Leuk dat je ook de Besseggen hebt gelopen. Ik heb er wel voor gekozen om eerste te gaan lopen en met de boot terug te gaan. Ik denk dat ik wel weet welk stukje je eng vond, dat steile klimmetje naar het hoogste punt van de tocht. Om dat stukje af te dalen was even lastig, maar het uitzicht was er wel schitterend. Hopelijk heb je toen ook mooi weer gehad want volgens mij is het er vaak mistig.
Tip voor volgende keer; beklim de Gaustatoppen. Geen zware klim, wel allemaal grind/stenen, maar bij goed weer schijnt het uitzicht heel erg mooi te zijn. Ik had helaas regen en heb niets gezien. Boven staat een hutje waar je wat kan drinken en eten. Eventueel kan je ook omhoog en/of naar beneden met een soort lift die tijdens de koude oorlog is aangelegd voor militaire doeleinden.
De beklimming is ook het laatste gedeelte van de een van de bekendste Noorse wedstrijden, de Norgesman. 3.8 km zwemmen, 180km fietsen en daarna 42.2 km rennen waarvoor de laatste kilometers deze beklimming betreft. Record bij de mannen voor de totale wedstrijd, 10.5 uur (bizar! haha)
In of bij Kristiansand is wel een camping, camping Hamresanden, waar de ex-schaatser Kees Verkerk zit. Er schijnt wel wat aan die camping te markeren, maar ondanks dat hebben mijn zus en zwager zich er wel vermaakt. Kees vinden ze een gezellige vent. Verder speelt Kees daar volgens mij ook op de hammondorgel. De appartementen zagen er wel keurig uit. Dus, houd je van gezelligheid, dan is deze camping denk ik een aanrader.
Het is opvallend, dat er weinig over de stad Haugesund wordt meegedeeld. Ik ben eens met de boot van Stavanger naar Bergen gegaan. Toen kwam ik door Haugesund. Dat leek bij best een leuke stad. Daar zetelt ook de prima folkrockgroep Vamp, te beluisteren op www.spotify.com . Er is ook een café, waar Vamp een band mee heeft.