Reizen naar Myanmar

Ik ga in de zomervakantie naar thailand toe en ik vroeg mij af wat de mogelijkheden tot reizen naar de buurlanden van Thailand waren. Speciaal Myanmar trekt mijn aandacht omdat dat land nog niet begiftigd is met het massatoerisme. Ook overwegen wij naar Laos te gaan. Zou iemand mij kunnen vertellen of dit te doen is qua vervoer en of de landen in kwestie de moeite waard zijn om naar te reizen. Alvast bedankt.

Ik ben zelf nog nooit in Myanmar geweest, hoewel het erg hoog op mijn verlanglijstje staat. Het is inderdaad nog niet verpest door het massatoerisme en dat zal waarschijnlijk ook niet zo snel gebeuren zolang de militaire junta daar de scepter zwaait.
Vanuit Bangkok kan je in ieder geval dagelijks naar Yangon vliegen. Er zijn meerdere vluchten per dag, uitgevoerd door Thai Airways, Bangkok Airways en Myanmar Airways.
Een enkele reis ticket van BKK naar Yangon kost ca. €145,- p.p. inclusief luchthavenbelasting met Thai Airways of Bangkok Airways (juni 2006).

Hee hoi,
Een paar jaar terug ben ik ook in Thailand geweest en toen zijn we gewoon met het openbaar vervoer heel het land rondgecrossd. Vanuit Bangkok zijn we naar het noord oosten gereisd. Bij Nong Khai zijn we de grens overgegaan naar Laos, via de Friendshipbridge. We zijn toen nog op SARS gecontroleerd, ha ha. Met een tuktuk naar Vientiane. Van Vientiane zijn we met een bus naar Vang Vieng gegaan, daarna met de bus naar Luang Prabang. Vanuit daar zijn we met een boot over de Mekong River (2 daagse ‘cruise’) weer naar de Thiase grens gevaren, overnacht in PakBeng en de volgende dag door naar Huay Xai. Daar zijn we vanaf een andere pier met een longtail naar Chiang Khong gevaren en daar na de hele paperassenwinkel met een minibusje (omdat er zogenaamd geen gewone bus meer was :slight_smile: naar Chiang Rai gegaan. Prima te doen nog en een fantastische ervaring.
We zijn maar echt heel even in Myanmar geweest, stempeltje halen. Dat hebben we gewoon met een scootertje gedaan. Die moesten we wel in Thailand laten staan, maar ja, we waren ook binnen een half uurtje weer terug, want het was al laat en we wilden terug. We zijn bij Mae Sai dus even in Myanmar geweest. Verder ben ik daar niet geweest, dus dat kan ik je niet vertellen.

Wens je heel veel succes en plezier deze zomer. Ik heb het echt fantastisch naar mijn zin gehad daar, wel veel plannen en zoeken, maar dan heb je ook wat. Klinkt misschien alsof we alleen maar in bussen en boten hebben gezeten, maar dat is niet zo, we hebben enorm van de natuur en ook van de mensen genoten. Als je meer info wilt, dan hoor ik het wel van je (capricornio_babseba@yahoo.es).
Gr Barbara

Ben enkele jaren geleden in Myamar geweest, is echt wel de mooite, weinig toeristen.voor een langer verblijf moet je via Rangoon gaan. Je kan ook de grens oversteken in de buurt van Chiang mai, maar dan moet je dezelfde dag terug zijn. Voor Laos kan je goedkoop vliegen via Chiang mai, je ticket best daar kopen is goedkoper, dit weet ik van mijn broer die in Chiang mai woont.
Als je in Chiang mai wil verblijven en je hebt een iets ruimer budget kijk eens op http://www.villa-obkhan.tk/

Is het niet zo dat je een visum voor Myanmar kan regelen in Bangkok en dan via de grens in Mai sai de grens over te steken om er dan vervolgens de 28 dagen gewoon door het land te reizen. Dit was namelijk het plan dat ik had opgevat en ik dacht dat het mogelijk was.

Ik zal het eens aan mijn broer vragen die is met iemand van Myamar getrpouwd en woont nu in Chianh mai, kan een dagje duren het is daar al laat

Ik heb dezelfde plannen deze zomer.
Ik heb een vlucht naar Bangkok, maar lees in de LP dat enkel dagjestoeristen de grens over mogen bij Mae Sai. Mijn voorkeur gaat echter naar de grensovergang bij Mae Sot, maar ook daar hetzelfde probleem: enkel dagjestoeristen.
Er bestaat ook de mogelijk om per boot Myanmar binnen te komen via Ranong, maar dat vind ik een hele omweg om er heen te geraken (terug via Ranong is ok omdat ik wil eindigen ergens rond Ko Samui) en zover ik begrijp, mag je daar ook niet over land verder reizen naar het binnenland.
Dus als iemand praktische, recente info heeft (politieke toestanden veranderen wel eens) zou ook ik daar erg mee geholpen zijn.

Aan Voske:
Ben je over land naar Rangoon geweest? Zo ja: kan je aub wat meer info geven mbt de mogelijkheid om langer in Myanmar te kunnen blijven?

Sorry voor de late reactie, even van de sneeuw gaan genieten. Je kan een visum aanvragen voor Birma in Bangkok,maar je kan alleen voor langere tijd naar Birma langs Rangoon of Mandelay(per vliegtuig) dit is informatie van nu op het ogenblik.

Hallo,
Dit is mijn eerste keer op dit forum dus ik moet nog uitvinden hoe een en ander werkt.
Ik wil in oktober graag vanuit Thailand naar Myanmar reizen. Op de site van de GGD zie ik dat ik dan malaria middelen moet slikken. Nu is het zo dat ik probeer zwanger te worden dus malaria middelen zijn eigenlijk geen optie. Waarschijnlijk kunnen we hierdoor ook niet naar Vietnam en Laos. Iemand misschien meer info hierover?

alvas bedankt.
Groetjes Mily.

Voor zover ik weet kun je alleen ‘by air’ Myanmar binnen komen en een 28 dagen visum krijgen (verlengen is niet mogelijk). Dit kan je in NL regelen via het consulaat in Breda www.ddh.nl/int/overheid/ambass/myanmar.html of anders in Bangkok. Als je gaat bereid je dan goed voor want je kunt in Myanmar niet pinnen! Je kunt ook niet met een creditcard betalen en internet en e-mail is maar zeer beperkt beschikbaar. Ook is het niet mogelijk om je mobiele telefoon te gebruiken. In de grotere hotels kun je wel internationaal bellen maar dat is schreeuwend duur! Je moet dus al je geld wat je nodig hebt meenemen. Liever US dollar (grote coupures om te wisselen in tjats, dan krijg je meer!) dan Euro’s. Als je op de luchthaven aankomt (vertrek kost $10) is iedere toerist verplicht om 200 US dollar in te wisselen in FEC’s. Dit is een door de overheid is het leven geroepen betaalmiddel voor toeristen wat dezelfde waarde heeft als de US dollar. Je kunt dit alleen uitgeven bij aan de overheid gelieerde hotels, bus/vliegmaatschappijen etc. Het is een manier van de overheid om aan buitenlandse valuta te komen gezien de internationale boycot. Mensenrechten worden niet gerespecteerd zoals dat zou moeten. Dit kan een overweging zijn om niet te gaan.
Als je goed zoekt ben je niet compleet aangewezen op ‘government owned’ hotels, er zijn ook wel goedkope guesthouses. Het leven is er zeer goedkoop, veel goedkoper dan bv Thailand. Op straat kun je eten voor 0.50 US dollar! Je kunt in Myanmar niet overal gaan en staan waar je wilt. Er zijn veel restricted area’s maar de toeristische hoogtepunten zijn goed bereikbaar (het leger houdt alles in de gaten).
Bagan is zeer indrukwekkend!
Wat betreft malaria wordt het aangeraden om je er tegen te beschermen, zeker in de vochtige perioden.
Myanmar is een fantastisch land! Wel met een gebruiksaanwijzing.

Die FEC’s kan je wel overal wisselen en uitgeven, op straat worden ze ook aanvaard, maar naar de laatste informatie zouden ze niet meer verplicht aan te kopen zijn ij binnen komst. Tegen malaria helpt nog altijd het beste je in te smeren met een muggenwerend middel. Als je de schending van de mensenrechten een overwegingspunt vindt om niet te gaan bedenk dan dat je de allerarmste die van de toeristen leven treft en niet de regering. In Bagan zijn mensen die jaren gespaard hebben om een koets te kopen om toeristen rond te rijden en als het dan zo ver is blijvende toeristen weg om redenen waar zij zelf al de duppe van zijn. Neem dat ook maar in overweging.

Myamar is een prachtig land, veel autentieker dan het rijke Thailand met zijn sextoerisme !

Daar heb je helemaal gelijk in!
Het is natuurlijk beter om zoveel mogelijk je geld uit te geven aan de locals.

Ik wil dus van nepal naar india en van india naar myanmar reizen. En niet per vliegtuig maar met bus is er toch mogelijk om een visum te krijgen bij de grens? Zoniet is dit dan mogelijk in india of nepal?

Er is geen visum te krijgen bij de grens om de simpele reden dat er geen grens is die opengesteld wordt voor touristen… Dit omdat er ‘onrusten’ zijn in de grensregio’s en de overheid daarom niet wil dat er pottenkijkers komen… Dus nee, je moet echt vliegen. (Uitzondering: met een hoop regelwerk en speciale permits kun je vanuit China overland Myanmar in.)

Wat betreft Mae Sai: je kan hier weliswaar de grens over voor langere tijd (vooraf visum regelen), maar je komt dan slechts tot Kentung. Wil je echter verder het land in naar bv Mandalay, Bagan en Rangoon, dan moet je alsnog vliegen. Dus…

De FEC’s zijn al een tijdje afgeschaft, althans, je hoeft niet verplicht te wiselen. Gewoon een stapel US$ meenemen, want pinnen kan niet. Een hele enkele keer zijn travelercheques wel inwisselbaar, zij het voor een slechte koers.

Let trouwens op dat je geen US$ 100 biljetten hebt met een ‘CB’ serrie nummer, deze woorden niet geaccepteerd!!!

Groet,

Jenny