ook qua veiligheid. Daarnaast is voedsel voor meerdere dagen meenemen dan echt een must, wat het gewicht een stuk zwaarder maakt. Het camping idee heb ik ook over zitten nadenken, twee campings als vertrekplaats lijkt me dan prima voor twee weken.

Nu nog uitzoeken hoe en waar :slight_smile: Bedankt voor de links ook!

Mooie campings in leuke gebieden weet ik nog wel wat… Weet alleen weer niet precies hoe handig die liggen zonder auto.

Is er zo ie zo eentje met heel vriendelijke eigenaar, das dan weer handig als je geen auto hebt. Dus mocht je interesse hebben, hoor ik het wel.

Persoonlijk zou ik, helemaal als je alleen gaat, zeker een camping pakken. Veiliger en makkelijker.

Tips voor campings zijn zeker welkom! :slight_smile:
Zoek ik zelf hoe ik er met openbaar vervoer kan komen, of dat dat onmogelijk is. Ik kan evt. ook een auto huren (wel rijbewijs) maar dat loopt nogal op in de kosten denk ik.

Hoi Marloes,

Misschien een beetje in de buurt van de spoorlijnen blijven, dan lopen de reiskosten minder op. Kijk eens of je in de omgeving van Bergen en/of Trondheim een betaalbare camping kan vinden als uitvalsbasis. Eventueel beiden één week. Mooie plekjes om wild te kamperen bestaan wel maar zijn best lastig te vinden.

Kaartje met de spoor trajecten in Noorwegen hier onder, mocht je het nog niet hebben. De rit van Oslo naar Trondheim moet erg mooi zijn.

bron kaartje http://www.europeanrailguide.com/maps/norway.html

http://www.europeanrailguide.com/maps/maps_src/norway.gif

Ik heb inmiddels een conceptroute:
14 juli aankomst vliegtuig op Bergen
15 juli Bergen
16 juli: trein Bergen-Myrdal
17 juli treintje Myral-Flam
18 juli: Flam
19 juli: treintje Flam-Myrdal
20 juli: Trein Myrdal - richting ergens tussen Oslo en Trondheim
21, 22, 23 juli: daar blijven
24 juli: trein naar Trondheim
25,26, 27 juli daar blijven
28 juli trein Trondheim - Oslo
29 juli: terugvliegen

Ik ben nog op zoek naar een website met allerlei businformatie. Bijv. bij Lone camping (bij Bergen) staat dat er een goede busverbinding is, maar ik kan nergens vinden welke bus ik daarvoor moet nemen. Of kan ik dat het beste navragen bij het Busstation in Bergen ter plekke?

Dat lijkt me een geweldige trip Marlous. Misschien kan de camping je info geven over die busverbinding.

Veel plezier :slight_smile:

Hoi Marloes

Leuke route!

Businformatie: NOR-WAY Bussekspress | Reis med buss i Norge

Weet zo geen campings op die route. (Maar die zijn er vast en leve google!)

Beste Marloes,

Vorig jaar ben ik met mijn vriend gaan rondtrekken in Noorwegen, de grote punten die we gedaan hebben waren:
Oslo, bergen, voss, gudvangen, Flam, Myrdal, Haddangervidda, en 6 dagen jotunheimen. (in 12d Noorwegen)

Wij hebben eigenlijk alles gelift, behalve de trein van olso naar bergen en die van flam op naar Myrdal.
Ik kan eigenlijk alleen zeggen, dat dit enorm goed meegevallen is en je zo ook veel kosten bespaard.
Ondanks wat ze hierboven zeggen vind ik dat wildkamperen in nationale parken wel goed gaat. Alle wegmarkeringen staan goed aangeduid en als je een klein beetje van het pad een beschut plekje zoekt, is het zeer goed doenbaar.
Wij hadden niet extreem veel outdoor ervaring, maar hebben nooit een probleem gehad en zo wel veel geld uitgespaard.
Natuurlijk versta ik dat wel dat je dat eventueel alleen niet ziet zitten.

In voss sliepen we op volgende camping:http://www.vosscamping.no/, waarvan we geen klachten hadden, verder hebben we enkel nog 2 keer naast een berghut geslapen in Jotunheimen NP, waar je ook gebruik mag maken van alle faciliteiten van de hutten, dus ook in orde zijn. Dus als je toch een trekking of wandeltochten wil doen: bij berghutten kamperen is ook mogelijk en wel goed te doen alleen.

Over je route: klinkt mooi, enkel zou ik neit twee keer het treintje tussen myrdal en flam nemen, het is tof voor 1 keer, maar niet de moeite voor 2 keer, het kan ook tof zijn de afdaling met de fiets te doen (langs de rallarvegen, in myrdal zijn fietsen te huren) of te voet.

In Flam is zeker een jeugdherberg en een hotel, allebei wel relatief kostelijk. Van een camping ben ik niet op de hoogte.

Met de regio rond trondheim ben ik niet vertrouwd!

Veel plezier op je reis!

Denk dat daar puntje van verwarring is.

Ben het met je eens dat je in nationale parken heel goed te doen is met een tentje. Echter niet zomaar langs de (auto)weg. Stukje wandelen in parken en daar dan van de route af tentje opzetten kan goed. (al denk ik wel dat je dat niet zomaar moet doen als je alleen bent, minimaal twee personen is beter denk ik, maar goed, dat moet je zelf bepalen)

Houd er rekening mee dat er in Myrdal bijna niets zit… er zit geloof ik een hotel en er wonen een paar mensen, maar qua campings en supermarkten is er geloof ik niets. Wildkamperen is er wel te doen, al is het wel even zoeken naar een vlak stukje. Als je alvast je eten mee brengt zijn er wel prachtige plekjes te vinden om te kamperen, het is er in elk geval rustig 's avonds en 's nachts.

Voor de andere plekken is een camping vinden niet zo’n probleem. Bijna in elk gat waar je komt is wel een camping te vinden. In Flam zit voor Noorse begrippen een hele grote (en ook duurdere voor Noorse begrippen) camping. Bergen, Trondheim en Oslo zijn natuurlijk helemaal campings genoeg.

Hoihoi!

Ik heb inmidels mijn ticket geboekt!! Ik heb besloten om een dag extra rond Bergen te blijven en mogelijk een dag korter rondom Trondheim. Maar ik weet nog niet precies wat ik rondom Flam etc. moet doen. Ik had al begrepen dat er in Myrdal weinig was qua winkels, maar thanks dat jij me er ook nog even op wijst Wecky! Mijn planning is nu als volgt:

14 juli aankomst vliegtuig op Bergen
15 juli Bergen
16 juli: Bergen
17 juli trein Bergen - … (Flam/Myrdal/omgeving?)
18 juli: Flam
19 juli: treintje Flam-Myrdal
20 juli: Trein … (Flam/Myral omgeving) - Kongsvoll/Dovre (= dagtocht)
21 juli: Kongsvoll/Dovre
22 juli: Kongsvoll/Dovre
23 juil: Kongsvoll/Dovre
24 juli: trein Kongsvoll/Dovre naar Trondheim
25 juli: Trondheim eo
26 juli: Trondheim eo
27 juli: Trondheim eo
28 juli dagtrein Trondheim - Oslo (= dagtocht)
29 juli: ochtend in Oslo, middag terugvliegen Oslo-Amsterdam

Ik ben dus eigenlijk nog op zoek naar een leuke constructie rondom Bergen/Flam. Ik wil wel graag met het treintje, maar hoef ook niet perse twee keer (niet meer nieuw, relatief duur). Maar volgens mij is er geen andere manier om vanuit Flam weg te komen met OV. Liftend wellicht wel?

En ik ben nog op zoek naar leuke, mooie Ferry stukjes of vanuit Bergen, of vanuit Trondheim of eventueel ergens anders onderweg, bij voorkeur <100 euro. Eventueel kan ik ook Bergen-Flam met de boot doen, dan heb ik nog een treindag “over” die ik wellicht vanuit Trondheim kan besteden. Heeft iemand nog een leuke optie? Ik weet dat wandelend Myrdall-Flam goed te doen is, en dan met het treintje weer naar boven. Dan wil ik alleen graag wel mn bagage boven laten, scheelt 20 kilo.

Graag ontvang ik nog wat tips :slight_smile: Mooie tussenhaltes per trein. Is bijv. Voss leuk om onderweg uit te stappen Voor een dagje?

Wat wij toen gedaan hebben en n jou schema ook mogelijk is, is het volgende:

17 juli trein Bergen - Voss
18 juli: Voss – Gudvangen - Flam
19 juli: Dagje Flam, aan he einde van de dag: Flam - Myrdal
20 Juli: Myrdal naar volgende bestemming

De ferry van Gudvangen naar Flam is een van de mooiste van het land. Het gaat door de smallere fjorden als in bijvoorbeeld bergen, wat het een stuk mooier een spectaculairder maakt.

Voss vond ik een leuk stadje, met een erg gezellige camping. Vanaf Voss kom je in een uurtje met de bus naar Gudvangen en kan je de ferry nemen. Flam zelf is vooral bekend vanwege het treintje, wat wij toen daar gedaan hebben is naar de bovenkant van een waterval daar in de buurt gelopen. Bij de toerist information daar is wel een dagwandeling te vinden.

Op deze manier hoef je ook maar 1 keer met het veels te dure treintje te reizen. En Voss en die Ferrytocht kan ik je echt aanraden.

1 like

klinkt als een leuke optie!

weet je misschien ook waar ik informatie over deze ferry kan vinden? Qua vertrektijden, kosten etc? En moet ik zoiets van tevoren reserveren of niet?:wink: in ieder geval bedankt voor je hulp!!

Op deze site is de informatie te vinden, reserveren is net nodig:

Ik weet verder niet of je student bent, zo ja vergeet je studenten kaart zeker niet. Je krijgt dan 25% korting op de bussen en ik geloof zelfs 50% korting op de ferry.

Ooh die ferry is nog best betaalbaar!!

yes ik ben student, dus ik zal mijn studentenkaart zeker meenemen :)!!
koop je bustickets in de bus of elders?

Nog even wat info over het wildkamperen. Ondanks dat er al veel over is geschreven, de enige die echt bepaald wat wel en niet mag is natuurlijk de wetgever zelf.

Een brochure (PDF) van het Norwegian Directorate for Nature Management over het Right of Access en de geldende regels

http://english.dirnat.no/multimedia/48315/Allemannretten_eng-2007.pdf

En dan hier nog de officiële wetgeving. De outdoor recreation act van 28 June 1957 op de site van de Noorse overheid.

http://www.regjeringen.no/en/doc/Laws/Acts/Outdoor-Recreation-Act.html?id=172932

Veel plezier in prachtig :norway:

In alle bussen kan je (volgens mij is dat zelfs de enge manier) gewoon een kaartje bij de chauffeur kopen.

Hoi Edwin,

Bedankt voor de informatie! Het is een mooie goed leesbare folder, en ik ben het zeker eens met de regels die erin staan! Heb ook al eerder twee weken wild gekampeerd in Zweden, welliswaar niet alleen; maar de gedragsregels blijven hetzelfde :wink:

En Wecky jij ook thanks! Mijn reis krijgt nu steeds meer een vorm, en ik kan niet wachten totdat ik naar noorwegen vlieg!