Vanuit Thailand naar Bangkok (route 2 weken)

Hi,

Ik ben bezig met het orienteren voor mijn reis door Azie.
Mijn startpunt is Singapore en dan Maleisie, Thailand, Myanmar, Laos en Cambodja.
Vanuit Thailand (Bangkok) wil ik naar Myanmar gaan en daar ongeveer 2 weken verblijven.
Yangon ligt een stuk zuidelijker dan Bagan, Mandalay en Inle Lake.
Bagan en Inle Lake wil ik het liefste zien.
Is het ook mogelijk naar Mandalay te vliegen en dan Bagan en Inle Lake aan te doen of is het aan te raden via Yangon te gaan en dat mee te pakken?

Alle adviezen zijn welkom!

Ik reis overigens alleen. Is het aan te raden van te voren accommodaties te regelen?

Gr Deborah!

Hoi Deborah,

Ik ben zelf ook een reis aan het plannen naar (waarschijnlijk Laos, kort Thailand en) Myanmar (2e helft augustus en september 2014).
Ik zit verder met ongeveer hetzelfde dilemma als jij!
Wat ik tot nu toe heb gevonden op internet is dat je prima ook naar Mandalay kan vliegen.
Wel is het naar Yangon goedkoper, zover ik heb gevonden. Verder heb ik een nachttrein gevonden van Yangon naar Bagan en verschillende bussen. Lijkt mij nog een leuke manier om het land te zien. Ik heb echter wel meer tijd.
Voor jou dus misschien een beter idee om te vliegen op Mandalay en van daaruit ook echt de tijd te kunnen nemen om Mandalay, Inle Lake en Bagan te bezoeken.
Maar ik spreek dus niet uit ervaring;)

Groetjes,
Linde

Hoi Linde,
Een vriendin van mij gaf toch wel de tip alle plekken te bekijken omdat het allemaal de moeite waard is. De vluchten naar Mandalay waren nu goedkoper, voor zover ik kon zien dan.
De trein lijkt mij ook ideaal.
Groetjes Deborah

Je kan vanuit Bangkok naar Mandalay vliegen met o.a. Air Asia

Bangkok->Mandalay met Air Asia is inderdaad prima geregeld. inclusief gratis pendelbus van het vliegveld van Mandalay naar downtown Mandalay. Ik vond Yangon wat tegenvallen na eerst Mandalay, Inle Lake en Bagan te hebben gezien. Vanuit Yangon nog een dagtocht naar Bago gemaakt en ook dat viel wat tegen. Maar van de andere kant is de Shwedagon-pagoda in yangon dan wél weer ontzettend de moeite waard. Nog niets eens zo zeer vanwege de tempel zelf, maar vooral vanwege het mensen-kijken op het plein rond de tempel.

Bedankt voor de info!
Yangon is best een stukje om. Is het wel de moeite waard om ook naartoe te gaan?
En heeft iemand een leuke tip voor een verblijf bij Inle Lake?
Dat lijkt me toch wel een hoogtepunt in Myanmar.

Als wij de reis opnieuw zouden hebben gemaakt, zouden we Yangon nog steeds hebben bezocht omdat we vanuit Yangon door konden vliegen naar Mae Sot (Thailand), en dat paste prima op de route. Verder vind ik het lastig om advies te geven. De pagode was écht de moeite waard, zeker in de avonduren. Als je beperkte tijd hebt in Myanmar zou ik het vooral laten afhangen van wat je er voor moet laten. Wij zijn bijvoorbeeld ‘slechts’ drie nachten bij Inle Lake geweest, maar hadden daar achteraf best langer willen verblijven.

Bij Inle Lake (Nyaungshwe) hebben bij overnacht bij Remember Inn, een eenvoudige maar comfortabele guesthouse. Was erg efficiënt geregeld met vriendelijk en informatief personeel. Ook niet al te duur. Bovendien was de locatie erg prettig; een rustige straat zonder al te veel herrie, en toch op loopafstand van downtown Nyaungshwe. Of fietsafstand, want echt iedere toerist huurt een fiets in Nyaungshwe (ongeveer 1 euro per dag).

Inle Lake was voor ons inderdaad een hoogtepunt. Tip: vraag bij een van de tour agencies in het centrum naar een ‘canoe tour’. Toen wij daar om vroegen moesten we een half uurtje wachten om door een plaatselijk omaatje te worden opgehaald per fiets. Ze nam ons mee naar haar woning zo’n 2km buiten Nyaungshwe. Daar werden we gastvrij ontvangen, en na wat plaatselijke snacks en thee te hebben genuttigd werden we door haar en een ander oud vrouwtje per houten kano door haar dorp rondgeleid. Al met al een uurtje of anderhalf op het water geweest. Een van de mooiste ervaringen die we tijdens onze Myanmarreis hebben meegemaakt, en dat voor nog geen vijf euro. De dagtocht per moterbootje op Inle Lake zelf was ook de moeite waard, maar kon qua authenticiteit bij lange na niet tippen aan deze kano-tour :-). We hadden overigens het idee dat er maar een handjevol toeristen is dat om de kanotour vraagt. Het leek niet op iets dat ze dagelijks deden. Althans niet in het dorpje waar wij naartoe werden gebracht.

Wij waren in maart ruim 3 weken in Myanmar. Van Bangkok (let op: vanaf Don Muang als je met Air Asia vliegt) naar Yangon gevlogen en vandaar hebben we in Kyaiktiyo het bedevaartsoord bij de Golden Rock bezocht, heel bijzonder. Twee dagen voor uittrekken want beslist met overnachting doen. Is 5 uur met de bus en dan met een open truck naar boven via een steile weg. Wel buiten de regentijd bezoeken. Vanuit Yangon vlogen we naar Heho en vandaar was het drie kwartier met een taxi naar Nyaungswe bij het Inle meer. Dat zou ik zeker aanraden. We hadden een heerlijk verblijf bij het Princess Garden Hotel in Nyaungshwe. Kostte ca. $ 35,- voor tweepersoonskamer, zeer schoon, zitje voor de deur, heerlijk zwembad met ligbedden. Ontbijt in het hoofdgebouw op de open verdieping en vandaar mooi uitzicht. 's middags krijg je nog iets lekkers geserveerd. Wij vonden het echt fantastisch. Is alleen rechtstreeks te boeken bij de eigenaar. Verder is heel leuk het poppentheater van mr. Aung, duurt maar half uurtje en is echt authentiek. Andere tip is de kookschool van Sue. Ze neem je mee naar de markt voor inkopen en daarna kook je met elkaar een maaltijd, die je gezamenlijk eet. Duurt een halve dag en kost 25 euro pp. Was heel erg leuk en lekker. Je krijgt na afloop een tasje met wat kruiden en Sue is superaardig. Ze spreekt vloeiend engels. Ik vond dit de leukste plaats in Myanmar om te verblijven. De kanotocht die Galapagos beschrijft lijkt mij ook super, zou ik gedaan hebben als ik ervan geweten had. We hebben via de trein ook Kalaw bezocht en 1 dag gelopen daar. Daarna door naar Mandalay, waar hotels wel duurder zijn. Daar hebben we 3 keer een dag rondgereden achter op de scooter bij onze gids en zijn broer. Kostte 20 euro per dag pp. Hartstikke leuk. Plekken gezien die niet toeristisch zijn, alles in overleg. Je wordt meegenomen naar restaurants, de markt, dorpjes op het platteland, wat je maar wilt. Bij Bagan zaten wij in Nyaung-U in het Thante hotel, ook met zwembad. Daar hebbe we e-bikes gehuurd, heerlijk om rond te rijden in de warmte. Voor de zonsondergang zijn we met paard en wagen naar een tempel gegaan. Ik vond het heerlijk om tussendoor bij een zwembad te kunnen relaxen, het was erg warm, vooral in Mandalay. Vandaaruit teruggevlogen naar Bangkok Don Muang.

Wat grappig. In Bagan zaten wij ook in het Thante-hotel. Op zich niks mis mee, maar prijs en kwaliteit waren niet echt in balans vond ik Het zwembad zag er goed uit, maar was in december toch net wat te koud. Kan me voorstellen dat dit in maart heel anders was. De locatie van het Thante-hotel vond ik trouwens wél echt super. Dichtbij de sights, en op makkelijke loop-/fietsafstand van het hotel nog een aantal andere eettentjes, waaronder een tentje met de lekkerste broodjes die ik ooit ergens (inclusief hier in Europa) op heb.

Ik zou heen op Yangon en terug vanuit Mandalay vliegen. Zo heb je toch allebei de steden gezien en heb je geen tijdsverlies. Omdat ik een kortere periode in Myanmar was heb ik een binnenlandse vlucht gemaakt vanuit Yangon naar Inle lake. Dat vond ik wel fijn.

Ik vond in Yangon Schwedagon pagode echt de moeite waard! Had ik niet willen missen. Verder was het erg warm en heb ik alleen wat rondgelopen.
In Mandalay vond ik het teak pagode ook echt mooi, en het uitzicht vanaf de Mandalay hill was ook de moeite waard.
Natuurlijk kun je hier vandaan makkelijk een dagtocht boeken naar Ubein brug, wat ik absoluut ook niet had willen missen. (en mijn broer die reisgenoot was had er op aangedrongen om deze brug te bezoeken, want ik wilde het eerst skippen in verband met tijdgebrek.)

Ik verbleef bij Inle lake (Naungswe) in Mingalar inn. Ik vond het een leuk hotel, 25 dollar 2 pers. kamer. Ontbijt was echt geweldig! De kamer was wat vochtig, maar dat kan de tijd van het jaar zijn. Verder was de kamer eenvoudig, maar prima. Het lag heel centraal.