Ik zal me ff voorstellen ,
Ik ben Anita en ben 37 jaar en heb een zoontje van 6 jaar uit me vorige relatie .
En sinds 3 jaar heb ik een relatie met een Turkse man die nog helaas in Turkije verblijft !!
En man mannetje is een Aliviet , en ben eigenlijk of er nog meer meiden zijn !!
Ik hoop graag van jullie te horen !
Alİvİet İs Een Soort Geloven Naar Alİ En Zİjn Famİly . Alİ Was Getrouwd Geweest Van Het Doughter Van Mohammed. Na Mohammed Dood Gaan Alİ Wİlde Profeet Worden Maar Dat Leukte Nİet Daarna Zİjn Ze Eİgen Geloven Op Gezet…
Het alevitisme is een subcategorie onder de moslims (zoals de protestanten in de katholiek),
de mannen en vrouwen zijn voor hun gelijke .
Alevieten moeten dan ook niet naar een moskee gaan of de Ramadan doen. We hebben dan wel de 12-Imam wanneer we wel moeten vasten.
Het alevitisme is ontstaan door Hz. Ali (de schoonzoon en neef van de profeet Mohammed). Na Mohammed’s dood wouden bepaalde moslims dat de volgende leider uit de familiekring zou komen (en Mohammed zelf had opgedraged dan Ali zijn opvolger zou zijn) maar dat is dus niet gebeurt, en toen is Ali gesplitst van de moslims en eigen “cultuur” begonnen.
De Alevieten zijn zeer verdraagzaam, ze hebben geen moskees maar wel in de plaats van de moslim Hoca’s hebben wij Pir’s.
2/3 van de Alevi’s zijn Turken
1/3 zijn Koerden.
Het belang van kennis en ontwikkeling
De Alevieten beschouwen ontwikkeling en vooruitgang niet als iets slechts, maar juist als iets wat de mensheid ten goede kan komen. Dat wil zeggen, voor zover deze ontwikkelingen een bijdrage kunnen leveren aan vrede, rechtvaardigheid en een betere relatie tussen de mensen in de wereld. Haci Bektas Veli heeft eeuwen geleden al gezegd: ‘De weg die niet leidt tot ontwikkeling van de mensheid (door de wetenschap) eindigt in het donker’.
De Alevieten hechten dan ook veel waarde aan onderwijs. Haci Bektas Veli heeft in een aantal spreuken de nadruk gelegd op het belang vergaren van kennis voor iedereen, zowel voor mannen als vrouwen. Zo heeft hij bijv. gezegd: ‘Een volk dat geen kansen geeft aan de ontwikkeling van vrouwen, is een volk dat niet bestaat’. Voor Alevieten is de ontwikkeling van vrouwen en mannen even belangrijk. Zij vormen immers samen de mensheid. Er moet geen onderscheid gemaakt worden; mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig.
ohhh dat is ook leuk om tehoren , ik heb ook nog anderhalf jaar lang in de cronje gewerkt , en jou straat ging richting de grote Vomar toch ??
misschien ben je wel een bij mij in de winkel geweest