Waarom zijn Turkse mannen zo koppig!?!

Nu al meerdere keren een discussie gehad met mijn vriend.

Hij wil als het seizoen in Marmaris is afgelopen 2 weken op vakantie komen in NL en daarna trouwen in zijn woonplaats in TR. Maar ik en zijn neven (die hier in NL wonen en nu op vakantie zijn in TR) hebben tegen hem gezegd dat als we willen trouwen het beter is als hij 3 maanden hier naar NL komt op een toeristenvisum i.p.v. maar 2 weken. Zo leer je elkaar nog beter kennen als ie 3 maand hier is en hij kan zo meer van NL zien.

Maar meneer is koppig en wil maar 2 weken komen…

De reden is dat hij alleen maar geld heeft om 2 weken te komen. Voor langer heeft hij geen geld. Maar ik zei van ja, dan doe ik de rest wel, moet maar zo, ik nodig je toch uit.

Maar hij weigert pertinent om geld van mij aan te nemen en wil dit absoluut niet. Kortom hij weigert daarom om 3 maanden te komen alleen omdat hij na die 2 weken niet van mijn geld wil teren. Al meerdere keren heb ik het er met hem over gehad en hij weigert gewoon. Ja als we getrouwd zijn is zijn geld mijn geld en mijn geld zijn geld zegt ie maar totdat we getrouwd zijn weigert ie om van mij wat aan te nemen.

Ok vind ik prima van hem maar het is gewoon beter als hij hier 3 maanden komt ivm elkaar leren kennen en NL leren kennen.

Hoe kan ik hem, ondanks zijn trots toch overhalen ??

Je kent hem nog maar net, maar gaan jullie binnenkort (of praten jullie)al trouwen dan? Vind dat sowieso wel snel hoor.

Vind het een vreemde uitspraak dat hij al zegt " als we getrouwd zijn is jouw geld,mijn geld en andersom. Het zal er dan op neer komen dat jouw geld zijn geld zal zijn.Als dat toch het geval is kan ie er net zo goed gelijk gebruik van maken. Hij wil nu doen overkomen alsof hij niet op jouw zak wil teren maar als jullie getrouwd zijn, heeft hij er geen problemen mee?:tear:

Het komt bij mij over alsof hij even snel hier wil kijken, trouwen en dan gesetteld wil zijn
Sorry het klinkt misschien bot maar vind dit een vaag.

Hallo Elfje
Ik kan begrijpen dat je op een Turk verliefd bent geworden. Ze zijn doorgaans erg charmant en in mijn ogen ook aantrekkelijk. Ik woon nu meer dan zes jaar in Turkije en zie veel gebeuren.
Eén ding is voor mij duidelijk betreffende vele Turken hier: Ze willen vriendschap, relaties met buitenlanders en gaan daar héél ver in. Wat velen ook willen is: weg uit Turkije. Waarom? Ze hebben het idee dat je in Europa makkelijk 3000 Euro per maand verdienen kan. En het belangrijkste is toch meestal wel dat ze dat allemaal willen op hun voorwaarden.

Ja ze zijn enorm charmant zolang jij “ja” en “amen” zegt. En natuurlijk krijg ik hier commentaar op maar vele Turken zullen het met me eens zijn. Ik ben vrijgezel en nog steeds hoop ik de “ware” te vinden. En ik hoop met heel mijn hart dat jij de jouwe gevonden hebt.

Wat weet hij van het leven in Europa, kan hij zonder zijn familie leven, gaat hij de NL taal leren? De Turkse familie band is sterker dan welke band dan ook. Hou hier rekening mee. Als hij ooit hier wil leven moet hij een hoop op willen geven. Is hij nog niet ver"europeesd" dan wil hij kinderen. Zo is hij geprogrammeerd en dan is er de druk van familie. Wil jij kinderen? In hoeverre ben jij bereid om je aan te passen? Heb jij langere tijd ( dezelfde drie maanden) in Turkije door gebracht, ga jij zijn taal leren? Je zult je vaak buiten gesloten voelen als je dat niet doet. Als ze onder elkaar zijn spreken ze uiteraard Turks. De NTI thuis cursus heb ik met plezier gedaan.

Je “schoon familie” heeft absoluut gelijk. Als ik jou was zou ik het als een voorwaarde stellen: kom drie maanden naar NL. Willen zijn neven niet een beetje bijspringen? Sta jij daarvoor open. In Turkse kringen is dat normaal. Het is geven, nemen en accepteren.

En zo kan ik nog wel even doorgaan en daar ben ik beslist toe bereid als je wilt.

Ik wens je een goede toekomst

Essepes, ja ik ken hem nog maar net en we praten inderdaad al over trouwen maar niet morgen al maar over een poos. Ik wil dan graag dat hij een tijdje naar NL komt zodat we elkaar in normale huisomstandigheden leren kennen en hij NL een beetje kan leren kennen voordat we zo’n stap gaan zetten.

De uitspraak van hem dat als we getrouwd zijn is zijn geld mijn geld en mijn geld zijn geld vind ik normaal, dat doe je toch als je getrouwd bent. Ik weet dat hij niet veel heeft en rijk ben ik ook niet dat weet hij ook, heb gewoon mijn baan, een huurhuis en een auto, maar rijk of veel geld op de spaarrekening nee, geen ene rotcent want ik spaar niet dus heb alleen mijn loon. Dat weet hij ook. Dat het hem om geld te doen is denk ik niet want hij weigert dus om voor 3 maanden te komen en de keren dat ik bij hem was in Marmaris heeft hij altijd alles betaald voor mij. Ik mocht niets betalen. Als het hem om het geld te doen was had ie mij allang de portemonnee laten trekken. Ook moet ik veel moeite doen om hem over te halen om in NL te gaan wonen. Hij wil daar blijven. Hij zegt ook eerlijk tegen mij vanaf het begin, het is mij er niet om te doen om in het buitenland te wonen, ik werk al jaren in Marmaris als ik dat echt had gewild dan had ik allang in Engeland, Zweden of NL kunnen zitten.

Rudi hij heeft juist niet het idee dat je hier in NL veel kan verdienen, in Marmaris werken jongens die jarenlang in NL hebben gewoond en die weer zijn teruggekeerd naar Turkije. Van hen hoort hij alleen maar slechte dingen over NL waardoor zijn beeld van NL niet echt goed is. Ook zijn zijn neven uit NL heel reëel tegenover hem en zeggen dat het hier allemaal niet zo mooi is en hij geen gouden bergen moet verwachten etc. Zij hebben al 2x geprobeerd een aantal jaren geleden om hem hier naar toe te halen maar toen wilde hij ook niet.

Ik ben juist degene die aan hem vertelt dat het hier anders is als in Turkije maar wel beter, om hem over te halen hier naar toe te komen.

Daarom wil ik graag dat hij die 3 maanden komt.

Ik weet niet of hij hier wel kan wennen zonder zijn moeder, broer en zus, maar hij heeft hier wel familie zitten in ieder geval. Die wonen 20 min. rijden van mij vandaan. Maar of hij kan wennen…dit weet ik niet van te voren en hij ook niet. Aanpassen ben ik wel toe bereid, zoveel mogelijk van de taal leren en andere dingen die erbij komen kijken.

Ik weet het is niet makkelijk nu niet en straks niet en het gaat alleen maar moeilijker worden. Maar om het om dit soort redenen dan maar van te voren te bestempelen als, deze relatie is kansloos want het gaat toch niet lukken ?? Dat wil ik niet want als je iets niet probeert weet je niet of het wel of niet lukt.

Ik zou graag nog wel meer van je willen horen hoor Rudi.

Beetje dom hoor, keep on dreaming!!!

Zal ik doen Marone ! I love dreaming !!

Hoi een elfje!

Hoelang loop je al samen met hem dan?
Wat vreemd dat die niet graag hier heen komt.
Ik loop al 2 jaar met mijn vriend, en hij hoopt nog steeds hier heen te komen!
Ik ben altijd maar daar.
Deze winter hoopt hij hier heen te komen, en volgend jaar stappen we in het huwelijksbootje!
Maar goed, dat kwam pas een maand geleden der spraken!

Proberen over te halen dus. :slight_smile:

Hallo hier ben ik weer. Ik geloof zeker dat je door moet gaan met dromen. Maar je moet het niet zien als iets onbereikbaars maar als een reeele mogelijkheid. “the law of attraction” een boek van Esther en jerry Hicks,: daar waar je je energie aan geeft met heel je hart wordt door het universum je gegeven. Je kunt het ook een universele wet noemen. Als je twijfelt, heeft het universum geen goed beeld van je wensen en kan je dan niet ter wille zijn. Weet wat je wilt en geloof daarin. Mensen die geen ervaringen hebben met Turkije of de Turken hebben geen enkel recht van spreken. Ze hebben geen enkel idee waar ze over praten. Ze hebben alleen vooroordelen.

Mijn leven had veel makkelijker kunnen zijn als ik in NL was gebleven. Huisje boompje beestje: werk, huis, verzekering enz. Maar ik was uitgekeken op het overgeorganiseerde NL. Het werd er mij een beetje te saai. Nu al zes jaar in Istanbul. Van reisgids naar bartender en nu leraar Engels en van tijd tot tijd zing ik als counter tenor barok muziek op verschillende plaatsen. Ik lééf hier. Makkelijk? Nee het is niet altijd makkelijk. Het vergt veel aanpassings vermogen. Pas na twee jaar kon ik me een beetje verstaanbaar maken in het Turks en dan gaat het makkelijker. Er wordt hier niet veel Engels gesproken!

Voor een Turk is het heel moeilijk om zonder zijn directe familie te leven. Ze voelen zich absoluut verantwoordelijk voor hun ouders. Die hebben doorgaans geen verzekering en de kinderen zorgen voor hen op hun oude dag. de familie band is zeer sterk en belangrijk.

Men heeft het hier altijd over de vrijheid in Nederland. Ach wat is vrijheid. Ik kan hier alles doen wat ik in NL ook deed.
Wat voor mij heel belangrijk is is de zon. Het is hier nu rond de 30 graden terwijl het in NL 16 graden is.

Voor je vriend is naar NL komen hetzelfde als voor jou naar Turkije komen. Je bent op vakantie in een land waar je niemand kent, geen werk dus geen bezigheden hebt, niet in je eigen bed kunt slapen, niet je dagelijkse dingen kunt doen enz. Moeilijk. Ik kan me heel goed voorstellen wat je vriend tegenhoudt.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is: Volg je hart. Geloof erin. Ik probeer de situatie van twee kanten te bekijken omdat ik beide situaties ken. Zou jij je leven op willen geven om naar hem te komen??? als je de mogelijkheid hebt zou ik voor een langere periode naar hem gaan. Wie weet kan je tijdens de zomer een baantje vinden.

Tot zover.
Veel geluk toegewensd

Een korte reactie op het naar Nederland komen en getrouwd zijn :

je hoeft helemaal niet getrouwd te zijn om samen te kunnen zijn

in Nederland; hij kan verblijf bij partner aanvragen en als jij 120%

van de bijstandsnorm verdient (dat is circa 1.435 euro netto) dan

hoef je niet getrouwd te zijn om samen te zijn

misschien dat je liever ‘getrouwd’ bent maar dat betekent dat je

de ellende van een echtscheiding over je heenkrijgt als in de praktijk

blijkt dat het getrouwd zijn je (te) zwaar valt

In Nederland is het al lang gebruikelijk om samen te wonen

dus ik dacht (als 60jarige moeder, enigszinds juridisch geschoold)

je toch maar even te moeten laten delen in mijn gedachten

veel geluk gewenst, Tineke Beks

aan CM Becks

Bedankt voor deze informatie. Ik denk dat velen hiermee geholpen zijn.

Hoi allemaal, ik wil ook graag even reageren, want vind dit wel een leuke discussie hier…

Maar als een Turkse jongen niet in Nederland bij zijn liefje wil komen wonen, heeft naar mijn idee niets te maken met het feit of hij de relatie wel serieus neemt. Dit heeft volgens mij veel meer te maken met zijn instelling/mentaliteit en uiteraard het bekende cultuurverschil. En waarom zou een relatie wel serieus zijn als hij al over 2 weken of 3 maanden begint over het feit dat ie naar Nederland wil komen ? Heel eerlijk gezegd, zet ik wel eens mijn vraagtekens bij dit soort verhalen wat ik hier lees hoor. Zou dat dan automatisch betekenen dat dit soort relaties dan wel serieus zijn ? Sorry hoor…

En Elfje, ik ben het helemaal met jou onderstaande tekst eens.

Als het hem om het geld te doen was had ie mij allang de portemonnee laten trekken. Ook moet ik veel moeite doen om hem over te halen om in NL te gaan wonen. Hij wil daar blijven. Hij zegt ook eerlijk tegen mij vanaf het begin, het is mij er niet om te doen om in het buitenland te wonen, ik werk al jaren in Marmaris als ik dat echt had gewild dan had ik allang in Engeland, Zweden of NL kunnen zitten.

De mijne denkt er namelijk net zo over. Ik heb toen eens een hele discussie gehad met hem en een restauranteigenaar uit Nederland, die mijn vriendje graag in zijn restaurant als personeel wilde hebben ( en misschien nog even een belangrijke bijkomstigheid, op het moment van dit gesprek, was het mijn vriendje nog niet eens…) Bij deze restauranteigenaar kon hij wel liefst 3x zoveel verdienen als wat hij nu in Turkije verdiend !! Maar hij heeft ons toen uitgelegd waarom hij dit niet wilde en daar kon ik me heel goed in vinden. Overigens zijn veel van deze argumenten terug te lezen uit de tekst van Rudi.

Zo, uiteindelijk een heel verhaal geworden, maar ik wilde dit graag even kwijt, en hoop dat deze discussie nog enige tijd voortduurt, want ik vind het bijzonder interessant.

Groetjes Mirjan
*

Ik ga nog maar kort met hem sinds mei dit jaar. Nadat ik terug ben gekomen in mei was ik verliefd, veel contact en smssen. Ja dan praat je wel over dingen maar nog niet echt serieus want je weet tenslotte nog niet wat deze verliefdheid te betekenen heeft, nasleep van een vakantieliefde of toch echt. Dus echt serieus praten deden we nog niet echt, want of het enig nut heeft weet je dan niet eens.

Dus ben ik in juli weer terug gegaan om te kijken “wat is het nu”. Alles ging prima en het blijkt niet zomaar een vakantieliefde te zijn maar meer. Nu ben ik dus net anderhalve week terug en ga je beseffen dat je toch serieus over dingen moet gaan nadenken en er met elkaar over gaan praten, over de toekomst, ons, hoe gaan we dit nu aanpakken etc.

Er komt nu opeens zoveel op mij af dat ik door de bomen het bos ook niet eens meer zie en daardoor ook niet eens reeel kan nadenken en het allemaal helder zie, ookal wil ik het wel.

Jullie reacties helpen mij om na te denken over dingen die misschien vanzelfsprekend zijn en waar ik niet eens bij had stilgestaan en geeft mij stof om na te denken en zelf alles op een rijtje te zetten. Zodat als ik hem in september weer zie ik overal goed met hem over kan praten.

Ik zou alles idd eens op een rijtje zetten, en zeker in september terug gaan, als je dit kunt. Dan kun je er es rustig met hem over spreken. In het echt verloopt dit makkelijker dan via msn en dergerlijke! Luister gewoon naar jouw gevoel, maar hou je hoofd er wel bij. Ik denk/hoop dat er in september weer heel wat meer duidelijk zal zijn! In ieder geval, hou ons op de hoogte :wink: we zijn er om elkaar te helpen!

Groetjes

Thanks Roosje, ja dat is precies mijn bedoeling. Nu pas begint alles een beetje op zijn plaats te vallen, waar ik eigenlijk allemaal over na moet denken etc om het er dan in september met hem over te hebben. Ik hou jullie zeker op de hoogte !

Dit komt me allemaal zo bekend voor ik heb namelijk de mijne ook in mei ontmoet… En mja ik ben ook echt helemaal in love… Ik weet gewoon af en toe niet meer wat ik moet doen, omdat hij zo ver weg zit… en ik hier… k bedoel… vind hem egt geweldig…Ik ken hem maar niet vergeten en nu ga ik in September terug… En ik kan niet wachten en we praten wel over dingen ensow… maar het is en blijft moeilijk vanwege de afstand… Die jongen heeft mijn hoofd zo op hol geslagen dat ik gewoon nu een vliegtuig wil pakken en daar heen wil gaan…

Ik hoop gewoon hem snel te zien… en ik weet hij mij ook… maar het duurt nog so lang… ik ga dan pas eind september… 22e als het goed… of miss wel 20e maar ja ik moet het ook nog met mijn werk regelen…

Ik hoop dat het allemaal gaat lukken…Ik weet het klinkt allemaal stom… maar toen ik daar kwam was ik niet vrij… ik ben niet vreemd gegaan… Ik ben juist mijn ex toen heel trouw geweest… maar het is uiteindelijk over gegaan tussen mij en me ex en niet om die gozer die ik heb leren kennen onze relatie was al ten einde toen ik ging…

Maar ja… die jongen van mijn vakantie kwam maar niet uit mijn hoofd… en mja… k heb uiteindelijk ook maar toegegeven dat ik hem helemaal geweldig vin… want ja… k sprak hem elke dag op msn ensow… maar ja… toen merkte ik pas hoe leuk ik hem wel niet vond… en mja hij vind mij ook helemaal geweldig… hehe… Zo heerlijk als k er aan denk dat ik trug ga naar hem…

Maar soms ben ik ook zeker heel bang dat het allemaal maar een droom is… en dat ik dan ineens wakker word… en mja dat wil ik eigenlijk niet… want ik vind hem egt geweldig… en ik weet nog precies wat ik zei tegen mij vrienden ik wordt nooit verliefd op iemand van daar… nou ik ben helemaal hotel de botel… ik kan het maar niet veranderen… Ik geef zoveel om hem… das niet normaal…!!

Het lijkt ook of we elkaar al jaren kenne… en mja dat heb ik niet gauw met mensen… Het voelt gewoon zo goed en vertrouwd… en dat heb ik lang niet meer gehad in mijn leven…

Maar ik hoop zeker dat het em gaat lukken om in September te gaan naar mijn sgatje…:slight_smile:

Aardig gevonden zo’n voorstel, doch aanpassen in een land waarin de vrouw ook wat te zeggen heeft is voor een lange periode iets te veel van het goede. Hun cultuur is anders, dat ga je merken ná het huwlijk.
Veel geluk en aanpassingsvermogen.

Hallo Allemaal,

Ik ben sinds augustus vorig jaar samen met mijn vriend. Tussen ons is alles ook supersnel gegaan.

Ik heb hem in augustus weer gezien. In 2004 was ik er ookal en toen was het gewoon leuk een vaakntieliefde. Afgelopen jaar was ik terug. De vonk sloeg weer helemaal over en sindsdien is het serieus. Na augustus 2007 ben ik in oktober teruggeweest. Het was weer helemaal te gek. Daarom kon ik hem dus niet lang missen en ben in december weer teruggegaan naar Turkije.

We hebben daarna veel gesproken en heb toen besloten om de zomermaanden in Turkije door te brengen. Ik woonde nog thuis dus een huisje opgeven hoefde niet. Alleen mijn baan. We wonen nu dus sinds maart samen en heb er geen seconde spijt van. Ik ben zielsgelukkig.

Mensen zullen misschien denken ; Jeetje wat snel. Misschien ook wel.
Ik voelde gewoon dat het goed zat. Je spreekt elkaar dagelijks door de telefoon en op msn en je ziet elkaar 1 keer in de 2 maanden maar elkaar echt leren kennen doe je niet.

Ik had zoiets ik ga erheen. Ga er werken en met hem samen zijn. Lukt dit dan ben ik zielsgelukkig zo niet dan ben ik een hele ervaring rijker.

Ik merk sinds ik hier ben een hoop verschillen met als toen ik hier was voor een vakantie.
Hij is moslim maar hij is erg vrij. Hij werkt in Marmaris en dan word je gewoon wat europeeser.
Nu is zijn familie over voor een paar weken. Dan is het heel anders. Niet zwemmen en niet meer in de korte rokjes en truitjes. Je moet je gewoon aanpassen. Ik moet zeggen dat ik daar geen moeite mee heb. De vrouw doet hier ook alles in het huis. Dit is bij hun zo omdat de meeste vrouwen niet werken. Dan is het logisch dat de huishoudelijke taken voor hun rekening komen.

Bij de turken gaat alles snel. Als ze eenmaal weten wat ze willen willen ze het ook en ook direct. Ik woon nu dus sinds maart samen en we hebben plannen om volgend jaar maart te gaan trouwen. Snel? Ja voor de nederlandse begrippen wel. In nederland woon je eerst een paar jaar samen en dan ga je pas trouwen. Hier kennen ze dat begrip samenwonen niet. Het mag als moslimzijnde niet eens van het geloof. Je moet getrouwd zijn om samen te wonen. Wij zijn dan ook voor het geloof getrouwd. Niks op papier, maar voor de imman.

Het leven is hier zwaar. Zit vaak met de familie die dan idd turks praat en ik niet echt mee kan praten. Ben turks aan het leren. Versta het dus al redelijk en antwoord geven kan ik wel maar kort en geen goed onderbouwde zinnen. Dit is soms wel eens lastig en frustrerend. Maar ik kom er wel!

We willen hier blijven. Hij wil wel voor een vakantie naar nederland. Hij wil weten wie mijn vrienden zijn waar ik ben opgegroeid en natuurlijk de rest van mijn familie leren kennen.

Het leven is hier zwaar. In de zomermaanden moeten ze het verdienen. Loopt het seizoen niet goed dan verdienen ze niet veel. De wintermaanden is niks te beleven en lastig om een baan te vinden.

De families zijn hier zooooo close. Ze helpen iedereen die ze kunnen helpen. Al hebben we zelf geen geld en zijn broer heeft geld nodig dan gaat hij het ergens lenen voor zijn broer. Families zijn alles voor ze. Ik vind dit geweldig. Er zitten ook wel minpunten aan.
De hele familie komt bij je over de vloer. Koken doe je 3 x per dag voor 54465484 mensen. Er kan er zomaar een voor de deur staan zonder dat je dit verwacht of er uberhaupt op zit te wachten. Familiebezoeken dien je regelmatig te doen. Je kan het niet maken om iemand een week niet te zien die in de buurt woont. En als je dan heengaat kan je niet na een bakje thee alweer weg. Je zit er dan meteen heel de dag.

Sommige dingen zijn minder leuk maar je went eraan en je past je aan. Dit moet je wel kunnen en willen!!! Ik heb hier geen moeite mee, maar er zijn meiden waarvan ik weet dat die het er erg moeilijk mee hebben. De turkse ( of koerdische die zijn iets erger) zijn erg koppig. Als ze wat zeggen dien je ook te luisteren. Kan ook te ver gaan natuurlijk!

Ik ben erg blij dat ik me spullen in maart heb gepakt en hierheen ben gekomen. Er zijn zoveel verschillen dan als je alleen voor een vakantie gaat. Dan is het alleen maar leuk. Als je echt samenwoont dan heb je ook de slechte kanten. Je leert zijn gewoontes kennen enz. Dan weet je pas echt is dit het of niet.

En dit is het!!!

Misschien denken vele jezus wat snel zoals ik eerder al zei… maar als het goed zit zit het goed.
Heb niet voor niks mijn goede baan en leven opgegeven! Heb het hier erg zwaar maar als ik in zijn ogen kijk en de lach op zijn gezicht zie dan maakt dat alles goed…

Ik wens iedereen heel veel succes en veel geluk in de liefde.

xxxx

*Ik vind het niet snel eigenlijk waarom niet omdat jouw gevoel zegt dat het goed zit… Ik bedoel k ben egt smoor verlief op een jongen… en mja… ik bedoel ik ben ook bereid om een stap in mijn leven te maken voor iemand die ik eigenlijk niet eens ken… maar als je iets zeker weet…dan wil je er ook voor gaan…

Ik ben blij dat je zo gelukkig bent met hem… en mja het is zwaar daar… k weet ook niej of ik daar wel zou kunnen leven, maar gelukkig is hij ook bereid om hier te leven…

Ik zie het allemaal wel… ga iig september terug om hem te zien :slight_smile:

xxx
*

meisjes meiden
ik wens jullie alle geluk van de wereld toe echt waar
ik verblijf al vele jaren in Turkije. Ja ben een vrouw en heb toen niet meteen de grote beslissing genomen maar wilde eerst deze man en de cultuur leren kennen.

en dit advies wil ik graag aan jullie meegeven.
Het spijt me maar aub ! leer deze jongens en de cultuur nu eerst echt kennen. Geef het nog een jaar.

Ja het is lastig dat je elkaar niet ziet zoals je graag wilt als je verliefd bent maar neem wat meer TIJD.

Dat is alles wat ik (Hollandse vrouw) in Turkije adviseer