voor je studentenkaart moet je er wel even aan denken dat het een international studentskaart moet zijn, je gewone nederlandse of belgische collegekaart wordt niet geaccepteerd.
Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn nederlandse studentenkaart (in elk geval in de bussen en ferry’s) Ik zelfs nog een groepje nederlanders gezien die deden alsof hun ov chipkaart een studentenkaart was. En aangezien noren nog vertrouwen in de mensheid hebben en toch geen nederlands kunnen kregen ze daar ook gewoon korting mee.
Zelfs met een bibliotheekpasje kom je een heel eind hoor…
Naja, nu iets te oud voor maar is vaak goed gegaan in het verleden. (Niet alleen in Noorwegen trouwens)
En hoe kom ik daar aan?
Er staat wel in het Engels student card op…
als ik het goed heb heet het een ISIC card (international students identity card) moet je even google-en waar ze die tegenwoordig verkopen…
soms vroegen ze er bij mj in noorwegen niet naar, soms moest ik echt die hebben, en ook in noorwegen worden de regels steeds strenger, ik geloof dat het ding zes jaar geleden 10 euro was of zo, dus daar zou ik het niet op laten lopen.
Ik zie ze aangeboden worden via de link hieronder.
Over een maandje zit ik in Noorwegen, wat betekent dat ik nu wat serieuzer dingen aan het uitzoeken ben! De hardkeks zijn gekocht, mijn tentje getest en ook de benzinebrander doet het ![]()
Ik ben op zoek naar het noodnummer bergredding in Noorwegen. Via de veiligheidsfolder ben ik op het nummer 112 gestuit waar de politie dan verder actie onderneemt. Nu vroeg ik me af of er ook een lokaal nummer is voor bergredding in Dovrefjell? Mijn ervaring is dat 112 bellen altijd kan, maar er vaak ook specifieke regionale telefoonnummer zijn. Deze kan ik echter nog niet vinden, weet iemand of deze er zijn?
Anders kan ik het altijd ter plekke natuurlijk navragen, maar ik vind het wel belangrijk voor het geval dat…
Beetje trage reactie (maar zat in Noorwegen, goed excuus!)
Bergredding via mobiele telefoon proberen te bellen is makkelijker gezegd dan gedaan, vaak heb je in de natuurgebieden geen bereik met je mobiel dus heb je niets aan nummers. Beste plan is altijd laten weten bij je laatste verblijfplaats (of de plaats waar je naar toe gaat) wat je route is en hoe lang je daar over wilt doen, zodat iemand je mist als het mis gaat. (Naja, als je echt de natuur in gaat en niet zomaar een klein wandelingetje van een paar uur maakt)
Dat je vaak geen bereik hebt weet ik, maar ik heb ook wel eens op de meest onverwachtse momenten wel bereik gehad (komen er allemaal smsjes binnen blieb als je midden in de natuur zit te lunchen… niet leuk!). Maar dan hou ik het gewoon op de nummers die ik nu heb, het zal sowieso bij kleine wandelingen blijven. Toch bedankt! En ik hoop dat je het naar je zin hebt gehad in Noorwegen, het is in ieder geval wel een goed excuus :)!!
Beste medelezers op het Noorwegen forum,
Inmiddels ben ik terug van twee fantastische weken Noorwegen! Ik heb ongeveer de reis gemaakt zoals gepland, drie fantastische dagen gewandeld met twee Noorse gezinnen in Dovrefjell (ik was een soort ‘geadopteerde’ dochter voor twee dagen) en zoveel mooie plekken gezien dat ik zeker nog een keer terug ga! Wildkamperen was ontzettend gaaf, de hutten waren een fijne warme afwisseling en de campings waren over het algemeen prima. Het was een ontzettend gevarieerde, ontzettend mooie vakantie!
Thanks voor al jullie tips en wie weet volgend jaar weer?,
Natuurliefhebber :wereld: