Hallo Allemaal,
Ik ben sinds augustus vorig jaar samen met mijn vriend. Tussen ons is alles ook supersnel gegaan.
Ik heb hem in augustus weer gezien. In 2004 was ik er ookal en toen was het gewoon leuk een vaakntieliefde. Afgelopen jaar was ik terug. De vonk sloeg weer helemaal over en sindsdien is het serieus. Na augustus 2007 ben ik in oktober teruggeweest. Het was weer helemaal te gek. Daarom kon ik hem dus niet lang missen en ben in december weer teruggegaan naar Turkije.
We hebben daarna veel gesproken en heb toen besloten om de zomermaanden in Turkije door te brengen. Ik woonde nog thuis dus een huisje opgeven hoefde niet. Alleen mijn baan. We wonen nu dus sinds maart samen en heb er geen seconde spijt van. Ik ben zielsgelukkig.
Mensen zullen misschien denken ; Jeetje wat snel. Misschien ook wel.
Ik voelde gewoon dat het goed zat. Je spreekt elkaar dagelijks door de telefoon en op msn en je ziet elkaar 1 keer in de 2 maanden maar elkaar echt leren kennen doe je niet.
Ik had zoiets ik ga erheen. Ga er werken en met hem samen zijn. Lukt dit dan ben ik zielsgelukkig zo niet dan ben ik een hele ervaring rijker.
Ik merk sinds ik hier ben een hoop verschillen met als toen ik hier was voor een vakantie.
Hij is moslim maar hij is erg vrij. Hij werkt in Marmaris en dan word je gewoon wat europeeser.
Nu is zijn familie over voor een paar weken. Dan is het heel anders. Niet zwemmen en niet meer in de korte rokjes en truitjes. Je moet je gewoon aanpassen. Ik moet zeggen dat ik daar geen moeite mee heb. De vrouw doet hier ook alles in het huis. Dit is bij hun zo omdat de meeste vrouwen niet werken. Dan is het logisch dat de huishoudelijke taken voor hun rekening komen.
Bij de turken gaat alles snel. Als ze eenmaal weten wat ze willen willen ze het ook en ook direct. Ik woon nu dus sinds maart samen en we hebben plannen om volgend jaar maart te gaan trouwen. Snel? Ja voor de nederlandse begrippen wel. In nederland woon je eerst een paar jaar samen en dan ga je pas trouwen. Hier kennen ze dat begrip samenwonen niet. Het mag als moslimzijnde niet eens van het geloof. Je moet getrouwd zijn om samen te wonen. Wij zijn dan ook voor het geloof getrouwd. Niks op papier, maar voor de imman.
Het leven is hier zwaar. Zit vaak met de familie die dan idd turks praat en ik niet echt mee kan praten. Ben turks aan het leren. Versta het dus al redelijk en antwoord geven kan ik wel maar kort en geen goed onderbouwde zinnen. Dit is soms wel eens lastig en frustrerend. Maar ik kom er wel!
We willen hier blijven. Hij wil wel voor een vakantie naar nederland. Hij wil weten wie mijn vrienden zijn waar ik ben opgegroeid en natuurlijk de rest van mijn familie leren kennen.
Het leven is hier zwaar. In de zomermaanden moeten ze het verdienen. Loopt het seizoen niet goed dan verdienen ze niet veel. De wintermaanden is niks te beleven en lastig om een baan te vinden.
De families zijn hier zooooo close. Ze helpen iedereen die ze kunnen helpen. Al hebben we zelf geen geld en zijn broer heeft geld nodig dan gaat hij het ergens lenen voor zijn broer. Families zijn alles voor ze. Ik vind dit geweldig. Er zitten ook wel minpunten aan.
De hele familie komt bij je over de vloer. Koken doe je 3 x per dag voor 54465484 mensen. Er kan er zomaar een voor de deur staan zonder dat je dit verwacht of er uberhaupt op zit te wachten. Familiebezoeken dien je regelmatig te doen. Je kan het niet maken om iemand een week niet te zien die in de buurt woont. En als je dan heengaat kan je niet na een bakje thee alweer weg. Je zit er dan meteen heel de dag.
Sommige dingen zijn minder leuk maar je went eraan en je past je aan. Dit moet je wel kunnen en willen!!! Ik heb hier geen moeite mee, maar er zijn meiden waarvan ik weet dat die het er erg moeilijk mee hebben. De turkse ( of koerdische die zijn iets erger) zijn erg koppig. Als ze wat zeggen dien je ook te luisteren. Kan ook te ver gaan natuurlijk!
Ik ben erg blij dat ik me spullen in maart heb gepakt en hierheen ben gekomen. Er zijn zoveel verschillen dan als je alleen voor een vakantie gaat. Dan is het alleen maar leuk. Als je echt samenwoont dan heb je ook de slechte kanten. Je leert zijn gewoontes kennen enz. Dan weet je pas echt is dit het of niet.
En dit is het!!!
Misschien denken vele jezus wat snel zoals ik eerder al zei… maar als het goed zit zit het goed.
Heb niet voor niks mijn goede baan en leven opgegeven! Heb het hier erg zwaar maar als ik in zijn ogen kijk en de lach op zijn gezicht zie dan maakt dat alles goed…
Ik wens iedereen heel veel succes en veel geluk in de liefde.
xxxx