Ik denk dat je nu al heel wat steun en advies hebt gekregen. Sommigen onder ons zijn inmiddels getrouwd met hun askim, andere hebben een minder positieve ervaring om diverse redenen.
Mijn advies was misschien wat harder dan dat van de rest maar ik deel gewoon mijn ervaringen van ginder te wonen en getrouwd te zijn met een turk mee.
Ik ga dus niet helemaal mee in het verhaal van de rest: scheiden wordt maatschappelijk aanvaard in de meeste families in Turkije. Dit is al jaren geen schande meer: het zet de vrouw wel in een economisch moeilijke positie maar voor de rest wordt er weinig āschande of schaamteā aan verbonden. Een vrouw gaat wel moeilijker terug een man vinden hoewel haar familie alle moeite van de wereld zal doen om haar terug onder de pannen te krijgen. Voor een man ligt dit al veel gemakkelijker. Ook qua wetgeving is het nu al heel westers geregeld (met alimentatie en het hoederecht dat niet automatisch meer naar de man gaat ed). Dus misschien is zijn familie wel traditioneel daar verandert de scheiding niets aan. Trouwens, van een zoon wordt heel veel geaccepteerd in een turkse familie, zelfs een scheiding. Wel zal zijn familie op zoek gaan naar een huwbaar meisje voor hun zoon want het is niet goed dat hij āalleenā blijft.
Bovendien wordt er van uit gegaan dat elk huwelijk nageslacht voortbrengt want turken zijn dol op kinderen. Vandaar dat er meestal gekozen wordt voor een jongere huwelijkspartner voor de man. Als er, per uitzondering wordt gekozen voor een oudere vrouw dan heeft dit meestal economische redenen. Ok, dit is niet de regel en er zijn allicht genoeg voorbeelden om het tegendeel te bewijzen maar het is wel nog steeds de maatstaf en de gewoonte op het Turkse platteland. Hun motieven om te huwen zijn vaak anders dan de onze met onze romantische ideƫen.
Natuurlijk zijn er ook voorbeelden van huwelijken met een groot leeftijdsverschil die wel gelukkig zijn en goed werken dus laat je echt niet ontmoedigen hierdoor. Gewoon, wees op je hoede en neem de tijd om al je twijfels weg te werken.
Waarom stel je niet voor dat je in de periode dat je naar hem toe gaat normaal op pension verblijft en 1 nachtje blijft logeren bij zijn ouders. Gewoon om hen en hun manier van leven te leren kennen ? Als hij jou respecteert dan moet hij dit toch begrijpen.
Ja dat is een goed idee, 1 nacht bij de familie en de rest in een pension.
Als zijn reactie hierop erg negatief is, kan ik mezelf ook het een en ander afvragen.
Ook goed wat je schreef over het leeftijdsverschil, en wat daar gewoonlijk is.
Kan je mij ook vertellen wat voor ons Nederlandse vrouwen de consequenties zijn qua leven volgens de Islam ? Ik ben er al veel over aan het lezen, maar zou het graag ook eens van mensen horen die hier zelf ervaring mee hebben⦠Groetjes, Ellent
Hoop nuttige informatie waar je denk ik een hoop mee kan. Het is toch heel gewoon dat je een middenweg moet zoeken en ik denk dat het alleen maar goed is dat je daar 1/2 dagen heen gaat dan krijg je gelijk een goed gevoel hoe de familie erin staat nu is het alleen nog maar gokkenā¦
Wat betreft alle tradities en turkse denkwijze, ik heb intussen geleerd dat de familie waar ik in terecht gekomen ben heel bijzonder schijnt te zijn maar het is dus wel mogelijkā¦
Mijn schoonfamilie is niet islamitisch, mijn askim is opgegroeid in Izmir en wij zijn vanaf het begin geaccepteerd in onze situatie zoals ik al verteld heb zijn wij bewust nog niet getrouwd, ook al is dit niet normaal het wordt wel geaccepteerd zonder enig commentaar. Dus het hoeft allemaal niet zo streng te zijn in alle families het kan ook STUKKEN minder en veel moderner kwa denkwijze. Ik durf zelfs te beweren dat mijn schoonfamilie meer open staat voor onze ideeen en denkwijze dan een hoop mensen in Nederland. Mijn schoonmoeder gaat gewooon zwemmen in badpak met haar kleinzoon, en mijn schoonvader helpt zijn vrouw meer in de keuken dan mijn eigen vader doet.
Wat ik ermee wil aangeven is dat iedere familie anders met het geloof omgaat en andere denkwijze heeft en niet iedere familie de oude traditionele denkwijze volgt, ik durf zelfs te zeggen dat mijn schoonfamilie die juist NIET volgd, het bijzondere eraan is dat ze zelf wel uitgehuwelijkt zijn en toch zeer gelukkig en nog steeds verliefd met elkaar. Ze hebben voor hun eigen kinderen anders gekozen en de stad opgezocht en heel dapper een totaal andere richting en vrijheid in denkwijze aan hun jongens mee gegeven.
Wat leuk en verrassend om te horen dat het ook anders kan .
Op een gegeven moment heb je anders alleen maar het beeld van strenge tradities bij ieder gezin.
Fijn voor jou dat je in dit gezin terecht bent gekomen.
Ikzelf probeer nu eerst uit te zoeken of er wellicht een dubbele agenda is, ben gisteren al achter een bepaald contact op MSN gekomen, dusā¦
Ellent Inderdaad het kan ook anders dat wil ik er dan ook mee aangeven al zal het misschien uitzonderlijk zijn er zijn hier ook families die heel modern leven en dezelfde denkwijze en instelling hebben als de mensen in europa. Nou dat klinkt best wel heftig van dat msn contact en niet positief hoop dat het goed uitpakt voor je Sterkte
Vergeet zo snel mogelijk deze z.g. vriend. Ik ken Turkije heel goed en zeer zeker de Turkse mentaliteit. 98% van de mannen zoeken alleen maar sex of geld, ken tientallen verhalen van vrouwen die all de mooie verhalen hebben geloofd en dan met veel verdriet en vaak duizenden euros armer achter bleven. Bij een man, die gelijk van liefde en trouwen praat, moeten toch gelijk alle alarmbellen bij jou rinkelen? Een uitnodiging bij zijn familie betekend niets, vaak denkt ook de familie alleen maar aan geld. Een jonge Turk trouwd nooit uit liefde met een oudere vrouw, alleen voor het geld of verblijfstatus. Wordt a.u.b. wakker, laat hem gaan, jij komt later geheid thuis met een nachtmerrie. Ik heb persoonlijk niets tegen Turken, heb zelfs verschillende goede vrienden in Istanbul (families) maar ik heb teveel van dichtbij meegemaakt en gehoord. Vele jongens die in hotels werken hebben vaak tegelijkertijd zelfs meerdere liefjes en de leuke meiden uit het buitenland trappen keer ob keer in de verhalen. Weet jij, dat ieder jaar ook horden mannen vanuit heel Turkije naar de kust trekken om te scoren, zij ruiken geld, zeker bij oudere vrouwen.
Jij moet het zelfs weten, maar ik wil jou waarschuwen voor ellende. Misschien denk je later nog eens aan mijn worden terug.
Het allerbeste,
Angelika
Vergeet zo snel mogelijk deze z.g. vriend. Ik ken Turkije heel goed en zeer zeker de Turkse mentaliteit. 98% van de mannen zoeken alleen maar sex of geld, ken tientallen verhalen van vrouwen die all de mooie verhalen hebben geloofd en dan met veel verdriet en vaak duizenden euros armer achter bleven. Bij een man, die gelijk van liefde en trouwen praat, moeten toch gelijk alle alarmbellen bij jou rinkelen? Een uitnodiging bij zijn familie betekend niets, vaak denkt ook de familie alleen maar aan geld. Een jonge Turk trouwd nooit uit liefde met een oudere vrouw, alleen voor het geld of verblijfstatus. Wordt a.u.b. wakker, laat hem gaan, jij komt later geheid thuis met een nachtmerrie. Ik heb persoonlijk niets tegen Turken, heb zelfs verschillende goede vrienden in Istanbul (families) maar ik heb teveel van dichtbij meegemaakt en gehoord. Vele jongens die in hotels werken hebben vaak tegelijkertijd zelfs meerdere liefjes en de leuke meiden uit het buitenland trappen keer ob keer in de verhalen. Weet jij, dat ieder jaar ook horden mannen vanuit heel Turkije naar de kust trekken om te scoren, zij ruiken geld, zeker bij oudere vrouwen.
Jij moet het zelfs weten, maar ik wil jou waarschuwen voor ellende. Misschien denk je later nog eens aan mijn woorden terug.
Het allerbeste,
Angelika
Hallo, misschien nog een paar goede tips: betaal nooit zijn rekeningen, ook niet voor hem de etentjes of drankjes, leen hem nooit geld (wat er ook voor smoesjes worden gebruikt), ik weet zeker, dat jij dat geld nooit terug ziet.
Koop hem geen kleding, gsm etc. Laat hem op eigen kosten bellen naar Nederland. Breng geen dure kado`s mee vanuit Nederland. Wanneer je toch zijn ouders wilt opzoeken, neem dan 1 kg Baklava mee. Dit is zeer gebruikelijk onder Turken. Dat is een zeer goede test. Wanneer hij nu geen geld heeft, heeft hij dit later ook niet. In NL zal hij zeer moeilijk aan de bak komen met geen kennis van de Nederlandse taal , een minimale opleiding en een paar brokken Engels. Jij moet voor alle kosten opdraaien hij krijgt hier ook geen uitkering. Hij heeft nog geen status en jij bent kostwinner.
Dat hij gauw boos wordt wanneer hem iets niet zind, is ook een teken aan de wand. Indien hij op alle vragen niet rustig kan antwoorden en geen echte handvaste plannen heeft, spreekt ook niet voor hem. Het hoord bij Turkse mensen, zij hebben voordurend plannen, maar meestal komt daar niets van terecht.Turkse mensen zijn toch al heel vlug beledigd. Al maar eraan gedacht hoe je kinderen erop reageren? Denk jij echt, dat hij om jouw kinderen geeft? Ik denk dat jij jouw intuitie moet volgen en dat jij al heel goed weet, dat dit alles geen zin heeft. Ik heb echt met jou te doen.
Nou Nou Angelica vindt je zelf ook niet dat je een beetje overdreven reageerd??? Sorry ik vindt je tips heel goed en iedereen die hier leest weet zo onderhand wel dat deze turkse jongens/mannen bestaan. Je moet er zeker je ogen niet voor sluiten!!!
MAAR Het kan WEL anders ik ben ook drie jaar ouder dan mijn askim we hebben elkaar ontmoet toen was hij animator en inmiddels hebben we al twee kinderen samen. Ik woon nu bij me schoonfamilie en hij komt over 1/2 maanden thuis. Wij nog niet eens getrouwd⦠zelfs dat wordt gerespecteerd en vooral geaccepteerd. De familie vindt het leuk van mijn westerse instelling te leren en ik leer ook een hoop van hun ideeen zolang je met wederzijds respect met elkaar omgaat is het dus helemaal niet onmogelijk om een relatie te vormen vanuit een vakantie liefdeā¦
Ik denk dat deze vrouw heel goed weet waar ze mee bezig is ze vraagt hier gewoon wat we ervan vinden en dan kan je niet per definitie zeggen het is niets!!! WANT alle turkse mannen die op westerse vrouwen vallen die ouder zijn hebben een bij bedoeling. Dat is pure discriminatie in mijn ogen
nou ik ga je wat vertellen ik ken me vriend al 2 jaar en hij heeft nooit om geld gevraagd en hij wil niet naar nederlanbd komen en hij wil met mij in turkije gaan wonen. en ten tweede ik wacht gewoon af of hoij bij mij om geld gaat vragen alsn dat zo is stop ik er gelijk mee. maar er is een kans dat hij gewoon goed is. nou vertel me wat voor plannen kan hij dan hebben.
Ik heb alle reakties gelezen en wil toch ook even reageren, ik heb ook een jongere vriend. We zijn nu 3 jaar bij elkaar en het gaat goed, toen ik hem een maand kende wilde hij me voorstellen aan zijn familie, ik heb 1 week vakantie opgenomen en ben gegaan, het was hartverwarmend, iedereen kwam, zijn broers en zussen, de buren. We hadden onze eigen kamer en iedere dag ging ik met Anne aan de wandel! Toen ik terug naar Nederland moest kreeg ik allemaal cadeautjes mee en het was een tranendal. Ik heb niets betaald en had ook geen cadeaus meegenomen, hij heeft zelfs mijn ticket betaald, dus zo kan het ook! Niets was teveel, Anne en ik hebben veel gelachen samen, ze was erg verdrietig toen ik wegging. Ik wil alleen maar zeggen dat het niet altijd met een bedoeling is, ik was ook zeer achterdochtig in het begin en heb het hem niet echt gemakkelijk gemaakt, maar ik dacht āwe zien wel wat er gebeurtā. In april ga ik er weer heen en dan gaan Anne en ik naar Kayseri samen om de rest van de grote familie te bezoeken, spannend!
Dus doe wat je hart je ingeeft en laat alles over je heenkomen.
Ik heb mijn vriend vorig jaar juli ontmoet in Side. Hij woont zelf in Antalya en zijn moeder woont in zijn huis. ik ben 9 jaar ouder dan hem. Ik ben vorig jaar oktober voor het eerst naar hem toe gegaan en werd met open armen ontvangen door zijn moeder en verdere familie. Ik ben gescheiden en heb 2 kinderen. In de voorjaarsvakantie ben ik weer geweest en nu met kinderen ( afgelopen februari dus). Ook dit maal werden we als familie weer ontvangen. Ik denk dat het niet zo zeer een punt is van leeftijd maar hoe je met je partner omgaat. Je word beoordeeld op hoe je voor hem bent ( en natuurlijk naar je schoonfamilie ). Mijn vriend is ook gescheiden en zijn 2 zusters wonen in zwitserland. Zelf wil hij liever niet naar nederland komen om te wonen maar gezien mijn kinderen moet hij wel. Wel hebben we afgesproken dat als de kinderen de deur uit zijn wij terug gaan naar Turkije. Dit duurt nog wel even gezien mijn jongens 13 en 14 zijn. Verder kan ik zeggen dat turken uiterst vriendelijk en gastvrij zijn. Ik slaap gewoon met mijn vriend in 1 bed dus dat kan wel gewoon. Ook krijgen wij veel privacy gelukkig. Ik wens je veel succes. Zelf zijn wij nu met een visum aanvraag bezig. heb het 2 weken geleden ingediend bij het IND dus nu afwachten.
ik zal je wat vertellen je hoeft niet te leven volgens de islam als je geen moslim ben, als je wilt leven volgens de islam ben je dus een moslim en geloof je dus met je ziel anders ben je er geen een
ik ben zelf een nederlands meisje en moslim en je begrijpt hun wel beter omdat de meeste mensen daar moslim zijn. en wat bedoel je met de qonsequenties van leven volgens de islam?
Ik wil ook wel even reageren op die vraag. Mijn vriend is dus ook moslim maar doet er niet zo veel mee. Van mij vraagt hij ook niet of ik moslim wil worden. Wel heeft hij bepaalde ideeen over kleding. Hij vindt het niet leuk dat ik rokken draag boven de knie en geen shirts aan met een blote rug. Korte rok met maillot is geen probleem. Zoals ik al eerder zei ben ik ook met open armen ontvangen door mijn schoonfamilie. Ik heb wel een cadeautje mee genomen voor mijn schoonmoeder. Ik heb afgelopen keer mijn kinderen mee genomen en daar werd door de familie ook cadeauās voor gekocht. Truien en t-shirts. Heel lief allemaal. Ook de kinderen werden heel goed ontvangen. Je hoort echt bij de familie.Ik denk dat je echt eerst voor jezelf moet gaan kijken hoe het is.
naar mijn idee klinkt dit als het standaard verhaal van de meeste turkse mannen aan de zuidkust.
ooow een europese (oudre)vrouw, =veel geld. dit verhaal gaat heel erg vaak op voor lager opgeleidde mannen die werken in hotels. barman garson keukenhulp.
maar zo zijn veel van de europese (vooral nederlandse en belgische) vrouwen hun geld kwijt geraakt.
voordat er getrouwd werd begonnen de onkosten al en vooral omdat hij zo weinig heeft word er al veel dingen/geld gegeven. einde van het verhaal: jij bent veel/al je geld kwijt en hij heeft een verblijfsvergunning/uitkering iut nederland/ jouw geld.
ik klink misschien negatief, maar ik heb dit toch zeker 10x gezien van kennissen en andere.
zoek maar eens op faceboek of op google hoeveel vrouwen dit meegemaakt hebben.
dan schrik je want dat loopt in de 10.000den!
speciale websites met fotos, naam en toenaam zijn er aangemaakt om deze perikelen te voorkomen en anderen te behoeden voor dezelfde fout.
je verhaal is ZOOOOO bekend! echt waar!
hallo ik ben nieuw en van belgie , zie je ook niet veel he
sorry maar je moet steeds met 2 voetn op de grond blijven staan , en vind het rar dathij boos wordt , zou er mee oppassen in de liefde moet je over alles kunnen praten ook zijn verleden groetjes wendy
hallo allemaal, ik ben nieuw hier. Ook ik ben van Belgiƫ.
Ik heb ook een askim in Turkije. Hij was ook al snel bezig over trouwen en ik vond dat snel, maar ik kreeg de reactie dat hij zou wachten tot ik er klaar voor was om het zo maar te zeggen
Hoi beide nieuwe meiden van Belgiƫ , allebei hartelijke welkom op het Turkse Liefdestopic om met nog andere meiden te praten die (bijna) allemaal een vriend hebben in Turkije!