Hallo Myanmar reizigers,
Mijn vriend en ik zijn van plan om in september een jaar op wereldreis te gaan naar ZO Azië, NZland en Australië. Ik heb al eerder vrijwilligerswerk gedaan in Thailand voor een paar maanden,voor mijn vriend is het de eerste keer naar Azië. We willen wellicht ook naar Myanmar,maar ik heb wel wat twijfels. Mn omdat ik berichten lees dat het een stuk duurder is dan omringende landen,dat je alle accommodatie van tevoren vast moet leggen en dus niet op de bonnefooi kunt gaan,dat je een groot bedrag aan knisperend nieuwe dollars mee moet nemen en dat je vanuit Bangkok alleen heen kan vliegen en ook weer het land uit moet vliegen,dat lijkt me vrij prijzig. Ik heb ook gelezen dat de grens overgang bij Mae Sot wel open is,maar dat je vanuit Thailand niet ver komt over land vanwege de onveiligheid en slechte wegen daar. Anderzijds lijkt het me wel een heel mooi land. Ongerept en ben benieuwd naar de historische plekken waar Aung San Su Kyi gesproken heeft. Wat zijn jullie ervaringen? Weegt de schoonheid van het land op tegen deze ongemakken?
Ik zie de ongemakken die je beschrijft niet als grote ongemakken.
De eenvoudigste manier om Myanmar in te gaan is te vliegen naar Rangoon of Mandalay. Jammer dat je moet vliegen, maar als ik naar de Filipijnen wil moet ik ook vliegen. Tickets zijn helemaal niet zo duur als je ze ver vooruit boekt, met Air Asia heb je voor minder dan 100 euro een retour. Je hoeft absoluut niet te vliegen vanuit Bangkok, het kan ook vanuit Chieng Mai en met een overstap ook gewoon vanuit Nederland. Zelf ben ik ooit gevolgen via Qatar.
Sinds vorig jaar kan je ook overland Myanmar in, maar dan krijg je slechts een visum voor 14 dagen. Ook is de bewegingsvrijheid dan soms beperkter (verplichte gids). Regels varieren nogal. Ik vind vliegen daarom makkelijker.
Wegen in Myanmar zijn niet altijd even goed, maar dat geldt voor veel landen in zuidoost Azie (buiten de hoofdwegen). Dat zorgt ervoor dat reizen lang duurt, maar het heeft soms ook zijn charmes. Gewoon je reistempo op aanpassen.
De knisperende dollars valt ook mee. Euro’s worden meer en meer geaccepteerd, en je schijnt ook met een creditcard te kunnen pinnen. Zelf had ik overigens dollars bij me.
Ik zou je graag willen aanraden om wel te gaan. Myanmar was voor mij zonder twijfel een van meeste indrukwekkende landen waar ik ben geweest in Azië en dat zijn er inmiddels toch al wel een aantal ;-). De zaken die je beschrijft herken ik wel, maar zou dat niet als reden zien om niet te gaan. Zorg dat je enigszins voorbereid bent en je kan gewoon relaxed rondreizen. Die Crispy dollarbiljetten heb ik toen meegenomen en in een enveloppe ergens in een boek geplakt, dan kreuken ze ook bijna niet. Accommodaties waren zo nu en dan wel een probleem ja, maar ik was er destijds (december 2012) wel in het hoogseizoen. Hoorde van andere reizigers die buiten het hoogseizoen zijn gegaan dat zij geen problemen hadden om een accommodatie te regelen. Houdt er rekening mee dat Myanmar gemiddeld inderdaad wat duurder is dan de omringende landen maar absoluut de moeite waard!
Lees overigens dat er ontwikkelingen gaande zijn dat je al op een aantal plekken kunt pinnen. Toen ik er was kon dat in ieder geval niet.
Hey Jenny en hardventure, bedankt voor jullie reacties. Misschien toch nog maar eens goed over nadenken.vlieg prijzen vallen me mee. Jenny,had jij alle accommodatie vooraf geboekt?
Misschien kun je voor het gemak proberen je eerste hotel/hostel vooraf te reserveren in Yangoon of Mandalay. Kan me nog herinneren dat ik met een Spaanse vrouw die ik in het vliegtuig heb leren kennen nog zeker 3 uur s’avonds heb rondgelopen in Yangoon voor ik een slaapplek had gevonden haha:), alles zat vol. Hoorde van een aantal reizigers dat er soms zelfs mensen noodgedwongen sliepen in de lobby’s van de hotels. Myanmar is nu sowieso echt in opkomst volgens mij. Maar goed, uiteraard zeggen mijn ervaringen niet hoe de actuele situatie er nu is, dat zal toch iemand moeten vertellen die er recent nog is geweest. Als je gaat veel plezier in ieder geval, het is een geweldig land!
pinnen kan idd in Yangon en Manadaly, in ieder geval bij C B Bank; doe dit niet met je creditcard (hogere transactiekosten) maar met je gewone bankpas. Euro’s zijn ook prima inwisselbaar; veel goedkoper dan eerst in NL dollars te kopen. Trein en vliegtuig moet je met dollars betalen, maar je kan altijd bij de bank kyats terugwisselen naar dollars. Nog steeds goedkoper dan in NL direct dollars te kopen bij GWK of ABN AMRO.
hotels zijn idd duurder dan in Thailand of Cambodja. Je vindt op dit forum diverse adviezen over goede hotels. Handig is om via agoda.nl te boeken (krijg je ook een beetje beeld van de prijzen). In augustus 2013 (laagseizoen) kon dit meestal een dag van te voren nog. Gewoon via een smartphone/wifi (Agoda app), betalen met creditcard, hoef je ook geen dollars te hebben om je hotel te betalen.
Air Asia heeft idd goedkope vluchten (van Bangkok naar Yangon en Manadalay, van KL naar Yangon), via internet te boeken.
Toerisme is idd afgelopen jaren behoorlijk toegenomen. Boottochtje op het Inle Lake is bijv. een grote tourist trap geworden; jammer.
Ik heb weinig “ongemakken” ondervonden in Myanmar zoals jij dat noemt, maar ik heb wel twee binnenlandse vluchten genomen. Alleen Bagan naar Mandalay met minibusje maar de weg was prima. Overal is men overigens bezig aan de weg dus reizen zal steeds sneller gaan.
Op je vraag “wel of niet Myanmar” zou ik zeggen: wel! Ondanks dat je echt niet de enige tourist bent, is het wel nog origineler dan bijv. Thailand of Cambodja. Je kunt het tegenwoordig goed vergelijken met Laos denk ik (Vang Vieng buitengesloten dan).
Oh ja, Air Asia heeft een gratis pendelbus van Mandalay stad naar het vliegveld. Handig, want het vliegveld is ver buiten de stad en een taxi is duur.
En nog een tip. Als je toch een smartphone bij je hebt om hotels via Agoda te boeken, is het ook handig om de MapsWithMe app te downloaden. Deze biedt offline plattegronden van alle landen in de wereld. Pro versie kost een paar eurootjes, maar dan weet je altijd precies waar je bent in Myanmar.
Sowieso Myanmar! Mijn favoriete land tot nu toe. Pinnen kan letterlijk in elke stad en toeriste plek. Retourtje bangkok - Yangoon was 40usd (alleen handbagage tot 7kg), de rest van de bagage achterlaten in bangkok en later ophalen.
Als je met je smartphone reist en via Agoda wil boeken moet je er wel rekening mee houden dat een mobiele dataverbinding niet gaat werken (iig afgelopen december kon ik zowel met mijn Nederlandse als met mijn Thaise simkaart niets doen in Myanmar). En bovendien was wifi niet in alle hotels even betrouwbaar. Op sommige plekken zó onbetrouwbaar dat iets boeken vrijwel onmogelijk zou zijn…
Geld
Crispy dollars zijn nog steeds heel handig en soms noodzakelijk.
ATM’s zijn op bijna alle plekken waar je als toerist mag komen beschikbaar.
pinnen kan gewoon met je maestro kaart.
Entree
Je moet voor een aantal toeristische gebieden entree betalen oa. Inle Lake, Bagan.
Bij Inle kon ik dit gewoon met Kyatts betalen ipv dollars ( geen garantie…)
In Bagan kwam ik aan met de nachtbus uit Inle en heb ik geen entree fee betaald. Heb van een medereiziger een kaart kado gekregen die nog een paar dagen geldig was. Ben op geen enkele plek gecontroleerd op het bezit van deze kaart.
Hotel
De enige plek waar ik vooraf een hotel geregeld heb is Yangon. In het hoogseizoen (winter) is het aantal reizigers naar myanmar fors gestegen en de beschikbaarheid van accommodatie houdt deze groei niet helemaal bij…
vooraf iets vastleggen is dus gewoon handig. In 2012 wel op de bonnefooi naar Yangon gegaan en dat betekent flink rondwandelen op zoek naar een betaalbare overnachtingsplek.
Internet/telefonie
Er zijn meerder gsm netwerken in Myanmar inclusief internet toegang met een mobiel. Geen enkele aanbieder heeft echter roaming afspraken met Europese/Westerse telecom providers. Dat kan morgen anders zijn…
Dus je telefoon werkt NIET in Myanmar. In Februari 2014 waren de simkaartjes nog relatief duur en ik heb niemand ontmoet die een lokale simkaart gebruikte.
Internet en Wifi zijn redelijk beschikbaar, overdag en 's avonds zijn de verbindingen erg traag. In Yangon gaat het nog maar o.a. In Inle en Bagan was het ontzettend traag. Whatsapp lukt nog net…
Vrij reizen?
Binnen de gebieden die voor toeristen vrij toegankelijk zijn kun je vrij rondreizen zonder gids oid. Er zijn de nodige gebieden waar je niet mag komen als toerist. De lokale buschauffeurs etc. weten dit meestal prima en zullen je omzichtig proberen duidelijk te maken dat wat je vraagt niet kan…(vandaag niet, bus stuk, etc. een nette smoes om zonder gezichtverlies duidelijk te maken dat het niet kan) wees niet eigenwijs want als een local je meeneemt en iets doet wat verboden is komt hij of zij in de problemen!
Zonder dat we het echt overduidelijk in de gaten hebben is er een behoorlijk systeem van Big Brother is watching you in Myanmar.