Hoe is turkije tijdens de RAMADAN?

hey hallo,
ik ben nu al 4 keer in turkije geweest en ga 5 oktober weer, en ik zag net dat de ramadan dit jaar 4 oktober begint, dus zit ik er net in!
weet iemand of er iets veranderd als er ramadan is?
slapen ze langer zijn de winkels dicht ofzo?
vorig jaar was de ramadan 15 oktober ofzo, was iemand misschien toen in turkije of heeft er iemand iets van gemerkt?:confused:

Hee,

Vorig jaar ben ik in de herfstvakantie naar Turkije geweest…jij zegt het vanaf 15 oktober Ramadan was…nou ja…niks van gemerkt dus haha…

ok, maar het zal zowieso wel minder zijn dan begin van t jaar, het zijn de laatste loodjes, eind oktober stoppen ze ermee, en de ramadan, dus is het extra zwaar voor ze!

Ik ben al een aantal keren tijdens de Ramadan in Turkije geweest en als toerist merk je er eigenlijk niet zo heel erg veel van.
Natuurlijk is het heel erg zwaar voor degenen daar, die moeten werken tijdens de Ramadan.
Het is zo’n beetje aan het eind van het seizoen en dan zijn ze natuurlijk al best moe. Als ze er dan ook nog bij moeten vasten is het natuurlijk erg zwaar.
We mogen daar best een beetje begrip voor hebben.

Mijn vrienden daar doen ook aan Ramadan en het is dan heel gewoon dat je 's avonds dan mee eet.
Ik hou er overdag ook rekening mee, dat als we ergens heengaan, ik ook niet eet of drink. Dit uit respect voor hen.

Je bent nou eenmaal in een land met een ander soort geloof en cultuur, dus pas je je enigszins aan, toch!

cok sealamlar, Fransijn:p

ik ben vorig jaar ook naar Turkije geweest tijdens ramadan.
heb er ook niet veel van gemerkt.
inderdaad sommige hotels stoppen eind oktober.

vorig jaar was ik ook in turkije tijdens de ramadam…ook helemaal niks van gemerkt.
winkels gewoon open en ze slapen ook niet langer ofzo…geen reden om ongerust te zijn dusz

groetjes

filiz

was ook niet ongerust!
ik wou alleen weten of er nog wat speciaals is, ik ga maar 5 dagen en als er dus iets anders zou zijn als normaal (het is mn 4e keer) dan wil ik me ook graag aanpassen.

Het is als toerist bijna niet te merken dat het ramadan is. Maar wij die hier wonen merken het wel echt het verschil.
Ze mogen de ganse dag niet roken en drinken. In het begin doen ze het bijna allemaal, vele, starten en anderen houden vol, maar naar het einde toe kunnen ze wel gestresseerder zijn en sommigen geven op. Gelukkig is het seizoen al verder gevorderd en iets minder warm. Er is alleen s’avonds als de moskee gaat zo om een uur of 17u ,elke dag schuift de tijd op, dan zijn ze uitgehongerd en zitten ze echt klaar aan tafel met de vork en de soeplepel in de hand om te eten.Ook in de restaurants vooral de turkse dan is het wel eens een belevenis dit mee te maken. Een vol restaurant die allen tezelfdertijd starten met eten. Je kijkt je ogen uit. Ik hoop dat je in een hotel slaap in een kalme buurt waar ze s’nachts je niet wakker trommelen omdat ze dan een laatse maal mogen eten zo iets rond 4 uur loopt hier dan een man rond te trommelen om iedereen nog eens wakker te maken. En dit is voor een buitenlander als ik die hier woon, echt vervelend. Die trommel gaat zo hard dat alle alarms van de autos dan elke nacht afgaan, ook de mijne, wil dan zeggen opstaan en alarm afzetten.
Zal je wel zeggen je moet het niet aanleggen, maar die anderen zetten het ook aan. Dus een maand heel slecht slapen voor ons. En dan woon ik nog vlak bij de moskee,trommelen ze nog harder. Je zal wel zeggen ,je woont er je moet je aanpassen ,maar dit is echt het enige wat me aan die ramadan tegenvalt.Ook kan je op het uur van de avondetenstijd geen turk die de ramadan volgt aan het werk krijgen voor een Half uur.Dus op etenstijd is het heel makkelijk winkelen, ze vallen je niet lastig en je kan rustig overal kijken.
Ze moeten ook elke dag bidden,in de moskee of thuis. Dan mogen ook de vrouwen binnen in de moskee,wat anders niet mag. Ze moeten dan wel gaan boven zitten afgezonderd van de mannen. Het is als toerist ook eens iets het mee te maken, maar als je hun geloof niet kent valt het minder op.Ze zitten s’nachts ook langer op,dus meer buurtlawaai . Ik woon in een appartemntsgebouw dus als ze me al wakker maken met de trommel dan staat ook iedereen op om nog eens te eten,zo ook al vast ik niet, je volgt toch hun ritme in wakker worden.Voor mj is het toch een beetje anders.Maar ik heb wel respect voor hun geloof.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Ze zijn chagerijnig,geen eten,geen drinken,geen sigaret,geen sex.

Nou,hoe zou jij je onder deze omstandigheden voelen?

Tijdens mijn Antalya-tours merk ik onder de turkse reisleiders bij het verzamelpunt er weinig van;het eet en drinkt thee,koffie.

Maar vervolgens gaat het schemeren,dan staat dus het verkeer in de binnenstad muurvast want ze willen allemaal zo snel mogelijk naar huis.

Zodra het echt donker is dan zijn de straten van Antalya verlaten…

Jullie forumbeheerder,

Hans.

franka en hans…

ik vind het echt zo ruig dat jullie gewoon altijd in turkije zijn…!! lijkt mij echt helemaal geweldig…jullie maken het toch allemaal van kort bij mee en weten hoe het echt is…super
mijn 2 maanden in turkije waren helemaal top, maar om er gewoon te wonen lijkt mij helemaal 't einde…
't slaat misschien nergens op, maar ik wou het toch even kwijt

groetjes

filiz

Bedankt Feliz,
Het is mooi hier te wonen en alles mee te maken en ik denk dat ik net zoals Hans reeds goed de voor en nadelen van Turkije kennen. Maar ik kom niet terug tot ik echt hier niet meer uit de voeten kan, en dan nog hoop ik dat mijn dochter die toch met een turks getrouwd is ooit eens hier terug komt wonen zodat ik dan gelukkig mijn oude dag kan doorbrengen.
Ik hoop alleen dat die ramadan snel voorbij is.
Het is hier een tof forum en je ziet mensen komen hier altijd aan een goed antwoord en ik ben blij dat Hans er ook zo over denkt als ik.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Doen er hier eigelijk nog mensen mee aan de ramadan ??

Zeker doen er hier nog mensen mee aan de ramadan,ik bedoel dan turken in Turkije. Al mijn personeel. Zielig eigenlijk ze bezig te zien. Ik krijg er nu zelf echt elke dag meer respect voor.Maar ze vinden het zo tof s’avonds hun vrienden op visite te hebben als het etenstijd is. Ik was deze avond ook bij een van mijn partners op visite,het is dan echt een waar festijn wat ze allemaal eten. Eigenlijk is de ramadan volgen wel een dure grap,want ze eten en ontvangen meer vrienden in die maand dan anders over een gans jaar. Traditie en turkse gastvrijheid noemen ze het dan.Ze zitten dan tot laat in de nacht echt van die maaltijd te genieten. Toch iets speciaals als je het meemaakt . De moslimcultuur is toch iets appart.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Beste Angel,

Zie pagina 2,
Ramadan-Islam e.d.

Groetjes,

Forumbeheerder,

Hans.

Beste Franka,

Ervaar hier hetzelfde,

Wat me wel opvalt is het ongekontroleerd rij-gedrag tegen zonsondergang.
Voel me niet echt veilig meer op mijn scooter rond die tijd.
Allemaal willen ze snel naar huis en letten dus minder op.

Groetjes,

Jullie forumbeheerder,

Hans.

nou ik ben net terug, en ik heb er helemaal niets ven gemerkt!

t lijkt me toch wel leuk om t een keertje mee te maken. ik heb ook turkse vrienden hier in nederland en die doen niet aan ramadan. t lijkt me hier dan ook moeilijker dan in turkije zelf want je leeft hier toch anders als in turkije.
ik heb mijn vriend beloofd dat ik t zeker een keer wil proberen om te vervaren hoe t is. hij was heel blij om dat te horen…
dus wie weet doe ik volgend jaar ook mee aan de ramadan!

Tja,beste lezers,

Het is al met al toch snel gegaan,overmorgen is de ramazan ten einde.

Dan breekt het suikerfeest aan gedurende 3 dagen;te vergelijken met ons kerstfeest.

Kinderen bellen dan aan om je een gelukkig suikerfeest te wensen;je geeft ze snoep toe.

Nu is het al een gekkehuis op de busterminals,iedereen gaat naar zijn geboortedorp/stad om het gezamelijk te vieren met familie.

Jullie Forumbeheerder,

Hans.

Wat ben ik blij dat die ramazan morgen gedaan is. Eindelijk terug normaal leven in Turkije. Alhoewel zoals Hans schrijft het nu een gekkenhuis is voor dit suikerfeest. Wie niet op de baan moet blijft liever thuis,want nu zit elk soort chaufeur op de baan.Al wat rijd is op de weg. Het lijkt wel een volksverhuizing.Op de bustherminals is het een drukte van belang, iedereen met pakken bagage naar hun families toe. In elk turkse familie zijn vrienden of familie op bezoek,nu lijkt het of ze allemaal genoeg geld hebben want als je aan de kassa in de supermarkt staat kopen ze alles wat ze anders nooit of weinig kopen. De kledingzaken kunnen hun koopjes nu ook makkelijker kwijt want iedereen moet nieuwe kleding hebben. Dus overal drukker, niet van de toeristen maar echt van de turken die aan het winkelen zijn.
Hans ,jij zegt de kinderen geef je snoep, maar de meeste vragen para, money, money…kennen ze verdomd allemaal goed . Ze willen liever geld,zo klein en het zit er ook al in om geld te vragen. De traditie is ook aan het veranderen,spijtig eigenlijk dat alles zo westers word.
Oef…nog een paar dagen en we hebben terug het normale Turkije .Tot de volgende bayram.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Ben voor morgen uitgenodigd bij Turkse vrienden om te komen eten en te ervaren hoe ze omgaan met het suikerfeest.
Ik had eerst zoiets van, ja maar ik ben toch geen familie.
Toch willen ze perse dat ik uit school naar hun toekom.
Vind het best bijzonder om mee te maken.

Groetjes, Fransijn:TUNISIA: :NETHERLAN