Hi,
ik wilde even laten weten dat ik weer terug in Bangkok ben en het fantastisch heb gehad in Myanmar. Wat een bijzonder land met speciale mensen! Het zijn vooral de mensen in dit land die deze bestemming zo bijzonder maakt.
Ik raad iedereen aan zo snel mogelijk dit land te bezoeken voordat het te toeristisch wordt. In Bagan is al goed te merken wat dat doet met de mensen. Het enige woord wat niet geroepen werd was massaaaaaaaaage???!!!
Ik kom zeker nog een keer terug in dit land, heb zelden zoveel foto’s gemaakt als tijdens deze reis.
Groetjes,
Wendy
PS 3 daagse trekking van Kalaw naar Inle Lake is erg mooi en niet moeilijk of zwaar. Goed te doen voor iedereen, ook niet sportieve mensen ![]()
Hallo allemaal,
Ik heb ook nog wat vraagjes over Myanmar!
Ik ga deze zomer de transmongolie express doen, en dan wilde ik eigenlijk door China reizen en vanaf china naar myanmar, maar nu hoorde ik van iemand dat je vanaf china myanmar niet in komt? Klopt dit, en zo ja waar kun je over land myanmar wel goed in komen?
En betreft die geldkwestie, moet je altijd in dollars betalen dan, nemen ze kyats niet aan?
Dankjulliewel alvast ![]()
Groetjes Baukje
Hoi Baukje,
Je kan niet over land Myanmar inreizen, dit kan alleen per vliegtuig. In Myanmar zelf kan je wel op de markt en in winkels met kyats afrekenen hotels en binnenlandse vluchten dienen in dollars te worden betaald.
hallo allemaal;
ik wil in september gaan.
kun je ook met euro’s betalen of moeten het dollars zijn? en zijn er ATM.s??
en wat hebben jullie zoal bezocht? het gebruikelijke zoals inle meer etc??
digi
Hallo,
Wij gaan 17 september naar myanmar. Hebben jullie nog tips voor hostels in Yangon?
En wat zijn echt DE plaatsen om te bezoeken?
Alle tips zijn welkom!
Hi, ik was in januari in Myanmar. Wat een fantastische bestemming! De mensen zijn zo ontzettend vriendelijk! Toen ik er was in januari moest je alles zo’n 3 dagen van te voren boeken dus echt je reis een beetje plannen. In de ene plaats al bellen naar hostels in de andere plaats.
In Yangon weet ik het niet meer maar in de andere plaatsen zat ik in leuke hostels. Zal vanavond thuis even alles na moeten kijken qua namen.
De plaatsen Hsipaw, Bagan, Kalaw - Inle Lake, Pyin Oo Lwin zijn erg mooi! Oh ja en Mandalay! Meer info volgt!
Nou is januari denk ik wel een beetje het hoogseizoen. Wij zitten er een deel van september en een deel van oktober. Ik heb vannacht de eerste reservatie van het hostel ontvangen!
Maar ik hoop dat je nog leuke dingen weet te vinden!
Hoi Tijnwueel,
het maakt inderdaad wel een verschil in welk seizoen je gaat.
Wij zijn vorig jaar in september geweest, erg rustig toen, soms waren we ergens enig gast, dus dat scheelt echt.
Hoewel de mensen in het land wel merken dat het toerisme erg groeit, de laatste tijd, sinds de politieke veranderingen en dat dat soms tot weinig slaapplaatsen leidt. Het land is die stromen met touristen niet gewend.
De leuke plaatsen zijn door Wendy zeker opgenoemd. Wij vonden Amarapura ook erg mooi, met de U Bein Bridge en de bijzondere kloosters.
En tips, wat voor tips zou je willen hebben?
Zoals je waarschijnlijk weet kun je niet pinnen en dien je ongeschonden dollarbiljetten mee te nemen. Zelfs biljetten waarvan wij dachten dat ze ongeschonden waren, kregen wij nog een ‘nee’ op ons rekest. Het viel ons op dat ze in de meer afgelegen plaatsen makkelijker deden dan in de steden, om te wisselen.
Wij kunnen alleen maar zeggen dat dit de mooiste, meest bijzondere reis is, die wij tot nog toe hebben gemaakt.
Groeten Suus
Klopt de U bein bridge is erg mooi, ben er een keer in de ochtend en in de avond geweest.
Wat Suus zegt van die dollarbiljetten is inderdaad niet overdreven. Zorg echt dat je perfecte biljetten bij je hebt anders kom je in de problemen.
en hoe zit het met internet; free wifi en met telefoneren? kun je smsen naar nederland?
Telefoneren met je mobiel is niet mogelijk.
Wij hebben via een vaste telefoonlijn (illegaal via Thailand inbellen) wel een keer naar huis gebeld, omdat we iets met de dollars moesten regelen.
Er is daar geen netwerk voor onze mobiele telefoons, dus sms’en gaat hem niet worden.
Lokale bewoners hebben wel mobieltjes, maar daar hebben toeristen niets aan.
Free wifi is er (praktisch) niet, zijn wij ten minste niet tegen gekomen. Internet afhankelijk van de plaatsen waar je komt wel. Wij hebben nog steeds (mail) contact met mensen uit het land. Soms zit er een lange tijd tussen, omdat er dan langere tijd geen stroom is geweest, of andere problemen met de verbinding. De lokale mensen hebben slechts 8 uur van de dag stroom (tenzij ze een generator hebben die erg duur is voor het gemiddelde gezin). Dit kan 8 uur overdag zijn, maar ook in de nacht.
Dus het zal zeker een reis worden met weinig tot geen contact met het thuisfront. Maar… zeker de moeite waard!
Ik moet zeggen dat ik op heel veel plaatsen free wifi heb gehad. In Yangon zit een cafe restaurant (zal het adres wel even opzoeken) met een goede verbinding en in een donutzaak is ook wifi. In Mandalay hebben ze in verschillende hostels wifi. In Inle lake in het pannenkoekenhuis. In Bagan is een internetcafe.
Ik vond het juist best wel veel. Het is traag maar het is er wel.
Kijk aan, dan is dat veranderd sinds wij er waren.
Toen was het in ontwikkeling, maar er is afgelopen jaar veel meer veranderd.
Alleen maar goed, zou ik zo zeggen!
Wij hadden trouwens met onze mobiele telefoons geen bereik in Myanmar. Internet is erg opkomend (maar nog erg traag).
Hi!
wie heeft er tips over leuke guesthouses? Ik ga in de kerstvakantie, en begreep da het druk gaat worden… dus ga misschien al wat vastleggen zo hier en daar…
Bedankt, Maaike
Heb je n reisblog hiervan?
-
-
- Updated - - -
-
waar haal ik perfecte biljetten? gewoon op schiphol?
Ik raad niet aan om grote bedragen te wisselen bij banken en wisselkantoren op Schiphol. Vergeleken bij reguliere GWKs en banken in het land krijg je op Schiphol landside een lagere koers en op de airside is hij zelfs nog lager.
Heb voor crispy USDs eens de GWK op Leiden Centraal gebeld. Die blijkt standaard een flinke berg te bezitten, dus je hoeft niet van te voren te bestellen. Het nadeel van de meeste banken is dat je voor buitenlands geld moet reserveren, uitgezonderd op door reizigers druk bezochte plaatsen zoals Schiphol.
Weet je overigens dat sommige banken in Myanmar inmiddels ook USDs, SGDs en Euro’s van iets minder dan nieuwe kwaliteit accepteren? Hoe dan ook, ik raad aan om nieuwe USDs van te voren te halen, scheelt een hoop gedoe :nod:
In Nederland haal ik US$ bij Lorentz op het Damrak. Bij grote bedragen hanteren die geen provisie en voor zover ik weet hebben ze de meest gunstige koers in Nederland. Altijd nette biljetten in alle dollarsmaken kunnen krijgen.
Met biljetten van $100 krijg je de meeste Burmese kyats. Wisselen kan in Yangon bij Innwa Bank Limited, hoek Merchant Street en Street 35, aan de noordzijde. Paspoort meebrengen en de meisjes kijken goed naar de staat van de briefjes! Ze accepteren daar overigens ook nette eurobiljetten, tegen een iets minder gunstige koers ten opzichte van dollars.
Op het vliegveld van Yangon schijnt iets minder gunstig te zijn (aldus Lonely Planet), maar ik heb die koersen niet vergeleken. In Mandalay kun je op het vliegveld ook wisselen, die koers zag er goed uit. Er komen steeds meer ATM’s in het land, maar geldopnames zijn relatief duur.
Pas op: in Yangon niet op straat wisselen! Een grote kans dat je met oplichters te maken hebt.
En om je een voorbeeldje te geven. Soms kun je een ticket voor $10 of 10 euro kopen, dan ben je met de huidige koers in dollars uiteraard voordeliger uit. Dollars smaken net iets beter.
Wisselen bij een GWK of op Schiphol is met provisies en ongunstige koersen ten bate van bonussen voor diverse zakkenvullers.
Johan
Heeft er iemand Info of het mogelijk is met eigen wagen in Myanmar binnen te komen en het land zelfstandig te bezoeken? Indien dit mogelijk is, is een document tijdelijke import voldoende of is er een carnet de passage nodig?
Nee, dit is niet mogelijk.
Je kan het land alleen zelfstandig bezoeken als je het in vliegt./