Ik ben Jochem, 22 jaar en vertrek op 21 mei richting Bangkok om 105 dagen later terug te keren naar Nederland. Het wordt voor mij de eerste keer dat ik ga backpacken en ik ga dit voor een groot deel alleen doen. Ik ben van plan om in die 15 weken door Thailand, Myanmar, Laos en Cambodja te gaan reizen. In deze periode zal mijn vriendin voor 2,5 week(20 juni - 4 juli) met mij meereizen en een goede vriend komt 5 weken “langs”(1 juli - 5 augustus). Ondanks dat ik mij al goed heb ingelezen en veel dingen heb uitgezocht heb ik toch nog een aantal onduidelijkheden waar ik graag de mening van de “experts” over hoor, jullie dus
In dit topic zal ik mij enkel richten op de tijd die ik in Myanmar ga doorbrengen! Op 20 juni komt mijn vriendin aan in Mandalay(vlucht nog niet geboekt) en vervolgens vertrekt zij op 4 juli weer vanuit Bangkok. Wij zijn van plan om samen door Myanmar te reizen en hebben daarvoor een eerste opzet voor een reisschema gemaakt. Deze is hieronder te vinden:
20 juni: Mandalay
21 juni: Mandalay
22 juni: Mandalay - Kalaw
23 juni: 1e dag tocht Kalaw naar Nyuangshwe(Inle Lake)
24 juni: 2e dag tocht Kalaw naar Nyuangshwe(Inle Lake)
25 juni: 3e dag tocht Kalaw naar Nyuangshwe(Inle Lake)
26 juni Nyangshwe
27 juni: Nyangshwe - Bagan
28 juni: Bagan
29 juni: Bagan
30 juni: Bagan - Yangon
1 juli: Yangon
2 juli: Yangon - Bangkok
3 juli: Bangkok
4 juli: Bangkok (Op deze dag vertrekt mijn vriendin weer richting Nederland)
Zijn er mensen die al eens door Myanmar hebben gereisd die op- of aanmerkingen hebben over bovenstaand reisschema? Het is ziet er vrij druk uit en ondanks dat we veel willen zien, willen we ook niet te gehaast moeten reizen. Zijn er wellicht plekken die wij te ruim hebben ingeschat? Of zou het misschien praktischer zijn om in Yangon te beginnen en in Mandalay te eindigen?
Daarnaast heb ik gelezen dat ik het visum voor Myanmar prima in Bangkok kan regelen. Heeft iemand hier ervaring mee en is dit inderdaad goed te doen?
Gaandeweg dit topic zal ik vast nog met een hoop andere praktische vragen komen en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen!
Ik hoop dat jullie de moeite willen nemen om met mij mee te denken en wil jullie daarvoor in ieder geval alvast bedanken!
Mooi plannen! Gezien het beperkte aantal dagen zou ik persoonlijk kiezen voor de 2 daagde trekking van Kalaw naar Inle en dan een extra dag in Inle Lake.
Bedankt voor je reactie Christa! Een twee daagse trekking is ook nog een optie dus, ik had tot nu toe alleen van 3-daagse tochten gehoord. Maar goed om te weten! Wat ik wel mooi vind aan zo’n 3 daagse trekking is dat je zowel een nachtje in een dorpje slaapt als een nacht in een klooster. Welk van de twee valt af bij een 2-daagse trekking? En is het bij zo’n 2-daagse trekking veel meer loopwerk per dag?
Nog een praktische vraag wat het organiseren van een trekking betreft: Moet je dit op voorhand boeken of kan je dit prima op de dag zelf of een dag van te voren in Kalaw doen?
Graag gedaan! Afhankelijk van waar je boekt kun je kiezen voor een overnachting bij local of een klooster. Je hoeft niet meer te lopen. Je start gewoon wat verder op de route. Wij werden op de motor gebracht (super leuk maar koud!!!). We zijn aangehaakt bij een groep (2 personen) die al een dag gelopen hadden, omdat we dat wel gezellig vonden. Je kunt er ook voor kiezen om gewoon met z’n 2e te lopen. Max groepsgrote is 6 geloof ik.
Je kunt je trekking gewoon daar regelen. Geen probleem. Wij hebben bij Lily’s House geboekt. Was prima, eten heel goed! Hou er wel rekening mee dat je wrs midden in de nacht gedropt wordt als je met de bus reist en dat je dan mogelijk niet meer kunt boeken voor dezelfde dag. En zorg voor warme kleding, want het wordt echt koud!!
Fysiek stelt de tocht weinig voor. Je hoeft dus zeker geen geoefende wandelaar te zijn. O en als je kan ga dan zeker even langs bij Hi bar in Kalaw. Super leuk, piepklein barretje waar ook de locale komen om een beetje gitaar te spelen. Gaat rond een uurtje of 6 open geloof ik.
Have fun!
Groetjes,
Christa
Mocht je wel de 3 daagde trek doen, dan zou ik een dag Mandalay laten vervallen. Inle is zo mooi en na 3 dagen lopen is het wel lekker om ook een dagje te kunnen chillen!
De trekking kan ik dus gewoon op de plek zelf regelen, goed om te weten! Of wij voor een 2- of 3daagse wandeltocht gaan kunnen we dan altijd nog beslissen dus. Ik ben ook blij om te horen dat de tocht ook voor een niet geoefende loper goed te doen is. Ik ben redelijk in conditie maar ik denk dat hoe minder zwaar de tocht is, hoe meer je kunt genieten van de omgeving!
Wij zitten er toch nog aan te denken om het schema om te gooien en andersom te reizen: Beginnen in Yangon en eindigen in Mandalay dus. Dit komt mede doordat ik vanuit Thailand naar Myanmar moet reizen en misschien is Yangon dan wel makkelijker. Klopt het trouwens dat je tegenwoordig op een aantal plekken de grens tussen die twee landen over land kan oversteken? Of moet je nog altijd het land binnenvliegen? En heeft iemand misschien een aanrader voor een lokale luchtvaartmaatschappij? Mocht het over land niet kunnen dan moet ik dus op zoek naar een vlucht van eens stad in (het noorden van) Thailand naar Yangon of Mandalay.
Je kan overland thailand - myanmar op 3 plekken doorsteken. Airaisa is goedkope vluchtmaatschappij. Ik betaalde 40usd retour, maar had alleen handbagage, de rest achter gelaten in bangkok.
Kalaw - inle lake trek is ook alleen te doen. Scheelt een hoop geld, en ik houd niet zo guides.