zomaar even wat recente informatie over Myanmar :)

Ik heb geld bij GWK omgewisseld tegen een erg lage koers… als je het op het vliegveld van Myanmar omwisselt ben je naar mijn weten goedkoper uit dan dat je met Creditcard gaat pinnen… maja ag… dat is een keuze aan jezelf. Feit is dat er pinautomaten zijn en dat ALS je zonder geld komt te zitten je altijd nog met je creditcard kunt pinnen. Feit is ook dat het niet meer zo lastig als 3 a 4 jaar geleden is. Dus of we nou hoog of laag springen… er zijn vele mogelijkheden mogelijk :slight_smile:

Inderdaad :-). Verder lijkt het me sowieso verstandig cash mee te nemen naar Myanmar. Ik zou er nog niet op durven rekenen dat de geldautomaten er 24/7 stabiel functioneren.

Wat een fijne informatie. Ook wij overwegen Myanmar, maar van mensen die onlangs zijn geweest hoorde ik dus juist wel dat het erg duur is. Zo zou een kopje koffie 6 euro kosten…Kun je nog wat informatie geven over de kosten en kwaliteit van eten en drinken? Dank je wel!

Wat super leuk dat jullie gaan!! Nogmaals, ik raad het echt iedereen aan om te gaan. MAAReen vakantie naar Myanmar is wel meer avontuurlijk dan zomaar een vakantie naar Thailand of Indonesie. Daar bedoel ik mee te zeggen, dat het in zoverre nog niet zo toeristisch is als deze landen zodat je op iedere hoek van de straat een goed restaurant vind waarbij je lekker (en vooral hygienisch) kunt eten. Het eten in Myanmar is net ietwat prijziger als de andere landen in Azie. Alleen 6 euro voor een koffie? Nee die heb ik zelfs niet meegemaakt… je betaald echt geen Europeze prijzen voor eten hoor!!! Of je moet naar de duurdere hotels gaan, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik ben een backpacker die enigsinds goedkoop probeer te reizen. En vooral goedkoop EN LEKKER wil eten :slight_smile:

Koop de nieuwe Lonely Planet, hier staan genoeg leuke en lekkere restaurantjes in. Hierbij moet ik wel iets eerslijk bekennen… Ik heb al best veel verre reizen gemaakt. Mijn maag kan aardig wat Aziatisch voedsel handelen, ben zelf ook van Indische afkomst en kan aardig pittig eten, tijdens al mij reizen nog NOOIT ziek geweest… totdat ik mijn laatste 9uur durende busreis in Myanmar had en mijn maag ondersteboven deze rit heeft meegemakt… en ja je kunt zelf wel de gevolgen bedenken. :slight_smile: Maar nogmaals, dit zou mij allemaal niet tegenhouden om naar Myanmar te gaan. Echt een verschrikkelijk mooi land. Leuk om (voor 1 keer) gezien te hebben.

Myanmar is wat ik nou het “pure Azie” noem

Dit is een berichtje wat ze hadden opeghangen bij een hotel in Inle Lake. Hoop dat de foto beetje duidelijk te zien is

Hopelijk is het een goed antwoord op je vraag?

Koffie voor zes euro? In het duurste hotel van Yangon misschien. Kosten voor eten/drinken zijn erg laag, vergelijkbaar met andere zuid-oost-aziatische landen. Zelfs als je in de wat duurdere restaurantjes/hotels eet, zal een koffie je bij lange na geen zes euro kosten. Dus geen idee waar dat vandaan komt :-). Wij vonden alles in Myanmar goedkoop, met uitzondering van accommodatie. Zelfs dat was nog wel te betalen, maar een stuk duurder dan in omliggende landen. Daarnaast is vliegen in Myanmar wat duurder dan in omliggende landen, omdat je in die omliggende landen prijsvechters hebt. Die zijn niet actief op de binnenlandse Myanmarese markt. Maar los van accommodatie en eventueel binnenlandse vluchten zou ik me dus vooral geen zorgen maken om het prijsniveau.

Precies!! Ik zou me ook geen zorgen maken

Achteraf gezien viel het eten me mee, ook de prijzen. De vette olie die ze soms gebruiken heeft ten opzichte van andere landen in Zuidoost-Azië een wat mindere indruk achtergelaten. Je komt bijvoorbeeld niet snel verfijnd eten tegen zoals in Vietnam, of milde curry´s zoals in Cambodja. Maar ik denk wel dat ze meer en meer op de westerse smaak gaan inspelen.

Enkele ervaringen van een rondreis van 28-dagen in februari 2013:

• In Yangon bij de Sule Pagode uitgenodigd door kantoormeisjes om met hun bij een straatverkoper te eten. Op lage krukjes. Noodles en een soepje voor een paar honder kyatt. Dat is dus minder dan een euro. Geen enkel probleem voor mijn maag. Dat is bij de busstops net te noorden van de pagode.
  • In Yangon richting Chinatown in “Singapore”. Dat is een galerie met restaurantjes op de eerste verdieping. Noodles met groente en een blikje soda voor 1,60 euro. Een beetje vettig.
  • Kleefrijst met gember en pinda´s in olie is een traditionele maaltijd in een grote wokpan. Meestal bij ceremonies. Mocht je dat krijgen, dan heb je aan een kleine portie wel genoeg.
  • LinkAge in Yangon. Een klein restaurant waar ze jongeren opleiden. Zit op de eerste verdieping van een rustige straat Maharbandoola Garden nr 221, tussen Street 34 en 35. Voortreffelijk eten met salade, vis, curry met rijst en drinken voor ongeveer 5 euro.
  • Het duurste eten had ik in Pyin Oo Lwin bij Woodland. Maar dan zit je ook in een tuin op dure terrasstoelen met een parasol. Een pizza was daar 7 euro en een shake 1,50. Dat zijn natuurlijk westerse prijzen en dat hoort in Azië niet zo te zijn! Je kunt kiezen uit een westerse of Aziatische menukaart.
  • Restaurant San in Hsipaw. Kipschnitzel met groenten, groene thee en een melkachtige papajashake voor 3 euro 50. Voor shakes ga je beter naar Mr.Shake aan de overkant van de straat.
  • In New Bagan was mijn favoriete restaurant Black Rose (zit aan de hoofdstraat die door het dorp omhoog loopt). Een eenvoudige maaltijd bijvoorbeeld Franse uiensoep, bananenpannenkoek en limoensap voor 3 euro 50. Uitstekende menukaart, heb daar meermaals gegeten, meestal rond 5 euro.
  • In Nyaungshwe bij Golden Kite (zit op een hoek in het oosten van het stadje) tagliatelle met champignons, Parmezaanse kaas en lemon tea voor 4 euro. Ze hebben hier ook goede pizza’s.
  • Je hebt ook een keten “Green Elephant”, die zitten o.a. in Mandalay en New Bagan. Wanneer je wat luxer wil eten. Maar je betaalt er uiteraard ook meer voor. Dat gaat al snel richting 7 a 10 euro.

Ik drink geen verslavende dranken zoals koffie en alcohol. Meestal nam ik een blikje verfrissende soda en/of lemon tea en een shake.

Ontbijt is altijd inbegrepen. Wel vaak eentonig met brood, toast, jam, gebakken of gekookt ei en soms pannenkoekjes of samosa en vaak een schaaltje fruit.

Johan

Hoe komt het eigenlijk dat de prijzen in Myanmar hoger liggen dan elders in de regio ?
Je zou toch eerder het omgekeerde verwachten van een land waar het toerisme nog niet echt ontwikkeld is ?

De overheid (leger) heef dit in handen. Sinds een aantal jaren is het land pas echt (bijna) toegankelijk voor toeristen en daar profiteren de verkeerde mensen helaas van.
Denk ook dat hotel prijzen nog zo hoog zijn omdat slaapplekkennschaars zijn. Desalniettemin zijn het geen redenen om niet te gaan, vind ik. Ik denk namelijk dat je JUIST binnen nu en 5 jaar moet gaan :slight_smile:

So hurry up :wink: haha

Eerst eventjes de Lotto winnen en dan … :wink:

Bedankt voor deze super fijne info :slight_smile: ik vertrek zondag voor drie weken.
Groetjes Janneke

He Janneke, heelheelheel veel plezier :smiley: xxx

Jaaa wij

• Updated - - -

Jaaa wij gaan over 1,5 weken. Nu druk bezig met voorbereidingen… en daar is deze info erg handig bij!
Thanks allen:dag:

Super bedankt Pleunp, informatie is super! Ik ga donderdag naar Myanmar en kan deze recente informatie erg goed gebruiken. Als ik terug ben zal ik ook zeker mijn bevindingen delen!

Heel veel plezier :smiley:

Hi pleunp,

Thx voor je waardevolle info. Had jij voldoende aan je 1500 euro voor 2 weken?

En begrijp ik goed uit bovenstaande dat wisselen in Myanmar bij de luchthaven van euro’s naar dollars het goedkoopst is?

Hi Ryhan,

Graag gedaan! Ik vind het leuk om andere reizigers te helpen :slight_smile:
Ja ik had genoeg aan het bedrag dat ik noem in mijn verhaal. Daar moet ik wel eerlijk bij zeggen dat er gewoon nog niet zoveel toeristische attracties zijn in het land. In mijn ervaring hebben wij alle interessante dingen wel bekeken. Neemt niet weg dat je gewoon echt we voldoende geld mee moet nemen :slight_smile:
Ik heb in Nederland Euro’s naar Dollars omgewisseld. Op het vliegveld heb ik Dollars naar Kyat’s omgewisseld. Niet al mijn biljetten, hier had ik later overigens wel spijt van want ik meen dat het vliegveld de beste wisselkoers gaf (je zou het even voor 100% zekerheid terug moeten lezen in mijn verhaaltje). Ook heb ik vernomen van reacties hierboven dat het inmiddels vrij gemakkelijk is om in elke grote stad te pinnen. Ik speelde liever save en had dus die Dollars meegenomen.

Have a nice trip. You will LOVE it!

Mocht iemand er iets aan hebben, hier is mijn reisverslag (alleenreizende backpacker, 2.5 week, budget ca. 30USD per dag, periode 9 oktober 2014-27 oktober 2014). Had alles al in het Engels geschreven, maar hoop dat dit voor jullie geen al te groot probleem vormt. Before traveling About 10 days before my flight to Myanmar I applied for an E-visa (Dutch nationality), 3 days later I received my approval letter and subsequently bought my AirAsia flight from Bangkok to Yangon. I brought 250USD and expected to be able to use local ATMs in Yangon before starting my trip. Via Agoda.com I arranged my guesthouse in Yangon, and left everything else completely unplanned. I traveled alone and intended on spending around 30 USD per day, excluding flights and visa. My actual trip 9 October: Arrival at Yangon airport late in the evening. Visa procedure went as smoothly as anywhere in the world. I showed my approval letter, waited for 30 seconds in silence, got my stamp, and that was it. Subsequently my trip looked as follows: Yangon (2 nights) -> night bus to Bagan (2 nights) -> night bus to Mandalay (2 nights) -> night train to Hsipaw (1 night) -> 3 day trek around Hsipaw -> night bus to Inle lake (3 nights) -> night bus back to Yangon (3 nights). Initially I intended on spending only 2 days around the Inle lake, in order to save time for a 3 day trek from Inle lake to Kalao, however due to food poisoning I wasnt in the physical shape to leave Inle. My expenditures Accommodation*: 1.Yangong**: Agga Guesthouse: 6 person mixed dorm, 10 USD per night (incl. breakfast and free wifi) 2.Bagan*: PyinsaRupaGueshouse: single room 10 USD, double room 12 USD (incl. breakfast) 3. Mandalay: Garden hotel: single room 10 USD, double room 15 USD (incl. breakfast, hot water and free wifi) 4.Hsipaw: Mr. Charles: single room 7 USD (incl. amazing buffet breakfast, hot water, free use of PC) This was a great place for meeting other travelers! 5.Inle Lake: Remember Inn: spacious single room w/ private bathroom 15 USD (incl. decent breakfast and hot water) 6. Yangon: Humble Footprint Hotel: 6 person mixed dorm, around 12 USD per night (incl. breakfast and free wifi) * Officially all the places I stayed at had free wifi. However, I found that often this did not work properly. In my list I only mention wifiif I was actually able to use it without too much hassle. **Please note that these places had significantly poorer hygiene standards compared to the other places I stayed at. Transport: 0. Yangon Airport – Yangon: 8-10 USD taxi 1. Yangon – Bagan (8pm – 5am): Normal bus 10-15 USD, VIP bus 15-20 USD + Taxi to bus station (8USD per taxi) 2. Bagan – Mandalay (9.30pm – 3am): Normal bus 8USD + Taxi to hotel (2USD per taxi) 3. Mandalay – Hsipaw (4am – 4pm): Upper class train 3.8USD + Free ride to hotel by Mr. Charles, motor taxi from hotel to bus station 1.5 USD (But you can also opt to walk for 10-15 min) 4. Hsipaw – Inle Lake (5pm – 7am): 15.3 USD + Taxi to hotel (5.5 USD per taxi) 5. Inle Lake – Yangon (5.30pm – 5am): Normal bus 13USD, VIP bus 21 USD + Free pickup at hotel 6. Yangon – Yangon Airport: 8-10 USD taxi Food I didnt keep track of all my food expenditures, but will write down here a few prices to give you some indication of what to expect. - Drinks: (a) Water: 0.3-0.5 USD per 1 liter bottle, (b) Coca cola: 0.8-2 USD per can, (c) Local beer: 1-2 USD per 66cl bottle. - Meals: Main dish in a local restaurant 1-2 USD, Western food in a tourist restaurant 4-8 USD (I did not try any street food, but this is probably even cheaper). Note: I barely found Western brands in Myanmar (except Coca Cola and Sprite) and found few (tasty) local substitutes for candy bars (Mars, Twix, etc.), granola bars, cream crackers, and most other types of snacks. If you dont mind sticking to local food / local adaptions of Western/Chinese/Thai/Malaysian food and/or like having peanuts/other local snacks, youll probably be fine. However, if this is important to you, you might want to consider bringing your own supply before entering Myanmar. Other expenditures: 1. Yangon: Shwedagon Pagoda: 8 USD 2. Bagan: Archeological Area: 15 USD, bicycle rental 1.5 USD per day, e-bike (electronic mini-scooter) 3.5 USD per day. It costs 0.2 to fix a bicycle tire and 0.5 USD to fix an e-bike tire (but locals may try to scam you, I was charged over 3 USD for a flat tire : ( ). 3. Mandalay: Combo ticket Palace + some monasteries 10 USD, Camera use top Mandalay hill 1 USD 4. Hsipaw 3-day trek: 37USD (incl. English speaking guide, accommodation, food (excl. water)) 4. Inle Lake: General access: 10 USD, boat trip 18USD per boat Whenever I entered one of these places for the first time I was required to purchase a ticket which was supposedly valid for one week and non-exchangeable. However, I have met some tourists who successfully traded tickets with others so to avoid paying entry fees. I was never asked to show my ticket, nor was my name registered anywhere, and therefore this seems like a possibility for those really keen on saving money/avoiding paying fees to the government. Looking back 1. Traveling across Myanmar has been much easier than I expected. Everywhere I went I found friendly, helpful locals; knowledgeable hotel staff fully prepared to help you arrange any part of your trip; running ATMs; and money exchange offices. Internet was still dreadfully slow in most places but sufficient to send a quick e-mail back home.Also, I felt very safe in Myanmar and found most locals to be very honest and respectful. Locals normally spoke sufficient English to be able to help you get by, but not enough to hold a normal conversation about topics not tourism-related. 2. For those interested in buying souvenirs: I personally found the Inle Lake boat trip by far the best place for buying souvenirs (except diamonds, which can better be purchased in Yangon). Please note that the price listed is never the final price, and you can normally negotiate at least 50% off, if youre willing to persist a bit. 3. For those bringing USD dollars: Make sure you only bring USD dollars printed recently (ideally 2009 or later) that are in pristine condition, as locals may be unwilling to accept your notes otherwise. Whenever paying in dollars; please be very careful with any change you receive in dollars. Locals may try to return you damaged dollar bills, which you wont be able to use while in Myanmar.

1 like

Sorry voor de vreemde lay-out. Ik zit nu in een internetcafe bij het Inle meer in Myanmar maar het wil allemaal niet echt goed lukken.