Ik vertrek 23 oktober voor 2 maand naar ZO Azië.
Ik wou in mijn reis Myanmar, Laos en nog een beetje Thailand bezoeken (Thailand ben ik in 2009 al geweest).
Ik heb reeds een vlucht naar Bangkok (en terug) en wou daar op het vliegveld een vlucht naar Myanmar boeken (naart schijnt is het daar goedkoper? Is dit waar?). Misschien dat ik dus nog enkele dagen in Bangkok moet blijven om op mijn vlucht te wachten.
Dan wou ik enkele weken in Myanmar rondtrekken (weet nog niet precies hoelang, maar max 4 weken ).
Nu dacht ik dat je enkel via dezelfde weg ook terug uit Myanmar kon geraken (vlucht naar Bangkok) en dat de grensovergangen enkel voor korte border runs om je Thai visa te verlengen gebruikt konden worden.
Maar op het consulaat van Thailand dachten ze dat uit Myanmar geraken ook over land kon… (enkel in Myanmar geraken zou zeker niet gaan zo)
Vandaar mijn vraag aan jullie:
Kan ik, na enkele weken er rond te trekken, over land van Myanmar naar Thailand (of misschien ineens Laos) geraken? Moet je dit op voorhand plannen / aanvragen? (daar ben ik nl niet goed in )
Dit zou mij nl veel tijd en moeite uitsparen en misschien ook het hele visumgedoe enorm versimpelen.
Ik heb nu nl 2 visa voor Thailand (de maximum) en 1 voor Myanmar (nog geen voor Laos, dacht dat dat aan de grens kon).
Als ik van Amsterdam naar Bangkok vlieg, verspeel ik al 1 Thai visum (ook al blijf ik er maar enkele uren / dagen in Thailand).
In Myanmar zal ik vervolgens mijn Myanmar visum opgebruiken.
Als ik dan terug naar Thailand vlieg, dan gebruik ik mijn tweede Thai visum.
Dan kan ik naar het noorden trekken en daar over de grens gaan naar Laos, maar als ik nadien terug Thailand binnenkom, heb ik geen Thai visum meer over en krijg ik enkel een 15 dagen visum (welke, afhankelijk van hoelang ik Laos blijf, onvoldoende kan zijn).
Dat is wel niet het antwoord dat ik wou horen jammer…
En kost het hetzelfde om dit van hier uit te doen? Of kan het goedkoper zijn om ze lokaal te boeken?
Hoe bedoel je precies?
Dmv een “border run”? (dan moet ik wel in de buurt van een border zijn )
Of in Bangkok aan de ambassade? (dan moet ik in Bangkok zijn)
Of bedoel je nog iets anders?
Hoe eerder je boekt bij Air Asia, hoe goedkoper. Soms zijn er aanbiedingen, maar nooit pas de week voor vertrek. Lekker hier boeken dus!
De visum-vrije entree van Thailand van 15 dagen kun je bij een immigratie kantoor in bv Bangkok verlengen, maar er zitten ook op elke straathoek bureautjes die het kunnen. Kijk anders even op het Thailand forum, daar staat heel veel over visa.
Had op de Myanmar ambassade in Brussel ook nog op 2 verschillende dagen gevraagd hoe het zit ivm “uit Myanmar geraken”.
Toen ik mijn visum ging aanvragen, zei de persoon me dat ze het niet zeker wist en gaf me de contact gegevens van iemand me die het zou weten (iemand van www.inspirationmyanmar.com).
Aangezien deze persoon niet oppakte, heb ik een berichtje achtergelaten op zijn gsm.
Toen ik mijn visum ging ophalen, zei de persoon me dat enkel in Myanmar geraken een probleem zou zijn en er uit geraken ook wel zou lukken over land op eigen risico (maar dit kwam me niet bijzonder geloofwaardig over).
Vandaag echter, belde die persoon van www.inspirationmyanmar.com terug en die zat bij iemand die laatst nog met de minister van toerisme had gesproken over dit.
Hij wist me te vertellen dat deze mogelijkheid er zeker aan komt, maar hij kon met niet zeggen wanneer precies (binnen enkele maanden waarschijnlijk). Maar het kon nu iig nog niet…
Ivm de vlucht van Bangkok naar Yangon heb ik net ook ff zitten checken en Air Asia lijkt idd de beste (goedkoopste) optie daarvoor.
Wel vervelend dat ze enkel vanuit Don Muang Airport vertrekken, terwijl mijn vlucht aankomt in Bangkok International Suvarnabhumi Airport.
Als ik dezelfde dag (24 oktober) nog naar Myanmar wil, dan wordt het denk ik te nipt. Ik kom aan in BKK om 13u40 en de vlucht naar Myanmar vertrekt in DMK om 16u50. De 1st volgende vlucht is pas de volgende dag om 7u15, terwijl de volgende goedkope vlucht zelfs pas om 12u10 is. Dat is maw best nog ff wachten…
Heeft iemand misschien nog advies om die tijd te overbruggen?
Kan ik best onmiddellijk van BKK naar DMK gaan en me daar voor een 20 uur op een bankje leggen?
Of kan ik best naar het centrum, daar hotelletje nemen en smorgens naar DMK?
Maar dan kan ik al bijna evengoed paar dagen acclimatiseren in Bangkok (voor zover dat mogelijk is ) en dan pas naar Myanmar vertrekken.
Vlgs. mij staat er op de site van AirAsia dat zij gaan vertrekken vanaf International Suvarnabhumi Airport.
DAt zou ergens rond deze tijd gaan starten, dacht ik.
Let er op dat zij nu promo actie`s hebben, als je niet vast zit aan een bepaalde dag kan het best veel geld schelen.
Speel maar eens een beetje met de verschillende data.
Wij hebben daar een vlucht geboekt naar Mandalay op 6 December vanaf BKK.
Moet nog wel een visum voor Birma regelen.
Wij hebben niet veel tijd in BKK. Komen op de 3e aan en liegen de 6e dus door.
En op 5 Dec. is de Koning jarig en dus dik kans dat er dan een hoop gesloten is.
Er komt erg tegenstrijdige info.
Er zou de mogelijkheid komen om op de luchthaven van Yangon en Mandalay een visum te kopen.
Maar andere site`s geven weer de melding dat dit niet mogelijk is.
Dus nu maar regelen in Brussel.
Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben opgedaan?
Is het mogelijk om dat in 1 dag te regelen.
Anders wordt het 2x op en neer rijden naar Brussel.
Wij hebben al eens per mail gevraagd om info in Brussel, maar geen reactie terug gekregen.
Ik weet niet met welke maatschappij je naar BKK vliegt, wij hebben geboekt via 333travel, bij China Airlines en daar zit een afhaalservice + een overnachting in het Eastin hotel bij.
Hebben wij al eens eerder gedaan en dat is prima bevallen.
succes en een fijne reis toegewenst.
MissClean
Ik heb gisteren geboekt bij Air Asia op 25 Oktober (dus maar 1 overnachting in Bangkok. Ik ben er al 3x geweest met mijn vorige reis en kom er sowieso nog een paar x terug deze reis ).
Op mijn boeking staat wel degelijk DMK als luchthaven, dus ik denk dat het pas nadien zal veranderen.
Ik heb een visum in Brussel gaan halen. Dit duurde idd enkele dagen en vereist dat je er 2x komt (1e keer, de aanvraag, was klein uurtje wachten. 2e keer, ophalen, was zonder wachten). Ik denk niet dat het mogelijk is in 1 dag…
Ik vlieg met Eva Air naar Bangkok (geboekt via www.cheaptickets.de, maar heb later ontdekt dat telefonisch boeken bij Eva Air zelf nog beter is). Heb geen afhaalservice of overnachtingen erbij. Gewoon de bus of taxi delen naar Bangkok en daar hotelletje voor 1 nacht zoeken dus