Ramadan-Islam e.d.

@ sevgilim…je krijgt wel de kracht om zonder water te kunnen…en wat ik al eerder heb gezegd…in de loop van de maand wordt het echt makkelijker…vooral de eerste 2-3 dagen zijn het moeilijkst…

@mizz-styloow…hebben jouw vriend en broertje geen last van schuldgevoel dan…dat ze wel meedoen met het vieren van suikerfeest terwijl ze de Ramazan niet meedoen…???..Dat vraag ik me af omdat de Ramazan erg zwaar telt voor een moslim…Hoe kijken zij daar tegen aan dan???

Liefs Mootje

@mootje81… Ja, dat vraag ik me dus ook af…
Ik zal het wel even vragen als hij op msn komt…
Maar eigelijk doen ze allebij niet zo veel aan het geloof…

Groetjes Yoella

@mizz-styloow…laat je het even weten als je het weet, ik ben daar namelijk ook wel benieuwd naar.

@mootje: ik vind t knap dat je mee doet met de ramazan. maar ik had een vraagje: ben je zelf moslim? of heb je een vriend die moslim is? wat is jouw achterliggende reden om hieraan mee te doen?
ik wil t zelf ook graag een keer proberen maar dan wel als ik bij mijn vriend ben zodat we t samen kunnen doen.
en dan had ik eigenlijk nog een vraagje aan mootje: je zei namelijk een paar pagina’s terug dat je nu aan je vijfde jaar turks begint. en dat je nu conversaties gaat leren. maar heb je dan echt 4 jaar grammatica gehad?

groetjes myrna

@Myrna…helaas heb ik 4 jaar voornamelijk grammatica gehad ja…natuurlijk voer je ook wel gesprekken maar niet de hele les door(hetgeen ik eigenlijk had gewild) Helaas heb je te maken met meerdere mensen en dan is het altijd zo dat je blijft hangen op het niveau van de “minst snelle”…ach ja…ik vind het leuk om te gaan maar baal natuurlijk wel als er mensen traag van begrip zijn.
Ik ben geen moslim, dat wil zeggen dat ik niet bij de imam ben geweest. Ik heb wel de koran thuis liggen en als ik over god praat is dat over Allah. Je kan zeggen dat ik nog zoekende ben naar informatie. De ramazan ben ik 5 jaar geleden volledig mee gaan doen omdat ik destijds al ruim 2 jaar een relatie had met een moslim.In deze relatie ben ik veel over de islam te weten gekomen en is het dus dichter bij me gaan staan.Dat is niet veranderd na het eindigen van deze relatie. Door mijn vele moslim vrienden blijf ik ook nauw betrokken bij de islam. Het meedoen aan de ramazan geeft je een voldaan gevoel, het is zoveel meer dan niet mogen eten en drinken. Ik hoop dat je dat ook zal ervaren als je mee gaat doen.

Liefs Mootje

@mootje: thanx voor je uitleg en je verhaal. ik hoop binnenkort ook te beginnen met een cursus turks. mijn probleem is alleen dat ik in de horeca werk waardoor ik waarschijnlijk niet naar lessen kan gaan met een leraar maar t moet leren uit boeken enz. maar ik ga zeker mijn best doen om er eentje te vinden die op mijn vrije dag plaatsvind. ik vind de islam ook een interessant geloof en heb er ook regelmatig gesprekken over gehad met mijn schoonmoeder. t is niet zo dat ik me graag wil bekeren maar ik vind t gewoon leuk om met anderen over verschillende geloven en normen en waarden te praten of discusseren…

groetjes myrna

@myrna…ik ben het helemaal mee je eens, ik hou er ook wel van om een discussie te voeren over religie en cultuur e.d. En het kan zeker geen kwaad om je in andere mensen/cutuur/religie te verdiepen, dat zouden meer mensen moeten doen. Dan zou onze wereld er een stuk vrediger uitzien. In de islam is het ook zeer belangrijk om kennis op te doen. Ben jij zelf met een geloof grootgebracht??
Ik hoop ook voor je dat je een cursus vind die op jouw vrije dag plaatsvind, welke dag is dat als ik vragen mag en waar kom je vandaan. Misschien kan ik je helpen met zoeken. Ik ga nu lekker mijn bedje opzoeken want morgen weer vroeg op, ik ben er morgen vast wel weer.Jij ook…???..ik vond het leuk om met je gesproken te hebben.

Selamlar, Mootje

@mootje: ik ben zelf katholiek maar niet gelovig opgevoed. ik ben gedoopt en heb communie en vormsel gedaan maar ik ben nu ik ook met andere geloven in aanmerking ben gekomen toch wel geinteresseerd in alles.
mijn vast vrije dag is zowieso maandag want dan zijn we gesloten en waarschijnlijk heb ik daarnaast nog een vrije dag maar dat kan per week verschillen… weet je misschien een paar sites waar ik meer info op kan vinden? thanx

iyi geceler, myrna

@myrna…ik vrees toch dat je moet proberen die andere vrije dag ook op een vaste dag te krijgen want anders zit een cursus er denk ik niet in voor je. Ik heb even gekeken op http://www.volksuniversiteit.nl en bij jouw in de omgeving heb ik er 2 gevonden. In Nijmegen vind de cursus Turks voor beginners op dinsdagavond plaats en in Oss is dat op woensdagavond. Oss geeft wel een cursus Turks voor op vakantie op maandagavond, deze cursus start 27-03-06 kost 67,- euro voor 8 lessen. Ik denk alleen dat dat niet echt is wat je zoekt. Volgens mij vinden de meeste cursussen sowieso niet op maandag plaats. Ik hoop dat je wat met deze informatie kan.

Liefs Mootje

@mootje: thanx voor de moeite. ik had zelf ook al ff gegoogled en kwam ook op die site terecht. maar idd is t niet echt zinvol voor mij om nu te beginnen want in januari zit ik een maand in turkije dus mis ik alweer 4 lessen ofzo…

groetjes myrna