Wat wil je weten over Myanmar?

Alles wat je maar wil weten omtrent Myanmar contact my it’s my second home

Hallo!

Mijn vriend en ik denken er over na in juni Myanmar te bezoeken. Wij hebben 14 dagen vakantie en houden ervan zelf rond te trekken, beetje cultuur opsnuiven, vooral de lokale bevolking. Verder willen we relax eindigen en wat uitrusten. Alle info is meer dan welkom! Is juni trouwens een goede maand? Dank je! Groetjes, Nadia

Hi, wij vertrekken in Februari 2011 nu reeds voor de vierde keer voor een maand naar Myanmar. Juni is nu niet echt de beste maand om Myanmar te bezoeken, dit is al volop in het regenseizoen en vele wegen zijn soms moeilijk berijdbaar. De beste reisperiode ligt tussen oktober - eind april.
Vergeet alle commentaar over een militaire junta, je zult er weining of geen militairen in het straatbeeld zien, de bevolking is wellicht de meest sympathieke in heel Azië. Je kunt er rondtrekken en de highlights bezoeken met verblijf in zowel eenvoudige hotels als in betere resorts. Voor een eerste keer Birma mogen Bagan - Inle - Mandalay en uiteraard Yangon niet ontbreken.
Ik ben zeer vertrouwd met lokale reisbureau’s en de met de junta verbonden zeer mooie exclusieve resorts. Mensenrechten worden er misschien wel hier aan daar geschonden ok… maar in vergelijking met veel andere landen is dit peanuts hier. Er is goud - olie - jade - edelstenen - gas en ja uranium dus logisch dat de verschillende minderheden erom strijden en er daarvoor een regime misschien wel nodig is… in ons belgenland is het al een lucht tussen ons vlamingen en walen en hier gaat het nog om taal en een beetje centen. Er verscheen een artikel van mezelf in het decembernummer van het reismagazine Grande. Mocht je meer willen weten mag je me altijd prive contacteren bernard.chambart@telenet.be mvg bernard

Hallo Wolleke,
Ik heb een ticket richting BKK en weer terug van 24-03 t/m 23-04 en ik wil 4 weken in Myanmar reizen. Ik wil met Air Asia invliegen, maar vraag me af of ik overland weer terug naar Thailand kan keren. Heb je verder nog tips voor me?

Dank je wel alvast! Monique

Hey Monique.
Air Asia is een goede keuze. Je kan uiteraard een enkele vlucht boeken en via het grenspunt met Thailand overland terug maar ik kan je dit niet echt aanraden. Veel hangt af op welke manier je reist, gebruik je openbaar vervoer dan kan dit wel in Myanmar maar het is tijdrovend. Privé vervoer is de laatste twee jaar zeer duur geworden, het beste alternatief is eigenlijk het vliegtuig om grote afstanden te overbruggen.Wij vertrekken nu terug binnen 2 weken voor een maand naar Birma. Laat me iets meer weten omtrent je reisplannen en ik bezorg je nog wat meer info? je mag me eventueel op m’n gewone mail contacteren bernard.chambart@telenet.be

mvg

Bernard

1 like

Hoi Wolleken,

Mijn vriend en ik willen begin maart naar Myanmar toe en willen dat vanaf thailand doen de grens over. Heb jij enig ide hoe dat met een visum gaat? Ik kan hjet nergens terugvinden en ik vroeg mij af of die ook bij de grens te krijgen is of dat we die bij de ambassade in thailand moeten regelen. :chin:

indien je in België woont contacteer toch best even de ambassade
Ik heb het nog nooit gedaan om dat het iets minder vlot gaat, de wegen er niet al te goed zijn en je veel tijd verliest

mvg
WOLLEKEN

Embassy of the Union of Myanmar, Brussels
Boulevard Général Wahis 9,
1030, Brussels
Tel : 32 2 701 93 81 (Reception)

                  02-701 93 80 (Visa) 

Fax : 32 2 705 50 48

e-mail: visa@embassyofmyanmar.be

website: www.embassyofmyanmar.be

Er zijn een paar landsgrenzen open voor buitenlanders. Je moet dan je paspoort inleveren en ‘krijgt’ dan een tijdelijk paspoort wat twee weken geldig is. Als je weer via dezelfde grens het land weer verlaat krijg je je originele paspoort weer terug. Een jaar geleden was je ook verplicht om een gids te nemen van de junta, kosten 25 USD per dag. Je moet dan ook de vervoer, verblijf en verteer van de gids betalen. Tevens mag je maar paar plaatsen bezoeken in de grensstreek.
Wil je een rondreis maken dan moet je met het vliegtuig het land binnen komen.
Ik wil nog wel even een kanttekening maken op Wolleken’s visie op de mensenrechten in Myanmar. Van de lokale bevolking hoor je van veel misstanden, los van wat iedereen kan lezen in de diverse media. Wel merk je als toerist weinig van de junta, op veel plaatsen niet zichtbaar aanwezig, maar ze zijn er wel.
Ik ben het wel met Wolleken eens dat de bevolking in Myanmar een van de meest symphatieke is in Azie. Die bevolking is ook voor de komst van toeristen. Je zult geen spijt krijgen van een reis door Myanmar, of je nu met het openbaar vervoer gaat of met een privegids met auto.

Hey rugzakjes

Wat je kanttekening betreft Uiteraard zijn er mistoestanden en is er een regime aan de macht, maar de toestand is veel minder erg dan het meestal wordt voorgesteld. In buurland China is het minstens even erg maar dit wordt minder gemediatiseerd.
Groetjes … binnen een paar dagen terug voor een maand naar Myanmar

Ik ga toch maar met het vliegtuig, bordercrossing is sowieso niet mijn favoriete onderdeel tijdens het reizen :wink: Ik heb op internet rondgekeken maar het is nog steeds niet duidelijk voor mij hoe groot mijn budget moet zijn voor 4 weken. Ik reis (vooralsnog) alleen en reis budget, maar wil voldoende dollars op zak hebben (ik veronderstel dat er nog steeds nergens gepind kan worden) Welke prijs kan ik verwachten voor een overnachting, een maaltijd? Wat zijn de kosten van publiek transport en op welk stuk kan ik het beste het vliegtuig pakken en, wederom, wat gaat dat kosten en kan ik dat met mijn Credit Card betalen?

Dit wordt mijn 1e bezoek aan Myanmar, dus ik wil uiteraard wel de " highlights" bezoeken, een trekking maken en 1 week aan het strand bivakkeren. Ik ben zo vreselijk benieuwd naar wat me te wachten staat. Ik ben in heel ZO Azie geweest, behalve de Phillipijnen en Myanmar so here I come!

Pinnen en met een credit card betalen is onmogelijk. Alle dingen die van de overheid zijn moet je in dollars betalen en 99 van de 100 hotels ook. Deze dollars moeten er onbeschadigd uit zien en mogen niet beschreven zijn met een pen. De rest, eten, vervoer (behalve vliegtuig) enz. worden gewoon in Kyats betaald. In de streek van Tadchileik en Kengtung kun je ook met Thaise Bath betalen ipv USD. Je krijgt de beste wisselkoers in Yangon, maar in kunt ook in Bagan en waarschijnlijk ook in Mandalay en Nyaungshwe (Inle Lake) wisselen. Het wisselen kun je op de zwarte markt, in Yangon kun je ook euro’s omwisselen andere plaatsen weet ik niet. In Yangon adviseer ik je om niet te wisselen rondom de Sule Paya. Daar zitten de meeste oplichters met wisseltrucs. Het is in Myanmar veilig om met het contante geld rond te reizen.
Simpele maar goede accomadaties zijn er tussen de 4 en 10 USD. Je kunt al goed eten tussen de 50 cent en een paar euro. En bussen zijn er vanaf een paar euro tot 12 euro voor een airco nachtbus. Ik was ongeveer 100 USD kwijt per week, maar dat is wel low budget. Als je de mogelijkheid hebt om langer dan vier weken te gaan dan zou ik dat zekere doen, om nog meer van het land mee te krijgen. Je moet dan wel, 3 USD per dag dat je visum verlopen is, betalen.

1 like

Ik had de intentie om naar Birma te reizen, echter het groote probleem was het krijgen van een visum. Ik heb mijn ticket en hotels etc. al geboekt echter de Ambassade van Myanmar weigert een visum af te geven, terwijl die toch al 2 maanden terug heb aangevraagd. Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?:mad:

Geachte,

wat is de reden van de weigering als ik zo vrij mag zijn om dit te vragen ?

Tja ik heb verschillende telefoontjes gepleegd ook naar de Ambassade het enige wat je te horen krijgt dat zij het ook niet weten en dat ze het antwoord afwachten vanuit Myanmar. Let wel het gaat hier om een gewoon toeristen visum. Je bent volledig overgeleverd aan de willekeur van een of andere ambtenaar.

Is dit de ambassade in Brussel ?
is alles naar behoren ingevuld, formulieren foto’s op cd enz
In principe is er geen contact met Myanmar omtrent het afleveren en beslist de ambassade autonoom.
laat me desnoods iets meer weten

Alles was keurig ingevuld, ik heb het via een visumbureau laten lopen wat in Breda zit. Deze hebben alles gechecked en goed bevonden. Van beroep ben ik gewoon verpleegkundige dus dat kan het ook niet zijn. Ik wacht nog een dag en dan zal ik alles helaas moeten annuleren.

Moeilijk te begrijpen. Jullie kunnen ook terecht bij de Belgische ambassade geloof ik
Informeer daar eens link Embassy of the Union of Myanmar, Brussels
Openingsuren en info kan je op deze site vinden.
Ik reis nu al voor de zoveelste keer en had geen problemen tot op heden, ik regelde ook veel visa voor vrienden ook zonder enig probleem.
Wanneer vertrek jij ? Probeer eens de ambassade in Belgie om info te vragen
(de man aan de telefoon en verantwoordelijk voor de visa noemt Ike
mvg

De Ambassade heb ik al 2 maal gebeld. Daar krijg ik dus het antwoord dat zij ook niet weten waardoor het komt. Ik heb een ticket voor 10 feb. Visum heb ik aangevraagd op 19 dec. 2010. Ik ga nu nog een keer bellen met het consulaat in Breda vragen of zij voor me kunnen bemiddelen.
Morgen ga ik na of ik me ticket evt om kan zetten naar Laos.

Ik vertrek spijtig genoeg binnen een paar dagen naar Myanmar.
en ben net gisteren op de ambassade geweest in Brussel.
Ik heb er een aantal goede contacten maar het zal nu spijtig te laat zijn om u nog verder te kunnen helpen. Het is niet normaal dat men jou functie dat je geen visa krijgt heeft het visumbuerau wel correct gewerkt.
sorry ik had je graag verder geholpen

Ik hoor maandag van het consulaat of het als nog gelukt is.