zomaar even wat recente informatie over Myanmar :)

Recent (informatief) reisverslag Myanmar

Afgelopen april 2014 ben ik samen met mijn vriend afgereisd naar Myanmar voor 14 dagen. Vanuit Bangkok zijn wij naar Mandalay gevlogen. Ik schrijf dit verslag omdat ik zelf voor mijn vertrek niet zoveel aan informatie kon vinden omtrent het niet-georganiseerd reizen door Myanmar.

Om even een aantal conclusies van mensen te verwerpen:
[ul]
[li]Myanmar is niet duur, athans niet zo duur als dat men soms doen lijken:[/li]De hotels zijn inderdaad iets van mindere kwaliteit als je hotels in andere Aziatische landen gewend bent. Maar…. Je hebt ook echt wel hotels van gemiddeld 15 euro. Dorms zijn volgens mij ook te vinden rondom de 10 euro. Ik heb een medereiziger ontmoet die zelfs voor 5 dollar per dag sliep. Dus… het kan goedkoop
[li]Wij wouden in niet zo’n shabby hotels slapen en dus was onze gemiddelde kamer prijs $31 dollar. Niet slecht voor Myanmar. Daar moet ik echt even bij vermelden dat Myanmar de beste douches heeft van alle Aziatische landen die wij tot nu toe hebben gehad. Wij zijn 4 maanden aan het reizen en de kamers hier zijn qua conditie niet geweldig, maar wel stukken groter en hebben betere douches.[/li][li]Niet-georganiseerd reizen IS heel gemakkelijk!!! Voor ons vertrek richting Myanmar maakte ik mij een beetje zorgen omtrent het niet-georganiseerd reizen door Myanmar. Dat was echt nergens voor nodig!!! Ik las veelal bij andere blogs dat mensen voorafgaande tourbureaus benaderde. Ik had dit ook gedaan, maar vond het zo enorm duur…. Veelal kreeg ik reactie met prijsopgaves van 800 dollar p.p. exclusief accommodatie en eten (dus alleen transport, gidsen, tours) [/li]Het zelf regelen is, net als in o.a. Thailand, super gemakkelijk. En goedkoop, vind ik… Nogmaals, de prijzen liggen ietwat hoger als in de rest van de andere Aziatische landen, maar ze zijn lang niet zo duur als dat ik had verwacht.
[li]De busreizen van stad naar stad zijn goed verzorg. De bussen zijn zelfs nog in betere conditie als bijv. in Cambodja en Vietnam. Het lijkt wel alsof de meeste bussen bijna nieuw zijn. Er zijn diverse soorten maatschappijen die de busreizen verzorgen. Alle even goed. Bij de meeste routes (dus bijv. mandalay – bagan) kun je kiezen tussen een nachtbus en een bus die overdag reist. Ook kun je bij de meeste routes kiezen voor normaal of VIP. Normaal is al voldoende. Je hebt meer dan zat beenruimte. De VIP bussen zijn van die slaapbussen. Ook erg comfy. Wij hebben deze VIP bus gehad voor de route Inle Lake – Yangon.[/li][/ul]

De route die wij hebben gereis was:
Bangkok-Mandalay (vliegreis)>>>
Mandalay – Bagan (bus)
Bagan – Inle Lake (bus)
Inle Lake – Yangon (bus)

Geldzaken:
Tegenwoordig zijn er al op diverse plaatsen werkende ATM’s. Ik heb ze tenminste gezien in Nuang Shwe (Inle Lake), Yangon en Mandalay.

Het is redelijk gemakkelijk om geld om te wisselen.
De Birmese hanteren hier de volgende koers: 1.000 Kyat = 1 dollar
à als je bus tickets o.i.d. in dollars wilt betalen vragen ze altijd 1 dollar meer.
Op valuta.nl is $ 1 gelijk aan 963 K
Totaal uitgegeven: $415 (hotels) $800 (overige) = $1215 voor twee weken Myanmar
Excl. Visa + Vliegticket van en naar Myanmar
Ik had in Nederland 1.500 euro omgeruild in NIEUWE biljetten bij GWK. Voor €1.500 kreeg ik $1.950
De biljetten moeten inderdaad nieuw zijn. Oude biljetten willen ze soms wel innemen zolang deze niet teveel gevouwen zijn en GEEN!! scheurtjes hebben.

• De eerste keer had ik $400 omgeruild om het vliegveld (Mandalay). Voor $400 kreeg ik 385.000 K.
  • De tweede keer had ik $200 omgeruild bij ons hotel in Bagan. Voor $200 kreeg ik 188.000 K.
    Zij hanteerde dat $100 dollar gelijk staat aan 935K. Hoe meer je wisselt, hoe beter de koers wordt.
  • De derde keer wou ik geld omwisselen in Inle Lake, maar blijkbaar kan dit niet bij ieder hotel. Of ik had gewoon geluk dat ons hotel in Bagan dit wel deed…?? Ik moest in Inle in ieder geval naar de bank. Aangezien deze om 15.00 was gesloten was ik hiermee te laat. Gelukkig hadden we nog wel genoeg geld om die avond te eten J haha

Ze doen overigens ook niet moeilijk om het terug wisselen van Kyats naar Dollars. Mits de biljetten niet gescheurd zijn en er enig sinds nog mooi uitzien.

In totaal hebben we $415 aan hotels uitgegeven voor 13 nachten. Dat is een gemiddelde van $32 p/n
Ik heb de hotels overigens met Agoda geboekt. Dus alles is online betaald via mijn creditcard.

•      Mandalay, Fortune hotel: $23 p/n incl. ontbijt en A/C

Hotel was o.k. We moesten douche en toilet delen, deze waren erg schoon. Ontbijt was lekker. Ligging was minder. Wij konden geen goede eetgelegenheden in de buurt vinden.

•      Bagan, The Umbra hotel:  $35 p/n incl. ontbijt en A/C

Goed hotel! Perfecte ligging. Eetgelegenheden in de buurt. Schone en grote kamers. Hotel heeft een zwembad. Lekker om af te koelen na het bezoeken van de tempels. Ontbijt is lekker en erg uitgebreid

•      Inle Lake (Nang Shwe): $35 p/n incl. ontbijt geen A/C maar een fan (wij hadden geen fan nodig, het koelde snachts redelijk af)

Goed hotel! Goede ligging. Eetgelegenheden in de buurt. Grote, schone kamers.

•      Yangon, MGM hotel”$35 p/n incl. ontbijt en A/C. Wij hadden een kamer op de 8e verdieping. Deze waren gerenoveerd en zagen er heel netjes uit. De bedden waren redelijk comfy alleen werden wij iedere ochtend om 7 gewekt door een monnik die aan het preken was door de microfoon. Het ontbijt was crap. Stelde niet veel voor en hoe later je kwam hoe minder je kon eten.

Overige gelduitgaven:
Bij de grote steden betaal je een soort “toegangs-fee”
Mandalay: $10 p.p.
Bagan: $15 p.p.
Inle lake: $10 p.p.
Yangon: /

Busreizen:
Mandalay – Bagan $11
Bagan – Inle Lake $11
Inle Lake – Yangon $22 (VIP)

Tours die we hebben gemaakt
Tour Mandalay Hill:
12.000 Kyat / 10 euro (6.000 K p.p.) met scooter taxi
200 K p.p. entree
tijdsduur: zolang als je zelf wilt, wij hebben zo’n 2 uur hier gespendeerd
Mandalay Hill is een van de hoogte punten die je in Mandalay kunt bezichtigen. Ik moet eerlijk toegeven, het was mooi, maar wij vinden het niet echt een must-see. Daar moet ik wel aan toevoegen dat wij al 4 maanden door andere landen in Azie gereisd hebben en heel veel andere mooie dingen hebben bezichtigd. Dus wij kijken niet meer zo snel van iets op.
Het uitzicht KAN heel mooi zijn hier, als er een heldere lucht is. Bij ons hing er veel smog/zand in de lucht en konden wij niet veel zien.
Wij gingen met een scooter taxi. Dit is het goedkoopst en het leukst vinden wij. Het is wel een beetje een risico, want ze rijden als gekke. Ondanks de chaos in het verkeer voelde wij ons toch veilig.

Tour “buiten” Mandalay. Bezichtigen van de volgende plaatsjes: Amarapura, Inwa, Mingun, Sagaing
40.000 Kyat / 30 euro (20.000 K p.p.) scooter taxi
Tijdsduur: de hele dag 8.30 – 18.00
Mooie tour. We hebben heel veel gezien. Deze tour is echt de moeite waard

Tour Pyin Oo Lwin
45.000 Kyat scooter taxi
Tijdsduur: hele dag, 8.00 – 20.00
Deze tour vonden we beide erg tegenvallen. Allereerst rijd je zo’n 2 uur, achter op een scooter, richting de bergen. De rit naar Pyin Oo Lwin was overigens wel schitterend, maar dat was het dan ook. Het was wel mega mega mega koud!
In Pyin Oo Lwin de bloementuin bezichtigd, twee watervallen en een grot met daarin heel veel boeddha beelden.
Als men deze tour zou willen doen, zou ik aanraden om met een auto te gaan.

Bagan
In Bagan hebben we geen tours geboekt. We hebben voor twee dagen ieder een e-bike gehuurd. Deze kosten $7 dollar per bike, per dag. Dit is de goedkoopste prijs die wij hebben gevonden.
De e-bikes zijn veilig, ze rijden niet hard. Het verkeer in Bagan is ook heel anders dan in alle andere steden. Het is er heel rustig.
Wij vonden het niet nodig om een georganiseerde tour te doen. Mocht je veel informatie willen over alle tempels, dan is het wel aan te raden.
Het is ook aan te raden om de uitkijktoren te bezichtigen. Deze is te vinden op de kaart. (Je moet overigens $1 voor de kaarten hier betalen). De entree voor de uitkijktoren is $5.

Inle Lake boot tour
18.000 Kyat voor de “grote” tour en 15.000 Kyat voor de “kleine” tour.
Wij hebben gekozen voor de grote tour. Hierbij ga je namelijk ook een markt bezoeken.
We vonden dit een van de leukste tours in Myanmar. Ik vond vooral het lokale marktje plus de tempel erg leuk.

12 likes

Bedankt voor de informatie! Ik ga binnenkort ook naar Birma, dus fijn dat deze info recent is!

Sent from my LT26i using Wereldwijzer

Ah wat leuk zeg. Nou heel veel plezier!!!

Woeps… ik wou nog iets schrijven over het bemachtigen van een Myanmar Visa…
Nou komtie dan…

Wij hebben onze Visa in Bangkok bij de Birmeese Ambassade gehaald.
Het ging eigenlijk vrij gemakkelijk. Het enigste irritante was… de wachtrij!
Ik raad iedereen dus aan om optijd naar de ambassade te gaan.
De ambassade was in maart (dit kan alweer veranderd zijn) iedere dag open van 9.00-12.00 voor visa aanvragen. Let op: op de website staat dat de ambassade ook smiddags open is, dit is alleen voor het visa op te halen.
Wij betaalde 810 bath p.p. en we moesten twee dagen wachten.
Je kunt het sneller doen, maar dan betaal je ook meer.

wat moet je meenemen?

• applicatie form. Kun je kopen bij diverse shops in de straat. (5 bath per stuk)
  • 2 pasfoto’s. deze kunnen ook gemaakt worden bij diezelfde shops
  • je paspoort uiteraard :slight_smile:

Tip voor anderen en de moeite waard om te herhalen: wisselen in Nederland kan op het Damrak, zonder provisiekosten.
GWK hanteert namelijk EXTREEM ongunstige wisselkoersen en is in mijn ogen een oplichterstent (net als de meeste Nederlandse banken, ABN AMRO in het bijzonder).

Mee eens. En zorg dat je eerst de markt bezoekt en aansluitend daar iets eet, of snacks van de markt (pindakoekjes), want hoe vroeger je bent, des te minder witneuzen.

Johan

Aanvullend:
Ik had ook prints van AirAsia boardingcards bij me van de in- en uitreis.

Ik stond om 7:15 bij de ambassade en toen was er al een rij van 12 personen.
Zal maar geen foto laten zien van de rij die er later stond…
In de buurt van het dichtsbijzijnde metrostation is een 7Eleven (voor ontbijt en drinken).
Bij het ophalen zou je een paraplu mee kunnen nemen, want dan sta je in de zon (maar de rij staat eerst in de schaduw aan de andere kant van de straat).
In het visumkantoortje is een toillet.

Johan

:biggrin: Weet denk welke je bedoelt, maar is met de grond gelijk gemaakt (althans december vorig jaar). Aan de kant van de ambassade zit verderop een Family Mart. Mijn tip is om Thaise broodjes te proberen: even doorstappen en rechts Silom Road op, waar om de hoek twee leuke bakkerijen zitten.

Wat je ook kunt doen bij de ambassade. De pasfoto’s alvast in MBK ofzo laten schieten (bizar goedkoop dus liet er veel schieten om thuis uit te delen, haha) en rond 11.15 uur aankomen bij de ambassade. Rustig richting de balie voor een application form en vervolgens rustig achteraan aansluiten in de rij en alles rustig invullen. Zo tegen 12-en kunnen ze ineens heel snel werken :teeth:

Een entreefee voor Mandalay is voor mij nieuw :confused:

Wat een goede tips allemaal. Wij gaan in juli voor vier weken. Hoor dat je tegenwoordig ook heel goed euro billetten kunt wisselen, weten jullie of dit klopt. Dan zit je niet meer met al die dollar wisselkoersen.

Via Wereldwijzer app

Klopt, bij banken kun je euro’s omwisselen naar kyats. Maar greenbacks zijn meer mainstream. Herinner me hotels en guesthouses waar ik alleen met us-dollars terecht kon. In kyats kon ook maar dat bleek tegen een (voor mij) ongunstige koers.

Ik zou euros niet aanraden. want wij konden bijvoorbeeld de boot tour bij inle lake in euros, dollars of kyats betalen en omgerekend was het in Euro’s veel duurder.
ik zou dan gewoon de euros mee naar myanmar nemen en dan op vliegveld (daar heb je beste wisselkoers) het geld omwisselen (ik durf met 90% zekerheid te zeggen dat je op ieder vliegveld euro’s kan omwisselen)

Hoi

Dank je wel voor de info :slight_smile: Wij zijn ook aan het plannen en dit is erg handig!

Mocht je nog andere vragen hebben… stel ze gerust :slight_smile:

hallo!

Heel erg bedankt voor alle uitgebreide en recente informatie!
Ik ga in september naar Myanmar en vraag me ook het een en ander af.

Je zegt dat je van Bagan naar Inle lake bent gegaan met de bus. Ik heb echter nog nergens gevonden dat dit via de bus kan. Is dit nieuw en weet jij of dit altijd kan (regenseizoen)? (natuurlijk nooit helemaal te voorspellen!:wink:

Verder heb je het over tours. Zijn dit dan echt georganiseerde tours met een groep, of gewoon een gids op straat die je een dagje rondrijdt naar een aantal hotspots?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Linde

Hi Linda,
Jazeker, we zijn met de bus van Bagan naar Inle geweest. Deze bus hebben we in Bagan geboekt. De prijs staat boven in het verhaal.
De tours die ik aangeef zijn niet georganiseerd. Wij hebben in Mandalay, via het hotel, twee scooter taxi’s geregeld. In Inle zijn op straat tegen iemand aangelopen. Ik zeg Inle, maar ik bedoel eigenlijk nyaung shwe. Dit is namelijk het dorpje waar de meeste hotels zitten, dicht in de buurt van het Inle Lake. Anyways, in dit dorpje moet je gewoon naar de " haven" lopen en daar zitten genoeg mannetjes die je wel op hun bootje willen rond leuden voor 15 dollar kleine tour en voor 18 dollar grote tour. Zoals ik al zei, raad ik die van 18 aan…
Alle tours, alle dingen die je wilt zien, zijn ter plekke te regelen. Is dit je eerste verre reis / backpack reis?

Hoi Pleun,

Bedankt voor je duidelijke antwoord!
Fijn om te weten, dan ga ik het daar gewoon allemaal wel zien:)
Nee m’n tweede; ik heb ook in Nepal rondgereisd, ook alleen, maar daar door vrijwilligerswerk en tijdens reizen zoveel mensen leren kennen dat ik nooit alleen ben geweest.
Gaat dus helemaal goedkomen!

Groetjes,
Linde

WAUWWW NEPAL!!!:wub:
Daar wil ik ook nog heen. Deze reis zouden we eigenlijk naar China en Nepal gaan, maar we konden geen visa voor China regelen vanuit Azie. Baal er nog steeds enorm van…
Zou je mij het e.e.a. kunnen vertellen over jou reis en je vrijwilligerswerk in Nepal.
Mijn email is pleun_p@msn.com

zo kunnen we nog wat leren van elkaar

Veel plezier nog met het voorbereiden van je reis naar Myanmar

xxx

Bedankt voor je tips, ik wil in september /oktober hier naar toe, dit gaat mij zeker helpen

Over het geld: onze ervaring in Myanmar van afgelopen december is dat nagenoeg alles betaald kon worden met Kyats. We hebben onze dollars alleen nodig gehad om ter plekke vliegtickets te boeken. Ik moet er dan wel bij zeggen dat al onze accommodatie voorafgaand aan ons vertrek naar Myanmar al betaald was via agoda.com (met credit card). Verder hadden we in de vier ‘grote’ plaatsen (Yangon, Bagan, Nyaungshwe/Inle Lake en Mandalay) geen problemen contact geld (Kyats) op te nemen bij geldautomaten. Niet iedere automaat deed het, maar bij alle automaten van KBZ Bank was pinnen geen enkel probleem. Dat dan overigens wel met Mastercard, niet met een Maestro-pas (pinpas).

En dat vind ik al een probleem… pinnen met mastercard is namelijk ERG duur. Ik betaal PER opnamen 4,50 euro PLUS de kosten voor het opnemen in het buitenland. In thailand bijvoorbeeld heb ik t een aantal keren MOETEN doen omdat mijn maestro niet werkte en voor die transacties was ik bijna 9 euro per keer kwijt… tikt aardig aan. Vandaar dat ik pinnen met Mastercard probeer te vermijden

Snap ik. Maar aangezien pinnen met Maestro niet ging was de enige andere optie dollars (of euro’s) te wisselen in kyatts. Ik heb het niet uitgerekend, maar ik neem aan dat die transactiekosten van de credit card in elk geval lager zullen zijn dan alle kosten die je maakt als je euro’s wisselt in dollars en die dan vervolgens weer wisselt in kyatts.

Wat bedoel je trouwens met ‘kosten voor het opnemen in het buitenland’? De koersopslag? Die verschilt per bank/betaalpakket, maar in mijn geval (ING) is het verschil tussen credit card en maestro maar 0,35% over het totaalbedrag. Of de kosten (180 Baht) die bijna alle Thaise banken in rekening brengen voor het opnemen van geld met buitenlandse betaalpassen? Want dat laatste is namelijk ook van toepassing op Maestro-passen…

Verder heb je nou ook weer niet zo heel veel kyatts nodig dus het aantal keren dat je moet pinnen zal wellicht beperkt blijven. Wij hebben in veertien dagen met twee personen in totaal misschien drie of vier keer gepind (steeds het maximaal pinbare bedrag).