Religie

Ik weet niet of hier al een topic over bestaat, maar het is misschien wel interessant. De meesten van ons hier hebben een vriend uit Turkije die ook moslim is. Misschien dat je hier nog niets van hebt gemerkt, maar ik neem aan dat als je elkaar al langer kent dat het wel naar voren komt. Nu vroeg ik me af:

• hoe prakiserend is je vriend en hoe ervaar je het geloof bij hem? (hoe denkt hij bijvoorbeeld over kinderen later, wil hij die ook islamitisch opvoeden? vindt hij dat jij ook moslim of christen zou moeten zijn?)
  • verdiep je je zelf ook in zijn geloof of heb je een eigen geloof?

Liefs Bebek

Ja ik zal ook zelf even reageren :slight_smile:
mijn vriend zelf is overtuigend moslim. het is niet zo dat hij heel streng alle regels opvolgt. zo drinkt hij bijvoorbeeld af en toe wel een biertje. maar volgens hem zit het geloof in je hart en in alle kleine dingen die je doet (niet liegen, goed zijn voor anderen enz.). dus niet perse slechts in de expliciete regels. ik heb het idee dat het geloof heel sterk aanwezig is bij hem, ook al zie je en merk je dat helemaal niet. hij gaat af en toe op vrijdag naar de moskee. dit deed hij natuurlijk niet toen hij in het zuiden van turkije werkte. dan verdwijnt de religie wel meer naar de achtergrond heb ik het idee. maar nu hij een regelmatig leven heeft en meer tijd heeft, houdt hij zich er meer mee bezig.
ik vind dit niet erg. ik heb het idee dat het van hem een verantwoordelijker persoon maakt. ik ben zelf ook gelovig (ik geloof dat er meer is), maar heb geen bepaalde religie. ik denk dat je daar in moet groeien. ik heb via mijn studie heel veel te maken gekregen met de islam, dus weet daar veel vanaf. en ik vind het een mooie religie (als je puur naar de basisdingen kijkt en de koran niet letterlijk interpreteert. maar dat geldt voor alle heilige boeken). ik zou me echter nooit zomaar bekeren. dat zou mijn vriend ook niet willen tenzij het mijn eigen keuze is.
maar hij vindt het wel fijn dat ik me erin verdiep en dat ik ervoor open sta. hij wil ook graag dat onze kinderen moslim worden. dat wil niet zeggen dat ze heel streng opgevoed moeten worden haha hij is zelf ook helemaal niet religieus opgevoed. maar voor turken is het moslim-zijn een deel van hun identiteit. ik vind het goed als mijn kinderen iets van een religie mee krijgen (ik ben zelf ook christelijk opgevoed) maar dat ze er uiteindelijk wel zelf een keuze over kunnen maken.

een hele intressante topic!
Vin t intressant om t mee telezen! kan er verder helaas "nog"niet op in gaan! haha, mijn vriend is ook half grieks, dus geen idee, hij zal vast wel moslim zijn want hij eet niet dat vlees wat ze niet mogen hebben? varkens? weet t eve niet meer, en ramadam ook,al heeft ie wel tegen me gezegt dat ie dat niet echt kan omdat ie altijd honger heeft…dus ook gwn eet…hehehe en dat is t enige wat ik er nog over weet :smiley:
Maarr ik lees met plezier indd, hoe t bij de andere hier is! :smiley:

nikita je moet het maar eens vragen als je hem weer ziet. want je hebt het er natuurlijk niet zo snel over. en het is toch wel handig om te weten :slight_smile:
mijn vriend doet trouwens ook mee aan de ramadan, heb vorig jaar toen ik in turkije was ook iets van 15 dagen meegedaan. was wel een leuke ervaring, maar ook wel moeilijk. als je er aan gewend bent van jongs af aan dan gaat het makkelijker denk ik.

Dit vind ik ook een heel intersant topic.

Ik weet het niet helemaal precies tot in details van mijn askim maar ik ga me best doen om het te ontschrijven hihi !

Mijn askim is ook moslim ook niet zo heel erg streng hij drinkt gewoon alcohol, bid niet 5x perdag als ik het goed heb ? Ik weet niet hoe je het noemt maar vaak als je in Turkije bent en het is tijd om te bidden hoor je een man zingen/praten ? Dan belt ie me ook gewoon op en hoor je dat door de achtergrond klinken. Hij is ook meer van het niet liegen, stelen, goed gedragen en mensen helpen. Hij wil 6 kinderen ahumm (de meeste weten dat ik niet zo van kinderen ben) Maar ik ben pas 16 alles kan nog komen. Maar stel we krijgen kinderen vind ik wel dat ze moslim mogen worden opgevoed ik zelf heb geen geloof ik geloof wel dat er meer is na de dood en noem het maar op alleen niet in een specifieke god. Dus ik zal me kinderen nooit willen/kunnen dwingen om perze moslim te worden & ik zelf zal ook niet weten of ik moslim wil worden hier heb ik het ook wel eens met askim over gehad en die zegt ook gewoon doe wat je niet laten wilt maar als je het wilt niemand die je tegen houd… Dus tja ik kan/mag het allemaal zelf beslissen… Maar mijn askim is wel moslims opgevoed ik weet niet hoe streng of juist makkelijk maar als ik hem nu zo hoor zal het allemaal wel meevallen hihi !

En ik moet er wel even bijzeggen dat ik het een mooi geloof vind als je binnen de boekjes blijft om het zomaar te zeggen !

hallo,

Mijn askim is ook een geboren moslim, uitvoerend nog niet, dit komt meestal pas op latere leeftijd. Onze kinderen zullen natuurlijk moslim worden aangezien het de taak is van een moslim om zijn kinderen tot zijn geloof te laten behoren en aangezien ik niet heel actief deel neem aan 1 geloof vind ik dat natuurlijk prima aangezien het zijn plicht is!
Verder gaat hij dit jaar niet echt mee doen aan de ramazan aangezien hij (misschien) bij mij in Nederland is, maar hij doet een mini ramazan zoals hij dat zelf noemt hahaha

Leuk te lezen bebek dat jij in je studie er veel mee te maken hebt, ik zelf werk al 13 jaar met moslims, dus vanuit mijn werk weet ik er ook redelijk wat vanaf. Wat natuurlijk heel handig is als ik bij de schoonfamilie kom.

Hoi meiden leuk onderwerp maar helaas ik weer er veel te weinig vanaf om er iets over te kunnen zeggen, ik vindt wel dat iedereen vrij is om te geloven wat hij/zij wil, en daar ook vrij in gelaten moet worden en dat je daar respectvol mee om hoort te gaan helaas is het niet altijd het geval als je ervoor kiest niet te geloven en dat vindt ik soms nog weleens jammer.

Mijn askim is zelf WEL Turks maar GEEN moslim vreemde combinatie misschien en de meeste mensen verbaasd het nogal hij is heel vrij opgevoed en zijn familie is ook geen moslim. De vrouwen dragen geen hoofddoekjes en mijn schoonmoeder gaat vrolijk met badpak de zee in. Misschien komt het omdat askim en familie uit Izmir vandaan komen wat wel een grote stad is. Ik merk wel bij ze dat ze het af en toe als vervelend ervaren dat aangenomen wordt dat hun ook het moslim geloof ambieeren.

Ik denk wel dat het heel belangrijk is om in het begin stadium van je relatie over dit onderwerp te praten, aangezien het zeker wel van invloed is op je relatie hoe je beide in dit onderwerp staat. Ik ben blij dat mijn askim en ik wat dit betreft op 1 lijn zitten.

Het maakt mij niet uit of askim dat is ja of nee, Ik zelf geloof nergens in haha, ben weer iemand van de revolutie :stuck_out_tongue: Maaarr als askim wel gelovig is, geloof heeft, heb ik daar alle respect voor en zou ik daar ook wel rekening mee houden, maar niet dat ik later een hoofdoek zal dragen, en denk ook niet dat dat van hem moet,:wink: hij komt opzich wel heel erg vrij over enzo, hij drinkt iig geen alcohol en rookt ook niet want dat vind ie slecht , en daar ben ik alleen maar blij mee! want kan ook niet tegen rook, word ik helemaal naar van…maaar het is zeker wel belankrijk dat je dat gaat wten, zal er binnekort ook maar met m over praten als ie t snapt, wat ik bedoel hahaha

Dat heb ik ook ik zal geen hoofdoek om doen ik zal best als we naar een moskee gaan of een feest een hoofdoek om willen doen maar als ik gewoon thuis ben winkelen boodschappen doe en noem het maar op dan nee dat is gewoon een standpunt ik ben Demi en Demi is geen Demi meer met een hoofdoek… En er komt meer bij kijken dan een hoofdoek alleen maar dit is wel even een standpunt wat ik gewoon niet zal willen.

Nee inderdaad, dat zou ik ook nog wel willen maar niet meer dan dat-
ik weet niet of dat ook zoiets is hoor met korte broekjes aan enz dat dat ook niet mag??
Askim zei al wel dat mn broekje tekort was :wink: en dat t misschien normaal in nederland is maar niet in turkije.
Nou ik draag gewoon wat ik wil, en als ik shorts aan wil doen dan wil ik dat, ga niet met een spijkerbroek lopen als t zo warm is, maaaar als we bijvoorbeeld naar zn familie etc gaan, en t is dan niet zo t toepasselijk dan zou ik natuurlijk wel wat anders aan trekken! maar niet in mn vrije tijd als ik dat niet wil :smiley: En mocht ik dus ook naar een moskee gaan, dan draag ik natuurlijk ook broek/rok langer dan mn knieeen, hoorde dat dat dan ook wel moest :slight_smile:

Deems kijk als jij je bekeerd tot de islam dan komt er een moment dat je er klaar voor bent om een hoofddoek te dragen, maar als je geen moslima bent, hoef je die dus ook niet te dragen! Ja idd als je moskee bezoekt ofzo, dan wel, maar dat heeft gewoon met respect te maken!
Niemand mag van jou verlangen een hoofddoek te dragen, dat is je eigen keuze, behalve in de moskee of als de imam in huis is…

Nikita als je kerken bezoekt in het buitenland dan worden er ook doeken gegeven om je benen of schouders te bedekken, net als in de moskee, je kunt het gewoon niet maken om in te korte kleding een kerk, moskee of sinagoge in te gaan. Maar daarvoor zijn er vaak bakken met doeken die je om je middel, schouders of hoofd kunt knopen, zodat je wel aan de normen voldoet!

Tessa, natuurlijk zijn er ook turken die geen moslim zijn! alleen zijn die erg in de minderheid. vind het wel knap dat ze daar ook voor uit komen gewoon! en dan heb je ook een item minder om over te praten in je relatie :wink: dat is wel fijn!

Nikita, jouw vriend vindt het niet fijn als jij in korte broekjes loopt omdat andere mannen dan naar je kijken :wink: vandaar dat hij dat liever niet heeft! maar in nederland ligt dat natuurlijk heel anders.

Deems, ik zou ook nooit een hoofddoek gaan dragen. zelfs al zou ik moslim willen worden ooit dan zou dat toch echt op z’n nederlands zijn, een soort van nederlandse versie haha :slight_smile: met een hoofddoek zou ik me namelijk niet meer mezelf voelen.ik zie echter veel nederlandse meisjes bij mijn studie die in burka of nikab rondlopen inclusief handschoenen… dan heb ik het idee dat de religie verward wordt met de arabische cultuur.

Mutlu : nee daarom ik zal gewoon niet heel de dag een hoofdoek willen dragen ik ben dan gewoon niet meer Demi en dat zal ik ook heel raar vinden. Maar uit respect naar askim z’n familie en het geloof wil ik best een hoofdoek om doen als die daarna ook maar weer af mag !

Bebek : haha idd met een Nederlands tintje. Nee zo zie ik het ook het is dan gewoon dat je jezelf niet meer bent, en ik zie hier idd ook wel een Nederlandse vrouwen met een hoofdoek lopen en dan zal ik eigenlijk gewoon uit nieuwschierigheid willen weten waarom zij een hoofdoek om heeft en waarom ze moslima is geworden hihi ! Want ik vind het heel leuk om iemand zijn verhaal achter dat gene te weten =). Maar het moet gewoon niet allemaal tè ver gaan en je moet blijven wie je bent als jij je met een hoofdoek er wel lekker bijvoelt dan is dat ook jou keuze, maar ik zal er niet voor kiezen !

Mutlu: Nee daarom, dat snap ik en heb ik ook alle respect voor, daarom zegik , als ik een moskee binnenloop dan bedek ik t wel met andere kleren :slight_smile: maar wist niet dat ze daar doeken enz neer leggen :open_mouth:

Bebek: hahaha okee,weet ik dat ook weer lol2 Naja, kijken moet kunnen (al hou ik daar tog nie van) hahah

Bebek we hebben er zeker wel onze gesprekken over aangezien zijn familie het niet altijd makkelijk heeft met hun keuze het moslim geloof niet aan te nemen, maar ze hebben hun beide jongens een hoop respect en normen en waarden mee gegeven net als die ik thuis heb mee gekregen dus wat dat betreft hebben we eigenlijk weinig verschil in af komst. Ik vindt de rest van de cultuurverschillen al ingewikkeld genoeg dus ergens ben ik er wel blij mee, het is wel zo dat ik dat stukje dus ook minder bewust mee krijg van Turkije omdat ik er gewoon minder mee te maken heb, ik zal nooit met askim naar een moskee gaan of iets dergelijks, en ook nooit naar een gelegenheid waar ik me moet bedekken ik zit in me short bij me schoonmoeder op de bank net zo goed als dat ik dat thuis doe. Als we bij familie gaan eten dan kleed ik me wat netter maar dat doe ik ook thuis als ik op verjaardag of wat dan ook ga, dus ik kan zeggen dat ik toch wel vrijwel mezelf kan zijn als ik bij askim en familie ben :smiley: :smiley:

Ik ben het met het stukje eens dat als je ergens heen gaat waar het verplicht is dat je je daar ook zeker aan moet houden en je je gepast moet kleden, maar dat is dus zeker ook wel een reden dat ik dat dus niet doe, misschien zet ik ooit me principe op zij omdat ik nieuwschierig ben en bepaalde gebouwen wel wil bekijken maar op dit moment zeg ik NEE dank je dan maar niet :wink:

V. is zelf niet gelovig. Hij is moslim in naam, maar heeft geen idee wat hij moet doen om een (goede) moslim te zijn. Soms vraagt hij me er wel eens naar. Maar hij heeft me ook een keer gevraagd of ik hem kon uitleggen hoe hij moest bidden en wil ook graag een keer een kerkdienst bijwonen.
Wat dat betreft weet ik meer over zijn geloof als hij. Ik heb natuurlijk religie studies gedaan, waarin ik al een aantal vakken islam kreeg en daarnaast ook nog een minor islam. Dus van de 3 jaar studie ruim een jaar alleen islam vakken gehad. Haha, had het toch nog nut. En nog is V. verbaasd als ik hem vertel dat ik 2 Korans in huis heb staan en daar ook nog in gelezen heb :wink:
Zelf ben ik ook niet gelovig. Tenminste niet in de zin van ik hang een geloof aan. Ik heb zo mijn eigen ideeen.
Mijn kinderen mogen van mij zelf bepalen wat ze uiteindelijk geloven. Gelukkig zijn we het daarover eens. Ik wil ze wel graag over religie vertellen en ze mee nemen naar verschillende religieuze diensten. Ik zie nu ook al uit naar filosofische gesprekken als waar komen de mensen vandaan? En waar gaan ze heen als ze dood zijn.
En verder wil ik heel veel mooie verhalen vertellen. Ik ben voor mijn dochter al bezig geweest om wat mooie verhalen uit verschillende religieuze tradities op te schrijven in kindertaal om dat uiteindelijk te kunnen gaan voorlezen.

Tessa, kan me voorstellen dat zijn familie het er niet altijd makkelijk mee heeft… maar wel knap hoe ze dan in zo’n samenleving hun kinderen hebben opgevoed! en fijn dat jullie daarin dan op 1 lijn zitten. haha in short bij mijn schoonmoeder zou ik niet moeten proberen :wink: zij draagt wel gewoon hoofddoek en traditionele kleding als we naar buiten gaan. maar de zus van mijn vriend ziet er precies hetzelfde uit als ik. geen hoofddoek, gewoon zomerkleding, maar niet te open gekleed. dus het is wel fijn om te zien dat ik niet de enige ben zonder hoofddoek in zijn familie. de hele nieuwe generatie uit zijn familie draagt geen hoofddoek meer. volgens mij is dat vaak op de eerste plaats ook een cultureel verschijnsel, het dragen van een hoofddoek, en dat is nu aan het vervagen.

Inka, ik denk er ook zo over. het liefst geef ik later mijn kinderen kennis mee van meerdere religies. (al zal de islam wel centraal staan vanwege mijn vriend) maar we leven natuurlijk ook in een wereld met meerdere religies. en dan kunnen ze er later zelf een keuze over maken!

haha volgens mij is mijn vriend dan een van de weinigen die best wel gelovig is. hij heeft naast de koran ook de bijbel gelezen, dus hij staart zich in ieder geval niet blind op zijn eigen geloof. hij weet volgens mij meer van het christendom dan ik…

Mijn man is moslim, maar niet erg praktiserend. Beetje half. Zeg maar wel in z’n gedrag tegenover andere mensen, geen varkensvlees eten en af en toe naar de moskee op vrijdag. Maar hij bid verder niet, heeft de koran nooit gelezen etc.
Maar krijgen we kinderen, zal hij ze zeker het geloof aan ze meegeven. Ik daarentegen ook mijn eigen geloof.

Ik ben zelf christelijk opgevoed, en ben zelf net als mijn man half praktiseren. Wel qua normen en waarden, maar ga bijvoorbeeld niet naar de kerk.
Ik wil me wel meer verdiepen in zijn geloof, maar omdat het hier niet echt een onderwerp is die veel ter sprake komt, merk ik dat ik ook niet veel doe om meer erover te leren eerlijk gezegd.

Bijna al mijn vriendjes die ik heb gehad waren moslim, ik trek het aan denk ik. Het is gewoon de manier waarop ze doen.
W ook. Hij is ook niet zo heel strikt in het opvolgen van de regeltjes daarbij, maar hij is het wel. Ik weet eigenlijk niet of hij mee doet aan de ramadan maar ik denk/hoop van niet. Want het is voor de ramadan dat ik weg blijf uit istanbul in augustus, maar dat zou eigenlijk niets uitmaken moest W hier in belgie mee doen aan de ramadan, dat bedenk ik me nu pas. Hij heeft me gevraagd dat als we ooit zouden trouwen en hij zou vragen om me te bekeren of ik dat dan zou doen en mijn antwoord was nee, puur omdat als ik vind dat je je bekeert, je het voor jezelf moet doen, hier was hij het 100% mee eens.
Ook wil hij zijn kinderen als moslims opvoeden, dit schrikt me een klein beetje af en dat kom puur door (heel dom) de boeken die ik heb gelezen. Dat de man zowizo de kinderen krijgt bij de scheiding en noem maar op. Natuurlijk was hier de vrouw ook moslima, bij mij zal dat wel anders liggen ivm rechten, hoop ik. Natuurlijk ben ik niet zo blind om met zo’n onnozele man te trouwens als degene van in mijn boeken haha. Maar je weet nooit…
Mijn mama weet 80% zeker dat ik me ooit bekeer tot de Islam. Ik vind dit volgens mij een engere gedachte dan dat zij dat vind. Ik snap ook niet waar het vandaan komt. En ik vind het niet leuk dat ze soms zo uit de hoek komt, ik voel het gewoon dat ze dat denkt. Ze weet wel dat ik iets ongelooflijks krachtig voel wanneer ik een muezzin hoor maar dat is ook alles. en ook weet ik, om even een onderscheidt te maken, dat ik meer in Allah geloof dan in onze God. Dit komt puur door hoe de moslims over Allah praten, zo enthousiast, zo puur, zo krachtig en zo geloofwaardig, alsof het vanzelf sprekend is allemaal. Tegenover als je een christen naar God vraagt…wat heeft hij te vertellen? Ik zou nooit een hoofddoek dragen, dat niet. Maar ik voel gewoon meer voor de Islam dan voor het christendom, veel meer.
Ik heb dus geen probleem met moslimmannen en -vrouwen. Wel tegen de types in mijn boek, daar ben ik heel bang voor. Ikzelf geloof maar 5% dat ik me ooit bekeer, maarja, je weet nooit zeker?