Net terug uit Myanmar

Voor mensen die van plan zijn binnenkort naar Myanmar te gaan, is het misschien interessant om wat van onze praktische ervaringen te horen. Wij hebben een redelijk standaard reis met Yangon-Bagan-Kalaw-Inle lake-Mandalay gedaan in ongeveer drie weken tijd, na eerst in Vietnam te zijn geweest.

Het visum hebben we online aangevraagd op de officiële website http://evisa.moip.gov.mm/ . Voor ons was het goedkoper en zeker weten sneller (goedkeuring in minder dan een dag) dan via een visumbureau in Nederland. Mocht je van plan zijn om bijvoorbeeld je visum in Bangkok te regelen via de ambassade zou ik persoonlijk het ook overwegen om het online te doen aangezien het simpelweg veel tijd en gezeur scheelt. (wel via vliegveld Myanmar inkomen maar dat was je waarschijnlijk toch wel van plan :biggrin: )

Kwa geld viel het ons erg mee na alle horror verhalen op internet. Wij gingen gewapend met een ASN en ING pinpas, twee creditcards, 500 euro en 500 dollar aan contanten het land binnen. De pin automaten doen het niet altijd en op een dag gingen 4 pinautomaten op storing nadat we m tevergeefs gebruikt hadden, maar over het algemeen zijn de pinautomaten goed beschikbaar in de grote steden en doen het gewoon. ING en creditcards niet nodig gehad, ASN deed het prima.
Euro’s zijn bij wisselkantoren overal in te wisselen, en het scheelt een keer commissie die je bij euro->dollar->kyat wel hebt. Mijn advies zou zijn om een kleine hoeveelheid dollars mee te nemen voor noodgevallen. Dollars hebben we alleen gebruikt om een binnenlands vlucht te betalen, maar misschien kon dat ook in Kyats (niet gevraagd, wij moesten van onze Dollars af). Wij hebben verder alles kunnen betalen in Kyats.

Wij hebben van tevoren alle hotels/hostels geboekt via booking/agoda.com/etc. Goed te doen maar wij hebben dus wel flexibiliteit in ons reisschema opgegeven. Wij kregen de indruk dat er overal nog wel kamers vrij waren, ik zou het nu ook wel aandurven om ter plaatse te boeken (deden ook zat mensen).

Wifi is overal crap zoals te verwachten was, emailen/whatsapp is soms nauwelijks mogelijk. Vergeet foto’s maar. Simkaart met dacht ik meer dan 50mb was 2500 Kyat, geen registratie nodig. Dacht ook dat je voor iets van 15000Kyat 1gb verkeer kon regelen maar pin me er niet op vast. Dat werkt dan weer verrassend snel, dus wellicht een tip.

Ga ervanuit dat je een keer ziek wordt; ik zelf ben de dans gelukkig ontsprongen maar eigenlijk is iedereen die we langer gesproken hebben wel een keertje minimaal een dagje eruit geweest. Kan ook de verandering van klimaat zijn geweest. Op een busreis zaten er voor, naast, én achter me locals die hun kotszakjes aan het volgooien waren op een bergweggetje. Wij hebben bij de kruidvat anti-histamine tabletten meegenomen (citarizine dacht ik of iets in die orde van grootte), en nergens last van gehad. Weet niet of het hieraan heeft gelegen maar wij hebben niet zonder durven te reizen :stuck_out_tongue:

Myanmar vonden we héél mooi en zeker de moeite waard. Bagan en de trekking van Kalaw naar Inle lake vonden wij het leukst. Inle lake vonden we dan wel weer beetje tegen vallen; bootje was grappig maar ook wel erg toeristisch.

3 likes

Hoi,
Even een vraagje over het nieuwe E Visa voor Myanmar.
Wij vertrekken 3 juni 2015 naar Myanmar. Wij vliegen dan vanaf Bangkok naar Mandalay.
Kan ik het nieuwe E visa nu al aanvragen, of moet ik nog even wachten.
Thanks voor reacties.
Azie 59

Van de website: “The Approval letter is valid up to 90 days from the date of issue.” Als je de aanvraag nu doet heb je dus 90 dagen om het land binnen te komen.

Wij zijn ook net terug, was top! Zijn op langere reis en was een van de beste landen!

Nog een paar tips:

• wissel de Kyat voor je weer weg gaat. Alleen in Bangkok kun je het inwisselen tegen 40% verlies.
  • boeken op voorhand niet nodig aan het einde of buiten het hoogseizoen tenminste. Vraag ter plekke na wat het kost, prijzen kunnen flink uit elkaar liggen voor hetzelfde aanbod. Vooral Bagan, Inle Lake, Mandalay, Yangon groot hotelaanbod
  • probeer wel te voorkomen dat je aanbhet einde van de dag arriveert op kleinere plekken.
  • visa werkt overal wel, maar cash meenemen is altijd goed. Pinnen kost namelijk ong 5 euro + evt valutakoers (bij ons 1,8% van het bedrag) + kosten van eigen bank (bij ons max 1,50 euro)
  • Mensen zijn suuuuperaardig, maar vraag toch even als je ze op de foto zet. Ze zeggen altijd wel ja
  • prijzen zijn eerlijk, alleen taxichauffeurs kunne. Wat proberen en in Bagan en Inle Lake is men gewend aan afdingen
  • Het is er ongelofelijk veilog ondanks onrust elders in het land. Check gewoon het nieuws regelmatig en geniet!
  • Aanraders: Hpa-an, Pwin Oo Lwin en trein naar Hsipaw, ook leuke plek! Zonsopkomst op bootje Inle Lake (10000 Kyat)

Veel plezier, het is een topland!