Islam en Turkije

De maand Ramadan

De Ramadan is voor de moslims een bijzondere tijd en vindt plaats in de negende maand van de Islamitische kalender en is één van de 5 zuilen van de Islam en voorgeschreven voor iedere moslim.

Tussen zonopkomst en zonsondergang wordt er gevast. Vandaar dat deze maand ook wel de vastenmaand wordt genoemd. Vanaf het moment dat het eerste zichtbaar is van de nieuwe maan, gaat het vasten in. Voor 2009 zal dat op 22 augustus beginnen, tot en met 19 september. In de maand Ramadan zijn de eerste Openbaringen ontvangen door de Profeet (s.a.w.) en ook dit wordt tijdens deze bijzondere maand herdacht en wel op de 27ste nacht van deze maand en wordt Lailat ‘ul Qadr (nacht van de beslissing) genoemd . Deze maand wordt ook gebruikt als een periode van bezinning. De moslim dankt Allah voor alles wat Hij heeft gegeven. Het streven is om tijdens deze periode veel Koran te lezen en als men iedere dag een stukje leest, dan heeft men de gehele Koran tijdens Ramadan uitgelezen.

Vasten is bedoeld als reiniging van de ziel, maar ook als reiniging van het inwendige van de mens en men zodoende allerlei afvalstoffen uit het lichaam kwijtraakt. Tevens is het een oefening in zelfdiscipline. Doordat je overdag met een hongerig gevoel in je maag rondloopt en dorst hebt, denk je automatisch aan die mensen die door het hele jaar heen gebrek aan voedsel hebben en niet vrij over water kunnen beschikken.

Tijdens deze maand onthoudt de moslim zich overdag ook van andere zaken, zoals roken en sexuele omgang met de echtgenoot. Als de zon is ondergegaan, en de oproep tot het gebed klinkt (de Adzaan) wordt het vasten verbroken (Ifthaar) met het eten van enkele dadels met water of melk.

Dan is de tijd aangebroken voor het gebed, in het Turks, aksam namaz, het avondgebed. Daarna wordt de maaltijd genuttigd en de meeste moslims doen dat in familieverband of nodigen anderen uit die anders alleen het vasten moeten verbreken of nodigen een arme uit om met hen de maaltijd te delen. Deze maaltijd dient sober te zijn en niet overvloedig. Daar zou je overigens alleen maar buikpijn van krijgen als je na een dag vasten ineens veel zou eten.

In Turkije wordt op heel veel plaatsen een grote Ifthaar gehouden en op enkele plaatsen tegenwoordig ook in Nederland. Dit wordt door vrijwilligers georganiseerd en bekostigd en daar kan iedereen die wil, gratis aan deelnemen. De moslims begroeten elkaar met “salam aleikum” (vrede zij met u) en wensen elkaar dan een gezegende Ramadan (Ramadan mubarek olsun).

In grote groepen zit men bij elkaar, meestal in de nabijheid van een moskee, soms in grote tenten en op andere plaatsen in de openlucht, en wacht men met elkaar op de oproep tot het gebed, de Adzaan. Dat is voor de moslims het tijdstip het vasten te verbreken. Daarna gaat men naar de moskee voor het gezamenlijke gebed.

Tegenwoordig zijn er in Turkije ook restaurants die een speciale Ifthaar-maaltijd serveren, maar dat is dan wel tegen betaling. Wil men als vakantieganger daar eten, zal men moeten wachten op het verbreken van het vasten. Wel wordt er voor de vakantieganger koffie, thee of frisdrank geserveerd. Maar omdat het keukenpersoneel in grote aantallen voedsel dienen te bereiden en dat klaar moet zijn op het moment dat het vasten wordt verbroken, is het voor hen niet mogelijk om tussendoor maaltijden te bereiden voor de willekeurige voorbijganger.
Doordat men zo bij elkaar zit geeft dat voor de moslims en eventueel andere aanwezigen een groot saamhorigheidsgevoel.

Er zijn echter ook uitzonderingen. Mensen die chronisch ziek zijn, en bijvoorbeeld diabetes hebben, of heel oud zijn en dat vasten niet meer kunnen verdragen of mensen met andere aandoeningen en overdag genoodzaakt zijn om medicijnen te slikken, en kinderen, zijn uitgesloten van het vasten. Zo heeft de Profeet (s.a.w.) dat aan de moslims meegegeven. Zwangere vrouwen en vrouwen en jonge meisjes die menstrueren, kunnen ook niet vasten. Zij dienen dat later in te halen na hun zwangerschap en na de menstruatie. Ook moslims die op reis zijn, zijn die dagen dat men reist, vrijgesteld van het vasten, echter ook zij dienen dat later in te halen als de reis voorbij is.

Voor mensen die geen moslim zijn en in Turkije op vakantie zijn tijdens deze periode, zijn de restaurants normaal geopend. Wel wordt er van de vakantieganger verwacht zich discreet op te stellen tegenover diegenen die vasten. Een klein beetje respect wordt hier verwacht. Er zal echter geen moslim raar opkijken als hij of zij een vakantieganger zijn maaltijd ziet nuttigen. Het restaurantpersoneel bereiden het eten en serveren het, maar ze eten en drinken zelf niet. Het gebeurt ook wel dat er vakantiegangers uit respect een paar dagen meevasten om de sfeer hiervan mee te maken. Dat wordt door de moslim heel erg op prijs gesteld en zij zullen dat ook laten merken.

In Turkije is het de gewoonte dat er in de vroege morgen, ruim vóór dat de zon op komt, de moslims met een trommel, letterlijk het bed uit worden getrommeld. Als vakantieganger zijnde zul je je daar misschien aan storen, maar het is een heel oude traditie die nog steeds in stand wordt gehouden. Als ze dicht bij je deur zijn wordt je daar echt wakker van. Dat is zo rond een uur of drie, half vier. Dan heeft iedereen nog de tijd om wat te eten en te drinken voordat de zon opkomt en het vasten weer ingaat.

Als de maand Ramadan is afgelopen wordt dit gevierd met het Suikerfeest.

Voor vragen of opmerkingen kun je de knop linksonder gebruiken.

Een korte inleiding over het gebed.

Het gebed is één van de 5 zuilen van de Islam.

Een moslim bidt 5x per dag. Hiervoor dient men in een reine situatie te verkeren en daarvoor dient de rituele wassing te worden gedaan.

De mannen gaan voor het gebed, als dat mogelijk is, naar de moskee om daar het gebed gezamelijk te doen en de vrouwen bidden thuis. Het is niet voor de vrouw verboden om in de moskee te bidden, maar het verdient de voorkeur dat de vrouw thuis bidt. Is men reizende, dan spreekt het voorzich dat een vrouw ook in een moskee bidt als deze aanwezig is. Is er geen moskee in de nabijheid, dan bidt men later op de plek van aankomst.

Is het niet mogelijk voor de man om in de moskee te bidden, hetzij door werk of door school, en er is gelegenheid op werk of school, worden de gebeden aldaar verricht. Tegenwoordig bieden veel werkgevers en scholen hiervoor de gelegenheid. Ook de vrouwen bidden op werk of school als de gelegenheid hier voor wordt geboden. Veel moslims vragen hiervoor toestemming aan hun werkgever of docent, wat over het algemeen niet wordt geweigerd.

Voor de moslims waar dat allemaal niet mogelijk voor is, doen het na school of werktijd, thuis.

In een vakantiesituatie zal de moslim ook een moskee zoeken mits deze aanwezig is en anders bidt men op de hotelkamer.

Alle moslims, overal ter wereld, bidden in één en dezelfde richting naar de kaba in Mekka.

Over het gebed zijn diverse boeken geschreven. Het is dus niet eenvoudig om dat in een paar woorden uit te leggen.

Mocht iemand vragen hierover hebben, kunnen deze altijd worden gesteld.

Gebruik hiervoor de knop Reageer, linksonder

De 5 pilaren van de Islam

ofwel de 5 fundamenten van het leven van de Moslim:

De eerste pilaar:

  • De getuigenis dat men gelooft in de Eenheid van God (Allah) en dat Mohammad (s.a.w.) Zijn Profeet (s.a.w.) is.
  • “Er is niemand die het recht heeft aanbeden te worden behalve God en Mohammed is Zijn Boodschapper.” *
    Deze geloofsbelijdenis noemt men de “Shahada”.

De tweede pilaar:

    • Het uitvoeren van de 5 dagelijkse gebeden.

Het gebed, de salaat, heeft als doel rechtstreeks in verbinding met God (Allah) te treden. Dit wordt in het Arabisch (de taal waarin de Openbaringen zijn gekomen) gedaan door enkele surat (verzen) uit de Koran te lezen. Daarna kan men smeekbeden verrichten die in elke willekeurige taal kunnen worden gedaan.

De derde pilaar:

- Het geven van aalmoezen aan de armen.

Ook wel zakaat, of armenbelasting genoemd.

Dit is een belangrijk principe van de Islam. Alles behoort aan God (Allah) en rijkdommen zijn aan de mensen in bewaring gegeven.

  • Zakaat* betekent ook ‘zuivering’ en ‘groei’. Het apart houden van een deel voor de armen, zuivert de bezittingen, herstelt het evenwicht en bespoedigt verdere groei.

De vierde pilaar:

- Het vasten tijdens de maand Ramadan

Elk jaar vasten de Moslims die daartoe in staat zijn van zonsopgang tot zonsondergang, tijdens de maand Ramadan. Men onthoudt zich van eten, drinken en seksuele omgang met hun echtgenoten.
Het vasten is niet alleen heilzaam voor de gezondheid, het is tevens een manier van zelfreiniging en zelfdiscipline.
Men ontzegt zich voor de korte periode van een maand zichzelf van het aardse genot, zodat men zich bewust wordt van het doel van het leven en zich kan richten op de aanwezigheid van God (Allah).

De vijfde pilaar:

- De Hadj, de bedevaart naar Mekka, voor iedere moslim die daar financieel en lichamelijk voor in staat is.

De Hadj begint in de twaalfde maand van het Islamitische maanjaar. Pelgrims (bedevaartgangers) dragen speciale simpele gewaden waardoor elk onderscheid tussen sociale klassen en culturen worden ontdaan. Op deze manier is elke moslim als gelijke voor God (Allah).

De rituelen van de Hadj, die stammen uit de tijd van de Profeet (s.a.w.) en voorvader Abraham (vrede zij met hem), zijn alsvolgt:

  1. Het 7x rondgaan om de Ka’bah, (gebouwd door Abraham en zijn zoon Ismael),

  2. Het 7x op en neer rennen tussen de heuvels Safa en Marwa, zoals Hagar (de vrouw van Abraham) deed toen ze naar water zocht.

  3. Het samen bidden op de vlakte van Arafat (een uitloper van de woestijn buiten Mekka) voor het vragen van vergiffenis aan God (Allah).

De bedevaart wordt afgesloten doormiddel van een feest, het ‘Ied al Adha’. Dit wordt gevierd met gebeden en het uitwisselen van cadeaus in de Moslimgemeenschappen.
Dit, en het ‘Ied al Fitr’, de feestdag bij het einde van de Ramadan, zijn de 2 feestdagen van de Islamitische kalender.

Mocht je vragen willen stellen, gebruik dan de knop Reageer linksonder.

Het Suikerfeest

Het Suikerfeest, in het Turks, Şeker Bayramı of Ramazan Bayramı, wordt gevierd aan het einde van de Ramadan, de vastenmaand.
In het Arabische “Eid-ul-fitr” betekent het de “feestdag ter gelegenheid van het breken (van het vasten)”.

Op de eerste ochtend van het Suikerfeest gaan de mannen naar de moskee voor het gezamenlijke gebed. Voor vrouwen en kinderen is dit geen verplichting en zijn hiervan dan ook vrijgesteld. Dit komt ook door de enorme drukte in de moskee tijdens deze ochtend.
Tijdens het moskeebezoek wordt er wat geld ingezameld. Dit is een bedrag wat gelijkstaat aan de waarde van één maaltijd voor één persoon. In Nederland is dat tussen de 5 en 7 euro. Als deze verplichte bijdrage is ingezameld wordt dit vervolgens besteed op de juiste wijze, bijvoorbeeld voor het helpen van behoeftigen.

Voor de rest van de dag gaat men over het algemeen bij familie op bezoek en geeft men elkaar soms cadeautjes en eet men wat zoetigheid. Verder zijn de families gewoon gezellig bij elkaar en nuttigen gezamenlijk de maaltijd waar extra aandacht aan is besteed.

Voor vragen en reakties, gebruik de knop Reageer, linksonder.

Het Offerfeest

In het Turks, Kurban Bayramı, in het Koerdisch, Cejna Qurbanê, en in het Arabisch Eid al-Adha of Eid al Kabir en is het belangrijkste feest binnen de Islam. Het Offerfeest is 40 dagen na het einde van de maand Ramadan en duurt 3 dagen.

Overal op de wereld slacht iedere moslim, die het zich kan financieel kan veroorloven, een schaap op de eerste dag van het Offerfeest. Het hoeft niet persé een schaap te zijn. Als zeven mensen samen het geld bijelkaar hebben, mag hier ook een koe voor worden geslacht. Het vlees van de slacht wordt verdeeld in drie delen. Eén deel voor de familie, één deel voor buren of vrienden en één deel voor de behoeftigen.

In Nederland gebeurt het slachten tegenwoordig in slachthuizen. In Turkije wordt het in de meeste gevallen nog thuis of buiten gedaan. Maar ook in Turkije, vooral in de grote steden worden de dieren vooral geslacht in de slachthuizen. In alle Islamitische landen en ook in Turkije zijn tijdens het Offerfeest bedrijven en scholen gesloten.

Het Offerfeest luidt tevens het einde in van de bedevaart naar Mekka.

Het is een herinnering aan Abraham, die werd gevraagd om zijn zoon Ismaïl te offeren om te bewijzen hoe trouw en gelovig hij was. Op het moment dat Abraham zijn zoon met een mes wilde doodsteken, verscheen een engel die hem gebood inplaats van zijn zoon een schaap te doden.

Mina is het centrum van de viering van het Offerfeest en ligt dicht bij Mekka.

Op de negende dag, na zonsondergang, komen de moslims bijeen in Muzdalifah waar zij slapen. De volgende ochtend worden er kleine kiezels gezocht, 49 of 70, die zij meenemen op de tocht naar Mina.
In Mina staan 3 zuilen die de duivel (Iblis of sjaitan) voorstellen en die worden gestenigd door de moslims tijdens de hadj.

Tijdens deze periode zijn heel veel slachters aanwezig in Mina die de slacht van de grote aantallen offerdieren verzorgen.

Omdat er tegenwoordig grote aantallen moslims op hadj gaan en er dus enorm veel slachtdieren zijn en men geen vlees wil verspillen, wordt het vlees ingevroren en over de gehele wereld onder de behoeftigen verspreid.

Voor vragen of opmerkingen, kun je de knop, linksonder, Reageer gebruiken.

De Moskee

De Moskee is een gebedsruimte voor de moslims binnen de Islam. In het Turks Cami of Mesjid.

De Moskee is voorzien van een minaret waarvandaan de *muezzin *(gebedsoproeper) 5x per dag de moslims oproept tot gebed. Deze oproep heet de Adzaan. Tijdens de Adzaan wordt de Shahada (geloofsbelijdenis) herhaalt.

Iedere mannelijke moslim is verplicht deel te nemen aan het vrijdagmiddaggebed (in het Turks, Cuma Namaz), mits door omstandigheden niet mogelijk.

Voor vrouwelijke moslims is dit geen verplichting maar het is voor hen wel toegestaan dit vrijdagmiddaggebed in de Moskee bij te wonen.

Na het gebed wordt er een khutbah (preek) gehouden.
In de Moskee is een muur die loodrecht op de gebedsrichting staat, de qibla. In deze muur is een nis (mihrab of minbar), een soort preekstoel vanwaar de khutbah wordt gehouden en tevens de richting aangeeft van de qibla.
Binnen de Moskee is het de gewoonte dat de vrouwelijke van de mannelijke moslims zijn gescheiden. Dat kan op diverse manieren. In sommige Moskeeën is er een aparte vrouwenruimte boven en in andere Moskeeën is deze ook beneden, maar afgescheiden door een wand of een gordijn. De vrouwelijke moslims zitten altijd achter de mannen. Dit om te voorkomen dat de mannen worden afgeleid door het zien van de vrouwen.

Veel Moskeeën in Nederland geven buiten de tijden voor het gebed, ook lezingen. Vaak is dat in de moedertaal van de bezoekers (Turks, Marokkaans, etc.) maar ook in het Nederlands. Ook worden er Koranlessen gegeven. Tevens zijn er bijeenkomsten voor zowel mannen als vrouwen, in de meeste op andere tijdstippen, voor lezingen in Koranlessen in het Nederlands. Dit gezien het feit dat veel Nederlanders zich bekeren tot de Islam. In diverse Moskeeën worden ook Koranlessen gegeven aan kinderen. Meestal vindt dit plaats op zaterdag of zondag. In Turkije is dit in mindere mate het geval en wordt de Moskee, Cami, hoofdzakelijk gebruikt voor het verrichten van het gebed.
In de Moskee of daarbuiten is een ruimte aanwezig waar de moslims hun rituele wassing kunnen doen voordat zij hun gebed gaan verrichten.

Voor vragen en opmerkingen kun je gebruik maken van de knop Reageer, linksonder.

Beste forumleden,

Veel onder ons hebben nauwe betrekkingen, of zijn getrouwd met een Turkse (jonge)man. Daar de Islam de grootste religie is in Turkije (+/- 98%), zullen er ongetwijfeld wel eens vragen rijzen hieromtrent. Het gebeurt regelmatig indien er een relatie ontstaat tussen twee mensen, dat deze religie ter sprake komt. Veel, vooral jonge Turken, zijn op een leeftijd dat zij hun religie niet zo praktiseren, maar zij zijn wel degelijk moslim, uitzonderingen daargelaten.

De praktijk wijst uit, dat veel van deze Turkse jongeren na verloop van tijd toch besluiten om zich meer te verdiepen in hun religie en de wens hebben dit serieus te gaan praktiseren. In het geval dat zij inmiddels een relatie hebben of al getrouwd zijn met een niet-moslim, kan dat heel verwarrend zijn voor de partner. Het is begrijpelijk dat de partner dan even met zijn of haar oren staat te klapperen en zich afvraagt, wat is dit nu?

Tegenwoordig weten heel veel mensen wel iets over de Islam, maar dat is hoofdzakelijk wat men hoort op tv of leest in allerlei media. En zoals de meesten wel weten, is die publiciteit niet altijd positief.

Daarom dit onderdeel op het Turkije-reisforum, voor forumleden die allerlei vragen hierover hebben en om een beter begrip te krijgen van wat Islam nu eigenlijk inhoudt en wat nu eigenlijk cultuur is en wat religie en wat dit betekent en eventueel veranderd binnen een relatie. Heel vaak worden cultuur en religie met elkaar verweven en weet men niet wat nu cultuur is en wat religie en ontstaan er allerlei discussies binnen een relatie waaruit onbegrip voor elkaar kan ontstaan.

De ervaring leert, dat een Islamitische jongeman graag zou zien dat zijn Nederlandse partner zich ook verdiept in zijn religie. Niet altijd wordt dit al vooraf besproken met een nieuwe partner en wordt men er pas later mee geconfronteerd en soms kan dat rauw op iemands dak vallen.

Ik hoop dat er in dit onderdeel van het forum zoveel mogelijk vragen kunnen worden beantwoordt met betrekking tot de Islam en het praktiseren van deze religie en de eventuele problemen die hierdoor binnen een relatie naar voren kunnen komen.

Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom.

Met vriendelijke groet en zoals wij als moslims onder elkaar zeggen, salam aleikum (vrede zij met u). :zon:

Ayasha

Beste Ayasha,

Ik heb hier veel ervaringen met het moslimgeloof. Helaas ik ben katoholielk opgevoed en heb hier reeds met moslims heel veel gepraat over beide geloofsovertuigingen.
Ze dringen niet aan om je geloof te veranderen, maar ze proberen toch.
Ik heb gehoord van mijn schoonzoon moslim dat als een moslim iemand kan bekeren tot het moslim zijn ze zeker naar het Paradijs gaan. Is dat dan werkelijk zo ???

Nu , ik moet zeggen mij kunnen ze moeilijk overtuigen om moslim te worden,alhoewel ik er veel over nadenk en er toch veel gelijkenissen zijn met mijn katholieke opvoeding.

Vooral ,en dat zal dan mijn leefdtijd zijn die me mijn kindertijd in Belgie doet herinneren hoe streng ons katholiek geloof ook was.

Want ik ben streng katholiek opgevoed en was jong op internaat.
Dus 'elke 'morgen vroeg opstaan zonder eten naar de mis enz…gehoorzamen aan mijn ouders stond regel nummer 1. Ik kende mijn 10 geboden goed van buiten. En als je die geboden dan vergelijkt dan kom je tot de conclusie dat inderdaad in de koran veel dezelfde zaken staan.

Bovenal bemin 1 God, Vader moeder zal je eren, doe niet wat onkuis is, dood niet,vloek niet ,spot niet en wees niet ijdel,bemin je naaste zoals jezelf.enz…
Ook in het moslimgeloof staat Allah op de eerste plaats, hier is vader en moeder ook op de eerste plaats,en wat die onkuisheid betreft …ook hier(moeten) meisjes nog maagd zijn als ze trouwen.??? Dat was vroeger ??? NU ,heb ik er ook mijn vraagtekens bij,want ik hoor en zie hier van alles gebeuren , dat ik soms denk ??? moslim…???vooral dan de mannen die dan beweren echte moslims te zijn . Ook al gaan ze elke vrijdag naar de moskee,doen ze de ramadan en doen ze goede werken.

Maar…ze denken met te bidden en de ramadan te doen al hun zonden snel vergeven zijn en ze dan toch naar het Paradijs kunnen . Als ze maar eens naar Mekka gaan.Ik weet jullie geloven niet in hel, hemel en vagevuur.
Ik geloof stellig dat er een hemel en Paradijs bestaat,maar die moet verdiend worden.
Een delicate vraag ??? Waarom gaan zoveel gelovige moslim mannen dan vreemd,terwijl ze dat zeker van hun vrouw niet verdragen.
Daar zit mijn knelpunt in het moslimgeloof heel diep,want ook katholieke mannen gaan vreemd. Kijk maar door gans de geschiedenis wat er allemaal niet gebeurd is.Ik weet het, het is geen verschijnsel door de modernisatie in de wereld.
Als ik hier die vraag stel dan zeggen ze,vroeger zijn hier veel oorlogen geweest en er waren veel dode mannen ,dus er waren veel weduwen alleen met kinderen en zonder geld enz…daardoor mochten ze meerdere vrouwen hebben als ze maar gelijk behandeld worden. Is dat dan zo ?..

Maar nu hebben reeds ook hier veel vrouwen een job net als de mannen,ik weet sommige vrouwen maken ook al eens een slippertje,kan gebeuren,maar als haar man daarachter komt ??..ik heb hier al gevolgen gezien. Maar…als haar man vreemd gaat en die komt thuis als hij zin heeft ,dan kan ze hem daar weinig vragen over stellen. Als ik hier vraag vinden jullie dat normaal dat jullie vreemd gaan en het van jullie eigen vrouw gewoon niet kan. Dan krijg ik als antwoord,ze is de moeder van onze kinderen en ze moet het voorbeeld geven en zorg dragen dat de kinderen een goede opvoeding krijgen ,daarom hebben we ze toch getrouwd.Een vrouw die vreemd gaat trouwen we niet …???Maar de man dan ?..het zijn ook zijn kinderen,moet hij dan geen voorbeeld zijn als moslim ?

Ook vloeken doen mannen hier dagelijks ,ik hoor het heel veel, het is het eerste wat je hier leert in het turks,ze lachen dan wel als je het ook gebruikt onder mannen, maar zweer niet als een turkse vrouw bij is,dat heb ik ondertussen al geleerd.

In mijn geloof doen ze dat ook,dus terug geen verschil.

Spot en bedrog ,… hoeveel keer worden de toeristen hier niet bespot en bedrogen ???Als je iets van turks verstaat dan voel ik me soms beschaamd op straat wat ze voor woorden gebruiken . Gebeurd ook in mijn geloof.
Eer je vader en moeder, dat is hier dan het enige punt die ze dan toch nog met respect behandelen. Hun ouders komen volgens mij soms zelfs teveel op de eerste plaats. Zelfs boven hun vrouw en kinderen.Dat zullen jonge meisjes die een relatie of getrouwd zijn met een moslim ook al wel ondervonden hebben.Ik zie wat er bij mij dochter gebeurd in Belgie die ook met een moslim getrouwd is.Gelukkig ,mijn schoonzoon doet evenveel voor mij als voor zijn eigen ouders als hij bij mij is.Maar mijn dochter moet dikwijls op haar tanden bijten als zijn moeder opbeld en ze moet geholpen worden…dan blijft bij haar thuis echt ,alles staan en zijn moeder gaat voor alles.Dat bedoel ik nu…dat is soms te overdreven.
Ik ben ook opgevoed met mijn grootmoeder die thuis inwoonde,dus terug een punt waarop we gelijk staan.

Bemin je naaste …dat is hier dan ook iets waar je nog van opkijkt,hier helpen ze echt nog armere mensen en behoeftigen. Dat is dan het mooie nog in Turkije, iedereen helpt iedereen en bedelen is hier verboden. (in toeristische plaatsen zal je het wel nog zien) maar normaal kennen de moslims wel de mensen die hulp nodig hebben.En ze helpen ze dan ook echt.Je ziet ook ook in de families hier, ieder feest of sterfgeval is iedereen paraat om voor alles en nog wat te helpen.ook financieel. Dat heb ik ook altijd geleerd,doe ik ook nog elke dag, maar onze generatie in Belgie en katholiek zijn is dat vergeten.Trouwens hoeveel jongeren worden er nog echt met een geloof opgevoed in europa ???spijtig vind ik.

En daarom denk ik dat als jongeren hier een relatie hebben of hier trouwen met een moslim dat ze het soms moeilijk is om te wennen aan het moslim geloof. De meeste jongeren kennen niet echt een geloof en vandaar zijn ze ook makkelijker te overtuigen moslim te worden …denk ik ?? ze weten meestal niet beter en doen het voor de rust in de turkse familie.

Mijn dochter zelf is nog geen moslim geworden;maar haar man zegt er niets van, maar de kinderen ???..dat is wat anders. Ik durf dit onderwerp met mijn kleindochter niet teveel aansnijden. Ze volgt de lessen van de koran en als ik durf te praten over mijn geloof en mijn manier van bidden en naar de kerk gaan,dan zegt ze OMA…aub. Wil ze zeggen, kom zwijg erover.

En dat doet me soms pijn. Mijn kleindochter is zo opgevoed, dat is de wil van de vader. Ik moet zeggen ,mischien is ze beter zo opgevoed dan zonder geloof. Maar toch…het doet me pijn geen commiefeesten te hebben voor haar als meisje, maar waarom dan spreken ze nu al over het feest van de besnijdenis van mijn kleinzoon. Welk feest heeft een meisje dan in het moslim geloof ??? Daar krijg ik ook geen antwoord op.

Een ander onderwerp. Mischien stom ?..ik lust heel graag varkensvlees, vooral ham en worst en salami,weten mijn vrienden wel . Ze verwennen me altijd als ze naar Turkije komen om me dit mee te brengen. Maar waarom zien jullie dan dat varken als onrein dier. Wat is er nu toch verkeerd aan dat varkentje.Mischien zeg je nu ook al bah…als je dit leest.
Als ik in Belgie kom dan kan ik zelfs bij mijn dochter thuis geen varkensvlees eten of in de koelkast plaatsen. En mijn kleindochter is er dan de ergste in…dan zegt ze oma…aub, plaats niets in onze koelkast wat met varken te maken heeft, voor je vertrekt. Zo , dan zit er mij niets anders op dan de avond voor mijn vertrek alles in te kopen en dan stiekem s’nachts als ze slaapt alles nog eventjes koel houden in de koelkast in een plastiekzak tot ik mijn koffer afsluit om te vertrekken. Vind je dat dan normaal ?.??? En mijn dochter weet dat dit me pijn doet ,maar ze zegt dan,…mama …laat rust waar er rust is.Dus, daaruit besluit ik ,dat ook zij toch naar haar man en kinderen luisterd. Is dat dan moslim zijn ? Mogen zij, ons ,die dan katholiek zijn zo beinvloeden ??

Ik kan zo uren verder discuteren en een debat op gang houden.

Wat voor zin heeft het om te veranderen van geloof,in mijn geval van katholiek naar Moslim. Ik ben al een goed mens en doe alles wat een moslim doet, alleen ik eet graag varkensvlees. Zal ik daardoor niet naar het Paradijs gaan??? Dit is nu eventjes een serieuse vraag.
Met geloof lach ik niet,maar denk er wel heel veel over na…
Jullie aanvaarden dan ook Jezus niet als zoon van god, maar jullie zien hem als een profeet als ik niet verkeerd ben geinformeerd. Maar waarom aanvaarden moslims dan Maria wel ??? Als ik zie hoeveel turken in het huis van Maria komen hier bij Efesus tegen Kusadasi ? Ik was er nog vorige week.Zelfs mijn partner moslim gaat mee in de kapel ,huis van Maria.

Ayasha, ik heb de eerste stap gezet een discussie te openen.

Ik hoop dat er nu eens reacties komen. Ik ben benieuwd of anderen ook hun gedacht durven te vertellen of hun ervaringen willen delen.

Ik vraag alleen aan mensen die reageren elkaar in hun mening te laten zonder te spotten met het geloof, in wat ze ook geloven of niet geloven.
IK zeg altijd …er is een GOD, of hij nu Allah noemt of God.

groetjes uit Kusadasi,
Franka

Hallo Franka, fijn dat je reageert en zo helpt om deze discussie op gang te helpen. :thumbsup:

Ik hoop dat je mij even de tijd gunt om je vele vragen te beantwoorden, want het is mij nogal een lijst in 1x keer. :slight_smile:

groetjes uit (regenachtig) Istanbul

Ayasha

Hallo Ayasha,

Ik woon hier nu al zo lang, ik heb zeker tijd om op antwoorden te wachten. Het is maar dat ik hier tussen die moslims leef en ik hier alles meemaak.
Ik hoop alleen dat er nog anderen reageren, ik hou er van ,over dit onderwerp te praten en ervan te leren en te vergelijken.
Het is fantastisch dat je het gewaagd heeft dit onderwerp aan te snijden.
Hier krijg ik zoveel toeristen die me vragen stellen hoe het is te leven in en tussen een moslimwereld.
Ik hoor wel als je tijd heeft.
Vandaag schijnt de zon in Kusadasi, ik kan terug op mijn terras genieten van de natuur en de omgeving. Zalig…

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Beste Franka, ik zal je vragen stuk voor stuk zo goed mogelijk proberen te beantwoorden, anders wordt het teveel voor 1 post.

Ik heb hier veel ervaringen met het moslimgeloof. Helaas ik ben katoholielk opgevoed en heb hier reeds met moslims heel veel gepraat over beide geloofsovertuigingen.
Ze dringen niet aan om je geloof te veranderen, maar ze proberen toch.
Ik heb gehoord van mijn schoonzoon moslim dat als een moslim iemand kan bekeren tot het moslim zijn ze zeker naar het Paradijs gaan. Is dat dan werkelijk zo ???

Het valt mij op, Franka, dat je zegt; “Helaas ik ben katholiek opgevoed…”
Waarom “Helaas”?

Ik ben christelijk opgevoed en ik zeg juist niet “helaas”. Waarom niet? Omdat het voor mij juist een prima ondergrond en opstap is geweest naar de Islam.
Meer dan 40 jaar ben ik praktiserend christen geweest. Jij bent van mijn leeftijd en jij weet net zo als ik, dat in onze jonge jaren het geloof behoorlijk serieus werd genomen, dus die basis heb ook ik meegekregen. Waar ik wel “helaas” over kan zeggen, dat er heel veel water bij de wijn is gedaan in de afgelopen tientallen jaren in de meeste kerken en dat heel veel wat toen niet mocht en notdone was, nu allemaal is toegestaan en er verplichtingen zijn afgeschaft.

Een tijdje geleden was er op mijn andere forum een katholieke dame als forumlid aanwezig. Ook zij is van onze leeftijd en zelfs iets ouder, dus heeft ook die oude normen en waarden vanuit haar geloof meegekregen en zij is nog steeds heel zwaar praktiserend katholiek, met alle respect. Zij betreurde het wel dat er ook in haar geloof zaken verwaterd zijn, als voorbeeld, het vasten. Terwijl dit ook in de Bijbel voor staat geschreven. Jezus (vzmh) was hier een goed voorbeeld in.

Het klopt dat het niet de bedoeling is om de Islam op te dringen aan andersgelovigen of ongelovigen die helemaal geen religie (willen) volgen. Wel is de moslim verplicht een andersgelovige over zijn religie te vertellen als deze er naar vraagt of enige interesse vertoont. Het is echter geen garantie om in het Paradijs te komen. Daar is heel wat meer voor nodig dan alleen dat. Alleen over dit punt is al heel veel te zeggen, terwijl het maar een korte vraag is.

Vooraleerst zal ik hierop kort antwoorden en wat hoofdpunten aangeven.

  1. Het onvoorwaardelijk geloven dat Allah (God) Eén is en geen deelgenoten heeft, (Tauwhied) en gelooft dat alleen Allah (God) het waard is aanbeden te worden en dat Mohammed (vzmh) Zijn laatste profeet is;
  2. Het geloven van de Koran van de eerste tot en met de laatste letter;
  3. Het geloof niet alleen uiterlijk belijden maar ook met het hart;
  4. Handelen naar het voorbeeld van de profeet, (vzmh) zoals dat aangegeven staat in de koran en de Sunnah (de overleveringen, Ahadith.);
  5. Het blijven vergaren van kennis omtrent de Islam;
  6. Het zich houden aan de 5 zuilen van de Islam, te weten:
  • 1.Getuigenis van het geloof in de Eenheid van God en het Profeetschap van Mohammed (vzmh); (shahada)
    1. Uitvoeren van de verplichte dagelijkse gebeden;
    1. Het geven van aalmoezen aan de armen;
    1. Zelfreiniging door het vasten;
    1. De Hajj (bedevaart naar Mekka) verrichten voor degenen die daar financieel en lichamelijk toe in staat zijn.

Zelfs als men uiterlijk aan deze zaken voldoet, is het nog geen garantie dat een moslim in het Paradijs komt. Iemand kan aan de buitenkant nog zo’n goed moslim zijn, qua gedrag en naar kleding, maar als het hart niet de zuivere intentie heeft dan is alles voor niets. Ook kunnen wij nooit van een ander zeggen of deze wel of niet naar het Paradijs gaat. Bijvoorbeeld, als ik tegen jou zou zeggen dat jij niet in het Paradijs komt, dan is de kans groot, dat juist jij wel naar het Paradijs gaat maar ik niet. Niemand kan in het hart kijken van een ander. Er is er maar Eén die dat kan en dat is Allah (God). Alleen Hij weet wat er in onze harten is en of onze intentie zuiver is. Stel, ik vertel jou nu over de Islam maar ik handel er zelf niet naar, dan ben ik een huichelaar, een moenafiq en ik zal daar verantwoording voor moeten afleggen tegenover Allah op de Dag des Oordeels.

Stel, ik ben hier op het forum, en ik vertel niets over de Islam, terwijl ik moslima ben, en terwijl er zeer waarschijnlijk forumleden zijn die er graag iets over willen weten maar alles voor mij houdt, en de Dag des Oordeels breekt aan, dan kunnen deze mensen mij aanklagen als Allah (God) hen ondervraagt over hun geloof. Dan kunnen er mensen zijn die later tegen mij zullen zeggen: “Jij was moslima en jij wist over de Islam, maar je hebt mij nooit iets vertelt.” Dat zal mij aangerekend worden op die Dag en Allah (God) zal dan over mij oordelen. Dat zou voor Allah (God) een reden kunnen zijn om mij buiten het Paradijs te houden.

Zoals je kunt lezen komt er nog al wat voor kijken en is het niet voldoende om alleen maar te zeggen: “Ik ben moslim” maar is het allerbelangrijkste hiernaar te leven en te handelen met de juiste intentie. Het is niet alleen een geloof, een religie, maar tevens een levenswijze.

Tot zover een antwoord op je eerste vraag.

groetjes

Ayasha

Hier het vervolg:

Want ik ben streng katholiek opgevoed en was jong op internaat.
Dus 'elke 'morgen vroeg opstaan zonder eten naar de mis enz…gehoorzamen aan mijn ouders stond regel nummer 1. Ik kende mijn 10 geboden goed van buiten. En als je die geboden dan vergelijkt dan kom je tot de conclusie dat inderdaad in de koran veel dezelfde zaken staan.

Wij werden vanaf onze geboorte meegenomen naar de kerk, maar dat was alleen op zondagmorgen vroeg opstaan. ’s Middags nog een keer en dan nog een keer op woensdagavond. Ik weet nog dat mijn vader iedere dag in de weer was voor de kerk en ikzelf later ook. De enige vrije dag die je had was zaterdag. Er was een behoorlijke discipline. Wij hoefden niet zozeer zaken van buiten te leren, maar we kregen wel Bijbelonderricht via de kerk. Wat de 10 geboden betreft, dat komt idd overeen met wat er in de Koran staat.

Bovenal bemin 1 God, Vader moeder zal je eren, doe niet wat onkuis is, dood niet,vloek niet ,spot niet en wees niet ijdel,bemin je naaste zoals jezelf.enz…
Ook in het moslimgeloof staat Allah op de eerste plaats, hier is vader en moeder ook op de eerste plaats,en wat die onkuisheid betreft …ook hier(moeten) meisjes nog maagd zijn als ze trouwen.??? Dat was vroeger ??? NU ,heb ik er ook mijn vraagtekens bij,want ik hoor en zie hier van alles gebeuren , dat ik soms denk ??? moslim…???vooral dan de mannen die dan beweren echte moslims te zijn . Ook al gaan ze elke vrijdag naar de moskee,doen ze de ramadan en doen ze goede werken.

De moeder is in de Islam zelfs nog belangrijker dan de vader. Er kwam eens een man naar de profeet Mohammed, (vzmh) en hij vroeg wie nu het belangrijkste is. “Je moeder,” zei de profeet (vzmh) “En wie komt er dan?” vroeg de man weer. “Je moeder,” kreeg hij weer als antwoord en weer vroeg de man wie er dan kwam en nogmaals kreeg hij het antwoord, “je moeder”.
Hieruit blijkt wel dat de moeder een enorm belangrijke plaats inneemt binnen het Islamitische gezin. De vader is uiteraard ook belangrijk, maar de moeder is de belangrijkste.

Ook ik heb vroeger geleerd kuis te blijven vanuit mijn christelijke opvoeding. Géén sex voor het huwelijk. Uiteraard geldt het maagd blijven alleen voor meisjes die nooit eerder in het huwelijk zijn getreden. Sex buiten het huwelijk wordt gezien als overspel (zina) en wordt gezien als één van de grootste zonden. Is een meisje al een keer getrouwd geweest kun je namelijk niet meer spreken van maagdelijk in de zin van geen sex voor het huwelijk te hebben gehad. Daarom is het binnen de Islam ook geen voorwaarde als een vrouw na een eerder huwelijk een andere man trouwt nog maagd is.
Het is dus binnen de Islam normaal, dat als een Islamitisch meisje een Islamitische jongeman treft en zij willen samen verder, dat zij nikah doen. Nikah is een Islamitisch huwelijk met getuigen. In Turkije is het zo, dat eerst het burgerlijk huwelijk wordt gesloten (verplicht in Turkije) en daarna nikah doen, dus het Islamitische huwelijk.
Islamitische jongelui die zeggen praktiserend moslim te zijn en voor hun huwelijk er gewoon vriendjes en vriendinnetjes op na houden en sex hebben, getuigen op deze manier niet echt over hun religie. Helaas komt dan heden ten dage maar al te vaak voor. Maar er zijn ook nog serieuze jongelui die zich wel hier aan houden.
Zoals ik al in mijn eerste antwoord heb gezegd, zijn de uiterlijke kenmerken, zoals iedere vrijdag of voor mijn part iedere dag, naar de moskee gaan, de Ramadan doen en goede werken, niet altijd maatgevend voor het zijn van een goed praktiserende moslim.
Toch kan iemand die in “overtreding” is gegaan, berouw tonen over zijn of haar zonden (taubah) en Allah (God) om vergeving vragen. Dat moet echter wel met de juiste intentie gebeuren. Alleen Allah (God) kan daar over beslissen of deze zonden worden vergeven. Is de intentie goed en het getoonde berouw naar Allah toe oprecht, zal Allah hen deze zonden zeker vergeven. Ook in deze zaken kan een ander mens dit niet aan de buitenkant zien en is het niet aan ons over zulke jongelui te oordelen. Hier ligt dus een zware taak voor vooral de moeder hun kinderen hier al op jonge leeftijd in te leren. Uit praktijk weet ik echter dat veel ouders van nu, die jongelui in de pubertijd hebben, maar bitter weinig van de Koran afweten. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Hun ouders zijn hen daar niet in voorgegaan, of zoals nog veel voorkomt, analfabetisme, of gemakzucht, of ouders die zich niet hebben bekwaamt in de kennis over de Islam, wat eigenlijk de meest voorkomende reden is. Vroeger waren er nog maar weinig getranslitereerde Korans naar een bepaalde landstaal. Nu ben ik bij veel Turkse gezinnen geweest maar je ziet maar bij weinig een Koran met een transliteratie in het Turks. Dus veel mensen zijn onwetend.

Dat overspel (zina) vaker onder mannen voorkomt vindt in veel gevallen zijn oorzaak door cultuurverschijnselen. Op het meisje wordt vaak meer gelet dan op een jongen en door dergelijk benemen gaat men hiermee de mist in.

Het is tegenwoordig wel zo dat juist de jongelui, zowel Turks als Marokkaans of andere nationaliteiten, de behoefte hebben zich (weer) meer te willen verdiepen in datgene wat ze eigenlijk al van hun Islamitische ouders hadden moeten leren. Ik zie ze dagelijks binnendruppelen op het andere forum van ontdekislam. Variërend in de leeftijd vanaf 13 jaar tot 36 jaar. Ondanks dat hun ouders moslim zijn, weten zij bitter weinig over hun religie en wat ze weten is vaak doorspekt met cultuureigenschappen. Deze jongelui hebben het vaak heel moeilijk omdat hun ouders eigenlijk niet meer praktiserend (willen) zijn en hun kinderen daarom tegenwerken. Hier in Turkije is dit niet zo heel erg gaande, hoewel het wel voorkomt, maar de moslimjongeren die in Nederland wonen, ondervinden vaak heel veel problemen hierdoor met hun ouders. Je kunt dat ongeveer vergelijken met een niet-moslim die zich bekeert tot de Islam en dat tegen de borst stuit van hun niet-moslim ouders. Ik spreek uit persoonlijke ervaring.
Toch zijn er ook andere gevallen. Er zijn ook niet-moslim ouders die helemaal achter hun zoon of dochter staan als zij zich willen bekeren tot de Islam. Ook daar ken ik voorbeelden van. Terwijl die ouders zelf praktiserend christen zijn.

De verleidingen zijn heden ten dage enorm groot en overspel (zina) is daar vaak het gevolg van. Bij de praktiserende moslimouders rust daarom ook een zware taak op de schouders hun kinderen goed te onderwijzen, en niet alleen bij de ouders maar ook bij de imams. Maar vooral op jongere leeftijd zijn kinderen aangewezen op de Islamitische kennis van hun moeder, want zij voedt haar kinderen op. Daarom, zoals je in mijn eerste antwoord kunt lezen, is het de taak van iedere moslim zich kennis toe te eigenen betreffende hun religie. Alleen als je als moeder zelf die kennis hebt, kun je het je kinderen overbrengen op eenvoudige wijze en als het mogelijk is met ondersteuning van koranlessen. Het is niet alleen belangrijk om de Koran in het Arabisch te kunnen lezen, maar het is even belangrijk te weten wat dit betekent in je eigen taal. Dat is zo maar niet in een paar jaar geleerd. Daar gaat jaren overheen en je raakt eigenlijk nooit uitgeleerd.

Bedankt Ayasha,

Wat is het mooi ,hoe jij het allemaal uitlegd.
Inderdaad katholiek opgevoed zijn of moslim opgevoed zijn krijg je mee van je ouders. Maar zoals je ook zegt, in ons katholiek geloof zijn inderdaad veel waarden verloren gegaan.Daar denk ik ook veel over na en daarom zeg ik dan helaas katholiek opgevoed,want ons geloof is echt niet meer zoals ik het als kind heb meegekregen.
Ik hoor mijn nonkel pastoor die in Frankrijk priester was , nog altijd zeggen , ik was toen 12 jaar, ze hebben het altaar gekeerd in de kerk en ze hebben de gebeden uit het latijn vertaald naar nederlands en frans en sindsdien is alles anders geworden.Met mijn nonkel pastoor konden we als kind uren praten ,we gingen er ook elk jaar op vakantie in Frankrijk.Hijzelf was met sommige dingen niet akkoord wat er in het Vatikaan beslist werd aan vernieuwingen.

Ik krijg door je antwoorden steeds meer een duidelijker antwoord op mijn vragen. Mischien komt het omdat het in een taal word uitgelegd dat ik beter begrijp. Een turk hier legt het me uit in het engels en dat is dan toch niet hetzelfde.En dan zijn het nog de mannen die het me hier moeten uitleggen, ik heb hier alleen maar mannelijke vrienden . En die leggen het dan altijd uit zodat het uitkomt in hun voordeel.
Ik kom hier heel weinig met vrouwen in contact,mijn turks is niet voldoende en in de zakenwereld waar ik toch in leef kom ik meer mannen dan vrouwen tegen.
Het is zeker intresant langzaam meer duidelijkheid te krijgen over het moslim zijn.

Groetjes,
Franka

Beste Franka,

Het doet mij goed dat ik (met de hulp van Allah) jou een en ander kan verduidelijken, en ik zal mijn best voor je blijven doen nog meer te verduidelijken.

groetjes

Ayasha

Vervolg:

Maar…ze denken met te bidden en de ramadan te doen al hun zonden snel vergeven zijn en ze dan toch naar het Paradijs kunnen. Als ze maar eens naar Mekka gaan.Ik weet jullie geloven niet in hel, hemel en vagevuur.
Ik geloof stellig dat er een hemel en Paradijs bestaat,maar die moet verdiend worden.
Een delicate vraag ??? Waarom gaan zoveel gelovige moslim mannen dan vreemd,terwijl ze dat zeker van hun vrouw niet verdragen.
Daar zit mijn knelpunt in het moslimgeloof heel diep,want ook katholieke mannen gaan vreemd. Kijk maar door gans de geschiedenis wat er allemaal niet gebeurd is.Ik weet het, het is geen verschijnsel door de modernisatie in de wereld.
Als ik hier die vraag stel dan zeggen ze,vroeger zijn hier veel oorlogen geweest en er waren veel dode mannen ,dus er waren veel weduwen alleen met kinderen en zonder geld enz…daardoor mochten ze meerdere vrouwen hebben als ze maar gelijk behandeld worden. Is dat dan zo ?..

Zo eenvoudig is het niet, alleen bidden, Ramadan doen of naar Mekkah gaan heeft alleen zin, als dit met de juiste intentie gebeurt in de hoop dat Allah (God) alle fouten vergeeft. Als men taubah doet (berouw toont) en dat met de zuivere intentie niet weer in dezelfde fout te vervallen, zal dat Insha’Allah (als Allah het wil) worden vergeven. Zuivere intentie, daar draait het allemaal om en nogmaals, alleen Allah kan in ons hart kijken en weten of onze intentie zuiver is.
Er is echter nog een “maar”. De vrouw van de overspelige moslimman dient eerst de vergeving van zijn vrouw te hebben. Als zijn vrouw hem niet vergeeft, zal Allah hem ook niet vergeven en zal hij zijn gerechte straf daarvoor op de Dag des Oordeels niet ontlopen. Deze man heeft zijn vrouw onrecht aan gedaan en dat is een kwalijke zaak binnen de Islam. Vergeeft zijn vrouw hem wel en doet hij met een oprecht hart taubah, (met het hart vragen om vergeving en de belofte tegenover Allah niet weer in dezelfde fout te vervallen), dan zal Allah, als Hij het wil, deze zonde vergeven.

Ik weet niet wie jou heeft voorgelicht, maar moslims geloven wel zeker in hel, hemel en vagevuur. Hierin heeft men jou verkeerd op de hoogte gesteld.

Misschien wordt het woord “hemel” niet het hetzelfde geïnterpreteerd als Paradijs, maar het is weldegelijk hetzelfde. In de Koran wordt het woord “hemel” niet zozeer gebruikt in de transliteraties, maar het is wel hetzelfde als Paradijs.

Je hebt helemaal gelijk zoals je zegt dat het Paradijs “verdient” moet worden. Als dat niet het geval zou zijn, zou het wel erg gemakkelijk zijn.

Waarom “gelovige mannen” vreemd gaan? Tsja, daar kan ik moeilijk op antwoorden. Ikzelf heb die ervaring niet, Alhamdulillah (met dank aan Allah). Een oprecht gelovige man behoort niet vreemd te gaan en een oprecht gelovige vrouw ook niet. Dat is zina (overspel) en in een ergere gradatie dan zina wat wordt gepleegd tussen ongetrouwden.
In de Koran wordt er herhaaldelijk voor gewaarschuwd. De moslim krijgt het advies in een dergelijk geval, te vasten als hij zijn lusten niet kan beheersen en zeker voor een moslimman die getrouwd is. Voor een vrouw is dat een reden om echtscheiding te eisen.

Men kan het misschien verhullen voor de buitenwereld en misschien ook voor zijn eigen vrouw, maar niet voor Allah en Allah zal hem daarvoor op de Dag des Oordeels rekenschap vragen.
Zina (overspel) is al zo oud als de wereld dus heeft inderdaad niets met moderniteit te maken.

Het is echter alleen aan Allah om een oordeel te hebben over het gedrag van een moslim wat niet door de Islamitische beugel kan. Als deze gelovige moslimman oprecht is en taubah doet met heel zijn hart en Allah vraagt om hulp niet weer in dezelfde fout te vervallen, zal hij Insha’Allah (als Allah het wil) hem vergeven. Dat is tussen Allah en de betreffende persoon.

Het klopt dat toen er oorlogen waren, dus veel weduwen, die doordat zij hun man hadden verloren geen verzorging en onderkomen en geen geld meer hadden, andere mannen gerechtigd waren zo’n vrouw als tweede, derde of vierde vrouw te nemen, met die restrictie dat hij al zijn vrouwen gelijkelijk kon behandelen. Het hebben van meerdere vrouwen was dus meer uit noodzaak om deze vrouwen en kinderen onderdak te verschaffen en van levensonderhoud te voorzien. In die tijd waren er geen voorzieningen zoals tegenwoordig en is dus in principe de noodzaak weggevallen, zeker in de westerse wereld, voor het hebben van meerdere vrouwen.

Maar ook hier heeft de profeet (vzmh) dus een “maar” bij gesteld. Als zij niet in de positie waren om hun vrouwen een gelijke behandeling te geven, dan raadde hij hen aan het maar bij één vrouw te houden. Als één vrouw een nieuw kledingstuk nodig heeft, als voorbeeld, dan dient deze man zijn overige vrouwen ook een nieuw kledingstuk te geven, etc. etc.

Het is de taak van de man zijn vrouw(en) te onderhouden, hen allen van een huis te voorzien, als het meerdere zijn (maximaal vier), van levensonderhoud en ze gelijkelijk aandacht te geven en ze allen met vriendelijkheid en geduld te behandelen.

**Maar nu hebben reeds ook hier veel vrouwen een job net als de mannen,ik weet sommige vrouwen maken ook al eens een slippertje,kan gebeuren,maar als haar man daarachter komt ??..ik heb hier al gevolgen gezien. Maar…als haar man vreemd gaat en die komt thuis als hij zin heeft ,dan kan ze hem daar weinig vragen over stellen. Als ik hier vraag vinden jullie dat normaal dat jullie vreemd gaan en het van jullie eigen vrouw gewoon niet kan. Dan krijg ik als antwoord,ze is de moeder van onze kinderen en ze moet het voorbeeld geven en zorg dragen dat de kinderen een goede opvoeding krijgen ,daarom hebben we ze toch getrouwd.Een vrouw die vreemd gaat trouwen we niet …???Maar de man dan ?..het zijn ook zijn kinderen,moet hij dan geen voorbeeld zijn als moslim ?

Ook vloeken doen mannen hier dagelijks ,ik hoor het heel veel, het is het eerste wat je hier leert in het turks,ze lachen dan wel als je het ook gebruikt onder mannen, maar zweer niet als een turkse vrouw bij is,dat heb ik ondertussen al geleerd.

In mijn geloof doen ze dat ook,dus terug geen verschil.**

Franka, ik kan je vertellen dat dit binnen de Islam niet is toegestaan. Zo’n man behoort simpelweg niet vreemd te gaan en hij zit daar gewoon fout mee. En dat geldt hetzelfde voor de vrouw. Het is niet alleen de vrouw die een voorbeeld moet zijn, maar de man evengoed en hij kan de verantwoording niet op zijn vrouw afschuiven met de smoes dat zij de moeder van zijn kinderen is en dat zij alleen de taak heeft hun kinderen op te voeden.
Zo hoort dat niet binnen de Islam. De moeder is dan wel de belangrijkste spil in huis, maar dat ontneemt de man niet zijn verantwoordelijkheid en geeft hem niet het recht het er maar van te nemen zoals het hem uitkomt. Zij beseffen hun verantwoordelijkheden niet.

Ook hij behoort een voorbeeld voor zijn kinderen te zijn en dat is hij zeker niet als hij maar komt en gaat wanneer het hem past. Dat is een hele kromme gedachtegang. Van wie hebben zij het voorbeeld gezien?
Juist, ook van hun vaders.
Dit is nu een goed voorbeeld van een cultuurgewoonte die er is ingeslopen en heeft niets met Islam uitstaande en valt, ook al zou hij geen moslim zijn, niet goed te praten. De vrouw is gerechtigd hem hierover te vragen. Als zo’n man zegt dat hij alleen getrouwd is om een verzorgster en opvoedster voor zijn kinderen te hebben dan is hij om de verkeerde redenen met haar getrouwd.
In een Islamitisch gezin heeft de vrouw zowel als de kinderen recht op aandacht van de man en vader. Hij hoort zich in zijn vrije tijd met zijn gezin bezig te houden en zijn kinderen te onderwijzen. Ontspannen kan ook in gezinsverband.
Nu weet ik wel, dat dit in meerdere Turkse gezinnen een probleem is. Deze mannen hebben dit in hun ouderlijk huis ook niet anders gezien en dat is veel achterliggende generaties zo doorgegaan. Ik weet ook dat er Turkse vrouwen zijn, die hun man de deur uitsturen, dat is namelijk ook zo’n cultuurverschijnsel wat er is ingeslopen.
Nogmaals, dit alles wijst op weinig kennis vanuit hun religie, de Islam, en het komt hun kinderen niet ten goede.
In de mij bekende Turkse families die wel praktiserend moslim zijn, komt dit dus ook niet voor en houdt de vader zich dagelijks bezig met de kinderen, helpt ze met hun huiswerk en helpt zijn vrouw zelfs met koken en overig huishouden als dit nodig is.

Een man en een vrouw trouwen om samen een gezin te stichten en te onderhouden, en dat is niet alleen in financieel opzicht. Hoe kunnen kinderen respect voor hun vader hebben als zij weten dat hun vader ook naar andere vrouwen gaat? Aan de andere kant, want doen die vrouwen om hun man thuis in het gezin te houden? Aan elk verhaal zijn twee kanten en vaak wordt er maar van één kant een verhaal verteld.

Er zijn tegenwoordig veel Turkse vrouwen die genoodzaakt zijn ook een financiële bijdrage te leveren om het gezin draaiende te houden en zo’n vrouw is ’s avonds ook moe als ze thuis komt. De man heeft zelfs de Islamitische plicht om zijn vrouw bij te staan in het doen van het huishouden. Helaas wordt dat nogal eens vergeten. Als een man zo handelt als jij hierboven aangeeft zijn zij zeker geen voorbeeld als zij voorgeven moslim te zijn, allesbehalve dat.

Het getuigd van hypocrisie om te zeggen dat hij niet zou trouwen met een vrouw die vreemdgaat terwijl hij er zichzelf schuldig aan maakt. En het is nog hypocrieter als zo’n man zijn vrouw wat zou aandoen als hij er achterkomt dat zij eens vreemd zou gaan, terwijl hij het van zichzelf de normaalste zaak vindt. Wat zijn dat voor huwelijken? Is daar nog enig greintje liefde, respect of waardering voor elkaar? Kan men elkaar nog oprecht en eerlijk in de ogen kijken?

Als deze mannen zich moslim noemen, moeten ze zich toch eens achter de oren krabbelen. Zij noemen zich dan wel moslim, maar handelen er niet naar, dus zijn dan op dat moment niet-praktiserende moslims. En nogmaals, zij zijn op deze manier geen voorbeeld, voor niemand.
Iedere moslim dient zich af te vragen hoe profeet Mohammed, (vzmh) zich zou gedragen en wat hij zou zeggen of handelen in een bepaalde situatie en iedere moslim kan dat zelf opzoeken in de beschikbare Ahadith (overleveringen). Er zijn voorbeelden voldoende. Ook in het Turks.

Allah is echter Vergevingsgezind voor iedere moslim die oprecht berouw doet. In één van de overleveringen (hadith) staat:

Op gezag van Aboe Hurairah(moge Allah tevreden met hem zijn), van de Profeet(moge hij de zegeningen en vrede van Allah krijgen), van onder de zaken die hij van zijn Heer(de Almachtige, de Verhevene) heeft overgeleverd, waarover hij zei:

*“Een dienaar (van Allah) beging een zonde en zei: “O Allah vergeef mij mijn zonde.” En Hij (de Verheerlijkte en Verhevene) zei: “Mijn dienaar heeft een zonde begaan en weet dat hij een Heer heeft Die de zonde vergeeft en ze bestraft.” Toen zondigde hij opnieuw en zei: “O Heer vergeef mij mijn zonde.” En Hij (de Verheerlijkte en Verhevene) zei: “Mijn dienaar heeft een zonde begaan en weet dat hij een Heer heeft Die de zonde vergeeft en ze bestraft.” Toen zondigde hij opnieuw en zei: “O Heer vergeef mij mijn zonde.” En Hij (de Verheerlijkte en Verhevene) zei: “Mijn dienaar heeft een zonde begaan en weet dat hij een Heer heeft Die de zonde vergeeft en ze bestraft. Doe wat je wilt, want Ik heb je vergeven.”

Dit is overgeleverd door Moeslim (ook door Al-Boechari. An-Nasa’i en Ibn Maja)*

Zijn dit geen woorden die alleen maar tot dankbaarheid kunnen stemmen voor iedere oprechte moslim? Vooral in tijden dat het geloof (Imaan) van een moslim op een zwak pitje staat, zijn deze woorden om je weer aan op te trekken.
Als men oprecht berouw toont is Allah de meest Genadevolle, de meest Barmhartige, zelfs als iemand regelmatig in dezelfde fout valt. De mens is zwak en niemand is volmaakt.

Gisteravond las ik passende woorden die ik ook hierbij wil vermelden:

Ik citeer:

“De zonde is niet het probleem. Wanneer je een zonde begaat wanhoop dan niet aan de Barmhartigheid van Allah. Hoe kun je wanhopen terwijl je weet dat Allah alle zonden vergeeft?

Koran 39:53.* Zeg: "O mijn dienaren die tegen u zelf buitensporig bent geweest, wanhoopt niet aan de barmhartigheid van Allah, voorzeker Allah vergeeft alle zonden, waarlijk, Hij is de Vergevensgezinde, de Genadevolle.*

Wij blijven mensen. Wel moeten wij zonder ophouden proberen te doen wat we kunnen en altijd trachten het goede na te streven en het kwade na te laten. Allah weet wat wij in ons hart verborgen houden. Allah zal zijn dienaar die oprecht naar waarheid op zoek is niet in de steek laten. Abraham, een jonge man, toen hij oprecht op zoek was naar de waarheid heeft Allah hem geleid, hij werd zelfs een profeet. Een zeer belangrijke profeet.

De enige die het recht heeft aanbeden te worden is de Enige God. Vereenzelvig niets en niemand met Allah .Geen mens, geen djinn (geest), geen beeld, geen afgod, geen profeet, geen engel, niemand en niets heeft het recht aanbeden te worden dan Allah, de Enige God.
Maar er is één uitzondering.
Allah vergeeft ‘shirk’ (iemand of iets met Allah (God) vereenzelvigen) niet. Allah vergeeft alle zonden behalve ‘shirk’.

Koran 4:48.* Waarlijk, Allah vergeeft niet dat men iets met Hem vereenzelvigt, maar Hij zal al hetgeen daarbuiten staat vergeven, wie Hij wil. En wie iets met Allah vereenzelvigt, heeft inderdaad een zeer grote zonde begaan.*

Wij blijven allemaal mensen. Wacht niet totdat je zondenvrij en perfect wordt om dan pas berouw te tonen. Allah weet wat in onze harten is. Wanneer je een zonde hebt begaan, hoe klein deze ook is, wacht er niet mee maar haast je om vergeving te vragen en weet dat je een God hebt die alle zonden vergeeft.
Allah om vergeving vragen is een aanbidding. Je aanbidt de Enige God. Het zijn vaak de influisteringen van de shaitan (duivel) die je van het vragen om vergeving weerhouden met het argument dat je er nog niet voor klaar bent of dat een kans op herhaling aanwezig is. Laat de shaitan (duivel) je niet weerhouden om een band met Allah aan te gaan. Als je weer in de fout valt, wanhoop niet maar haast je om Allah om vergeving te vragen, val je voor de duizendste keer in dezelfde fout, wanhoop niet maar haast je om Allah om vergeving te vragen.

Als afsluiting nog deze Koran vers.

57:21.* Wedijvert om vergiffenis van uw Heer (te verkrijgen) en voor het Paradijs, waarvan de breedte gelijk is aan de breedte tussen hemel en aarde, bereid voor degenen, die in Allah en Zijn boodschappers geloven. Dat is de Genade van Allah. Hij schenkt deze aan wie Hij wil en Allah is de Heer van grote Genade.”*

Einde citaat*.*

Ik wil hierbij nogmaals benadrukken dat het alleen door Genade van Allah mogelijk is dat zonden worden vergeven en dat alleen Allah weet wie het Paradijs zullen betreden. Als mensen kunnen wij daar niet over speculeren.

Weet je, Franka, het probleem is vaak dat de Islam erop wordt aangekeken niet goed in elkaar te steken door onjuist gedrag van de moslim. De Islam is een geloof, een religie, een levenswijze en de Koran staat vol met adviezen, raadgevingen en waarschuwingen en het is aan de moslim dit op een zo correct mogelijke wijze na te leven. Dit gaat vaak met vallen en opstaan en in het leven zijn vele beproevingen. Allah belast echter nooit iemand boven zijn vermogen en niet iedereen heeft hetzelfde vermogen, daarom maakt de een soms meer fouten dan een ander en kunnen wij ook nooit met de vinger naar een ander wijzen, want we moeten eerst zelf maar zien dat we al het goede doen. Want als ik met mijn vinger naar iemand wijs, wijs ik met drie vingers naar mijzelf.

Juist van de moslim wordt perfectie verwacht en men mag dat ook verwachten, maar ondanks dat iemand moslim is, wil dat nog niet zeggen dat deze persoon perfect is, integendeel. Zou dat wel het geval zijn, dan zou de Genade, Vergevingsgezindheid, Barmhartigheid van Allah niet nodig zijn. Het tegendeel is het geval. Wij hebben dagelijks Zijn Vergevingsgezindheid, Barmhartigheid en Genade nodig. Het zal een levenslang gevecht zijn met onszelf om naar het goede te streven en dat kan alleen maar als wij daar de hulp van Allah bij inroepen met een oprecht hart en een zuivere intentie. En iedereen, moslim of niet-moslim, is verantwoordelijk voor zijn eigen daden en niemand kan ooit de schuld afschuiven op een ander.

Als voorbeeld:

Een leerling die naar school gaat heeft studieboeken en de leerkracht geeft uitleg. De leerling kan zich daarin verdiepen en de stof tot zich nemen zodat hij/zij dit in zijn leven kan benutten voor zijn toekomstige loopbaan. Nu zijn er leerlingen die heel erg hun best doen om zich die stof eigen te maken zodat zij er later profijt uit kunnen halen.

Maar er zijn ook leerlingen die de kantjes eraf lopen en allerlei smoesjes verzinnen om maar niet de lessen te volgen. De leerkracht ziet dat en geeft hun advies en raad, en waarschuwt hen dat zij op deze manier hun toekomst vergooien, maar deze leerlingen luisteren er niet naar en weten het zelf beter. Zullen zij er dan ook profijt uit halen? Uiteindelijk zijn die leerlingen zelf verantwoordelijk voor het feit of zij deze stof tot zich willen nemen of niet en kunnen ze niet de schuld neerleggen bij de studieboeken of de leerkracht.
Het ligt dus geheel aan de leerling zelf wat hij/zij ermee doet en of hij/zij zal slagen voor het eindexamen.

Hallo Ayahsa,

Bedankt voor al die uitleg.
U, weet ik woon in Kusadasi en reis dan meestal ook in toeristische plaatsen en kom daar door dan ook meestal alleen in die mannenwereld terrecht die anders leven. Dus, zoals U zegt, ze zeggen en tonen uiterlijk dat ze moslim zijn maar in hun hart ??.. Ik ben blij nu eens de waarheid te horen. Zo kan ik me ook verdedigen als ze me een uitleg geven die niet klopt.
Ik zeg niet dat die mannen echt slecht zijn,en ze behandelen hun vrouwen die thuis zitten wel goed.Maar als ik hen erop wijs dat ze verkeerd zijn en ik dan iedere keer dat antwoord krijg van …als we de ramadan doen,zal Allah ons vergeven dat vond ik toch wel makkelijk.

Maar ik ken hier heel veel mannen die uitgehuwelijkt zijn geweest door de familie,en die zijn in hun huwelijk helemaal niet gelukkig. Ik vind dit triestig als ik die mensen hun leven hoor vertellen hoe dit allelmaal gebeurd is.
Maar toch blijven ze bij hun echte vrouw en kinderen omdat de familie dat zo wil. En die meeste vrouwen zullen nooit durven spreken over scheiden, want het is al familie. Maar die man uit zo een huwelijk neemt dan zo makkelijk een andere vrouw (tussendoor) terwijl hij dan toch gewoon terug naar zijn huis en vrouw en kinderen gaat.En die vrouwen zeggen niets.

En dat zie ik hier zoveel gebeuren. Maar nu begrijp ik beter hoe het in werkelijkheid wel werkt met hun gebed tot Allah.Zoals je zegt, ze hopen dan maar dat hun vrouwen hun zonden zal vergeven als ze later 'samen ’
naar Mekka gaan.
Ik ben ook blij te weten dat jullie dan wel een Hemel, vagevuur en Hel hebben. Dan toch een gelijkenis .
Ik moet nog zoveel leren vooraleer die moslimwereld te begrijpen.
Maar door Uw hulp krijg ik eindelijk eens de waarheid te horen en moet ik zeggen,als een moslim moet zijn zoals jij het beschrijft dan is dat inderdaad een mooi geloof en zijn moslims wel goede mensen.

Het goede voorbeeld zie ik dan wel in de schoonfamilie van mijn dochter.
Haar man Moslim is dan wel een heel goede moslim,hij helpt inderdaad in het gezin,hij gaat nooit alleen op stap,heeft heel veel respect voor mijn dochter en zijn ouders, ook voor mij.Zijn ouders zijn vorig jaar naar Mekka geweest en sindsdien behandeld hij ze nog met meer respect. Hij durft niet meer te roken of iets van alcohol te drinken in het bijzijn van zijn ouders.Is dat dan ook normaal dat ze zo handelen ?Of is dit gewoon traditie en heeft dit niets met het geloof te maken ?
Ik meng mischien traditie en gewoontes en moslim zijn door elkaar omdat ik er niet voldoende over weet. Maar langzaam komt er duidelijkheid.
Nog een fijne avond,
Groetjes,
Franka

Hallo Franka,

Ik denk dat we Kusadasi een beetje kunnen vergelijken met de Belgische en Nederlandse havenplaatsen. De mensen zijn vaak rauw in hun taalgebruik, maar hun hart zit meestal wel op de juiste plek.

De toeristenwereld is natuurlijk ook een wereld op zich waar allerlei soorten mensen in samenkomen. Ik heb in mijn leven geleerd, Franka, dat iemand al is hij/zij nog zo slecht er altijd iets goeds in schuilt. Wat ik ook geleerd heb is dat als je de gelegenheid hebt om een goed gesprek met iemand aan te knopen dat je dan een heel ander beeld over iemand krijgt dan dan je zo uiterlijk verneemt. Vaak zitten achter woorden die niet zo netjes zijn een heel verhaal.
Natuurlijk zijn die mannen niet slecht, alleen een beetje dom (gehouden) en met te weinig kennis.

Uithuwelijken is ook niet toegestaan in de Islam, tenzij een zoon of dochter dit vraagt aan zijn ouders voor een partner uit te zien. Komen de ouders dan met een partner die hun geschikt lijkt maar de zoon of dochter vindt dat voor hem of haarzelf toch niet de geschikte kandidaat, dan is deze zoon of dochter gerechtigd deze te weigeren en zullen de ouders op zoek moeten naar een andere partner.

Het is absoluut niet toegestaan voor ouders hun kind te dwingen met iemand in het huwelijk te treden die zij niet wensen.

Niet alleen in Turkije maar ook in andere landen is hier, zelfs onder moslims, nog heel veel onwetendheid over. Zij proberen hun zoon of dochter soms te dwingen met als argument de familie-eer of andere argumenten.
Omdat zo’n zoon of dochter dan niet op de hoogte is met de regels van de Islam accepteren zij de keus van hun ouders met als gevolg heel vaak een ongelukkig huwelijk.

Het is inderdaad gemakkelijk als je zo kunt redeneren dat de Ramadan al je zonden uit zou wissen. Zo werkt het helaas voor hen, niet. Als zij zich werkelijk in de Islam zouden verdiepen, dan weet ik zeker dat zij zich zullen schamen tegenover Allah om zoveel jaren in onwetendheid te hebben verkeerd.

Kinderen dienen hun ouders te gehoorzamen, mits dat niet tegen de Islam in gaat. Ook die ouders dienen dat te weten, maar ja, ook velen van hen zijn onwetend over de regels binnen de Islam en volgen hun eigen culturele regeltjes. Om de oudere mensen op dat gebied nog iets bij te brengen, is een hele toer en om ze uit hun oude vastgeroeste cultuurgewoonten te trekken is een nog grotere toer.

In de Islam zijn man en vrouw gelijk, beiden hebben rechten en plichten en een Islamitische vrouw hoeft echt niet als een hondje achter haar man aan te lopen en haar mond te houden. Als haar man iets doet wat Islamitisch gezien niet door de beugel kan, is het zelfs haar Islamitische plicht haar man daar op te wijzen op een vriendelijke manier. Maar ja, dat kan ook alleen maar als zijzelf wel voldoende kennis over de Islam heeft en cultuur van religie weet te scheiden.

Fijn om te horen dat je tenminste één goed voorbeeld hebt in de schoonfamilie van jouw dochter. Jouw schoonzoon is daar het resultaat van.
Het niet roken in bijzijn van ouderen is inderdaad uit respect. Veel ouderen roken zelf niet en zouden het liefste zien dat hun kinderen ook niet roken. Het is wel een cultuurverschijnsel niet in bijzijn van ouderen te roken, wat overigens ook in andere landen voorkomt. Het is geen regel vanuit de Islam maar een cultuurgewoonte.

Het is normaal binnen de Islam dat jongeren maar ook andere moslims (nog meer) respekt hebben voor diegenen die op hajj zijn geweest naar Mekkah en dit ook laten blijken. Het siert jouw schoonzoon dat hij op deze wijze met zijn ouders omgaat. Je mag trots op hem zijn. Moge Allah hem belonen voor zijn goede gedrag.
Goed zijn voor je ouders is heel belangrijk in de Islam, hoe moeilijk dat soms ook is, vooral als je ouders hebt die je tegenwerken, wat helaas maar al te vaak gebeurd. Toch wordt ons opgedragen hen vriendelijk te behandelen. Wij hoeven ze echter niet te gehoorzamen als zij ons van de Islam willen weerhouden, zoals vaak gebeurt bij vooral bekeerlingen, maar ook bij anderen waarvan de ouders zich hebben afgekeerd van de Islam en hun kinderen wel praktiserend zijn. Ondanks dat dient de moslim hen vriendelijk te bejegenen en hulp te bieden in geval van nood.

Iets anders is het met alcohol. Het gebruik van alcoholische dranken is in de Islam niet toegestaan. Dus als dat niet gebruikt wordt in bijzijn van ouders of andere ouderen, is dat begrijpelijk. Zij willen dat verbergen voor hen dat zij dit gebruiken. Maar zij weten heel goed dat zij dit voor Allah niet kunnen verbergen.

Het is begrijpelijk, Franka, dat het voor jou nog wat onduidelijk is en je traditie en regels van de Islam niet uit elkaar kunt houden. Maar een mens is nooit te oud om te leren.

Op je andere punten van je eerste post zal ik ook nog wat uitgebreider ingaan.

Ook jij nog een fijne avond,

groetjes

Ayasha

Nogmaals bedankt voor al die uitleg.
groetjes,
Franka

Welke praktijk wijst dit uit en welke ervaring leert dit?

In 15 jaar Turkije heb ik er eerlijk gezegd weinig van gemerkt dat dit zou gebeuren. In mijn vriendenkring bevinden zich veel gemengde koppels en bij geen van hen speelt dit. Ik ben het dus ook absoluut niet met deze verklaringen eens.