De meeste van jullie kennen het spreekwoord:
2 geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen.
Hoe ga je om met zijn geloof, hoe gaat hij om met jouw geloof?
Botst het dat je een ander of geen geloof hebt?
Waar loop je dan tegen aan?
Is het gedoemd te mislukken of zijn er veel overeenkomsten?
Ik vraag jullie om een serieus antwoord over een serieus onderwerp. Want tenslotte hebben jullie er (bijna) allemaal mee te maken.
Daarnaast is er veel verschil tussen cultuur en geloof en culturele dingen loop je al tegen aan laat staan als het gaat over geloof.
Wel, voordat hij hier in Belgie geweest is, wist hij eigenlijk zeer weinig van mijn geloof. Ook over mezelf en hoe ik sta tegenover God en dergelijke. We hebben er hier in Belgie heel vaak over gepraat , en intussen weet hij dus dat ik niet geloof in God. Ik geloof in de wetenschap, en toen ik E vertelde dat ik geloof dat de mens afstamt van de apen moest je zijn gezicht zien. Hier had ie dus werkelijk nog NOOIT van gehoord, en wees mijn visie dus ook meteen af! Ik vond het stiekem wel erg grappig om zijn reactie hierop te zien, hij gelooft natuurlijk dat God de mens geschapen heeft . Maar hij had achteraf dan toch ook respect voor mijn visie (al denk ik dat ie vond dat ik zoooo naïef was :D).
Dus botst het?? Neen, we hebben wel een ander beeld van God of van het geloof, maar we respecteren elkaars visie! Ik zal hem nooit mijn visie opdringen, maar omgekeerd ook niet!
Hoe gaan we om met elkaars geloof?
Ik heb toen hij hier in Belgie was, gezorgd dat hij nooit in aanraking kwam met varkensvlees. Ik weet dat dit belangrijk is voor hem, dus heb ik dit ook volledig gerespecteerd. Verder is hij met mij verschillende kerken gaan bezoeken, heeft hij kaarsjes gebrand in de kerk én is hij mee naar de misviering op kerstavond geweest! Een teken voor mij dat hij echt openstaat voor het christendom, en dat hij zeker niet egoïstisch ingesteld is op dit vlak, en dat is dan weer belangrijk voor mij!!
Zijn er veel overeenkomsten?
JA! In E zijn ogen is Allah en de God van het christendom 1 en dezelfde God, we beleven hem gewoon op een andere manier . Waar zij naar de moskee gaan, gaan wij naar de kerk. Waar zij Mohammed zien als de profeet van God, zo hebben wij Jezus.
En zo kan E nog wel even doorgaan denk ik, ikzelf weet er eerlijk gezegd niet zoveel van af, dus ik ga hier ook geen ‘onwaarheden’ neerzetten
Ikzelf heb dus nog geen verschillen ervaren op vlak van geloof, wél culturele verschillen, maar dat maakt het net zo prettig! Ik kan alleen maar over culturele verschillen praten in positieve zin… elkaars gewoontes of gedragingen leren kennen is zo leuk! Misschien zijn dit niet enkel culturele verschillen, maar ligt het gewoon aan E zijn karakter hihi! Maar tot hiertoe dus nog geen negatieve aspecten opgemerkt !
dus wil er wel op reageren, want het komt niet alleen voor in deze bij “nederlandse/belgische meiden met een askim” maar komt voor in allerlei situaties zoals werk, prive, eigenlijk ook in het dagelijks leven. Zelf ervaar ik het namelijk veel in mijn werk, ik zie dat er nogal wat collega’s zijn die geen respect of begrip hebben voor mensen met een andere cultuur of geloof, waar alles om draait is respect en begrip, een empatisch vermogen hebben en mijn ervaring is dat er toch veel mensen zijn die dit niet hebben. In een multi culturele samenleving zoals wij die hebben in Nederland, zeker in de grote steden, ervaar ik toch wel regelmatig dat respect en begrip er soms weinig tot niet is. Ik zelf probeer me vaak te verplaatsen in de ander, hoe zou ik doen en me voelen in een ander land met een andere cultuur en een ander geloof. Op mijn werk (ziekenhuis) kom ik veel verschillende culturen tegen, veel mensen die de islam al geloof hebben en ik merk dat als ik laat blijken dat ik begrijp dat het niet altijd makkelijk is hier, om een voorbeeld te geven, bezoektijden op een verpleegafdeling in het ziekenhuis, het omgaan met de zieke, probeer ik toch vaak een tussenweg te vinden, ook vaak in samenspraak met familie, zodra familie voelt dat er begrip en respect is is er altijd wel een tussenweg te vinden. Waarom altijd vast houden aan “onze” regels? Ik vind dus dat alles staat en valt met respect en begrip, toon interesse en mijn ervaring is dat je dan een heel eind kunt komen. Dus 2 geloven op 1 kussen… tis soms moeilijk maar niet onmogelijk, je zult moeten investeren
Grappig dit topic aangezien ik net bij mijn vriend vandaan kom en dit besproken heb.
We hebben soms wel wat onenigheid over het geloof en dan vooral over de toekomst, We respecteren elkaars geloof maar het is soms moeilijk om er een weg in te vinden.
Mochten er ooit kinderen komen wil mijn vriend graag dat (mocht het een jongen zijn) deze besneden word terwijl ik daar heel anders tegenaan kijk.
Ook het eten van varkensvlees wil hij liever niet hebben.
Zo zijn er meerdere dingen hoe hij tegen het leven en zijn geloof aankijkt waar ik het niet zo mee eens ben.
Ondanks dat laten we elkaar wel in elkaars waarde en respecteren waar we in geloven.
Ik verwacht voor de toekomst zeker nog wel wat problemen maar we komen er wel uit.
Dus 2 geloven op een kussen… idd het kan zeker maar het is wel lastig
mijn vriend vind de islam heel belangrijk en ik geloof meer in het sprituele van als je lief bent tegen iedereen en niet steelt zal iedereen lief tegne jou zijn en niet gvan jou stelen en dat soort dingen.
Maar mijn vriend wilt heel graag dat ik de koran lees. ik sta er open voor en wil dit wel doen alleen nu nog een nederlandstalige vinden. hij wilt dat ik ook moslim word omdat dat belangrijk voor hem is. maar als ik dat niet word hoopt hij altijd nog heel zijn leven dat ik het ooit wel word. nouja ik ben het met heel veel dingen wel eens en heel veel dingen niet eens dus eerst koran lezen en moslim worden vind ik een klein beetje te overdreven.
varkensvlees walgt hij van zelfs in chocolade of wat dan ook.
en als wy een zoon krijgen later wilt hij absoluut dat hij ook besneden word. Nou ik dacht ach het is schoon enzovoort geen probleem tot ik vorige week toen ik in turkije was een zelfgemaakt film die zijn oom had gemaakt zag bij de besnijdenis van mijn vriends neefje. nou dat was 16 jaar geleden en hoe ze dat toen deden en hoe dat eruit zag ik heb er maar 1 woord voor verschrikkelijk. nu weet ik niet zeker of ik het nog zo geweldig vind tenzij het gewoon in het ziekenhuis is onder narcose met ene lazerstraaltje ofzo en veel pijnstillers. en er word ook echt niet zo mega feest gehouden hoor overdreven gedoe.
dusja conclusie hij is wel erg streng moslim en het word moeilijk voor mij als wij een toekomst hebben om sommige gedachtte van hem om te zetten…
Ik zelf ben niet aan 1 geloof gebonden. Ik geloof in God en of je de naam Allah gebruikt of God dat is in mijn ogen hetzelfde, zo ook bij mijn askim. Dus dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. Verder doet hij er niet veel mee en ik ook niet, maar ik weet dat het de taak is van een Moslim om zijn kinderen op te voeden tot moslim, ook daar heb ik geen moeite mee als het op de manier gaat hoe hij er mee omgaat! We gaan mochten we kinderen kunnen krijgen ze bekend maken met alle geloven en mogen ze zelf kiezen tot welke ze wel of niet gaan behoren. Besnijden daarin tegen zal wel gebeuren, maar dat vind ik alleen maar goed, denk dat ik dat evengoed gewild zou hebben, maar wel gewoon in een ziekenhuis met narcose! Moslims mogen eigenlijk geen goude ringen dragen dus ik zei tegen mijn askim, dan nemen we wel een zilvere trouwring tegen die tijd, waarop zijn antwoord was: ASkim ik drink alcohol, ik rook ik heb seks voor het huwelijk ik ga niet naar de moskee, geen ramadan hou ik vol, dus ik doe en wil gewoon een goude ring. NU hebben we gekeken naar een geel met wit goude ring, want ik ben meer zilver georienteerd, zo hebben we de gulden middenweg. Het scheelt dat ik er veel van weet en dat ik bepaalde uitdrukking als insallah of mashalla al gebruik en ook weet wanneer te gebruiken. Hij kijkt er niet meer raar van op als ik deze woorden gebruik en zijn vader kan alleen maar een lach op zijn gezicht krijgen als ik dat doe. Ik denk dat je allebei moet geven en nemen, zo zegt hij als je naar de kerk wilt moet je dat doen, ik zelf heb daar geen behoefte aan, maar weet dat het kan. Andere aspecten als geen varkensvlees ik eet het zelfden tot nooit laatst voor het eerst sinds 3 jaar weer eens spare ribs gegeten, wat erg lekker was, maar denk dat er wel weer 3 jaar over heen gaat voor ik dat weer ga eten;) En hallal geslacht vlees eet ik ook wanneer hij er niet is, het is maar net wat er goedkoper is het maakt mij niet uit.
*DUS het komt er op neer bij ons, dat we accepteren hoe we zijn en waarderen als iemand iets doet met zijn of haar geloof omdat we allebei geloven dat er een God is. *
**
*ZO vind ik bijvoorbeeld heel mooi dat als ze langs een begraafplaats rijden ze de muziek uit zetten. Ik doe dat nu in nl ook. Vind het een mooi gebaar! Vroeger was het hier normaal om je muziek uit te doen als je een begravenis stoet zag, nu is dat steeds minder, maar ik doe dat nog steeds. *
** ik kan er uren over doorgaan, maar zolang het zo gaat als nu, gaat het goed!
michelle de nl Koran staat ook bij mij in de kast dus die zijn zeker te koop, je kunt hem ook bij de bieb lenen, maar meestal kan dat maar 3 weken en ja het leest nou niet bepaald makkelijk:) dus kan je hem beter aanschaffen. Een moslim man daarin tegen mag gewoon trouwen met een christen omdat het geloof aanwezig is en hij mag het ok niet van jou verwachten aangezien het jouw keuze moet zijn als je het voor hem doet is het niet echt namenlijk, je moet zelf kiezen om in Allah te geloven en mee te doen aan dit geloof, hij behoort dit ook te weten. En hij mag er ook niet over oordelen omdat dat maar aan 1 iemand is en dat is Allah/God en niet hij of de omgeving.
@ mutlu
wel gaaf dat je heel erg veel over dat geloof weet bijvoorbeeld met de muziek bij de begraafplaats vind ik mooi respectvol.
varkensvlees is ook niet mijn lieverlingsvlees maar ik woon nog thuis en moet gewoon eten wat de pot schaft… als ik later op me eigen woon waarschijnlijk veel minder varkensvlees.
de koran wil ik wel lezen maar als ik die aanschaf gaan me ouders weer raar denken dus ga ik hem toch maar stiekem huren in de bibliotheek.
ik sta erg open voor andere culturen en geloven en wil er veel van leren en het beste eruit halen.
mijn vriend vind het heel gaaf als ik moslim zou worden maar hij zegt als je dat niet word is het niet erg ik mag wel gewoon met je trouwen dus dat is fijn. ik zou het ook niet voor hem worden maar voor mezelf. maar ik ben ook niet gedoopt ofzo en ga nooit naar de kerk toe.
maar hij stond ook open om de bijbel voor mij te lezen. dat hoefde van mij niet hoor want die heb ik zelf ook nognooit gelezen eerlijk gezegt.
wel erg leuk dat je al heel veel over de islam weet enzo en hoe bepaalde dingen gaan. ze hebben erg veel respect en dat vind ik heel mooi want ik hou van respect.
xx
Hmmmm ikzelf ben katholiek opgevoed maar absoluut niet gelovig, ik deel de visie van Fieeh op dat vlak. Ik vind het wel belangrijk de christelijke waarden te respecteren en trachten een goed mens te zijn.
K. is ‘gelovig’, maar niet zoals de meeste askims dat hier zijn. Hij drinkt, rookt, heeft seks (behalve wanneer de moskee het gebed uitstuurt) en is er eigenlijk denk ik niet echt veel mee bezig. Maar hij gaat op belangrijke dagen wel naar de moskee en gelooft wel werkelijk in Allah. Ook wanneer de moskee het gebed uitstuurt zet hij bv. z’n muziek af.
Ik denk niet dat we hieromtrent veel discussie gaan hebben aangezien we beiden niet erg gelovig zijn, tenzij hij hierin nog sterk zou veranderen.
We zijn nog maar pas samen dus ik heb hem bv. nog niet kunnen spreken over de vraag of hij zijn kinderen als moslim zou willen opvoeden e.d. Met het voorbeeld van de besnijdenis zou ik ook niet echt een probleem hebben, hoewel er dan voor mij iets heel anders zou achter zitten dan voor hem (is idd gewoon iets hygiënisch), en ik zou het zeker in een ziekenhuis laten doen.
K zal me nooit of te nimmer kunnen overtuigen om moslima te worden of bv. een hoofddoek te dragen maar dat wil hij gelukkig ook niet.
Denk dat we beiden elkaars visie wel respecteren en dat dat de enige mogelijke tussenweg is, want als één van beiden z’n visie wil opdringen aan de andere komen er m.i. problemen van.
Vind het ook erg interessant om op deze manier een andere cultuur/geloof te leren kennen…
Ik ben katholiek en gewoon gedoopt en alles maar ik ben niet echt gelovig ik ga bijv. nooit naar de kerk en bidt niet. Ik geloof ook in de theorie die fieh zei dat we afstammen van de apen en niet door god. Ik vind het wel mooi om te zien dat mensen er kracht uit kunnen halen.
Askim is ook gelovig, maar naar mijn mening niet streng gelovig… hij bidt wel gaat op tijds naar een moskee, eet geen varkensvlees etc. maar hij heeft ook gezegd dat als hij hier zou komen het voor hem ook geen probleem is met het eten dus het hoeft niet halal te zijn en zo zijn er nog meer voorbeeldjes waaruit ik opmaak dat hij niet super streng gelovig is… maar ik vind het wel belangrijk dat als hij hier mocht komen wel gewoon halal eet en bijv. naar een moskee gaat. en ook andersom hij respecteert ook mijn ‘geloof’ en heeft tot nu toe mij ook nooit gevraagd of ik later moslima wil worden of iets dergelijks en ook dat het met trouwen geen probleem zou zijn. dat vind ik wel fijn om te weten en dat hij ook mijn manier respecteert en geen verwachtingen heeft
verder hadden we het er pas nog over, ik vroeg hem dat als goed komt en wij later ooit kinderen mochten krijgen of hij dan wilt dat ze moslim worden. Hij zei dat hij hun wilde opvoeden met 2 geloven en hun later zelf mogen beslissen waar ze uiteindelijk in willen geloven. qua besnijdenis heb ik niks gevraagd maargoed dat zou voor mij geen probleem zijn vind het zelf ook
hygiënischer, maar dan ook graag gewoon in het ziekenhuis
dus ik vind dat het niet persee hoeft te botsen zolang jullie beiden het respecteren van elkaar, dus wat mij betreft 2 geloven op 1 kussen kan!
Mijn man is moslim. Niet streng, maar gelooft absoluut met z’n hele hart wat de koran zegt.
Ik ben christelijk. Ook niet streng, maar ook ik geloof met m’n hele hart wat de bijbel zegt.
Wij respecteren elkaar in ons geloof. Willen van elkaar leren. Leggen mekaar dingen uit hoe het bij de ander gaat.
Eigenlijk zijn we nooit ergens tegenaan gelopen waar we ruzie of een grote discussie over hebben gehad moet ik zeggen…
De basis bij ons is gewoon hetzelfde.
God is het belangrijkste, God is liefde, en het leven, de wereld, de mensen, het heelal bestaat allemaal dankzij God en daar moeten we respect voor tonen. En we proberen altijd te leven naar de normen en waarden die we geleerd hebben vanuit ons geloof.
Het lijkt bij ons heel simpel omdat we allebei geen geloof ambieeren, ja heel vreemd voor een Turkse man misschien maar mijn askim is niet met een geloof opgevoeld. Hij zichzelf humanist wel heeft hij een zwaar respect voor Ataturk en hier hebben we dan ook al menig discussie over gevoerd. Ik leer er steeds meer over en vindt dit zeker interessant het vervelende vindt ik dat mijn askim nogal moeite heeft om de andere kant van Ataturk te zien. In mijn meer nuchtere beleving zijn er altijd twee kanten aan een verhaal en niemand is perfect zoals deze persoon wel gezien wordt in de familie. Aan het einde van deze discussie besluiten we elkaars mening te respecteren en erover op te houden. Ook hebben we besproken hoe we het naar onze eventuele kinderen zouden brengen het niet gaan opdringen zoals eigenlijk wel een beetje gebeurt is in zijn geval, ik ben blij dat hij daar voor open staat natuurlijk mag hij onze kinderen mee geven waar hij in geloofd maar ze moeten wel hun eigen mening hierin kunnen blijven vormen gelukkig kan dat heel goed want de andere kant zullen ze bij mij ervaren.
Besnijden hebben we het over gehad en dat gebeurt absoluut niet ik geloof niet maar ik geloof wel in het feit dat je geboren wordt met een lichaam en dat dat niet bedoeld is om in te snijden. Zeker niet uit geloofsoverweging. Dat is eigenlijk mijn visie en die kon askim zeker respecteren zelf is hij wel besneden terwijl zijn familie dus geen moslim is dus dit zal weer meer cultuur gebonden zijn. Als ik al een zoon zou krijgen dan mag hij zelf beslissen of hij dit wel of niet wilt en ga ik dit niet op minderjarige leeftijd VOOR hem beslissen ik vindt dat je dit als ouders niet kan maken maar dit is natuurlijk mijn gevoel over het verhaal ook waarschijnlijk omdat ik niets met het geloof heb.
Ik geloof dat het geloof een hoop problemen veroorzaakt dat wel, en dat mensen zich vast houden aan het geloof en vergeten dan andere mensen iets anders geloven. Waarom iemand jou geloof willen opdringen?? Ik vindt dat je het respect moet hebben voor elkaar of iemand christen is moslim is katholie of in mijn geval helemaal NIKS. Ik sta open voor de informatie vindt het interessant maar zal er verder niets mee doen.
Laat iedereen in hun of haar waarden dat is alles of het nou om geloof gaat normen waarden of cultuurverschil en dan denk ik dat je in een gemengde relatie geen problemen heb als je er maar voor open staat. Wat betreft kinderen ik denk dat het voor kinderen heel goed is om in een gemengde situatie op te groeien zo leren ze keuzes te hebben en eigen keuzes te kunnen maken, zonder dat je toch geloofd wat je van huis uit mee krijgt. Verschillende meningen en keuzes en geloven is normaal en moet kunnen binnen een gezin.