Zomer noorwegen met 3 kids

Hallo,

Na een aantal jaar Schotland nu besloten om naar Noorwegen te gaan. We zijn een gezin met 3 kinderen (4-9 jaar) en ik ben nu druk bezig met plannen. We gaan op de bonnefooi met de tent, dus de route is flexibel.

Het idee tot nu toe:
Overnachting in de buurt van Hamburg (hotel) om wat relaxter naar de boot te kunnen rijden
De boot naar NewCastle beviel ons met de kinderen zo goed, dat we zowel heen als terug gekozen hebben voor de ferry Kiel-Oslo
In Noorwegen wordt het (na het lezen van van alles hier) waarschijnlijk een rondje Hardangervidda, Geiranger / Trollstiegen, Lillehammer. Dit is een hele grove opzet maar het hoeft ook niet helemaal gedetailleerd. Ik denk toch dat we ter plekke kijken hoe eea loopt.

Wat we gaan doen:
We gaan in ieder geval wandelen (korte wandelingen ivm de kids), vissen (is oudste helemaal gek van) en bij Lillehammer gaan we ‘iets’ voor de kinderen doen (attractiepark oid, er is daar genoeg zag ik). Verder eens kijken of we ergens naar een gletscher kunnen, hoewel jongste nog te jong is voor een gletcherwandeling. Ook hebben we al 2e hands verrekijkers aangeschaft voor de kidneren, zodat we vogels kunnen kijken zonder dat de verrekijker continue uit onze handen wordt getrokken. Verder kijken we ter plekke wat de mogelijkheden zijn, meestal weten ze bij campings wel wat leuk is om te doen. Mocht iemand nog tips hebben, dan houden we ons natuurlijk ook aanbevolen.

Ik heb al eea gelezen hier op het forum, dus we zullen de tol vooraf regelen en de drankvoorraad van huis meenemen :wink:

Ha ha! Scheelt me weer twee tips!

Wat voor tips zou je nog willen? Want zo in het wilde weg wat roepen vind ik altijd vrij nutteloos.

Kiel - Oslo! Goede keus! Let wel op met de heenweg. Weet niet of je van plan bent meteen vanuit NL naar de boot te rijden maar afgelopen jaren heb ik vaak in de file gestaan richting Denemarken/Kiel dus plan “ruim”.

In de buurt van Gaupne kun je volgens mij zelf met kindje van 4 tot aan de gletsjer komen. Leuk om te doen!

Veel plezier met plannen!

Ps. Mocht je roken… stoppen. (Of van huis meenemen. Ha ha)

Theiz, dank je.

We gaan bij Hamburg in de buurt overnachten, dus we rijden niet meteen vanuit nl naar de boot, was idd ook al bang voor files enzo.

Roken doen we gelukkig niet :slight_smile:

We gaan met de tent, dus ik zou best wat tips over campings kunnen gebruiken. We hebben een Acsi campinggids, maar staan daar alle campings in, of zijn er meer (kleinere) campings die niet in de gidsen staan? Ook als iemand een mooie camping weet houd ik me aanbevolen. De kinderen vermaken zich prima met wat de natuur te bieden heeft, dus er hoeven geen speelparadijzen ed bij te zijn, maar een beetje water om bij te spelen vinden ze wel leuk, hoewel ze vorig jaar ook genoeg bleken te hebben aan een stukje gras.

Verder zijn tips over activiteiten met kinderen of over leuke wandelingen ook prettig. De kleinste kan nog in de drager, maar hele dagtochten met een flink kind op de rug is ons iets te zwaar. Het leukst zijn dus wandelingen waar een volwassene ongeveer 1 a 2 uur over doet en waar wel wat geklommen wordt, maar niet te zwaar.

In Noorwegen wordt het (na het lezen van van alles hier) waarschijnlijk een rondje Hardangervidda, Geiranger / Trollstiegen, Lillehammer

Wat ik me nog afvroeg… Willen jullie iedere dag (of om de dag) verkassen of rijden jullie naar deze drie plaatsen om vanuit daar de omgeving te verkennen. (Met andere woorden, houden jullie het bij drie campings?)

Campings: Ik weet niet of Roldal op de route ligt maar daar ligt een heerlijke basic camping. Geen gedoe en luxe maar gewoon relax. Ik dacht met familiedouche. (niet groot, maar wel handig). http://www.seimcamp.no/e_camping.html

Geiranger: Das simpel, iets buiten Geiranger ligt een mooie camping maar de camping midden in Geiranger is handiger. Helemaal met kids. Je kunt gewoon te voet naar het centrum (naja… centrum, je kunt er wat eten/drinken, supermarktje, souvenirwinkels, dus voor Noorse begrippen een centrum). Ik zou met tent beetje achteraan gaan staan, ver van het water. Je staat dan wat vrijer en niet tussen de campers. Geiranger Camping
Leuk schema, wanneer is welk cruiseschip in Geiranger. Das vanuit de camping altijd een bijzonder gezicht zo’n schip echt voor je neus. http://www.stranda-hamnevesen.no/GeirangerfjordenCPGD2014

Lillehammer: Niet mijn favoriete stukje Noorwegen. Ik zou via weg 51 naar het zuiden rijden, langs de Jotumheimen. Veel mooier. (Al is de camping daar niet echt geschikt voor tenten. Dus je moet niet aan weg 51 gaan staan.

Bij Olden kun je richting de Briksdalbreen wandelen. Ik, niet sportief, heb die gelopen met mijn zoontje op m’n rug. Pad is goed begaanbaar, wel vrij pittig omhoog maar is te doen. (Bij lekker weer!) Je kunt dan eventueel kamperen bij: http://www.oldencamping.com/NL/index.htm Mooie, schone camping met wederom familiedouche. :slight_smile:

Voor campings gebruik ik altijd het ANWB boek, daar staan de mooiste toch wel in. In het ACSI boek staan ook weleens campings die geen echte camping zijn in en dat kan vervelend zijn als je er op rekent. Beste tip die ik kan geven: internet! Zelf zoek ik eigenlijk altijd in het ANWB boek en kijk ik daarna op internet wat wel en niet goed is. Foto’s en beoordelingen zeggen nu eenmaal meer dan een boek. (Ik doe dit thuis meestal al. Niet dat ik alles plan maar ik kijk dan gewoon alles na waar ik in de buurt denk te komen. Aantekeningen in het boek erbij zetten en dan is het meestal wel oké. Daarbij hebben redelijk wat campings wel wifi, dus ter plekke kun je ook kijken.)

Boottocht bij Geiranger, ook een aanrader met de kinderen.

http://www.geiranger.no/ (staan ook wel wat tips op)

ps. Bedenk me net… Mijn jongste broertje heeft redelijk wat wandelingen in Noorwegen “vastgebonden” gezeten met een touw om zijn middel en lees nu net op internet dat dat heel normaal was in het verleden in Noorwegen. Dus wie weet een idee om tijdens wat gevaarlijke stukjes dat ook te doen bij je jongste kinderen. (Die van 4 nog in de drager vind ik trouwens best knap… Ik heb laatste gelopen met mijn zoontje van ondertussen 15 kilo en bergop deed dat toch echt zeer… Ha ha)

Ahh, daar zitten paar hele goede tips tussen, eerdaags maar eens verder uitwerken.

Ik denk dat we iedere 3 a 4 dagen gaan trekken.

ANWB boek zal ik eens naar kijken. Ik heb ook wel eea op internet nagezochd, maar zag op gegeven moment door de bomen het bos niet meer.

Wat onze 4-jarige betreft, wij dragen in een draagdoek, dat draagt comfortabeler dan een framedrager. Ten eerste zit het kind dichter tegen je aan geplakt en ten tweede knoop je zodanig dat je het gewicht goed verdeelt tussen schouders en heupen en je draagt echt op je schouders, dus niet op je nekspieren zoals met veel rugzakken. Nadeel is dat je behalve het kind weinig anders mee kan nemen, hoewel een heuptas wel lukt. Gelukkig hoeven we nog maar 1 kind te dragen, de andere 2 lopen gewoon zelf.

Wat het centrum van Geiranger betreft, dat klinkt een beetje zoals Schotland, daar moet je ook niet teveel verwachten van een centrum, meer dan een ‘supermarktje’, bakker, kroeg en benzinepomp was het meestal niet :slight_smile: Ik ben benieuwd hoe het in Noorwegen is en wat we daar gaan eten, in Schotland aten we meestal dat wat ze toevallig die dag in de ‘supermarkt’ hadden.

Ah oké… Draagdoek, nooit aan gedacht. :slight_smile: Maar goed, 15 kilo blijft 15 kilo en bergop valt dat toch tegen. (Nu draagt onze rugzak verdeelt over heup en schouders dus op zich wel goed ding hoor.)

Tsja… Voedsel in Noorwegen. :slight_smile: Wees creatief en eet lekker veel worstjes. Die dingen smaken overal bij en worstje bbqen met kids. Das feest! (en met beetje fantasie kun je echt iedere dag iets lekkers en betaalbaars vinden. De supermarkt in Geiranger is trouwens nogal duur. Dus neem van de plaats ervoor voldoende mee zodat je niet helemaal aangewezen bent op die winkel.

Jongste is oud genoeg om ook zelf stukjes te lopen, de ervaring met de oudere kinderen is echter dat het met 4 jaar toch wel fijn is als het kind een deel van de wandeling de doek in kan. Oudste heb ik met 4 jr ook wel stukken gedragen, ook wel stukken omhoog, maar natuurlijk niet een hele berg op. Vaak vinden de kinderen bergop lopen best wel leuk gelukkig. Ik zal in ieder geval ook een touw meenemen voor de zekerheid.

Goede tip om etenswaren mee te nemen naar Geiranger. Sowieso hebben we vaak wel wat basisspul mee. Worstjes zijn ook altijd goed. Ik begreep dat verse groente nog wel eens duur is, maar dat diepvries wel meevalt. Weet je misschien het zit met blikjes (blokjes, puree oid), is dat wat betaalbaar? Tomatenspul is namelijk zo’n makkelijke smaakmaker voor op de camping.

Diepvries is goed te betalen, tomaatjes ook. :slight_smile:

Over het algemeen is pasta en potje saus altijd wel te betalen en te krijgen. Wat verse groente (of champignons, altijd betaalbaar) en wat vlees. Goed te doen. Ach, het is geen Frankrijk, maar beetje behelpen is ook wel leuk. Rijst met saus is ook goed te betalen bedenk ik me nu.

Wat wij vroeger vaak deden was in de supermarkt bak roomijs kopen in plaats van losse ijsjes. Super leuk en de helft goedkoper. Ha ha.

Nog even een offtopic vraagje… Welke draagdoek hebben jullie Stanpetev? Bij ons is nummer twee namelijk onderweg en we willen geen dure duowagen kopen dus zijn op zoek naar een draagdoek. (Tevens “nodig” voor vakantie.)

Ik heb een storchenwiege, mijn man een mei tai, maar die zijn al jaren oud, volgens mij is er ondertussen veel nieuws op de markt gekomen. Wij zijn ook voor een draagdoek gegaan ipv een duowagen. In eerste instantie ging de baby in de doek en de peuter in de wagen. Later ging de dreumes in de wagen en de peuter deels zelf lopen en deels in de doek.
Ik ben persoonlijk geen fan van een rekbare doek omdat die rekt waardoor de baby steeds lager komt te hangen en hij niet geschikt is voor ietsje oudere kinderen (dreumesjes/peuters). Voor even snel gebruikte ik een ringsling, maar voor wandelingen de storch en mijn man de mei tai. Die laatste heb ik zelf gemaakt, de storch heb ik besteld. Voordeel van een mei tai oid is dat hij makkelijk te knopen is (en volgens mij zijn er ondertussen ook aanverwante doeken met gespen, nog makkelijker). Voordeel van een lange knoopdoek zoals de storch is dat je meer mogelijkheden hebt, dus je kan knopen zoals je zelf fijn vindt, maar het is wel even oefenen om het voor elkaar te krijgen.

1 like

Dankjewel! :slight_smile:

En ik zat inderdaad te twijfelen tussen een lange doek (BB-SLEN) of een iets makkelijkere (BB Tai). Rekbaar was inderdaad al afgevallen om de reden die jij noemde. Dat knopen moet toch lukken… (hoop ik, ha ha).

Maar goed, nu ga ik mezelf op m’n donder geven want ik ga totaal offtopic. Hoewel… Rondreis door Noorwegen met kinderen. Laten wij nu bijna een tweede kindje krijgen. Ik zeg, totaal ontopic! :slight_smile: Ha ha