Allerhande vragen over Myanmar

Hallo,

Bestaat er een forum over Myanmar? Ik kan het niet vinden namelijk.

Groetjes,
Wendy

Wij waren in 2005 4 weken aan het "backpacken"in Myanmar.
Ben je geinteresseerd in onze reisbrieven die we verstuurde,
plaats ik die graag. groetjes , Bob

Ik ben er afgelopen maart 4 weken geweest. Heb je vragen; stel ze maar!

OK daar komen ze dan

Dag,

Wordt er in algemeenheid in het land gesproken van Birma of Myanmar
Kun je zelfstandig reizen in Birma of alleen georganiseerd.
Als zelfstandig kan, hoe zijn de faciliteiten voor vervoer, kun je overal terplekke bus/treinvervoer regelen. is treinvervoer uberhaupt mogelijk
Zijn er voldoende lodges/hotels/homestays etc.
Welk reisboek biedt actuele informatie over Birma, (met dien verstande van vorig jaar)
Visa; te regelen in nederland of op het vliegveld in Birma.
Kun je rechtreeks vliegen of via …

Groeten hans

Hoi Hans,

Wat tof dat je Myanmar overweegt! Wij zijn er net geweest en vonden het echt een prachtig land. Ik doe graag een poging jouw vragen te beantwoorden:

Wordt er in algemeenheid in het land gesproken van Birma of Myanmar:
Myanmar hoorden wij het meest.

Kun je zelfstandig reizen in Birma of alleen georganiseerd:
Je kunt zelfstandig reizen (het is niet zoals in Tibet, waar je met groep/gids moet reizen). Wel is het zo dat bepaalde gebieden (vooral rond de grenzen) niet toegankelijk zijn voor toeristen.

Als zelfstandig kan, hoe zijn de faciliteiten voor vervoer, kun je overal terplekke bus/treinvervoer regelen. is treinvervoer uberhaupt mogelijk:
Vervoer is erg goed. Je kunt het beste kiezen voor busreizen, omdat de busmaatschappijen vaak niet in handen zijn van de overheid en de trein en vliegtuigen wel. Wij boekten de bus meestal een dag van te voren en dat was prima.

Zijn er voldoende lodges/hotels/homestays etc.
Zeker :slight_smile:

Welk reisboek biedt actuele informatie over Birma, (met dien verstande van vorig jaar)
Wij gebruikten de Rough Guide en die was heel duidelijk. Overal wordt bij vermeld of het in handen in van de overheid of niet en hoe je op een zo goed mogelijke manier het geld direct bij de locals terecht kunt laten komen, ipv bij de overheid.

Visa; te regelen in nederland of op het vliegveld in Birma.
Er bestaat geen visa on arrival (meer) voor Myanmar. Je moet dit dus in NL regelen (of bij een ambassade buiten Myanmar). Wij haalden ons visum in Bangkok en kregen het na twee werkdagen. Ook kun je daar een spoedvisum aanvragen en het dezelfde dag nog krijgen. Journalisten en fotografen worden het land niet in gelaten, dus mocht je dit beroep hebben: verzin iets anders op het visumformulier :slight_smile:

Kun je rechtreeks vliegen of via …
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je via Bangkok moet of Singapore.

Ik ben in 2005 in Myanmar geweest, ook op eigen gelegenheid. Ik vond het een prachtig land, met hele vriendelijke mensen. Het vervoer was tussen steden was erg traag (veel vertragingen), maar in principe goed te doen.

Neem de tijd, en haast je vooral niet. Lees je in in het land, en probeer zoveel mogelijk je geld uit te geven aan de bevolking en niet aan de junta.

Ik had zelf de lonely planet als reisgids, en daar was ik erg tevreden over.

Ben zelf april 2002 in Myanmar geweest, ik denk nog regelmatig terug aan mijn bijzondere fietstocht door dit exotische land.
Er zijn diverse interessante boeken over Myanmar te vinden (buiten de reisgidsen). Denk maar eens aan ‘Achter de facade’ van Jan Donkers of
’ De Onzichtbaren’ van wijlen Karel Glastra van Loon.
Het is overigens aan te raden boeken met ‘politieke lading’ niet mee op reis te nemen maar thuis te laten.
Toendertijd was reizen tussen Yangoon en Mandalay en Bagan en Inle Lake geen probleem je moest als het ware ’ binnen de ruit’ blijven.
Laatste heb ik zelf ondervonden toen ik vanaf Inle Lake oostwaarts naar Hopone wilde en ik strandde bij de slagboom van oom agent. Ik fietste richting Shan state en dat werd door de junta als zeer gevaarlijk bestempeld.

Groeten Bauke

Super dank jullie wel voor de informatoe tot zover. mijn interesse voor Birma is gewekt door het lezen van; Amitav Ghosh - Het glazen paleis. dat geeft een aardig kijkje van het leven in Birma/india etc in die tijd. maar ook het handelen van de grote Europeesche mogendheden (Engeland Frankrijk en Nederland).

We zijn net terug uit Vietnam, en hebben in de loop de jaren ook Laos Cambodja en Thailand bezocht. In Vietnam hoorden we dat een Clinton Birma heeft bezocht. Misschien betekend dat de start van vooruitgang voor het land.

Het plan is om in 2013 Birma te bezoeken, dus hebben we geruime tijd om in te lezen, te plannen etc.
Bedankt voor de titels van de boeken, meer tips zijn welkom.

Groeten Hans

Wij reizden in 2005.
Dat was het eerste jaar dat je niet meer aan de grens bij binnenkomst geld moest wisselen.
Je kon alleen maar in en uit checken in Yangon.
Dat jaar was het ook voor het eerst dat je via een andere grenspost het land kon verlaten.wij hebben toen het land verlaten in Tachileik de brug over naar Mae sai in Thailand.Ons visum haalde we in Breda ,bij de diplomatieke vertegenwoordiging van Myanmar.Ook wij maakten gebruik van de Lonely Planet. Perfecte gids.
Myanmar is een fantastisch land,ontzettend gastvrij,relaxed reizen,mooie natuur/cultuur en heerlijk eten.!! Een aanrader !
groetjes, scarab

Dank jullie wel voor alle informatie tot zover!
Ik vertrek morgen vanaf Bangkok. Ik heb hier mijn visum geregeld en dat ging heel erg snel. In de ochtend wegbrengen en een paar dagen later weer ophalen tussen 15.30 en 16.30 uur. Zorg wel dat je er op tijd bent zodat je nog aan de beurt komt!

Ik ga 24 dagen alleen door Myanmar reizen en ik hoop dat het lukt qua vervoer en accommodatie regelen want het Chinese Nieuwjaar valt in de periode dat ik er ben :frowning:
Het lukt mij niet via internet bus/ treintickets te boeken en ook geen hotels/ hostels. Overal geeft de site aan volgeboekt of niet boekbaar via deze site. Ik geloof nog niet dat het vol zit maar dat je ter plaatse alles moet regelen.
Een tip die ik van een vriendin heb gekregen is dat je 3 a 4 dagen van te voren al je hotel naar het volgende hotel moet laten bellen voor een reservering en bus tickets ook een paar dagen van te voren moet regelen.
Ik gebruik de nieuwe lonely planet van Myanmar en daar staan een aantal hotels in met telefoonnummer.

Ik heb wel mijn eerste hotel in Yangon via internet kunnen vastleggen :slight_smile: Daar ben ik al erg blij mee en ik hoop dat zij mij verder kunnen helpen. Dit alles ivm het Chinese Nieuwjaar.

Ik laat jullie weten hoe mijn reis verloopt en als er mensen zijn met adressen en telefoonnummers van leuke (goedkope want ik reis alleen) hotels hostels, dan hoor ik het graag!

Er schijnt gewoon internet te zijn in Myanmar :slight_smile:

Groetjes,
Wendy

Hoi Wendy, The Motherland Inn in Yangon is toch echt wel het backpackers meetingpoint in town. Ter plekke valt echt alles te regelen. Het is een waanzinnig mooi land met de vriendelijkste, beleefdste bevolking van Z-O Azie, het gaat allemaal goed komen. Duik erin, laat het over je heen komen en geniet, geniet, geniet!

1 like

Helaas vandaag op mijn eerste dag al voor 100 dollar opgelicht met geld wisselen. Soort van balletje balletje truc :frowning:
Ik baal enorm maar goed, leg het maar naast me neer. Niets meer aan te doen!
Verder zijn de mensen erg vriendelijk. Kinderen giechelen en rennen je achterna en iedereen zegt je gedag. Morgen met de nachtbus naar Mandalay.

Helaas vandaag op mijn eerste dag al voor 100 dollar opgelicht met geld wisselen. Soort van balletje balletje truc :frowning:
Ik baal enorm maar goed, leg het maar naast me neer. Niets meer aan te doen!
Verder zijn de mensen erg vriendelijk. Kinderen giechelen en rennen je achterna en iedereen zegt je gedag. Morgen met de nachtbus naar Mandalay.

Uit welke Rough Guide heb je de informatie over Burma gehaald? De enige up-to-date gids die wij kunnen vinden is de lonely planet van december 2010.

Ik heb de nieuwe lonely planet in Bangkok gehaald. Is van december 2011. Erg up to date! Ik heb er tot nu toe veel aan :slight_smile:

Wij zijn in september 2011 drie weken in Myanmar geweest.
Echt een aanrader om heen te gaan, prima land om door te reizen!

Wanneer er vragen zijn, laat maar weten!

Suus

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: neem echt perfecte 100 dollar biljetten mee! Ik heb echt problemen hier met mijn dollars. Zelfs in de hotels nemen ze ze niet altijd aan :frowning:
Ze moeten nieuwer dan nieuw zijn zonder vouwen, scheuren, stempeltjes, penstreepjes etc.

Ja, dat herken ik wel. Ook wij zijn in de problemen gekomen met onze dollars. Terwijl we zelf geen enkele beschadiging oid konden vinden!
In de dorpen lukte het makkelijker, maar dat zou heel goed toeval kunnen zijn geweest.
Afgelopen oktober zijn er mensen van het imf geweest, ook hebben gidsen sinds kort een vakbond, waardoor ze het proberen te verbeteren. Laten we hopen dat het in de toekomst minder problemen oplevert!
In een uiterste geval van nood was er een plek in mandalay waar je met een creditcard tegen een erg hoge rente geld kon pinnen, maar deze mogelijkheid is er ook al niet meer.
Desondanks is het wel belangrijk om toch naar dit land te gaan. De bewoners kunnen er niets aan doen en zo worden zij nog verder het dupe van de onderdrukkingen.

Suus

Ik ben nu in Hsipaw. Vanochtend om 5.30 uur opgestaan voor de ochtendmarkt. Leuk om te zien, wel een beetje vroeg :slapen:
Hostel Nam Khae Mao kan ik volgens mij in Kyats betalen dus dat scheelt weer! Ik kijk gewoon hoever ik met mijn geld kom en anders wordt het de laatste week vrijwilligerswerk tegen kost en inwoning :wink: De geld kwestie maakt de reis wel weer extra uitdagend! Straks een fiets huren en lekker rondfietsen en een trekking organiseren bij het Mr Charles guesthouse. Tot nu toe vind ik Myanmar een echte aanrader! Ik geniet enorm en ook het alleen reizen als vrouw gaat tot nu toe makkelijk. Je moet echter wel al een beetje reis ervaring hebben!
Groetjes,
Wendy

Ps. Bijna overal is tot nu toe internet en wifi! Erg fijn dus!

Kijk eens http://minkanijhuis.blogspot.com/ voor meer info over Burma/Myanmar.
Wie weet fraait er een ‘frisse wind’ door dit mystieke land heen!!