Beste lezers,
Dit jaar staat er weer een mooie reis op de planning. Ondertussen verslaafd geraakt aan Azie !!
De planning is om 9 okt te vertrekken samen met een vriendin en hierbij Myanmar aan te doen.
Vanaf 2 nov ga ik 4 weken alleen backpacken… en dan twijfel ik nog tussen laos, Vietnam en of toch Philipijnen ??
We gaan backpacken, maar willen toch weten of het uberhaute mogelijk is ! en of we iets missen. voordat we ticket boeken !
vertrek ams - BKK
aankomst BKK 9.50 - aankomst Yangon ongeveer 17.30
Tof dat jullie naar Myanmar gaan! Backpacken is zeker goed mogelijk in Myanmar; busvervoer is meestal heel prima. Je moet natuurlijk keuzes maken maar in je route mis ik het stuk ten noorden van Mandalay, rondom Hsipaw. Wij vonden het daar ter plekke en de treinreis erheen echt fantastisch. Misschien leuk onze blogs over dit gebied eens te lezen: http://www.springnaarmyanmar.nl/blog/reisadvies-myanmar-trein-mandalay-hsipaw#title en http://www.springnaarmyanmar.nl/blog/reisadvies-myanmar-hsipaw#title. Wij waren er in het regenseizoen maar buiten het regenseizoen kun je er ook mooie trekkingen doen!
Mooie plannen! Myanmar is een geweldig land en je moet er zsm heen nu het nog een beetje ongerept is…
Ik zou als ik jullie was van Inle Lake naar Kalaw lopen (2 of 3 dagen). Je kunt je backpack laten brengen en zelf een kleine rugtas meenemen In Kalaw zelf is weinig te doen, zien en beleven behalve Hi Cafe (of bar) daar moet je zeker een avondje doorzakken met de locals!
de treinreis naar hispaw lijkt me idd supper mooi. ff kijken of het in het schema past, niet zo heel veel tijd.
hoeveel km is het lopen tussen kalaw en inle lake ?
Geen idee hoeveel kilometer het is. Wij hebben de trekking vanuit Kalaw naar Inle Lake gedaan. Je kon kiezen uit een twee of driedaagse trek, waarbij je bij de driedaagse trek uiteraard meer kilometers maakt. Wij werden achterop de motor naar een klein dorpje gebracht en vertrokken vanaf daar. Het is veel lopen op vlak terrein dus geen hele zware tocht. Wij vonden het prima te doen. Volgens mij is van Inle naar Kalaw het eerste stuk wel een beetje omhoog. Vandaar dat de meeste mensen misschien de andere route nemen? Wij sliepen in een klooster en het eten was ook echt top!
Trouwens misschien nog een leuke tip als je niet steeds in de bus trein wilt zitten, maar dan moet je wel je route een beetje omgooien…
Je kunt met een boot van Mandalay naar Bagan reizen. Vonden wij erg relaxed. Omgeving was niet zo heel bijzonder je vaart vrij ver vanaf de kant. Wij zijn in grote lijnen van Yangon naar Mandalay (bus) naar Bagan (boot) naar Kalaw (bus) naar Inle (gewandeld) gereisd.
Als het niet haalbaar is de trein naar Hsipaw te nemen maar je vind het wel leuk ook een stuk te treinen in Myanmar, kun je ook nog overwegen het stuk van Kalaw naar Inle met de trein te doen. Duurt 3 keer zo lang als de busreis maar treinen is leuker!
geweldige adviezen allemaal.
Ik ga nog ff door met puzzelen wat de mogelijkheden zijn. (ondanks wat korte periode in myanmar)
uiteraard blijft met backpacken, dat alles open staat, heerlijk !!! Dus tips altijd welkom !!
Nog een vraag betreffende de hikking Kalaw-inle lake
Is het in 2 dagen te doen (1 nacht) of is dat extreem veel lopen op een dag.
Ik lees nml bijna alleen over 3 dagen (2nachten) incl boottocht.
Wij hebben twee dagen en een nacht gedaan. Maar dus wel van Kalaw naar Inle Lake. Eerste stuk wordt je gebracht (in ons geval achter op de motor). Laatste stuk naar Inle is met een bootje over het meer. Tocht zelf valt reuze mee qua hoeveelheid lopen en het is ook veel over vlak terrein.
Klopt! Hoewel je niet in het klooster zelf maar een bijgebouw slaapt (althans dat was bij ons zo). Hou er rekening mee dat het echt heel koud wordt s nachts. Neem warme kleding mee! Wij hebben op gedaan ter plaatse geboekt bij Golden Lily Guest House. Staan ook in de Lonely Planet. Eten tijdens de trek was ook heel goed en ze brengen je grote backpack naar het hotel in Inle. Handig!
Hoi Mariel,
Ik ben in maart '15 naar Myanmar geweest, 3 weken en kwam tijd te kort.
Samen met mijn dochter heb ik ook de trakking gedaan zoals hierboven is beschreven.
Omdat wij in het droge warme seizoen waren, was het een lange warme trip.
Het is niet zwaar idd vlak terrein.
Eerst loop je zo’n 10 km, dan kom je bij een dorpje voor thee en dan nog een keer 10 km.
Het kan ook zijn dat je slaapt in het dorpje Hti Thein, want het bijgebouw van het klooster is beperkt.
Slapen is primitief even als de sanitaire voorzieningen, maar het is echt geweldig en het eten was er heerlijk.
De volgende dag was het ook zeker 6 uur lopen tot je bij een dorp komt aan het Inle lake, vandaar word je met een boot verder gebracht naar
Nyaung Shwe.
Zelf vond ik het fietsen van uit dit plaatsje, een rondje halverwege het meer oversteken met de fiets op de boot erg leuk om
te doen.
Bij Mandalay zeker een tocht maken naar Mingun, prachtig.
Waar ik ook erg van genoten heb, maar het ligt te ver uit jullie route is van Mandalay naar Monywa.
Er zij daar prachtige bezienswaardigheden, niet veel toeristen.
Ik wens jullie een fijne tijd in geweldig Myanmar
Niet zwaar en je ontmoet de plaatselijke bevolking.
Wij gaan precies hetzelfde doen incl. Kho Phi Phi aan het eind. Wij vertrekken 1 oktober.
Gaan jullie van Kyaito ( gouden rots )via Bago Naar Inle Lake? Ik zat eraan te denken terug naar Yangon en dan de nachtbus naar Inle lake. Kan er niet veel over vinden verder. Bago lijkt me idd korter.
Wij hebben vorig jaar 4 weken rondgetrokken in Myanmar. Wat een prachtig gouden land!
Mandalay is een aanrader en je kan vanuit de stad eenvoudig met de fiets naar Inwa en naar Amarapura met de U-Bein bridge voor de zonsondergang. Je neemt dan best een hoofdlamp mee want tegen dat je terug in de stad bent is het pikdonker.
Wij hebben geen trekking gedaan in de streek van Kalaw, maar wel in het mindere toeristische Pindaya. Geslapen bij mensen thuis. Een aanrader vonden wij ook de omgeving van Monywa met de grotten, met fantastische muurschilderingen, van Hpo Win Daung.
In Bago hebben we geslapen in het guesthouse San Francisco Guesthouse, zeer basic. Zij organiseren ook een motorbiketocht (20 euro) voor een halve dag. Deze tocht vetrekt 's morgens vroeg, zodat je al de bezienswaardigheden kunt doen voor ze officieel open zijn, met andere woorden gratis, zodat uw motortocht voor de helft is terugverdient.
Probeer bij bezoek aan de Gouden Rots boven te slapen. Duur maar zijn geld meer dan waard, vonden wij toch. De sfeer is pas echt als de avond valt, als de horden toeristen weg zijn. 's Morgens bij de zonsopgang is dit even mooi. Wanneer de toeristen aankomen met de traktorbusjes kun je dan mee naar beneden.
Een aanrader in Yangon, buiten de trekpleisters, is een 3 urende treinreis rond de stad “the Circle train”. Je reist door het platteland aan de rand vd stad, op de perrons worden markten gehouden, de trein wordt volgestopt met immense zakken vol groenten en gewassen, de zakken worden door de vensters gepropt, kortom je maakt deel uit van het leven aldaar.
Wij hebben ook zeer aangename herinneringen aan ons verblijf in Yangon: Motherland Inn. Echt een aanrader. Jong, vriendelijk, ontspannen, leuke sfeer, behulpzaam, terras buiten op straat, lekker eten,…kortom echt een guesthouse.
Sommige stukken zijn met het openbaar vervoer (bussen, pick-ups,…) goed te doen, andere stukken zijn moeilijker haalbaar maar dan namen we een taxi.
ik twijfel er niet aan, dit wordt een geweldige reis!:chin: