Reisschema Bangkok/Myanmar

Hoi allemaal!

Mijn partner en ik willen in oktober 2016 naar Myanmar op vakantie. We hebben echter maar 2 weken (veel te kort, weten we, maar beter 2 weken gaan, dan niet…), en willen het combineren met een paar dagen in Bangkok.

Graag jullie mening over dit reisschema, is dit haalbaar? Missen we nog iets?

15/10 vlucht Amsterdam-Bangkok
16/10 Bangkok
17/10 vlucht Bangkok-Mandalay
18/10 Mandalay
19/10 Mandalay
20/10 Mandalay-Kalaw (is dit goed te doen met een VIP bus oid? hoeveel uur is dit reizen?)
21/10 Kalaw (trekking?)
22/10 Kalaw-Inle Lake (trekking?)
23/10 Inle Lake
24/10 Inle Lake
25/10 Inle Lake-Bagan, binnenlandse vlucht Heho-Bagan.
26/10 Bagan
27/10 Bagan - Mandalay via (VIP) bus
28/10 vlucht Mandalay -Bangkok
29/10 Bangkok
30/10 vlucht Bangkok - Amsterdam

Alvast bedankt voor het meedenken!
Chantal

Niemand? Geen ervaringsdeskundigen actief op dit forum?

Haalbaar is het zeker, je hebt zo zeker genoeg tijd voor alles. Waarom wil je van Bangkok naar Mandalay, en ook weer terug van Mandalay naar Bangkok? Je zou er voor kunnen kiezen van Bangkok naar Mandalay te reizen, en van Yangon weer terug naar Bangkok. Op die manier kun je ook Yangon aandoen, ipv terug te reizen naar Mandalay waar je al geweest bent. Verder zou ik een dag extra Bagan doen, en een dag Inle Lake minder. Dit omdat je sowieso al veel rond Inle Lake bent met die trekking. Als je een dagje wilt ‘winnen’ dan zou je de eerste volle dag Bangkok kunnen overslaan. Ik vind Bangkok echter een erg leuke stad, dus ik vind het nooit zo erg daar wat tijd door te brengen.

De bus tussen Mandalay en Bagan is comfortabel en doet er niet zo lang over (uurtje of 3). Tussen Bagan en Inle Lake kun je idd het beste vliegen. Wij hebben de volgende route gekozen: Mandalay->Bagan->Inle Lake->Yangon. We hebben Mandalay->Bagan per bus gedaan, Bagan->Inle Lake per vliegtuig en Inle Lake->Yangon ook per vliegtuig.

1 like

Wij hebben ook maar 2 weken en gaan ongeveer dezelfde route doen;-). Stel me alleen de vraag waarom jullie Bagan niet na mandalay doen? Van daaruit naar kalaw en dan naar het inle meer. Zo spaar je toch een vlucht uit.

Leuk! Wanneer ga je?
Dus jij denkt dat Bagan-> Kalaw wel met de bus te doen is? En hierdoor er geen binnenlandse vlucht meer nodig is?
gr. Chantal

wij gaan normaal in november, en willen zo weinig mogelijk met vluchten doen omdat je met een vlucht veel mist van het dagelijkse leven rond je. Volgens de trotter zijn er 3 expresbussen (2 morgens en 1 avonds) per dag, een rit van 8 uur wel.

1 like

Hallo Chantal, Bagan - Kalaw is prima met de bus te doen! Grtjs, Maaike

1 like

Je kunt vanuit Mandalay ook met de boot naar Bagan! Erg relaxed en leuk om die manier te reizen. En dan vanuit Bagan een bus naar Kalaw en trekking naar Inle! Wij hebben geen enkele binnenlandse vlucht genomen. Openbaar vervoer is prima. De airco in de bussen gaat alleen wel op standje vries dus trek iets warms aan en zet een muts op!

Prachtig land! Ik zou zo weer terug gaan…

1 like

Dat klinkt goed. Reizen overland heeft zeker mijn voorkeur mits het niet te lang duurt en de wegen goed zijn.
Hoe lang duurt de busreis van Bagan naar Kalaw ongeveer?

Bus van Bagan naar Kalaw doet er ongeveer 7 uur over. Wij hebben de nachtbus genomen. Dan kom je wel midden in de nacht aan, maar scheelt je een dag.

Boottrip Mandalay - Bagan was behoorlijk lang volgens mij een uur of 9 a 10. Als je het heel graag wilt weten kan ik het evt opzoeken.

Trekking van Kalaw naar Inle is erg leuk. Je kunt kiezen voor 2 of 3 dagen. Fysiek is het geen zware trekking. Je kunt je bagage tegen betaling vooruit laten sturen naar je hotel in Inle en een daypack meenemen.

Wij sliepen in het bijgebouwd van een klooster en hadden aan onze gids gevraagd of hij 's avonds wat locals kon regelen om mee te praten. Erg leuk om kennis te maken met de plattelands cultuur en zij waren uiteraard ook erg benieuwd naar onze westerse gewoontes haha

Nog een goede tip. Kijk op agoda.com voor hostels/hotels incl beoordelingen. De leuke wat goedkopere zijn in het hoogseizoen snel weg, dus vooraf boeken kan handig zijn.

Aquarius Inn in Inle is een aanrader. Kies voor de iets luxere kamer tegen een kleine meeprijs (nog steeds goed betaalbaar) echt een aanrader na twee dagen wandelen :)!

1 like

De bus van Bagan naar Kalaw doet er zo’n 6 uren over. Je kunt de nachtbus nemen. Maar het leuke van overdag reizen is dat je midden tussen de lokale bevolking zit, inclusief zakken rijst, groenten en andere handelswaren :wink: En natuurlijk dat je kunt genieten van de omgeving waar je doorheen rijdt. Grtjs, Maaike

De boottrip van Mandalay naar Bagan duurt, afhankelijk van de stand van het water en de boot die je neemt zo’n 10 tot 12 uren. Gtjs, Maaike