Over het algemeen gaan de topics over vakantie, vakantie werk, vakantieliefdes en wonen in Turkije(vind ik hartstikke leuk hoor) maar wat ik me afvroeg…:
Jullie houden van een land waarvan de meeste bewoners moslim zijn…jullie kennen dus waarschijnlijk ook moslims…misschien alleen in Turkije…misschien ook in Nederland. Waar ik benieuwd naar ben is wat weten jullie van het geloof en hoe kijken jullie er tegen aan…Zij er onder jullie nog mensen die meedoen aan de Ramadan…Ben dus eigenlijk benieuwd naar alles rondom dit onderwerp…
klopt wat je zegt…misschien vind iedereen turkije ook wel leuk door het mooie weer. maar idd…de mensen daar hebben allemaal een ander geloof dan ons. ze hebben andere gewoontes die ik ontzettend respecteer. wat ik ook zo ‘mooi’’ vind is dat de meeste ook nog echt wat aan hun geloof doen. dat is onder de katholieken niet meer echt het geval…ik ga bijvoorbeeld alleen nog maar naar de kerk als er een begrafenis is:confused:
ik heb de koran gelezen en mijn vader is een moslim zo ben ik wel het een en ander over de islam geweten te komen.
ik doe niet mee aan de ramadan, maar ik heb wel naast mijn bed een wakend oog hangen.
Zelf ben ik Christelijk opgevoed, maar al sinds jaren vind ik het goed om te weten wat andere mensen op religieus gebied bezighoudt.Ik geloof dat het niet uitmaakt op welke manier je je geloof beleeft, voor mij is het allemaal waardevol en gelijk.
Wij hebben wel eens een uitwisseling met de Turkse Moskee in Alphen aan den Rijn en we willen graag alles leren over de Islam. Ik ken de Bijbel en de Koran. Lees er ook veel over.
Dit komt ook omdat ik islamitische vrienden heb.
Als ik er met mijn vrienden in Turkije over praat merk ik wel dat zij hun manier van geloven beter vinden dan de mijne. Zij hebben zich er dan ook nog niet zo erg in verdiept en leven naar hoe ze zijn opgevoed.
Wij leren veel over geloofsbeleving via de media en dat is daar veel minder. Toch probeer ik hen bij te brengen dat we respect moeten hebben voor elkaars geloof en manier van leven.
Liefde is hetgeen we moeten uitdragen aan elkaar.
Als ik samen met hen ben tijdens de Ramadan zal ik zeker niet eten of drinken, dit uit respect voor hen en omdat ik vasten ook waardevol vind.
Het leert je inzien dat wij het wel erg goed hebben met elkaar.
Ik woon Bijna 10 jaar hier in Turkije, ik heb heel wat geleerd van het moslim zijn, ben zelf katholiek opgevoed,maar heb over hun geloof ook mijn bedenkingen. Als je hier woont moet je horen, zien en zwijgen.
Velen doen nog de ramadan,dus vasten ,maar ik zie het nut er niet van in. Het moslim zijn is mischien mooi voor de man,maar voor de vrouw ???Ik heb er nog mijn bedenkingen over. Als je ziet wat er dagelijks in die mannenwereld gebeurd ,en ook toegelaten is ,zeggen ze dan ,Allah vergeeft hen hun zonden als ze de vrijdag naar de moskee gaan bidden en als ze de ramadan volgen. Sorry ,kan waar zijn maar als alle mannen die hier dagelijks vreemd gaan zo maar vergiffenis krijgen is het normaal dat ze zo op jacht gaan naar europese vrouwen, zeggen dat ze niet getrouwd te zijn terwijl ze vrouw en kinderen thuis hebben zitten die wachten op een beetje liefde.
Mij mogen ze die Ramadan volgen, maar ik doe er echt niet aan mee.Er zijn andere manieren om je geloof te belijden dan die scheinheiligheid.
Natuurlijk mag je alle moslims niet over dezelfde kam scheren,er zitten ook echt goede mensen tussen en ook al gaan ze vreemd daarom zijn ze ook niet slecht, maar de leugens errond maken me soms wrevelig.Een toerist kan het niet weten, maar als je ertussen leeft weet je beter.
Hun geloof is een heel gemakkelijk geloof,helemaal niet streng zoals je denkt,veel makkelijker dan katholiek zijn.Maar ik zal nooit een moslim worden.
Maar dit aanvaarden ze dan ook wel. Ze nemen me ook zoals ik ben en respecteren mijn geloof.Wederzijds respect is het voornaamste in elk geloof denk ik. We zijn alles meegegeven door onze opvoeding, ook die mensen hier weten niet beter.Maar de moderne generatie hier is sterk aan het veranderen.Door de westerse invloed is er reeds veel van het echte moslim zijn verdwenen.Het is ook te zien uit welke streek ze komen uit turkije. Hoe weer naar het oosten hoe meer ze nog echt moslim zijn.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
Ik ga al ongeveer 9 jaar naar Turkije en heb ondertussen al heel wat vrienden ginder. Sommige doen mee met de Ramadan, andere dan weer niet. Als ik binnenkort naar Turkije ga, mag ik logeren bij een vriend van me in Kusadasi. Hijzelf doet ook niet mee aan de ramadan, maar probeert zelf zo goed mogelijk te leven volgens wat hij zelf vind dat goed is. Hij helpt mensen en zo die het nodig hebben.En eerlijk gezegd, is het zelfde beetje zoals bij ons de vasten. Doe ik ook nooit mee, het lukt me niet maar volgens mij is het ook belangrijk om heel het jaar door eens aan je medemens te denken en niet alleen tijdens dat maandje ramadan of vasten…
Ben zelf katholiek opgevoed en heb niks met het islam,interesseert me ook niet.
Laat ze in hun waarde en praat over andere dingen dan over het geloof,zij kijken alleen op als ze mijn 5 voornamen zien.
Nogmaals,wij wonen en werken hier in een toeristisch gebied met veel westerse invloeden.
Draai het eens om;wat heeft een turk in nederland met het katholiek geloof?
Niks dus.
Islam?zie ze vrijdags massaal naar de moskee gaan;alleen degene die op dat moment niks te doen hebben.
Het merendeel is bezig om geld te verdienen.
Hallo Hans,
We zijn het terug eens over moslim zijn. Dat ze opkijken met je 5 voornamen kan ik best geloven, ik heb er maar 4,en als je ergens bij een oficieele instelling wat te regelen hebt moeten al die namen vermeld staan, om gek van te worden, vragen ze mij mijn pasport en weten ze niet waar beginnen. Dan vragen ze ook nog de voornaam van je vader en je moeder. Ook zo iets geks.Gelijk heb je, laat het onderwerp geloof hier liever met rust, als je erover begint praten ze zelf liever over iets anders.
nog een fijne avond,
Franka
ik doe momenteel de studie Turkse Taal en Cultuur en heb ook een vak over de Islam en dat is heel interessant. begin er nu wel aardig wat vanaf te weten.
volgens mij kan je turks studeren in leuven? dacht ik hoor.
tja het is ontzettend interessant. Het is natuurlijk een universitaire opleiding dus over 5 jaar ben ik turkoloog. ik leer over de taal en cultuur maar verder ook over het midden oosten, de islam, de geschiedenis van het midden oosten, kan ook nog een vak doen over 2 jaar dat over het osmaanse rijk en vooral de osmaanse taal gaat enz enz enz… ik heb goede contacten nu al met mn docent turks en hij gaat kijken of ik misschien in de zomer in Istanbul stage kan lopen. super gewoon. ik vermaak me hier prima en over een paar maanden spreek ik goed turks (zeggen ze)
zo leuuuuuk ! Echt tof ! OK Leuven is waarschijnlijk wel een mogelijkheid maar dat is universiteit zeker ? Momenteel ben ik bezig met een 3-jarige opleiding Toerisme - en recreatiemanagement aan de hogeschool hier in de nabijgelegen stad. Heel leuk natuurlijk maar Turkije interesseert me het meest. Nu moet ik alle landen zowat kennen met hun belangrijkste troeven en zo. In Februari start ik een cursus Turks in avondschool. Ik verlang er al zooo naar !
Ik ben juist begonnen van vorige week aan mn jaar opnieuw. Mn eerste jaar. Vorig jaar was ik er niet door. Heb echter mn herexamens niet meegedaan. Als ik dit jaar slaag dan moet ik er nog 2 doen.
Als je voor je studies ooit vragen hebt over turkije wil ik je altijd helpen ze te beantwoorden. Ik woon hier lang genoeg en heb ervaring en hier leven tussen de echte turken is volgens mij de beste leerschool. Turks leren op school is veel moelijker dan in het land zelf tussen de bevolking. Je moet er echt geduld voor hebben. Maar goed dat er nog mensen zijn die zo in Turkije geintresseerd blijven en er ook gaan over studeren.Veel succes in je studies.
Groetjes uit Kusadasi
Franka
dank je. ik heb ook al turks geleerd in turkije zelf en ga er waarschijnlijk van de zomer stage lopen dus… maar het is inderdaad lastiger nu dan toen ik in turkije zat. ik vind het wel gewoon ontzettend heel erg leuk om te doen dus… gaat goed komen
ja zoiets en begin November is de Ramadan gedaan. De laatste week van de Ramadan zit ik in Turkije. Heb ik nog nooit meegemaakt in een moslimland. Ben wel es benieuwd…
Ik blijf bij mn vriend logeren wat het ook spannender maakt. Zelf doet hij er ook niet aan mee maar probeert gewoon gedurende het jaar goed te leven voor zichzelf en zijn medemens. Ben echt es benieuwd zo …