Hallo allemaal, ik ben dit onderwerp begonnen maar ben daarna niet meer op de site geweest…sorry sorry sorry. Ik vind het wel leuk om te zien dat er veel reactie op gekomen zijn. Ik had eigenlijk wel verwacht iemand tegen te komen die wel aan de ramadan mee zou doen…maar blijkbaar ben ik de enige…
@nur: echt leuk…die opleiding die je doet…ik begin volgende week aan mijn 5e jaar Turks…het is tevens het 1e conversatie jaar…de andere jaren waren meer op de grammatica gericht…ik vind het zelf ook erg leuk om de Turkse taal te leren…kan je al veel??? Kan je al een gesprek voeren???
De eerste dag ramadan zit er bijna op. Wat een leven ?
Vorige nacht gewekt door dit tamboerlawaai,nog 29 dagen gewekt worden midden in de nacht.Dit is het enige nadeel van in Trukije wonen,de periode van de ramadan.
En het humeur van het personeel vandaag , ook niet alles. Ben maar vroeg naar huis gekomen. Ze moeten eerst een paar dagen wennen en dan zullen ze pas weer normaal gaan doen. Dit hoop ik dan tenminste. Ze vragen respect voor al deze die het doen, maar ze moeten dan ook respect hebben voor wij die er niet aan mee doen.
Ik hou niet van mensen die slecht geluimd zijn.
Het was een echte rotdag.Gelukkig de knal is al gegeven om 7 uur ,ze zijn al aan het eten. Er is geen mens op straat.Laat het maar snel voorbij zijn.Sterkte voot degene die er aan mee doen, maar wij zitten er hier ook tussen, hebben dus ook sterkte nodig die tijd door te brengen.
groetjes uit Kusadasi,
Franka
Véél sterkte aan iedereen die (niet) meedoet aan de Ramadan. Ik kan wel geloven dat het voor jou ook zwaar moet zijn om iedere keer gewekt te worden zo midden in je slaap. Sterkte !
Hier hoor ik niks hoor,geen knallen of lawaai;alles rustig.
Reed vandaag op mijn scooter naar Manavgat;alle eethuizen verlaten op de uitbater na,koffiehuizen idem.
Kreeg onderweg een folder in mijn hand gedrukt met het ramazan schema(met gelijk reclame erbij van wie het afkomstig is;ze liggen ook bij de supermarkten)
Wat staat erop?
Een overzicht van de hele maand ramazan,te weten:
-tot hoe laat ze mogen eten smorgens,rekening houdend wat betreft zonsopgang,een voorbeeld 5 oktober: 05,28
-gebed:06,49-12,53-16,08-19,59
-Tijd vanaf men weer mag eten:18,45
Elke dag weer andere tijden tot op de minuut.de 26e is zelfs rekening gehouden met de wintertijd!
In de grote supermarkten(migros,tansas)bieden ze ramazan boodschappakketten aan.
De reisleiders geloven het wel;de afgelopen jaren dat ik op het terras zat op het verzamelpunt voor vertek naar de bus zag ik menig collega koffie,thee en koek naar binnen werken plus de nodige sigaretten roken tijdens de vastperiode.
Ik pas me wel aan,ga geen sigaret roken in de buurt van iemand die het niet mag terwijl ik weet dat hij/zij het niet prettig vind maar er niks van zal zeggen.
Is hetzelfde naast iemand roken die net is gestopt.
Eten en drinken zal ik ook niet in hun nabijheid doen.
De uurverandering (mss stomme vraag) maar is dat op dezelfde dag zoals bij ons hier in België ? Hehe sorry voor de stomme vraag maar ik heb nog nooit iemand over de uursverandering horen praten in turkije
Hallo Hans,
Je woont mischien meer afgelegen dan ik. Ik woon bij de boulevard. Maar ben overmorgen voor 2 dagen in Bodrum op hotel,vallen ze de toerist niet lastig hoop ik en als het doorgaat heb ik volgende week een afspraak in Antalya,maar die klant wil iets in Kemer, als ik tijd heb kom ik mischien eens door tot Side, maar laat je iets weten per mail.Mischien heb ik dan ook geen last van hun nachtlawaai.
Ik was vandaag hier ook in de migros en kreeg ook zo een folder in mijn handen gestoken,ik heb ook die ramadan paketten zien staan. Ze maken er nu ook al een handel van.
Ook ik heb respect en zal niet eten en drinken in hun omgeving maar soms als ik met klanten onderweg ben kan ik toch niets anders. Maar dan zegt mijn turkse partner er ook niets van. Klanten moeten toch eten en drinken.Ben benieuwd wat hij volgende week zal doen.
Groetjes
Franka
Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor jullie soms erg lastig en moeilijk kan zijn om op deze manier geconfronteerd te worden met de Ramazan.
Sorry dat je daar eigenlijk niet bij stil staat als je hier in alle rust in Holland zit.
Ik merk er alleen iets van door dat ik enkele vrienden heb die er hier iets aan doen.
En volgende week zaterdag kom ik naar Side toe en zal het daar ook merken bij vrienden die ik daar heb.
Mijn vriend en ik wonen samen in İçmeler en van de Ramazan merken wij vrij weinig!
Mijn vriend is Moslim en ik ben Katholiek, beide doen wij niet aan de Ramazan!
Ook is er natuurlijk veel toersisme waardoor je niet veel van de Ramazan mee krijgt!
Als we bij familie op bezoek gaan dan merk je het wel…
En natuurlijk ook door de Moskee die 's morgens om 04.00 uur gaat (dan gaan bijna overal in de straat de lampen aan omdat ze opstaan om te eten) en 's avonds hier rond 18.54 uur gaat hij dan weer en dan mag dus pas weer gegeten worden (als je rond die tijd op straat bent dan zie je dus echt hele familie’s bij elkaar heel veel eten)…
Ook op tv is alles over de Ramazan, de tijdstippen dat je mag eten en de Ramazan pakketen in supermarkten zoals de Gima, Tansaş en de Migros…
En natuurlijk over waar je bent en kijkt hangt ‘Hoşgeldin Ramazan’!
Maar ik stoor me er echt niet aan, als dat hun geloof is, katholieken hebben ook een vastperiode!
Ik vind het wel interessant om te zien hoe alles hier zo via hun geloof gaat, maar aan het eind van het vasten dat ze een schaap of koe of wat dat ook in de tuinen gaan slachten dan ben ik op die dag thuis en ik hoef dat niet te zien of te eten of wat dan ook, ik sta overal voor open maar dat vind ik gewoon echt niet goed!
Groetjes…
Is er misschien iemand die samen met zijn/haar Turkse vriend(in)(en), familie met de Ramazan meedoet?
En hoe is dat?
Daar ben ik best wel een benieuwd naar!
Mijn vriend doet de Ramazan niet, wel bijna al zijn familie!
Groetjes…
@Çiçek…ik heb in het verleden al 3 keer meegedaan aan de Ramazan en dit jaar was ik ook weer begonnen maar ben op dit moment gestopt vanwege bloedarmoede…De eerste paar dagen is het vooral erg moeilijk en kan je wel last krijgen van hoofdpijn e.d. Daarna raak je meer aan het ritme gewend, je hebt natuurlijk wel honger en dorst maar daar zet je je wel overheen. Dit jaar wordt je zelfbeheersing nog extra op de proef gesteld omdat je pas na 7 uur 's avonds mag eten(wordt steeds iets vroeger). Ik sta er wel atijd weer extra bij stil hoe goed we het hebben en dat je als je trek hebt altijd wat kan eten. Maar als je echt wil weten hoe het is zou je gewoon eens mee moeten doen. Zou je dat niet willen???
@ Mootje: Ja ik zou best wel eens een keer mee willen doen maar dat om 04.00 uur opstaan dat bevalt me niet zo echt!
En dan de hele dag niet eten en drinken lijkt me echt heel zwaar!
Misschien dat ik het op het eind eens ga proberen, dan mag je tenminste eerder eten dan nu
Wel leuk trouwens dat jij dat wel al eens hebt gedaan, dat vind ik echt heel knap hoor!
Groetjes…
Nee, je mag zelfs niet je mond spoelen…het is inderdaad wel zwaar om de hele dag niet te eten en te drinken maar het wordt wel makkelijker in de loop van de maand. Tot vorige week heb ik altijd gerookt en eerlijk gezegd is dat altijd het moeilijkste…niet mogen roken.En 's nachts je bed uit vind ik ook niet zo erg hoor…je kan daarna toch weer lekker gaan slapen. Het mooie van de ramadan is dat je je zelfbeheersing op de proef stelt en dat je eten gaat waarderen. Omdat je altijd kan eten als je trek hebt vergeet je eigenlijk dat dat helemaal niet zo vanzelfsprekend is en dat niet iedereen het zo goed heeft…Ik ben benieuwd wat je ervan zou vinden als je het een dagje hebt geprobeerd…dan laat je het ons toch wel weten hè…
Idd ramadan zou ik ook nog wel eens willen proberen. Maar aangezien ze nu al is begonnen zal ik ze volgend jaar dan maar es proberen. Maar drinken? Ik drink héél veel water op een dag en als ik weet dat ik niet kan/mag drinken dan kom ik gewoon slecht ervan…Ik moet altijd water bij me hebben ook al is het gewoon om het gevoel te hebben dat ik er heb als het nodig is!:rolleyes:
Mijn vriend doet niet mee aan de ramadan, alleen suikerfeest doet hij mee…
( teminste dat was vorig jaar ) Maar waarschijnlijk zal dat niet meer veranderen… haha
Zijn broertje zegt altijd… ik ben half moslim, dus hij doet waarschijnlijk ook ramadan niet mee, en suikerfeest wel…