Trouwen met Turkse vakantieliefde

Vorig jaar september heb ik mijn vriend ontmoet in Bodrum, hij werkte daar in het hotel waar wij verbleven.
Ik was al gelijk helemaal verliefd, en hij ook, daarna ben ik in november nog een keer terug geweest, en hebben we 4 heerlijke dagen in Antalya gehad.
Toch heb ik wat twijfels, ten eerste ben ik een stuk ouder dan hij, en hij heeft het al vanaf dag 1 over trouwen.
Hij wil mij in mei aan zijn ouders voorstellen, en staat erop dat ik in hun huis logeer.
Ikzelf wil hem eerst liever beter leren kennen, zeker een paar jaar voordat ik zo’n grote beslissing kan nemen, hij wil evt nog een jaar wachten, maar ik vraag me af hoe jullie ervaringen hiermee zijn, wat is normaal in dit soort situaties ?
Ik heb nl het gevoel dat er druk op mij wordt uitgeoefent, ook is het moeilijk met elkaar begrijpen omdat hij nog zeer weinig Engels spreekt…

Hoi !

Eerst en vooral welkom op het forum, zie dat je nog niet zolang lid bent! Gelukkig heb jij jou weg ook gevonden naar hier :wink: !
Ik veronderstel dat je september 2010 bedoelt? Dat is dus inderdaad nog niet zo héél erg lang…
Dat hij over trouwen begint, tja, is wel een beetje eigen aan de Turkse mannen hoor, ze beginnen altijd vrij snel over trouwen …maar al vanaf dag 1 vind ik dan ook wel hééééél snel!

Ik vind het dan weer wel positief dat hij jou wil voorstellen aan zijn ouders in mei… dat betekent wel veel in Turkije.
Maar hoeveel ouder ben je dan precies? Als je dit niet wil zeggen begrijp ik dit ook :wink: !

Ik zou gewoon even de kat uit de boom kijken, en NIET meteen gaan trouwen natuurlijk, dat zou je hier in Nederland/België toch ook niet meteen doen? Of wel?
Maar volg je hart, geniet van het verliefde gevoel maar vergeet ook niet je ogen open te houden!! Verlies jezelf niet :wink: !

Succes ermee!

Dank je voor je snelle reactie !
En ik ben blij er met mensen over te discussieren die er meer vanaf weten, want je wordt al snel door iedereen beoordeeld…
En wat betreft mijn leeftijd… het scheelt 17 jaar !
Hij zegt dat dit in hun cultuur heel normaal is ?
En ik ben bang dat als ik aan zijn ouders ben voorgesteld, en het zou niet goed gaan, ik de hele familie tegen mij heb, wat je wel eens leest over eerwraak enzo… Ik vind het allemaal best eng omdat het zo anders gaat als hier in Nederland en Belgie.
Ook heb ik zelf 2 grote dochters die het maar niets vinden, wat ik ook wel weer kan begrijpen, maar aan de andere kant wil ik ook zo graag mijn hart volgen, de vraag is alleen of het oprecht is en ook ben ik wat angstig voor het geval hij naar Nederland zou komen wat de toekomst zal zijn, allemaal onzekerheden…

Ik denk als hij echt van jou houd zal hij op jou wachten. misschien vind hij het moeilijk en allemaal drama maar uiteindleijk wacht hij wel op jou. en als hij dat niet doet weetje ook hoe laat het is… en dat hij je aan zijn familie wilt voorstellen is inderdaad een heel goed teken. en ze praten inderdaad snel over trouwen maar bij jullie is het wel heel erg snel. als ik jou was zou ik ook eerst paar keer op en neer reizen en de kat uit de boom kijken en vooraal heel veel praten op msn

1 like

Een mooi verhaal van een prille liefde met een aantal obstakels om het zo maar te noemen, het vertrouwen moet groeien en dat kan maar op 1 manier als je het tijd geeft. Normaal heb je ook eerst verkering leer je elkaar beter kennen voordat je over trouwen begint. Het is een echt herkenbaar cultuur verschil wel kan je hem uitleggen dat het niets met je liefde voor hem te maken heeft dat je nog niet wilt trouwen maar dat wij hier anders mee omgaan, zo heb ik dat toen de tijd gedaan en intussen hebben we bijna twee kinderen en is het er nog niet van gekomen om te trouwen :wink:

Dat je zijn ouders gaat ontmoeten is alleen maar fijn natuurlijk wel eng omdat je bang bent voor hun oordelen mijn ervaring hier in Turkije is dat ze minder snel oordelen dan in Nederland over mijn situatie dan… je hoort ook nog weleens andere verhalen het hangt ervan af hoe modern denkend zijn familie is?? Hier zit wel per familie verschil in.

Ik zou zeggen geniet zoveel mogelijk van elkaar en de tijd zal je het vertrouwen geven en ook de wijsheid dus antwoord op je vragen die je aan jezelf stelt RUSTIG AAN :wink:

Allereerst welkom hier!!

En voor de rest sluit ik me aan bij de rest. Ik vind dag 1 heel erg snel om over trouwen te beginnen, en zou zeker eerst de kat uit de boom kijken. Als hij echt van je houdt wil hij echt wel op je wachten. Succes!!!

Ja, dank je voor je reactie. Het op en neer reizen wil ik ook graag, maar ik zou het liefst in een pension verblijven , net als de afgelopen keer omdat het allemaal al zo officieel overkomt als ik bij zijn familie zal zijn.
Ik zou niets liever willen dan kennis me ze maken als het maar niet zo zwaar beladen was…
Hijzelf staat erop dat ik dit keer niet in een pension ga, ik heb dus nog 3 maanden de tijd om erover na te denken.

Dank je voor je reactie, en wat leuk dat jij inmiddels bijna 2 kinderen hebt !
Ik heb inderdaad al diverse keren uitgelegd dat het hier in Nederland heel anders gaat, en dat ik ontzettend veel van hem hou, maar toch begint hij er steeds weer over, en ik begrijp ook wel een beetje dat hij moet trouwen van zijn ouders. Hij is 30 en al een keer getrouwd geweest, ik denk dat het een behoorlijk traditionele familie is, ze wonen ook in een klein dorp met veel armoede.
De oudste broer heb ik al wel ontmoet, in november zijn we 2 maal bij hem en zijn gezin uitgenodigd met eten, zeer gastvrij, super. Het beste lijkt mij toch ook om het een tijdje aan te kijken, en inderdaad als hij het echt meent zal hij vast wachten…
Woon jij zelf in Turkije of in Nederland ?
Weet jij dan ook of het leeftijdsverschil daar inderdaad normaal is ?

Dankjewel voor je wijze woorden !

We wonen op dit moment sinds kort in Turkije ons tweede kindje komt in Juni we zijn nu nog even gescheiden van elkaar aangezien ik in Izmir zit (ons thuishaven) en me askim in Istanbul voor een cursus maar maart april komt hij thuis :slight_smile: Het leeftijd verschil ik weet niet of het echt normaal is ik ben 3 jaar ouder dan me askim dus misschien is het wel zo dat de vrouwen vaker ouder zijn zou kunnen…

Hij is al een keer getrouwd en gescheiden?? Dat is toch wel ongewoon zeker in een traditionel familie?? Blijf bij je eigen gevoel als je het nog niet wilt moet je het niet doen begrijp ik nu goed dat hij dan ook nog thuis woont? Want anders zou je de familie gewoon kunnen bezoeken zonder dat je daar gelijk blijft slapen??

Succes met al je keuzes :wink:

Wat heerlijk om daar te wonen zeg.
Ik vind het een heerlijk land, vriendelijke bevolking.
Hij is inderdaad onlangs gescheiden, en verder weet ik daar ook het fijne niet van.
Ik weet ook niet of dat normaal is, maar heel erg open met dat soort dingen is hij niet, hij liet me wel het document van de rechtbank zien.
Hij woont dus in principe weer bij zijn ouders, maar is constant voor zijn werk in hotels en restaurants in de grote touristische plaatsen.
Ik heb wat dat betreft dus geen keuze als hij absoluut niet wil dat ik naar een pension ga .
Hij lijkt het gewoon van mijn kant niet te begrijpen, en wordt snel boos daardoor, wat het voor mij steeds twijfelachtiger maakt. In elk geval fijn om op deze manier wat ervaringen te kunnen delen ! Jij sterkte nog even zonder je askim, en een mooi vooruitzicht voor jullie.

Hallo,

Ik zou toch ook mijn bijdrage willen geven, ben zelf bijna 5 jaar getrouwd met mijn Turkse askim. Was wel geen echte vakantieliefde want we kenden mekaar al 2 jaar voor we een relatie begonnen en ik heb in die 2 jaar een tijdje ginds gewoond. Maar toch herken ik de zalige verliefdheid die nog versterkt wordt door de romantiek die hoort bij een buitenlandse liefde. Natuurlijk moet je hiervan genieten maar blijf toch altijd met je 2 voeten op de grond staan. Jullie kennen mekaar nog maar net en jullie weten nog bijna niets van elkaars leven, verleden en plannen. Zorg eerst dat jullie mekaar kennen en vooral wat jullie plannen voor de toekomst zijn.

Elke familie in Turkije heeft zijn eigen ideeën en gewoontes maar het is volgens mij toch niet standaard dat de vrouw heel wat ouder is dan de man. Meestal is het in de traditionele kleine dorpjes zo dat de vrouw een 5 à 10 jaar jonger is dan de man. Dit heeft te maken met het feit dat trouwen duur is en de man dus eerst wat financiële zekerheid moet opbouwen. En meestal zoekt de moeder van de man een jonger meisje zodat er zeker een groot nageslacht kan komen en de man tot op het einde van zijn leven een jonger iemand zal hebben die voor hem kan zorgen(dit heeft mijn eigen schoonmoeder en mijn schoonzusjes mij uitgelegd). Dat grote nageslacht moet je ook met een korrel zout nemen want zeker in de Egeïsche kustregio’s en de streek rond Istanbul en Ankara is het gemiddeld aantal kinderen per gezin ook maar 2 à 3.

Het klopt wel dat er vrij snel over trouwen wordt gesproken maar toch ook weer niet zo snel: mijn man heeft er bijna 6 maanden over gedaan om over trouwen te beginnen.
Wel wordt in Turkije een huwelijk vaak gezin als een economische overeenkomst en er worden daar nog heel veel huwelijken door de ouders geregeld. Hierbij wordt er veel minder rekening gehouden met liefde en romantiek maar er wordt meer gekeken of de verbintenis voor alle partijen een meerwaarde(op materieel, economisch en emotioneel vlak) kan bieden. Voor ons westerlingen klinkt dit heel raar en is dit heel moeilijk te begrijpen maar in Turkije is dit nog schering en inslag. Natuurlijk gebeurt het meer en meer dat jonge mensen zelf iemand uitzoeken maar dan met behulp van tantes en ooms de families op de hoogte brengen en laten bemiddelen.

Dit is maar een beetje achtergrond omdat jij zegt dat je nog niet vertrouwd bent met zijn cultuur.
Ga zeker nog naar hem toe maar leg hem uit dat hij je tijd moet geven en dat jullie mekaar beter moeten leren kennen. Bij zijn ouders verblijven lijkt mij nu nog echt geen goed idee: het is prima om de turkse manier van leven te leren kennen maar langs de andere kant zullen jullie veel minder tijd hebben om mekaar te leren kennen. In mijn ervaring heb je in een turks huishouden weinig tot geen privacy dus weinig tijd om echt samen door te brengen. Je moet het zeker eens doen maar nu nog niet.
En als hij zo aandringt op trouwen en bij zijn familie verblijven zou ik mezelf toch wel eens de vraag stellen of hij niet ergens een verborgen agenda heeft. Ik ken natuurlijk je vriend niet en ik wil hem niet in een slecht daglicht stellen maar als je een tijdje in een toeristenresort hebt gewoond dan gaan je ogen heel ver open.

Nog een laatste iets: ik lees heel veel over trouwen maar ik lees niets over de plannen voor daarna. Wil hij naar Nederland komen ? En hoe gaan jullie dat aanpakken want het is niet echt gemakkelijk hoor. Of ga jij ginder wonen? En hoe gaan jullie het financiële aanpakken ? Ondersteunt hij zijn familie nu nog of houdt hij zijn loon voor zichzelf? Moet hij alimentatie betalen voor zijn ex-vrouw? Ik denk dat als hij snel kwaad wordt als jullie hier over spreken er iets niet klopt en hij niet al zijn plannen met jou wil delen.

Dit is gewoon mijn mening en je doet er natuurlijk mee wat je wil maar je bevindt je nu in een romantische, verliefde situatie maar er is ook nog altijd de toekomst en daar zal je toch eens goed over moeten nadenken.

Maro

1 like

Beste Ellen hos geldin!
**
*Ik denk dat het verhaal van *Aylin’s mama al heel veel duidelijkheid heeft gegeven een stukje over de cultuur!
Echter denk ik dat als jouw askim al een keer gescheiden is de familie redelijk modern is, want je gaat/kan/mag niet zomaar scheiden!

*LEEFTIJD: vaak geen probleem, vrouwen uit europa zien er vaak toch nog heel jong uit voor haar leeftijd!
*TROUWEN: Turken zijn heel snel met hun liefde tonen (althans de meeste) Je zegt hij kan niet goed engels, dus misschien bedoelt hij wel letterlijk ik wil me leven met je delen, laten we trouwen dat hij aangeeft hoeveel hij om je geeft!
*DOCHTERS: Ik denk dat je dochters hetzelfde reageren als veel ouders hier, ze willen je beschermen voor wat er mis kan gaan, maar dit zal wel bijdraaien als ze zien dat je gelukkig bent!
*FAMILIE: ik vind het zelf altijd een goed teken als je bij de ouders wordt uitgenodigd, want ze nemen echt niet elke scharrel mee naar huis! Die hou je wel in de toeristen gebieden! Echter kan je aangeven dat je er best 3 a 4 dagen heen wilt gaan, maar verder ook samen wilt zijn in een pension!

Dat hij snel is klopt, dat hij een verborgen agenda heeft kan… daar moet je achter zien te komen! Als jij aangeeft dit gaat allemaal veel te snel en wil pas over 3 a 4 jaar trouwen en hij zou een verborgen agenda hebben, dan laat hij je gaan, want de toeristen komen eraan en dan gaat hij op zoek naar een ander! IS hij wel gek op je dan accepteerd hij het, want dan heeft hij alles voor je over!!!

succes

hoi Maro,
Ook jij heel erg bedankt voor alle waardevolle informatie, hier heb ik echt heel veel aan.
En ik denk inderdaad heel veel na over de toekomst, en heb verschillende keren gevraagd wat voor voorstelling hij precies heeft als hij bij mij in Nederland zal wonen. Ik heb hem echt goed uitgelegd dat het leven hier zo anders is, en hij zal zijn familie en vrienden missen.
Ook met het vinden van werk lijkt het mij heel moeilijk worden, omdat hij volgens mij niet echt een goeie opleiding gevolgd heeft. Het klinkt mischien negatief allemaal, maar ik heb daar gewoon een zekere angst voor.
Het financiele, daar maak ik mij ook zorgen om, ik kan nu gewoon voor mijzelf en mijn kinderen zorgen, maar wat komt er allemaal bij als hij hier ook zal zijn…
Hij moet nu inderdaad nog een hoop geld aan zijn ex-vrouw betalen, en hij heeft nu al zo goed als niets te besteden wat het voor mij ook moeilijk en twijfelachtig maakt.
Je kan nog zo gek op iemand zijn, maar als deze problemen allemaal gaan komen, en als hij zich hier zal gaan vervelen ben ik bang dat de liefde gauw over zal zijn. Ik krijg steeds als antwoord dat ik hem niet vertrouw en dat ik niet naar zijn ouders wil komen, hij begrijpt mijn dilemma dus niet omdat hij zo heel anders denkt. Ik heb dus een heel dubbel gevoel, mn hart zegt ga ervoor, en mn verstand zegt niet doen. Moeilijk allemaal , maar fijn om jullie ervaringen te lezen!

Ook jij hartelijk dank voor je goeie bijdrage, echt allemaal punten waar iets aan heb !
En ja dat hij mij bij zijn ouders uit wil nodigen is op zich positief, maar ik heb ook zo’n idee dat zijn ouders op hun beurt ook weer druk op hem uitoefenen dat hij zsm moet gaan trouwen…
Van die verborgen agenda vind ik ook een hele goeie, ik ga hem zeker {nog een keer} duidelijk maken dat ik minstens 3 jaar nodig heb totdat ik een beslissing kan nemen, zodat wij elkaar beter hebben leren kennen. En dan zien wat er gebeurd, net wat je zegt, de touristen komen er weer aan. Ik heb hem ook echt duidelijk gemaakt dat er geen Europese vrouw is die na 2 vakanties gaat trouwen… En dan nog maak ik me veel zorgen om de financien als het zover is, wat gaat het allemaal kosten, hebben jullie hier ook wat antwoorden op ?

hee ellen,

stel dat hij zijn inburgering moet doen, dat kan hij zelfstandig doen, dan kost het niks, maar een cursus daar al zeker 500 euro. Dan moet hij examen doen dat is 350 euro, als hij zakt krijg je dit niet terug en moet je het nogmaals doen. Daarna komt de aanvraag bij het ind voor voorlopig verblijf in nederland dit kost 850 euro, als het afgewezen wordt ben je ook dit geld kwijt en betekend nog een keer 850 neerleggen om het opnieuw te doen. Daarna is er geloof ik nog het verblijfsverginning wat rond de 300 euro ligt. Naar school gaan is in de meeste gemeentes gratis, dus eindelijk iets wat geen geld zal kosten. Daarin tegen moet jij natuurlijk aan het goede inkomen voldoen anders dan hoef je hier allemaal niet aan te beginnen, wat dat is staat in een ander topic dat weet ik zo niet.
En dan heb je natuurlijk nog dat je hem in het begin moet onderhouden… Want ik weet niet of er gelijk een uitkering aangevraagd kan worden, volgens mij niet meteen omdat hij voorlopige toelating heeft.
Al met al dus veel geld en veel om over na te denken!
Pffffffffff leuker kan ik het niet maken, want hier hik ik ook tegen aan :frowning:

Ik snap dat jij heel erg in twijfel zit Ellent en dat je niet zomaar alles overboord gooit. Ik vind het ook heel verstandig dat je zo twijfelt, want ik ben heel eerlijk als ik zeg dat ik ook zo mijn twijfels heb bij dit verhaal. Niet wat leeftijd betreft, want hoewel het daar niet de “gewoonte” is, denken zij daar wel makkelijker over dan wij hier doen. Wij maken ons daar over het algemeen drukker over dan zij. Maar als ik jouw verhaal zo lees, dan haal ik hieruit dat hij je behoorlijk onder druk zet. En dan heb ik weer zoiets…waarom zoveel druk van zijn kant? En ik denk dat het wat traditioneel wel meevalt als ik lees dat hij gescheiden is. Ik vind dit een moeilijk (twijfelachtig) verhaal van zijn kant en ik wens je heel veel succes met het nemen van beslissing(en). Maar keep your eyes open!!!

Hoi Mutlu,

Tja…dat is al met al een hoop geld, en ik zal zeker heel goed nadenken voordat ik hier ooit aan begin, temeer omdat ik inderdaad nog te weinig duidelijkheid heb van zijn kant…
Ik wil mijn leven {en dat van mijn kinderen} niet op zn kop zetten als ik niet echt overtuigd ben van zijn oprechtheid, ontzettend bedankt !

Hoi Angel,

Ja dit is precies zoals ik het ook voel, en daarom ook de twijfels.
Ik word constant heen en weer geslingerd met mijn gevoel en intuitie.
Het helpt mij al veel , dat er mensen zijn die dit begrijpen, bedankt !

Ja dat is het zeker meid en ik denk eerlijk gezegd dat dat pas het tipje van de ijsberg is als ik eerlijk ben… Dus je moet wel echt heeeeel zeker zijn over zijn, maar ook jouw liefde! En zeker moet elke twijfel die je in je lijf hebt zijn weggenomen, anders moet je er niet aan beginnen! Ik bedoel aan beginnen om hem hier naartoe te halen en ook duidelijk aan hem laten weten wat daarvan allemaal de kosten zijn, want in de ogen van menig turk, zijn we RIJK, maar voor nederlandse maatstaven is het natuurlijk een ander verhaal!

succes