Hallo allemaal,
De afgelopen tijd heb ik mij een beetje georiënteerd op Myanmar. In de eerste instantie waren de vliegprijzen zo hoog, dat ik ben afgehaakt. Dit jaar kan ik dat even niet betalen. Toch zag ik gister dat vliegen op Yangon helemaal niet zo duur (meer) is. Ongeveer de helft goedkoper dan op Mandalay.
Toen ik aan een kennis vertelde dat ik misschien naar Myanmar wilde in de periode juli/augustus (regentijd), zei deze dat Yangon dan onder water staat en ik naar Mandalay en Bagan zal moeten (omdat het daar dan droog is). Dit zag er supermooi uit! Nu vroeg ik mij af of jullie ervaring hebben met regentijd in Yangon? Ik zou nu namelijk graag op Yangon vliegen en de bus naar Mandalay nemen. Dit zal mij zo een €400 schelen… Maar mochten alle wegen dan al zwaar onder water staan, dan kom ik er misschien niet eens weg…
Verder wil ik dus naar Mandalay en Bagan, iemand nog tips voor meerdere leuke plekken in die area (ik zal ongeveer 3 weken in Myanmar zijn)? De laatste week wil ik graag uitrusten op een strand. Iemand daar tips voor?
Verder las ik in een oude post op het forum dat er in 2013 ATM’s waren in het land. Betekent dit dat ik nu niet meer met grote bedragen dollars over straat hoef of geldt dit alleen voor de grote steden en zal ik in de kleine steden alsnog mn ladingen geld goed moeten verspreiden en verstoppen?
Omdat dit land grotendeels boeddhistisch is ga ik er eigenlijk vanuit dat het makkelijk is om vegetarisch eten te krijgen. Is dit zo?
Dit waren voor nu wel even mijn vragen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :biggrin: en alvast bedankt!
Ohh, ik kom net op het idee om gewoon van en naar Bangkok te vliegen. Dan vanuit daar naar Mandalay te vliegen (€50). En na 3 weken Myanmar weer naar Bangkok te vliegen (in totaal goedkoper dan gewoon op Yangon vliegen). En dan het laatste weekje rondom Bangkok chillen en weer terugvliegen! Heb ik mn strandlocatie ook meteen gevonden.
Klinkt als een goed plan toch? Of zie ik nu dingen over het hoofd?
Hoeveel geeft je eigenlijk per dag ong uit in Myanmar? Ik lees vooral heel veel oude berichten uit 2004 enz, misschien was het toen nog veel goedkoper.
Mijn andere vragen gelden nog gewoon hoor!
Ja, vliegen op Bangkok en vanuit daar met Airasia door vliegen naar Mandalay is de makkelijkste en goedkoopste optie. Overigens hadden wij vorig jaar augustus stralend zonnig weer in Yangon maar dat schijnt een uitzondering te zijn.
Tip: neem de trein naar Hsipaw. Een mooie treinreis en een heel mooie omgeving. Wij schreven er blogs over: http://www.springnaarmyanmar.nl/blog/reisadvies-myanmar-hsipaw#title en http://www.springnaarmyanmar.nl/blog/reisadvies-myanmar-trein-mandalay-hsipaw#title
Veel plezier alvast: Myanmar is fantastisch!
1 like
Bedankt voor je/jullie reactie!
Ik zal eens binnenkort een beetje een planning maken, maar ik denk dat Yangon toch te ver weg zal zijn en het blijft toch een gokje met het weer…
Ik zet de tip zeker in mijn ‘reisworddocumentje’ en dan ga ik later alles eens uitvogelen.
Hoe heb(ben) jij je/jullie eigenlijk gekleed? Ik lees nogal wat tegenstrijdige dingen op het internet. De ene zegt dat korte broek (boven de knie) en mouwloze shirts totaal ongeschikt zijn en ze je nakijken en afkeuren, de andere zegt dat dit wel kan maar dat je het niet in een tempel moet dragen (duh). Hebben jullie hier misschien zelf iets van gemerkt?
Ik vind het helemaal prima om de hele vakantie in een lange rok of korte broek tot op de knie te lopen, maar als het niet altijd nodig is, is het ook wel fijn als mn beentjes in die 3 weken wat zonlicht zien :zon02:!
Hoeveel hebben jullie per dag ongeveer uitgegeven en was het trouwens makkelijk om vegetarisch eten te krijgen?
Alvast bedankt voor je reactie :teeth:
Hoi Nicolien,
Wij liepen gewoon in korte broek (niet te kort) en met een hemdje en hadden niet het idee dat dat als ongepast werd gezien of dat we heel erg werden nagestaard. In tempels enzo inderdaad wel lange broek of rok en de schouders bedekken.
Vegetarisch eten kan prima alleen is de variatie niet heel groot. Het eten in Myanmar vonden wij sowieso niet zo geweldig.
Qua kosten is het moeilijk een inschatting te maken. Over het algemeen is Myanmar wat duurder dan de omliggende landen, vooral qua overnachtingen. Eten kost een paar euro per maaltijd net als busritten.
Kijk eens op www.springnaarmyanmar.nl. Misschien kunnen wij je verder helpen met het uitstippelen van je reis!