In januari 2011 ga ik voor 5 maanden naar Azië. Nu ben ik aan het kijken of dat ik in die periode naar Myanmar/Burma zal gaan. Er staat best weinig op het forum over dit land, dus daarom zou ik het erg leuk vinden om wat ervaringen te horen van anderen. Ik kom vanaf Thailand en het was me wel al duidelijk dat het het handigste is om het land binnen te komen via vliegtuig, grond zou moeilijk zijn. Klopt het dat je nergens geld kunt pinnen? Want als dat zo is dan moet je honderden dollars meenemen voor een week of 3/4. Hoe zit het met je visum, kun je dat krijgen op het vliegveld of moet je dat van te voren regelen? Hoe is het vervoer op dit moment tussen de steden? Is het mogelijk om vanuit Myanmar/Burma naar India te reizen? Zijn er steden/dorpjes/activiteiten die ik niet mag missen? Hoeveel geld waren jullie gemiddeld kwijt voor ongeveer 3 tot 4 weken? En alle andere tips/verhalen zijn welkom natuurlijk!
Ik heb 4 weken door Myanmar gereisd, en vond het een prachtig land. Mijn reisverslag en tips kun je lezen op http://loesopreis.punt.nl
Antwoord op je vragen:
-Klopt het dat je nergens geld kunt pinnen? Want als dat zo is dan moet je honderden dollars meenemen voor een week of 3/4.
Dat klopt, je kunt niet pinnen. Je moet al je geld contant mee nemen in dollars of euro’s, en dat komt heel precies. Briefjes van 100 die er splinternieuw uitzien. Haal ze bij een bank. Je kunt het geld wisselen in Yangon of andere grote steden (vraag in je hostel voor de beste plaatsen).
Hoe zit het met je visum, kun je dat krijgen op het vliegveld of moet je dat van te voren regelen?
Deze regels wijzigen, ik weet de actuele situatie niet. Is te regelen in Bangkok via de ambassade van Myanmar. Door er zelf naartoe te gaan, of regelen via een reisbureautje in Bangkok. Kan ook in Nederland aanvragen bij het consulaat in Breda. En heb geluiden gehoord over visa on arrival.
Hoe is het vervoer op dit moment tussen de steden?
Met de bus. Makkelijk te regelen. Vaak lange ritten. Maar het is te doen.
Vliegen kan ook, maar is een stuk duurder.
Is het mogelijk om vanuit Myanmar/Burma naar India te reizen?
Nee, je kunt niet zomaar de grens over naar India.
Zijn er steden/dorpjes/activiteiten die ik niet mag missen?
Ligt eraan waar je interesses liggen. De ‘standaard’ route is tussen Yangon, Inle Lake, Bagan en Mandalay, en afhankelijk van hoeveel tijd je hebt doe je nog andere leuke dingen.
Hoeveel geld waren jullie gemiddeld kwijt voor ongeveer 3 tot 4 weken?
Zo’n 15 euro per dag voor low-budget reizen.
Hoop dat je hier al wat mee kan. Veel plezier met de voorbereiding van je reis!