Ongeveer 3 weken Myanmar

Hoi Iedereen,

Benieuwd naar jullie mening over het volgende schema. Ik ben van plan om begin januari (1,2,3…) te vliegen richting Yangon. Ik heb ongeveer drie weken (ik moet het combineren met Thailand en kijkend naar goedkope vluchten kan dit een dag (of twee) meer of minder worden).

Voor ogen heb ik:

  • 3 dagen Yangon (inclusief de dag dat ik vlieg)
  • Dag reizen richting Bagan
  • 3 a 4 dagen Bagan
  • Dag reizen richting Kalaw
  • 3 dagen Trekking richting Inle Lake
  • 3 dagen Inle Lake
  • Dag reizen richting Mandalay
  • 3 dagen Mandalay
  • Terug richting Bangkok

Nu is mijn vraag. Mis ik nu iets waar ik op dit moment totaal niet aan denk? Plaatsjes als Monywa, andere leuke plaatsen, bezienswaardigheden etc.? Ook ben ik benieuwd of jullie dagen zouden schrappen danwel extra zouden toevoegen aan bovenstaande schema?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp.

Groet,
Appelsap

Het aantal dagen per plaats is prima. Je zou de volgorde iets anders kunnen doen. En binnenlandse vluchten in Myanmar zijn ook goed (ik heb zelf bijvoorbeeld Yangon - Mandalay en Inle Lake - Yangon gevlogen). Maar op zich een prima route.

Voor goedkope promo-vluchten bij AirAsia ben je mogelijk laat. Ik heb destijds maanden vooraf geboekt.

Vergeet bij Mandalay niet de historische tour: U-Bein Brug - Ava - Sagain - Mingun.
En het is hoogseizoen, dus wanneer het schema redelijk vastligt, dan kun je hotels/guesthouses reserveren. Goede budget lodging in Myanmar is schaars. In Yangon zijn enkele populaire hotels/hostels airport inclusief pick-up en drop-off. Vaak moet je een paar dagen voor je komst nog een keer herbevestigen.

Johan

1 like

Hallo Johan,
je schrijft dat de volgorde van bovenstaand schema misschien anders kan.
Hoe zou jij de volgorde dan doen?
al vast dank voor je antwoord.
Henria

Hoi!!

ik vind je schema wel goed… Wat mij ten eerste opvalt… Is dat ik zie dat je overdag reist? Natuurlijk helemaal leuk want je ziet wat van t land, alleen ik heb erg goede ervaringen met alle nachtbussen!( schoon, veilig, veel ruimte)… Ik heb wel degelijk vaak goedkoop geslapen in Myanmar!! Mocht je adressen willen… ik weet n leuk hostel in yangon bijvoorbeeld… dat is misschien fijn zodat je meteen andere mensen zult ontmoeten aangezien ik niet veel backpackers ontmoet heb in dit magische land… Sterker nog ik was soms dagen lang alleen met locals! Wauw!!! in Bagan zou ik als ik jou was n elektrische scooter huren om rond te rijden in de prachtige omgeving!! :slight_smile: ik vond het daar erg mooi maar na een zonsopgang, n ondergang en een hele dag touren was ik wel tempelverzadigd:)… Maar dasvoor ieder persoonlijk:).
mocht je nog detailvragen hebben… Wil ik best proberen je te helpen :)… 1 ding weet ik sl: je gaat n magisch en puur land betreden! Groetjes!

2 likes

Ps: huur n fiets en vraag naar de dagtour plattegrond langs t meer waarbij je na n stuk fietsen met n boot t meer oversteekt en weer terug komt in je dorp( is bekent daar… Kun je zelf fietsen)

2 likes

Als eerste: Myanmar is fantastisch, alvast heel veel plezier!

Wij maakten een super toffe treinreis van Pyin Oo Lwin naar Hsipaw. Ik zou overwegen die ook nog toe te voegen in je reis, want is echt de moeite waard!

1 like

Hoi Allemaal,

Bedankt voor alle reacties. Schema is iets omgegooid maar hij ligt al wel vast omdat ik, gezien het seizoen en het toch budget wil houden de meeste kamers heb geboekt. Schema zoals hij er nu ligt:

  • 3 dagen Yangon (inclusief dag van vliegen)
  • Nachtbus richting Kalaw
  • 1 dag Kalaw om even uit te rusten van de tocht
  • 3 daagse trekking richting Inle
  • 4 dagen Inle (1 dag richting Kakku)
  • Nachtbus richting Bagan
  • 4 dagen Bagan (eventueel 3 dagen, accommodatie ligt vast maar kost maar 10 euro)
  • bus richting Mandalay
  • Twee dagen Mandalay (dag centrum + dag 3 dorpen eromheen)
  • Trein richting Hsipaw
  • 1 dag Hsipaw
  • Snelste vorm van transprt terug richting Mandalay
  • 1 dag Mandalay (Mingun + het paleis)
  • Terugvlucht

Gemiddelde prijs over alle nachten is 13 euro per dag aan accommodatie. Goede deal?

Nagenoeg alles ligt vast behalve het vervoer in Myanmar zelf, slaapplek in Kalaw, trekking in Kalaw en de slaapplek in Hsipaw. Weten jullie of het in Hsipaw en Kalaw makkelijk te doen is om bij aankomst accommodatie te regelen die echt betaalbaar is (10 a 15 euro)? Iemand nog tips voor de trekking in Kalaw?

Benieuwd ook naar jullie mening. Bagan heb ik nu 4 dagen staan. Misschien wil ik er hier 3 van maken wanneer ik het beu ben of wanneer jullie zeggen dat een dag extra in Hsipaw aan te bevelen is.

Nogmaals bedankt

Trekkingen vanuit Kalaw kun je bij Sam’s regelen. Je kunt er ook prima eten (eveneens bij Everest aan de overkant).

Ik zou sowieso een dag minder Inle lake doen (sommige stops op het meer zijn nogal commercieel…).
Eén van de mooiste plekken bij het Inle Lake vond ik de markt van Indien (Inthein). Zorg dat je daar vroeg bent, voor de ‘groepsreizen’ komen.
En verder zijn de tochten over het meer op zich al een belevenis. Nyaungshwe zelf vond ik ook aangenaam, vooral langs het kanaaltje waar de boten van locals aanleggen (ik was er o.a. tijdens de marktdag).

Wanneer je de route naar Hsipaw erbij doet, dan zou een dag minder Bagan eventueel ook kunnen, al heb ik me daar niet verveeld want naast de tempels vond ik de dorpen Old-Bagan, New Bagan en Min-nan-thu zeer aangenaam. De mensen in Myanmar zijn fantastisch! Je bent wel even zoet met de tempels…

Van Mandalay naar Hsipaw is een flinke rit. Het is wel 1 van de mooiste gebieden die ik in Myanmar heb bezocht.
Ik heb zelf alleen het stuk van Kyaukme naar Pyin Oo Lwin per dansende boemeltrein gedaan (ongeveer 4,5 uur), vanaf Pyin Oo Lwin ben je vervolgens zo weer in Mandalay. Halverwege Kyaukme naar Pyin Oo Lwin ga je over de beroemde Gokteik brug. Zorg in die richting dat je aan de rechterkant van de trein zit.

Met name de plattelandssfeer van Hsipaw en Kyaukme maakt het de moeite waard om die plaatsen aan te doen. Met mogelijkheden voor mooie wandelingen naar minderhedendorpen. In Hsipaw sliep ik bij Mr.Charles. Doe er de groeten aan het dochtertje van Mr.Shake :wink:

Johan

1 like

Ja inle lake… Was verschrikkelijk toeristisch. Mijn gids wilde er niet vroeg heen… Dus ik baalde en wilde vlug weer weg van de “atractie” …

Wat is jullie ervaring met de kou in de avonden?

Is het voldoende om in lagen te werken (thermoshirtje, gewoon t-shirt, blouse en trui)?

Of moet ik toch echt wat dikkers meenemen?

Wat jij zegt is prima! In nachtbusaen is t wel koud!

Hej

Op 2 dagen heb je Yangon zeker gezien.
3 dagen Bagan is zeker genoeg, ook met 1/2 Mt Popa erin.
3 Dagen voor Inle zou ik enkel doen als je een dagtrip naar Pindaya (grot) maakt, of 1 dag gaat fietsen in de omgeving. Doe 1 dag de gewone toeristentrip (als je dat echt wil) op het meer, dag 2 wat verder naar Lake Samkar + Indein (veel mooier en rustiger!!!)
1 dag Manadalay, 1 dag tour Awa, Amapurna Sagaing enz. en dan 1/2 Mingun + 1/2 fietsen of 1 dag Pyin Oo Lwin.
Wij zijn zelf ook naar Monywa geweest, ik vond het wel de moeite: grote boedha’s, grotten…

's nachts is het goed te doen, alleen in de bussen moet je echt wel een dikke trui (fleece) ofzo aandoen!