Recente informatie 14 daagse reis Myanmar

Recent (informatief) reisverslag Myanmar

In augustus 2014 heb ik samen met mijn een reis gemaakt door Myanmar. Wij konden niet veel recente informatie vinden. Een verslag uit april 2014 heeft ons ontzettend geholpen, vandaar dat ik mijn informatie ook wil delen.

Allereerst, in Myanmar wonen de liefste mensen ooit! Ze vinden het fantastisch dat jij hun land bezoekt en zijn je daar dankbaar voor. Zeg de mensen gedag: Mengalaba en ze geven je hun grootste glimlach ooit. Alle kindjes zwaaien naar je.

**Visum. **
Wij hebben ons visum in Bangkok bij de Birmeese Ambassade gehaald. Het ging vrij gemakkelijk. De ambassade is elke werkdag geopend van 9:00 – 12:00. Wees op tijd om lang wachten te voorkomen. Check van te voren ook even de website want op feestdagen is de ambassade gesloten. Er zijn geloof ik 23 feestdagen! Wij waren er rond 8:30 en hadden zo ons applicatie formulier ingeleverd. Je levert namelijk eerst een formulier in, waarop je om toegang vraagt. LET OP: schrijf bij je beroep niet dat je fotograaf of journalist ben. Dit kan problemen leveren. Je kan je visum dezelfde dag weer ophalen van 3:30 – 4:30. Wij betaalden 2500 BATH voor 2 visa. Als je er voor kiest om je visum later op te halen betaal je minder. Sinds 1 september kan je nu ook je visum online aanvragen. Hier heb ik geen ervaring mee.

Wat moet je meenemen?

• Applicatie form. GRATIS verkrijgbaar bij de ambassade
  • 2 pasfoto’s. Deze kan je ook bij de ambassade laten maken (is goedkoper dan op de straat!)
  • Je paspoort

**Allereerst: koop de lonely planet! Sinds juli 2014 is er een nieuwe versie. Wij hebben (bijna) al onze hostels en restaurants hieruit gehaald. Geen enkel advies van de LP is ons tegengevallen. **

**De route die wij hebben gereist: **

Bangkok – Yangon (vliegtuig) → Airasia. Ticket ong. €50 pp. Hoe vroeger je je ticket boekt, hoe goedkoper.
Yangon – Inle Lake (bus) → VIP bus. Geboekt in ons hostel. 14.000 kyats
Inle lake – Kalaw (trekking) → 2-daagse trekking gedaan. Hierover later meer.
Kalaw – Bagan (bus) → Geboekt bij een reisorganisatie in Inle Lake, voor de trekking 11.000 kyats
Bagan – Mandalay (bus) → Geboekt in ons hostel. 9.000 kyats

De bussen zijn in goede staat. Een ‘normale’ bus is prima om je mee te vervoeren. Wij hebben alleen van Yangon – Inle Lake gekozen voor een VIP bus omdat deze reis 12 uur duurde. Wij hebben alle busreizen in de nacht gedaan. Zo hoefde wij die nacht geen overnachting te betalen. Je bent een backpacker of je bent het niet ;-). Soms kwamen we om 4:00 in de nacht aan. Bij ieder hostel konden wij die nacht gratis slapen als we de nacht daarna betaalden.

**Hostels **(alle prijzen zijn gebaseerd op een tweepersoonskamer, per nacht en incl ontbijt):
Yangon: Okinawa Guest House $24 prive kamer/gedeelde badkamer/ airco
Goed centraal gelegen. Ietwat achterstallig onderhoud, maar wel schoon. Traditioneel ontbijt, wat goed was en ruim voldoende. Koude douches. Erg gehorig!

Inle Lake (Nang Shwe): Remember inn $20 dollar prive kamer/prive badkamer/fan
Goed centraal gelegen. Schone ruim kamer met een fantastische douche. Lekker ontbijt op het dakterras. Fan niet nodig gehad, omdat het s’avonds afkoeld. Aanrader.

Bagan: New wave guesthouse $30 dollar prive kamer/prive badkamer/airco
In Bagan hadden wij wat meer behoefte aan luxe. Een iets luxer guesthouse gekozen. Erg mooie kamer en van alle gemakken voorzien. Heerlijke douche en schone handdoeken. Top locatie. Op de grens van Old Bagan en N. Hostel heeft ebike verhuur. Ontbijt kon beter. Airco heb je hier echt nodig. Aanrader!

Mandalay: ET hotel $25 prive kamer/prive badkamer/ airco
Goede centrale ligging. Primitief maar schoon. Douche was goed. Ontbijt was matig.

Goed om te weten.
Bij bepaalde steden betaal je een soort “toegangs-fee”
Bagan: $15 p.p.
Inle lake: $10 p.p.

Geldzaken
Geld is Myanmar is echt een ding. Wij wisten van te voren niet goed wat we moesten verwachten. Hier dus recente informatie. In elke grote stad (alle steden die wij hebben bezocht) kan je pinnen. Let op: met ING kan je NERGENS pinnen. Van te voren hebben wij nog gebeld met de ING en die zeiden dat het wel kon, maar wij konden het dus niet. Met Rabobank konden wij ook niet pinnen, maar wij hebben van andere gehoord dat zij dit wel konden. Met creditcard kan je wel pinnen. Hier betaal je wel meer voor, deze kosten heb ik achteraf gedeclareerd bij de ING. Handig is om bij aankomst in Myanmar geld te wisselen op de airport. Ze nemen EURO’s aan. Ga dus niet in NL euro’s wisselen in dollars. Verspilde moeite. Hoe groter het biljet (vanaf €50) hoe meer Kyats je evoor krijgt. Biljetten mogen wat gekreukt zijn, wij hebben nergens last mee gehad.

Wisselkoers:
€1 → 1285 kyats (bij biljetten vanaf €50)
€1 → 1265 kyats (bij biljetten vanaf €20 en lager)

Van kyats terug naar euro’s
1260 kyats → €1

Wij hebben voor 13 dagen 550€ uitgegeven met 2 personen! Dit was excl vliegtickets, maar incl visum. Wij hebben op hostels na, nergens op bezuinigd. Wel altijd op straat gegeten, maar dan wel met een biertje erbij. Whiskey of rum is overigens goedkoper dan bier ;-). Prijzen van de hostels liggen iets hoger dan in andere Aziatische landen, maar de prijzen van het eten zijn vergelijkbaar. Tours daar in tegen zijn iets goedkoper.

The tour:

Yangon – 2 dagen
Yangon kan je makkelijk in een dag zien. Wij hebben voor twee dagen gekozen om ook een beetje te acclimatiseren. Wij hebben hier de Shwedagon Pagoda bezocht. Let op dat je bij de tempel bezoeken gepaste kleding moet dragen. Voor zowel mannen als vrouwen schouders en knieen bedekt. De entrée bedraagt $5 of 8000 kyats. De prijs in kyats moet je over onderhandelen. Overal in Myanmar wordt namelijk de koers van $1 is 1000 kyats. Boyoke Aung San market, is ook een aanrader. Een overdekte markt met prachtige spullen. Prachtige shawls hebben ze hier. Naast de markt zit een ontbijt/lunch room genaamd Boon. Is van een Nederlandse eigenaar. Onwijs fijn plekje met heerlijke koffie, lekkere broodjes en verse stroopwafels. Ook een aanrader is het Indiaanse restaurant Ingyin. Neem de chicken dosa!

Inle Lake – 3 dagen
Wij zijn hier 3 dagen geweest, maar wij hadden hier makkelijk een week kunnen verblijven. Inle Lake is prachtig! Wij hebben een dag fietsen gehuurd voor 1000 kyats per dag en hebben door Inle Lake gefiets. Het klimaat hier is erg aangenaam. Altijd rond de 25 – 27 graden. Wij zijn naar de Red Wine Estate gefiest en hebben een wijnproeverij gedaan voor 4000 kyats pp en hier kan je 4 wijnen voor proeven. Ook als je niet van wijn houdt ga hier naartoe. Het uitzicht is prachtig vanaf hier. De tweede dag hebben wij een boat tour gedaan over het meer. WIj betaalde 14000 kyats voor een boot. Per boot kunnen maximaal 5 mensen. Om kosten te besparen is het dus aan te raden mensen te zoeken om de boot mee te delen. De tour was geweldig. Je wordt langs allerlei werkplaatsjes gebracht, wat redelijk touristisch was maar daardoor niet minder leuk. Ook wordt je naar een markt gebracht. Souveniers zijn hier erg goedkoop en het eten op deze locale markt erg lekker! In Inle Lake is een night market. Hier wordt alleen eten verkocht. Wij hebben hier het lekkerst gegeten in heel Myanmar. Voor 40 cent per gerecht en gratis verse groene thee. In Inle Lake zijn ook heet water bronnen waar je voor 1000 kyats pp in kan. Wij hebben dit helaas niet gedaan, maar van andere reizigers gehoord dat dit erg leuk was.

Inle Lake – Kalaw trekking – 2 dagen
De meeste mensen doen de trekking vanaf Kalaw naar Inle Lake. Dit schijnt makkelijker te zijn. Wij betaalde 35000 kyats pp voor de twee daagse trekking. Wij waren met totaal 4 mensen. Hoe meer mensen in de groep, hoe goedkoper de trekking. Hier zit eten en een slaapplek ook bij inbegrepen. Wij hebben uiteindelijk 52 km in 2 dagen gelopen. Niet aan te raden. De trekking zelf is prachtig, maar heel erg pittig. De gids maakt lokaal eten wat erg leuk en lekker is. Je slaapt bij de gids zijn familie. Wat een hele ervaring is aangezien je in de locale dorpjes ong. 200 jaar terug in de tijd gaat. Het was een mooie ervaring, maar ik zou vooraf bij het boekingsbureau afspreken hoeveel je gaat lopen. Wij hebben de tour in het centrum van Inle Lake geboekt. Ook hebben wij meteen een bus geboekt, zodat als je aankomt in Kalaw je een paar uur later meteen de bus naar Bagan neemt. Bij aankomt in Kalaw zijn wij gewoon een hotel binnen gelopen en hebben wij gevraagd of we voor een klein bedrag een douche konden nemen.

Bagan – 2 dagen
Bagan is magisch! In Bagan hebben wij twee dagen ebikes gehuurd via ons guesthouse. Wij betaalden 4000 kyats per dag per scooter. Dit is erg goedkoop. Het is niet aan te raden een fiets te huren. Het is namelijk warm in Bagan. Heel warm. Wij vonden het niet nodig om een georganiseerde tour te doen. Mocht je veel informatie willen over alle tempels, dan is het wel aan te raden. Wij hebben gewoon de hele dag rondgereden en onze ogen uitgekeken. De Bulethi tempel is aan aanrader. Hier kan je opklimmen en heb je een prachtig 360 graden view over Bagan. Deze uitkijk toren is minder toeristisch. Wij hebben hier een uur helemaal alleen opgestaan. Er zijn weinig goede restaurants in Bagan. The moon, vegatarisch restaurant. Is een aanrader. De groene curry is heerlijk!

Mandalay – 2 dagen
Mandalay Hill is leuk om te bezoeken. Via trappen loop je naar boven en op elke ‘verdieping’ is een gebedsruimte. Eenmaal boven heb je een mooi uitzicht over de Mandalay. Toegang is gratis. Scootertaxi is het goedkoopste vervoer in Mandalay. V bar is een leuk en hip adresje om een lekkere koffie te drinken of een heerlijk smerige hamburger ;-). Mahamuni Pagoda is ook bijzonder om naartoe te gaan. Hier staat een heel groot Buddha beeld waarvan men zegt dat het heilig is. Mannen mogen dit Buddha beeld met goud beplakken en dit brengt geluk. U-Bein Bridge, ook leuk om te bezoeken. Is iets buiten Mandalay. Met 1,2 kilometer de langste teakhouten brug ter wereld. Erom heen zitten heel veel kloosters. Om 10 uur gaan de monniken lunchen. Ga rond deze tijd naar de brug toe. Heel mooi om te zien hoe alle monniken om en rond de brug zitten. Dan nu de secret tip, een van DE hoogte punten van onze reis door Myanmar. Op ongeveer een uur rijden van Mandalay zijn de Dee Doke falls. Wij hebben een gids gevraagd ons daarheen te rijden. Wij hadden de gids met auto de hele dag voor 35000 kyats. Die dag hebben wij ook de brug en pagoda bezocht. Veel mensen kennen de waterval nog niet, dus misschien moet je het meerdere taxi chauffeurs vragen.

3 likes

Super bedankt voor alle informatie!

hoe was het weer in augustus?

Fijn deze informatie.
vraagje, waar betaal je de " toegangs free" ?
Betaal je de guesthouses in dollars of kyats?

De toegangsfee voor sommige ‘zones’ (zoals bijv. Inle Lake of Bagan) betaal je aan de kant van de weg als je het gebied binnenrijdt, of bij de ingang van een bezienswaardigheid. Als je in een taxi zit zal die waarschijnlijk stoppen zodat je kaartjes kunt kopen. Betalen daarvan kon (afgelopen december) in Dollars maar ook in Kyat. Ik zou me hier niet al te veel zorgen over maken. De kosten zijn laag, en als je een gebied tegenkomt waar je een kaartje voor nodig hebt wordt dat vanzelf wel duidelijk.

1 like

Misschien vergeten, of de regels zijn minder streng, maar ik heb bij de visumaanvraag in Bangkok ook een print van de AirAsia-retourtickets ingeleverd.

Wat dollars betreft, ik heb vaak een voorraad omdat ik op het damrak inkoop zodra de dollarstand zeer laag is. Betalingen in dollars zijn vaak voordeliger dan in euro. Omdat ze bijvoorbeeld 10 euro gelijk trekken met $10. En wanneer je zoals ik de volle visumperiode van 28 dagen in het land blijft, dan kan de besparing aardig oplopen.

Wanneer je op een ouderwetse en formele manier geld wil wisselen, probeer dan Innwa Bank Limited. Zit op de hoek van Merchant en Street 35, aan de noordkant. Ze hanteren daar een betere koers dan op het vliegveld. Eerst de portier die je naar achteren stuurt. Vijf meisjes achter de balie. Leuk om te zien hoe elk meisje een andere taak heeft. Nummer 1 is het ontvangstmeisje, 2 het aanvraagformuliermeisje, 3 het briefpapiercontrolemeisje en 4 het geld-tel-en-overhandigmeisje, 5 is de supervisor :slight_smile:

Johan

I.v.m. het geld. Wij hebben gewoon een hoop euro’s cash meegenomen en omgewisseld in Kyat, tegenwoordig kan je alles betalen in de nationale munteenheid en verkiezen ze deze zelfs. Zo betaal je geen kosten en vermijd je dat je eerst euro’s wisselt naar dollar naar kyat. (okt-nov 2014) Zorg er wel voor dat je eurobriefjes perfect in orde zijn! Voor grote briefjes, krijg je soms ook een betere wisselkoers. De wisselkoers op het vliegveld in Yangon was de beste van allemaal (vergelijk de verschillendemoneychangers).

Top zeg, heel fijn deze info!!
What about chillen aan het strand aan het einde van de trip? Weet iemand hoe en wat, qua faciliteiten maar ook qua mogelijkheden?

Wij hebben ook afgelopen september / oktober 3,5 week door dit geweldige, prachtige land rondgereisd. Leuk om alle praktische en andere goed bruikbare tips te lezen.

Wat het inwisselen van Dollars betreft hadden wij dus wel problemen. Men ontdekte een minuscuul klein zwart stipje op een 100 Dollar biljet en op een ander ook zoiets maar werd dus geweigerd. Dit op verschillende plaatsen geprobeerd maar geen succes. Het waren nieuwe biljetten en wij zagen het eigenlijk niet eens. Pinnen met ING gaat inderdaad niet en dat is toch waardeloos.

Mrauk U vonden wij echt ook een hoogtepunt! Alleen al de ruim 4 uur durende boottocht er naar toe en de bijzondere tempels. De hele sfeer is daar nog primitiever dan in heel Myanmar. Van daaruit hebben we nog een dagexcursie gedaan naar de Chinvillage. Een bijzondere ervaring om de laatst vrouwen met hun getatoeëerde gezichten te ontmoeten. En wat waren ook zij gastvrij!

Wij hadden vanuit Nederland vooraf contact gelegd met een gids, HlaMyo, voor brommer-dagtrips in Mandalay. En dan met name voor buiten de stad en meer op geïnteresseerd in het minder toeristische gedeelte. We zijn 2 dagen met hem en zijn broer mee geweest en het was geweldig. Een aanrader als je van avontuur houdt! De bijgevoegde foto’s zijn genomen in een klooster waar weinig toeristen komen. We boften!

Wij zijn voor paar dagen naar het strand in Ngapali. Het is een prachtig strand en is zeker een luxe na alles wat je hebt gezien maar toch ook heerlijk om zo je reis te eindigen!

1 like

Fijne aanvulling, thx! Wij gaan eind deze maand dit land verkennen. Zou je de gegevens van de gids kunnen delen met me?

De gids heet Hla Myo Naing en je kunt hem een email sturen naar: hlamyonaing7@gmail.com
Hij reageert meestal snel op zijn mail.
Hij rijdt echt heel erg safe. Als je wilt weten wat wij bijvoorbeeld op 1 dagtrip hebben gedaan kan ik je wel een mail sturen.
Ik wens je voor binnekort een geweldige, onvergetelijke tijd in Myanmar!
image.jpg

Hoi,
Wij gaan komend jaar, juni 2015 naar Myanmar. Aansluitend nog een paar dagen naar Thailand.
De duur van onze reis is 3 weken.
De Vlucht van Bangkok naar Mandalay hebben wij inmiddels geboekt.
Onze route is voorlopig als volgt ingepland:
Mandalay en omgeving 4 dagen ( o.a. bezoek Pyin Oo Lwin & Hsipaw)
Mandalay - Bagan
Bagan - Inle lake & Kalaw
Inle lake & Kalaw - Mandalay
Mandalay - Bangkok per vliegtuig

Kan er iemand wat informatie geven over de afstand en tijdsduur van de volgende busreizen.
Mandalay - Bagan …
Bagan- Inle Lake & Kalaw …
Inle Lake/Kalaw - Mandalay …

Weet niet wat jullie van deze route vinden. Is een andere route misschien beter/ korter. Deze kan ik nog altijd wijzigen.
We willen wel de eerder genoemde plaatsen allemaal bezoeken.

gr. en many thanks
Fred & Karin

De busreis tussen Mandalay en Bagan kostte ons in december 2013 een uurtje of vier. Was eenvoudig ter plekke te regelen en niet duur. Al met al denk ik ook de snelste optie. Als je gaat vliegen heb je transfers naar de vliegvelden, wachten tot boarden, etc. De boot duurt sowieso een stuk langer.

Hoi Azie59, Karin en Fred,

Wij gaan in oktober hetzelfde rondje doen , beginnen alleen in Yangon en eindigen in Mandalay. Aansluitend gaan we nog 5 dagen naar Thailand, totaal reis 24 dagen. Ik ben wel heel benieuwd naar jullie ervaringen. Gaan jullie een reisverslag bijhouden? Hoe doen jullie het met hotels, van te voren boeken of terplekke? Wij zijn meer van op de bonnefooi gaan maar de hotelprijzen zijn best hoog en van te voren kun je nog wel wat uitzoeken. Terplekke moet je maar nemen wat er is. Ben ik dus nog niet over uit.
Yangon- inle lake moet ik nog boeken qua vlucht. Overweeg ook nog de nachtbus??? Rest gaan we idd met bus en trein doen.

Waar gaan jullie in Thailand naartoe? We zijn er al 6x geweest maar blijft toch altijd weer trekken! Wij denken richting Hua Hin en lager.

Heel veel plezier en laat even weten hoe het geweest is?

Groeten, Inge